Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

trekduwrijtuig en locomotief schakelen in tractie in CS3

Gestart door ErwinLamens zaterdag 24 september 2022, 17:30:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
trekduwrijtuig en locomotief schakelen in tractie in CS3
hallo,

een mfx lok 36638 en stuurstandrijtuig 43483 vormen met andere rijtuigen 1 trekduwstam waarbij loc duwt of de stam trekt, kan je hier ook een tractie maken zoals met locs in Märklin CS3 om de verlichting stuurstand juist te krijgen bij duwen loc = loc rood / stuurstand wit / bij trekken loc = loc wit / stuurstand rood

spoorse digitale groeten,

Erwin
Re: trekduwrijtuig en locomotief schakelen in tractie in CS3
Ik ken het CS3 niet goed maar je kunt van de stuurstand toch een dummy lok maken, dan kan het zeker.
Re: trekduwrijtuig en locomotief schakelen in tractie in CS3
Re: trekduwrijtuig en locomotief schakelen in tractie in CS3
Kan gewoon, doe ik met mijn cs2 ook zo.
Onder het losse adres kun je de rijrichting van lok of wagen onafhankelijk van de tractie nog wijzigen om de verlichting kloppend te krijgen.
Ook de enige mogelijkheid om 2 MFX decoders samen te laten werken, aangezien je ze niet beide eenzelfde adres kan geven. Een extra (MFX)consistadres is nog iets dat marklin nog wel mag implementeren. Esu heeft het nu bijvoorbeeld al in hun lopi5 M4.

Bart
Re: trekduwrijtuig en locomotief schakelen in tractie in CS3
tractie aanmaken gelukt in CS3 lichten wisselen correct volgens rijrichting, nadeel is wel als je bijvoorbeeld klaxon gebruikt in tractiescherm dan gaat binnenverlichting rijtuigen uit, daarom kan je inderdaad best tractie behouden en je loc sturen vanuit locicoon, en rijtuigen van stuurstandicoon

dank voor alle tips

Erwin
Re: trekduwrijtuig en locomotief schakelen in tractie in CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: trekduwrijtuig en locomotief schakelen in tractie in CS3
Of gewoon ommappen zodat je geen dubbele functiebezetting hebt.
Re: trekduwrijtuig en locomotief schakelen in tractie in CS3
en hoe doet je dat ommappen via Märklin CS3 ? alle tips zijn welkom

Erwin
Re: trekduwrijtuig en locomotief schakelen in tractie in CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: trekduwrijtuig en locomotief schakelen in tractie in CS3
In het expertmenu van de CS3, de meest rechter bij bewerken. Ik zou de stuurstand ommappen, is makkelijker. Vanavond er dieper op in vanaf de pc.
Re: trekduwrijtuig en locomotief schakelen in tractie in CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: trekduwrijtuig en locomotief schakelen in tractie in CS3
Dat werd iets later dan maandagavond, maar gister op de stamtafel even een lok geopend voor dit doel.

Je gaat in een lok bewerken naar het expertmenu en klikt daar op een van de functieiconen. Het expertmenu openen duurt even, vervolgens de mapping uitlezen duurt ook weer enige tijd.

Je komt in een menu waarin de functietoetsen staan met daarbij welke functie er zit. Door een functie aan te tikken, zie je wat er wordt geschakeld, een uitgang, logische functie of soundslot. Kijk bij de functietoets waarop de functie zit die je wilt weghalen hoe die zit, maak des noods een foto en neem dit over in de functietoets waar jij die functie op wilt zetten. Ik test het dan eerst voordat ik de oude functie leeg veeg.

Hoop dat het lukt.
Re: trekduwrijtuig en locomotief schakelen in tractie in CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: trekduwrijtuig en locomotief schakelen in tractie in CS3
Is het gelukt?
Re: trekduwrijtuig en locomotief schakelen in tractie in CS3
nog niet aan kunnen werken helaas, moet ik eens proberen