Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hoekbaantje

Gestart door Eendenreetx zaterdag 24 september 2022, 16:21:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoekbaantje
Lid sinds: 2021

offline
Hoekbaantje
Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten om niet alleen de treinbaan op te zetten met de kerst.
Ik heb de ruimte van 1,80mtr bij 0,90mtr (ik weet dat dit erg aan de smalle kant is).

Ik heb hierbij nog de mogelijkheid om de hoek om te gaan voor een klein gedeelte.
Echter kom ik er niet bij uit om de baan weer terug te lijden, het geheel word dan te breed.

Zie ik iets over het hoofd of gaat het hem met deze afmetingen niet worden?

Re: Hoekbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Hoekbaantje
Die 90 cm is niet eens zo smal, hoewel R2 er net niet op past, maar een lengte van 180 cm is voor H0 tamelijk krap. Misschien wel te krap.

Een ovaaltje zoals je nu hebt, verschilt nauwelijks van het rondje om de kerstboom. Een pendelbaantje met industriethema of de scenery van een lokaalbaantje zal meer voldoening kunnen geven op dit oppervlak.
Een andere optie is naar schaal N of Z overstappen als je liever wat langere treinen laat rijden op dezelfde ruimte.

Groet,

Peter
Re: Hoekbaantje
Lid sinds: 2021

offline
Re: Hoekbaantje
Als ik de hoekvariant zou schrappen dan zou ik tot maximaal 2,05 mtr kunnen gaan maar dan is het echt op. Als dat meer uitdaging aan de baan zou kunnen geven.
Re: Hoekbaantje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hoekbaantje
Citaat van: Eendenreetx op zaterdag 24 september 2022, 16:21:41
Zie ik iets over het hoofd of gaat het hem met deze afmetingen niet worden?

In zo'n kleine ruimte zijn de mogelijkheden nu eenmaal beperkt. Je moet keuzes maken. Als het je vooral gaat om het aankleden van de baan, valt er genoeg te doen. Als je echter veel rijmogelijkheden wilt, heb je meer plaats nodig. Om toch nog wat variatie bij het rijden te hebben, kun je kiezen voor een achtje met een ovaal er omheen als basisvorm. Dan kunnen treinen rondjes rijden maar ook omkeren. Hieronder zie je een voorbeeld dat past op 180 bij 90.

In het tweede plaatje heb ik wat extra kopspoortjes toegevoegd. Wat je precies met de hoekvariant bedoelt, is me niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat je daarmee naar een L-vorm wilt gaan. Daar heb ik ook een kopspoortje gelegd.
Re: Hoekbaantje
Lid sinds: 2021

offline
Re: Hoekbaantje
hier word ik helaas wel wat treurig van haha.
Aan elke maat moet ik dan denken dat er iets meer mogelijk is?
Re: Hoekbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Hoekbaantje
Kijk eens bij www.carendt.com voor baantjes op heel kleine oppervlakten.
De zoekterm 'micro layouts' op Google kan je ook veel leuke en nuttige informatie opleveren. Maar het is wel wat anders dan de gebruikelijke modelbaan die veel mensen in hun hoofd hebben als ze aan onze hobby denken. Zie bijvoorbeeld de 'Grote kleine treinencompetitie'.
En wil je wel wat kunnen (rond-)rijden zonder dat het een kermisattractie lijkt, dan heb je 3.5 meter lengte wel nodig, denk ik. Op de plaats van een bocht of keerlus is 0.9 meter wel de minimale breedte.

Groet,

Peter
Re: Hoekbaantje
Lid sinds: 2019

offline
Re: Hoekbaantje
lekker rangeren
Re: Hoekbaantje
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoekbaantje
Treingek geeft al een mooie "voorzet' tot iets!
Paar nadelen:
Jammer dat Treingek de hoek die je rechtsonder nog hebt niet gebruikt, daar zou je een kopstation, industrie, en/of opstelspoor kunnen herbergen.
2.05 meter heb je: Dan mss toch een ovaaltje, of werk met hoogteverschillen zodat je niet "zichtbaar" rondjes rijdt.
Erg veel wissels, dat is natuurlijk wel kostbaar, in jouw oorspronkelijke plan zijn het er niet zo veel, daar kan wel wat in gesnoeid.
Helaas heb ik geen tekenprogramma maar misschien kun je wat met mijn aanbevelingen.

Ik neem aan dat je al over de nodige rails van Märklin beschikt; zo'n ruimte is eigenlijk heel geschikt voor de wat "onbekend maakt onbeminde" schaal TT. Kun je toch net wat langere treinen inzetten. (Maar moet je wel zin hebben om al je M-spul te verpatsen...)

Succ6 en houd ons op de hoogte!
Re: Hoekbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Hoekbaantje
Nou, het voorbeeld hierboven vind ik wel heel erg leuk!

Die drie opstelspoortjes bovenin kun je achter een decor, coulissen of hoe het noemen wilt, verbergen. Heb een schaduwstation/fiddle yard.
Daarmee kun je leuk spelen, mooie scenery bedenken en maken.  Ben je het zat, afbreken en iets anders maken.  Of verkopen...?!

Groet,

Peter
Re: Hoekbaantje
Lid sinds: 2021

offline
Re: Hoekbaantje
Heel mooi gedaan Treingek! Als ikzelf er alleen mee zou rijden dan had ik de jouwe zeker overwogen.
Aangezien ik mijn dochter er ook mee wil laten rijden ben ik haast genoodzaakt om er ook een enkel rondje mee te kunnen rijden.

Ik zal vanavond weer iets proberen op te zetten. Ik heb op dit forum ook een mooi ontwerp gezien dat de hoogte in gaat. Wellicht dat ik er in de lengte toch nog cm's kan bij sprokkelen.
Re: Hoekbaantje
Lid sinds: 2021

offline
Re: Hoekbaantje
Citaat van: Treingek op zondag 25 september 2022, 14:59:56
lekker rangeren

Welk programma is dit in gemaakt trouwens?
Re: Hoekbaantje
Lid sinds: 2010

offline
Re: Hoekbaantje
Het lijkt mij WinTrack.
Re: Hoekbaantje
Lid sinds: 2021

offline
Re: Hoekbaantje
Tot nu toe gaat het dit worden.
Helaas lukt het tekenen in Wintrack me niet zodat ik eens kan stoeien met de omgeving.