Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanspanning

Gestart door Eendenreetx woensdag 28 september 2022, 13:38:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanspanning
Lid sinds: 2021

offline
Baanspanning
Voorheen had ik altijd een startset met een delta regelaar.
(momenteel delta regelaar 6025 en trafo 67030 8VA)

Nu heb ik toch besloten op zolder een tafel te maken van 2.30mtrx0.95mtr.

De wissels ga ik aansluiten op een aparte trafo.

Heeft bovenstaande trafo genoeg vermogen voor mijn nieuwe baan incl. stootblokjes?
Waarschijnlijk max. 3 treinen voorlopig.

Alvast bedankt!
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baanspanning
zal beetje weinig zijn.Is amper 0.5 amp .
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanspanning
Indien er niet meer dan één trein gelijktijdig rijdt is het wel te doen. Meer wordt een moeilijk verhaal, want daarvoor levert je trafo niet voldoende vermogen. Als je met meerdere treinen gelijk wil rijden zou je een iets zwaardere trafo aan kunnen schaffen. De 66471 trafo met 32VA is dan een prima mogelijkheid. Deze kan vaak op beurzen of marktplaats gunstig aangeschaft worden.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanspanning
Iedereen praat altijd aanschaffen op beurzen, is het daar goedkoper?
Ben stellig aan het overwegen om 8 oktober naar m'n eerste beurs te gaan.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanspanning
In de goedkoopste startsets zit al jaren een 18VA voeding en daar kunnen moeiteloos twee treinen op rijden. Heb ik zelf gedaan met startset 29184, een extra loc (36244) en wat extra rails. Daarmee had ik een baantje dat niet veel groter was dan wat jij nu voorstelt.

Jouw voorgestelde baan is eigenlijk te klein om er meerdere treinen tegelijk op te laten rijden. Alleen achter elkaar aan, met dezelfde snelheid, anders komen er ongelukken van. Of je moet al een computergestuurde baan maken. En als er maar eentje rijdt en de anderen staan stil, zal 8 VA waarschijnlijk nog wel genoeg zijn. De decoders van de stilstaande locs gebruiken maar heel weinig stroom (een paar van mijn locs tegen de 30 mA, andere nog geen 10 mA).

Hoe je bij die trafo 67030 komt, begrijp ik niet goed. Ik kende hem niet, maar heb even gegoogeld en zag dat 'ie een spanning van 11 V DC levert, dat is te weinig voor H0. En wat is een "delta regelaar 6025", of welke startset bedoel je precies?
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baanspanning
Kan het de 67025 deltaregelaar zijn?

En je kunt beter een wat zwaardere trafo kopen. Met 18VA zit je veel beter.

Waarom iedereen praat over op beurzen kopen? Omdat daar heel veel tweedehands spul te koop is, vaak beduidend goedkoper dan bij de handelaren met een webwinkel of fysieke winkel. Als je goed zoekt, kom je bij een stand soms een buitenkansje tegen. Soms wil een verkoper iets kwijt wat net niet in zijn normale assortiment hoort, maar juist wel is, wat jij zoekt.

Groet,

Peter
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanspanning
Het is inderdaad de 67025 delta regelaar.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanspanning
Citaat van: Eendenreetx op woensdag 28 september 2022, 14:54:09
Iedereen praat altijd aanschaffen op beurzen, is het daar goedkoper? Ben stellig aan het overwegen om 8 oktober naar m'n eerste beurs te gaan.

Nee, dat is niet zo. Het is daar niet altijd goedkoper. Je moet goed opletten wat je koopt. Zeker als beginneling. Er wordt ontzettend veel meuk tegen te hoge prijzen aangeboden. Naast de mensen op marktplaats denken sommige handelaren dat ze goud in handen hebben omdat er "Märklin" op de doos staat. Beurzen zijn handig als je denkt ik wil veel handelaren zien en mensen ontmoeten. Wil je echt advies of de mogelijkheid hebben om ergens terug naar te gaan voor garantie zou ik bij een winkel in de buurt kopen.
Re: Baanspanning
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baanspanning
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 28 september 2022, 17:07:39
In de goedkoopste startsets zit al jaren een 18VA voeding en daar kunnen moeiteloos twee treinen op rijden. Heb ik zelf gedaan met startset 29184, een extra loc (36244) en wat extra rails. Daarmee had ik een baantje dat niet veel groter was dan wat jij nu voorstelt.

