Bart: je hebt het over losse Railcom "zendertjes". Zijn dit draadloze zendertjes of een stukje electronica wat via de sleeper gevoed moet worden? Ik heb geen idee wat.
Ben, wat je nu aandraagt is voor mij erg verwarrend. Ik zie op de site van UHlenbrock 23 items staan die iets met Railcom te maken hebben met prijzen tussen 16,95 - en 169 euro. Marklin bied in haar Trix-controller het Railcom "gratis" aan. Kortom Uhlenbrock is voor mij geen oplossing; maar wel bedankt voor de tip.
Kappa, nou, je slaat de spijker op z'n kop. Zie de prijsrange van Uhlenbrock hiervoor. En ja, het maakt herrie op zolder maar bij een goed beveiligde baan hoef ik niet meer te volgen wat er gebeurt: dan geniet je toch van het spektakel wat zich voor je afspeelt en dan denk je toch aan die momenten dat je de goede oplossingen voor de problemen gevonden hebt, totdat....
Hans, logisch, de markt bepaalt wat een fabrikant gaat maken. Maar een slimme fabrikant creëert zelf een markt (zie b.v. Apple). Ik reken Marklin tot de groep slimme fabrikanten b.v. MFXplus, vol-metalen modellen, steeds meer schakelbare verlichting in de personenwagens, opwaards compatibel, ..Wellicht is het uitbrengen van het Trixmodel met Railcom ook wel een soort van marktverkenning. Jammer dan, dat ze dat niet met een Marklin loc gedaan hebben.
Het omslagpunt wat je aangeeft is volgens mij al bereikt maar dan in de professionele tak. Wij als particulier staan te kijken naar al dat moois en zouden dat wellicht ook wel willen maken. Nou, kennelijk is dan nu het moment gekomen om als particulier te reageren op deze Marklin uitdaging, want zo wil ik het dan toch wel benoemen. Een bericht aan Marklin hierover lijkt me nuttig. Vele berichten doen wellicht hun werk.
Ronald, Ja, ontwikkelaars moeten ook eten. Als dat niet te buitensporig is, is dat correct. Het zet wel aan voor nieuwe ontwikkelingen, immers dan kan je zelf licentie-rechen vragen in plaats van te betalen, maar hier spelen ook de hoogte van deze rechten een belangrijke rol. Het zet fabrikanten wel aan tot overleg en samenwerking om met zo min mogelijk kosten een markt te creëeren/veroveren.
Resumé: ik kom tot de ontdekking dat er al veel meer van Railcom bestaat dan ik voor mogelijk had gehouden. De verwarring neemt daardoor wel toe. Wat te doen. Mijn besluit staat nog steeds overeind: Huiderstad bekijken en Rocrail uitpluizen.