Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

60971 programmer

Gestart door GTIBert woensdag 15 april 2020, 21:47:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
60971 programmer
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
60971 programmer
Hoe zet ik met de 60971 meer functies aan.
Dus niet F15 maar F32

Ik hoor het graag.


MVg Bert
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2006

offline
Re: 60971 programmer
Die functies kun je alleen gebruiken als de decoder die zelf ondersteund.

Als de decoder maar b.v. 12 functies ondersteund kun je er geen 32 mee aansturen.

En hoe je bepaalde zaken ingeeft staat zonder enige twijfel in de handleidingen van decoders en van de programmer.


Groetjes
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 60971 programmer
Hallo Allemaal,

Ik wil een MSD3 welke in een loc ingebouwd is om programmeren. Dit wil ik doen zonder elke keer de loc open te moeten maken en de decoder uit de loc te halen. Kan ik de decoder ook programmeren als die nog in de loc zit of is dit niet mogelijk?

Groet, Jasper
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2022

offline
Re: 60971 programmer
Ja dat kan. De decoder ondersteunt POM: programmeren op het hoofdspoor. Zie de handleiding van het MSD3.

Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 60971 programmer
Hallo Ben,

Ik heb alleen een lokprogrammer voor het programmeren van de MSD3 en MLD3 decoders. Hoe kan ik dan programmeren? Moet ik dan de rails aan de lokprogrammer aansluiten en dan zo de decoder uitlezen of kan dat alleen met bijvoorbeeld een MS3 of CS3?

Groet, Jasper
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: 60971 programmer
Je kan ook met de laptop en de programmer in de usb poort, jouw decoders (Msd3/Mld3) programmeren.

Kan ook via de CS 2/3 maar het kan ook met de decoder tester die een tijdje geleden uit kwam.
Dus er zijn nog wel wat mogelijkheden.
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2022

offline
Re: 60971 programmer
 @citaat @citaat Je zet de lok op het spoor en met je centrale ga je de gewenste CV veranderen.
Re: 60971 programmer
Mogen er dan nog andere loc's op de baan staan?
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2022

offline
Re: 60971 programmer
Jazeker....
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 60971 programmer
Voor het aanpassen van CV's kan dat, maar wanneer je soundfiles wil uploaden of uitgangen wil configureren (mappen) kan je dat toch niet via pom doen?
Daar heb je de losse programmer voor nodig waar je de decoder in prikt.
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2022

offline
Re: 60971 programmer
Een soundfile er in zetten natuurlijk niet maar da's een eenmalige zaak. Voorts kun je alles via CV's dus ook functiemappen.

Het echte probleem is dat wil je een 60971 gebruiken dit alleen maar kan als je de decoder uit de lok haalt, te gek voor woorden. Slecht concept, er is niet over nagedacht.
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: 60971 programmer
Het is ook niet daarvoor bedoeld maar voor de Msd3 en Mld3 decoders vanaf die range kun je er veel mee en niet alleen via c.v.'s.

Maar goed jij vindt alles wat met MFX samenhangt niet geweldig, en dat is ook niet erg want blijkbaar is er een grote groep die ermee kan leven.
Re: 60971 programmer
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 60971 programmer
Sorry Hans, maar een decoder verplicht uit een lok halen om te programmeren is gewoon een idioot concept.
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: 60971 programmer
Laurent, daar heb jij en Ben wel gelijk in, het had ook anders gekund, maar daar zijn ze in Göppingen weer niet blij mee.

Het openzetten van alle cv's is geen doen dan komen er veel teveel ontregelde decoders bij.

Heb het de laatste tijd vaak bij de hand.....even iets wijzigen......en hopla je decoder is kaduuk.
Was op de stamtafel, daar had iemand in zijn lok wijzigingen aangebracht, die vermoedelijk tot kortsluiting hebben geleid :-(
Met de tester kon ie zich nog 1 keer aanmelden daarna ging het doek dicht.
Garantie was er niet als je die lok koopt via Catawiki, dus daarop kun je je dan niet meer beroepen.

Behalve misschien als je het meteen ontdekt, maar helaas voor de eigenaar ging er enige tijd overheen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2010

offline
Re: 60971 programmer
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 04 oktober 2022, 21:42:55
Het openzetten van alle cv's is geen doen dan komen er veel teveel ontregelde decoders bij.
Dan terugzetten naar fabrieksinstellingen. Ik zie het probleem niet zo.
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: 60971 programmer
Omdat jij de decoders die terugkwamen ook niet gezien hebt...........
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2015

offline
Re: 60971 programmer
Ik kan me niet voorstellen dat je met het programmeren van cv waardes de decoder stuk maakt.
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2017

offline
Re: 60971 programmer
Bij de lokprogrammer hoort de M Decodertool, die naast de lokprogrammer ook via het netwerk de decoder kan instellen via de CS2/CS3, in deze situatie hoeft de decoder dus niet uit de lok.