.......

De term moeiteloos is iets te kort door de bocht. Het is afhankelijk of je met oude analoge locs rijdt of dat je met wat meer moderne analoge locs rijdt. De oude locs hebben bijna altijd lampjes als verlichting en soms zelfs meerdere als er geen lichtgeleiders in zitten. Daarbij verbruiken de oudere locs standaard al meer stroom. Als er ook nog eens rijtuigen met verlichting achter hangen gaat het verbruik ook aardig omhoog. En dan mogelijk ook nog wissellampjes.

Maar los van dat op de geplande baan inderdaad de vraag is of je met twee treinen tegelijk kan rijden.  :)
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanspanning
Dus 2 opties de Märklin 66191 Transformator 18VA inpluggen op mijn rijregelaar of de Marklin 6647 32va incl rijregelaar aanschaffen.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanspanning
Met eeen 6647 kun je weliswaar treinen laten rijden, maar alleen analoog. Niet erg handig als je meerdere treinen op de baan hebt staan want met de 6647 kun je ze niet afzonderlijk besturen.

Behalve netvoeding 66191 is een 66201 ook prima. Marklin levert die niet los, maar hij zit in heel veel startsets. Daardoor wordt hij vaak te koop aangeboden, veelal samen met aansluitrail en IR-besturing. Naar beurzen ga ik zelden, maar er is hier vast wel iemand die weet wat voor vraagprijs op een beurs gangbaar is. Iets tussen de € 10 en € 15 lijkt mij wel redelijk.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanspanning
Top bedankt voor jullie info.
De tafel is inmiddels gemaakt, morgen nog even een blad op maat laten zagen.
Van het weekend nog even puzzelen aan mijn baan of ik hem nog spannender kan maken om straks ook leuk landschap te kunnen maken en dan de aanvullende rails bestellen.

Ik zal straks ook een nieuw topic aanmaken waar ik alles beschrijf wat ik ga doen, wellicht komen er mooie tips / verbeterpunten vanuit sommige waar ik van kan leren.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanspanning
wat is de lengte van de rails qua beperking met de 18VA stroomvoorziening? Heb van de week de tafel gebouwd met allerlei stootblokken wissels en een lading rails.
Mijn grote loc gaat niet rijden ondanks dat hij wel gezien wordt door de MS2, je hoort wil licht getik/ratel vanuit de lok, lampjes kunnen wel aan/uit.

Welke en hoeveel boosters zijn aan te raden? Ik ben overigens nog niet klaar met het leggen van evt nog meer rails voor een evt onderstation.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanspanning
 @citaat Het is wel aan te raden om ongeveer iedere twee meter een aansluitpunt voor je stroom te hebben.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanspanning
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanspanning
Hangt er van af hoe groot je baantje is en hoeveel treinen met verlichting e.d. rondrijden. Ik weet niet hoe je wissels van stroom worden voorzien, maar die kun je op een aparte ringleiding aansluiten met een eigen stroomvoorziening. Dat scheelt al wat.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanspanning
tot nu toe zijn de wissels nog niet op stroom aangesloten/handmatig, ik heb 3 locs met verlichting en wat rijtuigen die ook verlichting hebben.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanspanning
Wat voor voeding heeft jouw CS1? Mijn CS3 heeft een 19 V/3 A voeding. Daar rijdt met gemak 3 treinen op. Rijtuigen zonder verlichting, maar de locs met verlichting en geluid.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baanspanning
De lengte van je baan heeft niet zoveel, of eigenlijk niks, te maken met de vraag of je een zwaardere voeding moet en/of een (extra) booster.
Het gaat om de hoeveelheid tegelijk rijdende treinen, het aantal elektrische wissels en de hoeveelheid seinen.
Wel moet je een paar aansluitpunten voor de baan stroom maken, maar dat is vooral nodig omdat de raillasen niet altijd goed contact geven. Dat leidt tot storingen maar heeft weinig met het beschikbare vermogen te maken.

Groet,

Peter

Re: Baanspanning
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanspanning
Citaat van: Vdub op zondag 04 december 2022, 16:54:15wat is de lengte van de rails qua beperking met de 18VA stroomvoorziening?

