Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

hulp nodig rangeerterrein

Gestart door Eendenreetx donderdag 29 september 2022, 20:32:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hulp nodig rangeerterrein
Momenteel heb ik 2 ontwerpen voor mijn tafel van 235x95 cm.
Ik wil een enkel rondje kunnen rijden waar ik een station kan plaatsen. Ik loop echter vast om een spannend midden rangeerterrein te maken.
Welke van de 2 opties heeft de meeste potentie? En wat kan ik verbeteren zodat ik er een mooier rangeerterrein van kan maken.
Re: hulp nodig rangeerterrein
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: hulp nodig rangeerterrein
Rangeren in bochten wordt geen succes. Aankoppelen wordt een ramp..

Wat dat betreft is optie 2 beter... ik zou nog wel een uithaalspoor toevoegen
Re: hulp nodig rangeerterrein
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: hulp nodig rangeerterrein
Ik zou op zo'n klein oppervlak geen rondje maken als het om rangeren gaat.
Dan is het leuker en spannender om 2 kop-/rangeerstations te maken, die je bijvoorbeeld op 2 niveaus gaat maken.
Je hoeft daardoor maar 1  lichte helling in een bocht te creëren, waarbij je dus meer rechte sporen overhoud voor rangeren.
Tevens bestaat dan de mogelijkheid het optisch te scheiden.
Re: hulp nodig rangeerterrein
Ik snap jullie adviezen, ik wil echter 1 rondje kunnen rijden voor mijn dochter. Dit mag een kleiner rondje zijn dat het nu is, maar de mogelijkheid moet er wel zijn.
Re: hulp nodig rangeerterrein
Hallo,

Zoals ik in je eerste opzetten zie ga je uit van een platte tafel met spoor erop.
Dit beperkt je wel enigszins in je mogelijkheden tot een uitdagend sporenplan.
Er zijn voor jouw formaat spoorbaan genoeg sporenplannen te vinden waarbij
je op een leuke manier rond kunt rijden en in een station kunt rangeren.

Ben je een beetje handig met een decoupeerzaag?

Groeten Martin
Re: hulp nodig rangeerterrein
Decoupeerzaag is geen probleem.
Vanmiddag ga ik de bovenplaat halen maar ik kwam een leuk baanplan tegen met stijging van Willa uit dit forum.
Echter is mijn tafel 10cm korter (kan echt niet langer) en weet ik dus niet of ik genoeg omhoog kom.
Re: hulp nodig rangeerterrein
Je zou de hellingen is steiler kunnen maken om zo iets te winnen.
Ik ga er een beetje vanuit dat je niet met hele lange gaat rijden aangezien het formaat van de spoorbaan.

Hoe je idee over de invulling van het landschap?

Groeten Martin
Re: hulp nodig rangeerterrein
Op de laatste foto kan ik de meeste rails en het beste het rangeergedeelte kwijt, en ik kan een rondje rijden. Echter wordt het landschapsgedeelte wel erg beperkt.
Ergens zal ik concessies moeten doen.
Re: hulp nodig rangeerterrein
Ligt er natuurlijk aan wat je wil gaan rangeren.
Ga je rangeren om gewoon wagons heen en weer te schuiven?

Thuis heb ik op een aansluitend kleiner deel van de spoorbaan een kleine halte met daaraan vast een spooraansluiting van een suikerfabriek en een slachthuis.
Bij het slachthuis heb ik 2 sporen liggen. Een voor het lossen van al het vee en eentje langs het koelhuis waar de koelwagens met vlees geladen kunnen worden.
De suikerfabriek is iets omvangrijker geworden daar heb ik 2 sporen om de suikerbieten te lossen en een spoor voor het laden van de verpakte suiker producten.
En er zijn nog meer mogelijkheden voor andere aanverwante suikerproducten. Dat was best interessant om uit te vinden hoe dat allemaal werkt en dergelijke.

Ik heb geen idee of je er al op deze manier naar gekeken hebt.

Groeten Martin
Re: hulp nodig rangeerterrein
Voor het speeleffect kun ook nog proberen om bijv. Het "inglenook siding" spelbaantje erin te passen. Vraagt niet zoveel ruimte maar wel veel fun
Re: hulp nodig rangeerterrein
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: hulp nodig rangeerterrein
Het is wel een mooi compact en doordacht baantje. Misschien toch proberen het in te passen. ;)
Re: hulp nodig rangeerterrein
Nog een suggestie (in de categorie "de hand van de oude meester verraadt zichzelf") in 2 delen. Deze post is deel 1.

Re: hulp nodig rangeerterrein
En deel 2 voor een sfeerimpressie.
Re: hulp nodig rangeerterrein
Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 04 oktober 2022, 08:31:25
En deel 2 voor een sfeerimpressie.

Mooi gedaan! Veel baan die je kwijt kan op het kleine oppervlak.
Ook de hoeveelheid landschap die je bovenop kwijt kunt is mooi.

Ik heb echter vandaag de rails besteld op de laatste afbeelding en ga kijken of ik hem van het weekend gelegd krijg op mijn tafel formaat. Benieuwd of ik het voor elkaar krijg om alles uit te zagen en op de goede hoogtes te krijgen. Voortgang zal ik hier plaatsen.
Re: hulp nodig rangeerterrein
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: hulp nodig rangeerterrein
@William: heb jij al die ontwerpen van Franky in een bib opgeslagen?  Of zijn deze nog ergens te vinden. Zou het wel aardig vinden als die mooie voorbeelden bewaard zouden blijven. Helaas zijn een aantal ontwerpen van dit voorjaar verwijderd  :(.
Re: hulp nodig rangeerterrein
Goedemorgen,

Hierbij een kleine uitbreiding van dit plan (niet zo zeer voor Mike, die heeft zijn keuze gemaakt  ;)), maar voor de liefhebbers van het kleine plan zoals gisteren door mij gepost.

Toelichting:
Het leuke aan het piepkleine baantje was dat er ondanks de minimale afmetingen en de heel korte tunnel voor elke verdwijnende trein een andere in de plaats kon komen, waardoor in bedrijf alles veel groter lijkt dan het is.

Maar... het 'lange' rondje kan voor (kleine) kinderen misschien te lang zijn, daarom is er de keuze ingebouwd tussen een 'lang' en een 'kort' rondje, met behoud van over en weer rijden tussen kopstation en keerlus onderaan.

Het ziet er dan net eender uit in het zichtbare gedeelte maar onderhuids moeten de hellingen dan misschien net iets meer worden dan 3%, wat met treintjes die op dit baantje passen zeker geen probleem zag zijn. Hiermee wordt het voor de kinderen misschien overzichtelijker.


Met vriendelijke groet,
William
Re: hulp nodig rangeerterrein
Druk begonnen, ik zal een nieuw topic openen waar ik al mijn dingen ga beschrijven om de nodige tips te horen.