Het duurt wat langer, maar werkt uitstekend.
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: 60971 programmer
De decodertool kun je ook los downloaden, zodat je de programmer niet hoeft te kopen.
Helaas werkt dat inderdaad alleen samen met een CS2/3.

De mensen zoals ik (met een ECoS) zitten helaas gebonden aan de losse programmer en moeten de decoder er uit halen om te programmeren.
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2010

offline
Re: 60971 programmer
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 04 oktober 2022, 21:42:55
Het openzetten van alle cv's is geen doen dan komen er veel teveel ontregelde decoders bij.

Een decoder kan je altijd naar "fabrieksinstellingen" terugzetten. Dan heb je geen "ongeregelde" decoder meer.

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 04 oktober 2022, 21:42:55
Heb het de laatste tijd vaak bij de hand.....even iets wijzigen......en hopla je decoder is kaduuk. Was op de stamtafel, daar had iemand in zijn lok wijzigingen aangebracht, die vermoedelijk tot kortsluiting hebben geleid :-( Met de tester kon ie zich nog 1 keer aanmelden daarna ging het doek dicht.

Hoe kan het dat er kortsluiting in de lok komt als je een wijziging in de CV's maakt? Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Dan zat er al iets fout in de lok. Ik gebruik al jaren een ESU-lokprogrammer. Nog nooit meegemaakt. De enige kortsluiting die ik in loks gehad heb hadden een bekende oorzaak: Losse draadjes in de lok of een decoder die het metalen binnenwerk raakte. Niets te maken met instellingen in de lok. Dus wat je aangeeft is een broodje aap verhaal.
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2022

offline
Re: 60971 programmer
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 04 oktober 2022, 20:36:16

Het is ook niet daarvoor bedoeld maar voor de Msd3 en Mld3 decoders vanaf die range kun je er veel mee en niet alleen via c.v.'s.

Maar goed jij vindt alles wat met MFX samenhangt niet geweldig, en dat is ook niet erg want blijkbaar is er een grote groep die ermee kan leven.


Jij dit, jij dat. Man, ik geef antwoord op de vraag van Jasper: hij vindt het vervelend dat hij als hij iets wil programmeren de decoder uit de lok moet halen. Hij vraagt of het anders kan en ik schreef dat dat onder POM prima kan. Wat ik van MFX vind gaat het hier toch niet om? Het onderwerp is decodertooling 60971.

:offtopic:

Op jouw verhaaltjes over open zetten van cv's en decoders die daardoor kapot gaan ga ik verder niet in, dat mag een moderator doen want voor ik het weet heb ik een forumbeheerder op m'n dak. Ik zou je wel willen adviseren om als je mee wilt doen in een discussie en wat toe wil voegen dat je probeert een beetje bij het onderwerp te blijven.
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: 60971 programmer
Lees nou ook een keer dat het aan de fysieke kant  lag van een lokdecoder die ik onder handen wou nemen om hem te repareren,  lees goed aan te sluiten.
Daarna pas configureren en dat veroorzaakt geen sluiting , maar kan de decoder wel enigzins ontregelen als je niet weet wat je doet.
De bewuste decoder had al op verschillende manieren op de MTC 21 stekker gezeten.
De eigenaar had er geen acht op geslagen, en maakt ook geen foto's  voor ie begint te wijzigen.
Re: 60971 programmer
Lid sinds: 2020

offline
Re: 60971 programmer
Citaat van: Nestor op woensdag 05 oktober 2022, 06:22:02
Bij de lokprogrammer hoort de M Decodertool, die naast de lokprogrammer ook via het netwerk de decoder kan instellen via de CS2/CS3, in deze situatie hoeft de decoder dus niet uit de lok.

Het duurt wat langer, maar werkt uitstekend.

Netwerk aan de CS is niet nodig. Het project kun je op een USB-stick zetten die je in de CS stopt.
Lok op het programmeerspoor en "flashen" maar. :D
Bovendien kun je met de CS ook oudere mld/msd schrijven. Stom dat de programmer dit niet eens kan.

Met PoM kun je geen geluidsbestanden schrijven, dus dit is geen optie. Het grote verschil verder is dat de programmer of CS methode resetvast zijn. Je schrijft dus je eigen werksinstelling in de decoder.
Bart