Geen. Voor de voeding maakt het niet uit welke rails of lengte rails er aan zit. Alleen goede aansluitingen zijn een must. Met maar 1 aansluiting ga je het tegenwoordig niet meer redden.

Citaat van: Vdub op zondag 04 december 2022, 16:54:15Heb van de week de tafel gebouwd met allerlei stootblokken wissels en een lading rails. Mijn grote loc gaat niet rijden ondanks dat hij wel gezien wordt door de CS1, je hoort wil licht getik/ratel vanuit de lok, lampjes kunnen wel aan/uit.

Mogelijk gebruik je te weinig aansluitpunten aan de rails. Gebruik geen dunne draadjes naar de baan. Zeker over langere afstanden is dat niet handig. Minimaal 0,50mm2 of tenminste 0,25mm2 is beter. Kijk ook eens hier

Citaat van: Vdub op zondag 04 december 2022, 16:54:15Welke en hoeveel boosters zijn aan te raden? Ik ben overigens nog niet klaar met het leggen van evt nog meer rails voor een evt onderstation.

Met 3 treintjes en wat verlichte heb je geen versterker nodig. Hier op een kleine baan minimaal 4 loks met geluid, rijtuigen met verlichting en accessoire decoders op de centrale. Als alles rijdt en op de baan staat gebruikt het spul niet meer van 1,8A.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanspanning
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 05 december 2022, 00:24:36De lengte van je baan heeft niet zoveel, of eigenlijk niks, te maken met de vraag of je een zwaardere voeding moet en/of een (extra) booster.
Het gaat om de hoeveelheid tegelijk rijdende treinen, het aantal elektrische wissels en de hoeveelheid seinen.
Wel moet je een paar aansluitpunten voor de baan stroom maken, maar dat is vooral nodig omdat de raillasen niet altijd goed contact geven. Dat leidt tot storingen maar heeft weinig met het beschikbare vermogen te maken.

Groet,

Peter


Citaat van: ronaldk op maandag 05 december 2022, 06:57:52@
Citaat van: Vdub op zondag 04 december 2022, 16:54:15wat is de lengte van de rails qua beperking met de 18VA stroomvoorziening?

Geen. Voor de voeding maakt het niet uit welke rails of lengte rails er aan zit. Alleen goede aansluitingen zijn een must. Met maar 1 aansluiting ga je het tegenwoordig niet meer redden.

Citaat van: Vdub op zondag 04 december 2022, 16:54:15Heb van de week de tafel gebouwd met allerlei stootblokken wissels en een lading rails. Mijn grote loc gaat niet rijden ondanks dat hij wel gezien wordt door de CS1, je hoort wil licht getik/ratel vanuit de lok, lampjes kunnen wel aan/uit.

Mogelijk gebruik je te weinig aansluitpunten aan de rails. Gebruik geen dunne draadjes naar de baan. Zeker over langere afstanden is dat niet handig. Minimaal 0,50mm2 of tenminste 0,25mm2 is beter. Kijk ook eens hier

Citaat van: Vdub op zondag 04 december 2022, 16:54:15Welke en hoeveel boosters zijn aan te raden? Ik ben overigens nog niet klaar met het leggen van evt nog meer rails voor een evt onderstation.

Met 3 treintjes en wat verlichte heb je geen versterker nodig. Hier op een kleine baan minimaal 4 loks met geluid, rijtuigen met verlichting en accessoire decoders op de centrale. Als alles rijdt en op de baan staat gebruikt het spul niet meer van 1,8A.


@ronaldk en @BlikkenTinus
Thx, dan zal ik even kijken of ik de bedrading van de huidige ms2/gleisbox even kan aansluiten op een mannetjesstekker en daar dan even een aantal aansluitingen aan kan maken.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanspanning
ik zal morgen even de multimeter meenemen, de trein beweegt over max 3 stukken rails ofzo en stopt dan, aan de andere kant van de baan een draadje eraan geknoopt, ook daar een rail of 3 en dan stopt het.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanspanning
Klinkt als slechte verbindingen bij de railovergangen. Kun je testen door een draadje als brug bij de railovergang te houden. Eerst de railstaaf testen en daarna de puko's.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanspanning
Citaat van: Vdub op zondag 04 december 2022, 16:54:15ondanks dat hij wel gezien wordt door de CS1,

en

Citaat van: Vdub op maandag 05 december 2022, 17:52:46Thx, dan zal ik even kijken of ik de bedrading van de huidige ms2/gleisbox even kan aansluiten op een mannetjesstekker en daar dan even een aantal aansluitingen aan kan maken.

Dan begrijp ik dat je een Mobile Station II (Grijs of zwart) hebt en geen Centrale Station 1. Die heeft sowieso geen aansluiting voor een versterker (booster). Dan mag je op een andere manier aan de gang om dat voor elkaar te krijgen. Of overstappen op een Central Station of een andere centrale met wat meer vermogen. Je kan eventueel nog de 18VA voeding vervangen door een zwaardere. De Mobile station kan 1,9A maximaal op de baan zetten.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanspanning
Volgens mij kun je een zgn AJ-booster c.q. daarmee vergelijkbaar exemplaar wél als booster gebruiken in combinatie met een ms.
Zo'n booster heeft en eigen voedingstrafo en vraagt van het ms alleen een digitaal signaal, hetzelfde signaal dat dient voor de digitale railspanning.

Cees
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanspanning
Dat is dus hetzelfde principe als met een Delta control. Dan blijft de vraag hoeveel verschuiving er optreedt tussen de beide signalen. Want dat bepaalt dan of je wel of niet een sleperwip moet gaan gebruiken.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanspanning
Sleperwip ?
Ik heb hier 3 zgn AJ-boosters aangesloten elk met een afzonderlijke trafo.
Elke booster is aangesloten op de baanspanning (POM) van de ESU Ecos.
Er zijn dus in totaal vier stroomkringen, scheidingen alleen tussen de plus (middenrail).
Nergens geen wippers, nergens conflicten en nergens verschuivingen tussen de signalen.
Ik zie niet in dat er verschil bestaat tussen de baanspanning van een ms en een ecos (behoudens het vermogen 1,9 VA tegenover max 4 VA) .

Cees
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanspanning
Ik ben inmiddels in het bezit van een ms2 met een voeding van 36vA. Inmiddels heb ik 2 treinen rijden en er komt binnenkort een 3e bij.
Alle stootblokken, verlichting en aansturing wissels heb ik op een aparte trafo.
Het kabelwerk ben ik momenteel nog aan het leggen.

Re: Baanspanning
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baanspanning
Ik denk dat als je een AJ of een Edits booster laat aansturen door de baanspanning van een MS of CS of Ecos ze wel werken, met drie opmerkingen:

geen kortsluitmelding, de Edits booster is wel kortsluit vast, maar dan blijft er wel 10A aan stroom lopen.

er moet een fase verschilletje zijn tussen de baanspanning van de MS/CS/Ecos immers de booster moet het ingangssignaal "verwerken" en ondanks het feit dat dat met de lichtsnelheid gaat, zal er toch een verschilletje moeten zijn.

er is natuurlijk geen MFX terugmelding, Tams heeft daar ooit een apparaatje voor ontwikkeld, maar is daar mee gestopt.....

Groet, Anne W
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanspanning
Citaat van: Vdub op maandag 05 december 2022, 17:52:46Thx, dan zal ik even kijken of ik de bedrading van de huidige ms2/gleisbox even kan aansluiten op een mannetjesstekker en daar dan even een aantal aansluitingen aan kan maken.

Je kunt de draden van de aansluitbox op de gebruikelijke manier aansluiten op de baan. Vervolgens maak je een paar ringleidingen met aftakkingen naar de rails, en van beide sluit je één  aftakking aan op dezelfde rail als de aansluitbox. Met 4 aansluitlipjes kan dat immers gewoon. Daarmee heb je de ringleidingen verbonden met de aansluitbox.

Mijn ringleidingen zijn 1,5 mm2, de aftakkingen 0,25 mm2 en de meeste daarvan zijn minder dan een meter lang. Daarmee zijn de vermogensverliezen verwaarloosbaar. Daarbij is 1,5 mm2 ruim bemeten. Dat is onder meer omdat er ook wisseldecoders via de ringleidingen stroom krijgen. Bij het schakelen van wissels (en ontkoppelrails) loopt er eventjes een wat grotere stroom en aangezien ik niet wist hoe dik de draden zouden moeten zijn, daarom maar ruim.

Jouw baan is niet groot genoeg om veel treinen tegelijk te kunnen laten rijden. Een MS 2 met aansluitbox en 36 VA voeding is ruim voldoende, een booster heb je helemaal niet nodig.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Baanspanning

nog even en we zijn verwikkeld in de relativiteitstheory van Einstein.
de output van een centrale is een wisselspanning, deze bron ziet als belasting een impedantie, een combinatie van LRC. deze kan een fazeverschuiving van het signaal tot gevolg hebben.
komt daarbij de mogelijke fazeverschuiving van dit type boosters.
als je nu start met een nieuw project denk dan 2 min na,
zoals hoger aangegeven, met een goede ringleiding en enkele aftakkingen naar de rails kom je met een MS al een heel eind.
met vriendelijke groeten
guy



Re: Baanspanning
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanspanning
op zich begin ik natuurlijk opnieuw met een nieuw project, dus alle advies is welkom uiteraard. Ik wil eigenlijk alleen gaan besturen via de PC.
Ik heb de baan inmiddels wel wat ingewikkeld gemaakt met allerlei wissels etc. Zal ter test voor de stroom/spanning wel even wat stukken afhalen, kijken of de trein dan wil rijden.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanspanning
Hoi,
Even terug naar de start van dit topic en verder.
Rijdt een lok nu je hele baantje rond? M.i. zijn het contact problemen tussen de railstukken en/of rail - lok.
Ga vooral nog geen dure centrale aanschaffen, zeker niet als je zo je zegt alles met een PC wil besturen.
Je moet wel rekening houden met wat je wilt bijv. terugmelding, schaduw stations en opstelsporen.
Misschien de seinen betrekken in je regeling enz.
Wat blijft is dat de loks eerst "handgestuurd" storingvrij moeten rijden. Wat voor een besturing je gebruikt is dan pas van belang.
Er zijn legio mogelijkheden.
groet digibert   
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanspanning
ik heb de baan inmiddels afgehakt en volgas gaat het redelijk goed, er zijn enkele rails bij waar je ziet dat ie stokt.
Ik ga van de week nog wel even de baan in SCARM tekenen ipv lukraak rails aan elkaar klikken en dan met rails die 'passen' een baan maken.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanspanning
 @citaat Misschien zijn je rails gewoon vies. Even schoonmaken met een railgum :thumbup:
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanspanning
Hele goede adviezen, vuile rails en slechte railovergangscontacten zijn de meest voorkomende oorzaken van storingen cq slecht rijden. En dan niet alleen de rails schoonmaken met een railgum maar ook de puko's even oppoetsen met heel fijn schuurpapier. IJzeroxyde geleidt heel slecht! Zeker als er langere tijd niet op die rails gereden is, is roest op de puko's gewoon de oorzaak.

Voor de eerste testritten heb je helemaal geen centrale nodig. Een gewone trafo volstaat dan en de lok moet op kruipsnelheid de hele baan rond kunnen. Pas dan kun je zeggen dat de baan in orde is en overstappen op digitaal rijden.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanspanning
Citaat van: Vdub op woensdag 07 december 2022, 17:31:21Ik wil eigenlijk alleen gaan besturen via de PC.

Dan zal je eerst moeten kijken met welke centrale je dat wil gaan doen. Zo uit de verpakking kan de Mobile Station II die je nu hebt kan dat niet communiceren met een PC. Dus weet je al hoe je dat gaat doen?
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanspanning
uiteraard moet de baan eerst handmatig goed rijden, dat snap ik, dat test ik ook eerst.
Ik heb een lading onderdelen binnen gekregen voor de SRSEII mod an de gleisbox.
Re: Baanspanning
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanspanning
Is er een mogelijkheid dat je een eigen topic start @Vdub ? Ik krijg nu telkens een melding dat er wordt gereageerd in het topic. Je stelt ook een totaal andere vraag halverwege dan waar het topic over begonnen is. Sommige mensen halen dingen door elkaar en verwijzen weer naar het begin van het topic. Het is puur om verwarring te voorkomen.