Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

buffercondensator op 60945?

Gestart door Hanzi dinsdag 06 september 2022, 11:51:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
buffercondensator op 60945?
Ik rij analoog en heb een loc die naar digitaal is omgebouwd met 60945. als de loc tijdens het -langzaam- rijden even slecht contact maakt stopt hij, rijdt nog een klein stukje uit zodat hij weer wel goed contact maakt en vervolgens moet de decoder weer "wakker worden" en rijdt hij weer verder. Het zou dus mooi zijn als de decoder bij kleine spanningshaperingen gevoed blijft zodat de loc "gewoon" door rijdt.
Is het mogelijk om op de 60945 een buffercondensator aan te sluiten? is dat (naast rails poetsen wat ik al gedaan heb) de oplossing? op welke punten aansluiten? welke capaciteit?

zie ook: 3102
Re: buffercondensator op 60945?
Een mogelijk probleem kan zijn dat de sleper geen goede verbinding bezit bij de twee bevestigingen,ik soldeer een dun draadje van  de voet naar boven op de een van de twee veren of gelijk naast de bevestigings schroef.
Re: buffercondensator op 60945?
Volgens Stummi kun je op de adapterprint een elco aansluiten op U+ en GND (niet de railmassa!)
Re: buffercondensator op 60945?
Ja dit is ook mogelijk, dit is de aansluiting van de brugcel op de decoder ,maar let goed op van de voltage van de condensator, ik zou 25 volt kiezen bij 10.000 uf indien je ruimte heb.
Re: buffercondensator op 60945?
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: buffercondensator op 60945?
Dank voor de reacties.

@TijdperkII: 10000uF/40V wordt qua afmetingen veel te groot. Of bedoel je een powercap of goldcap?
@Erik: ik ga het Stummi-verhaal binnenkort even lezen :thumbup:
@Ben: ik ben overtuigd ;).
Re: buffercondensator op 60945?
Ik heb ook de Powercap van Ali gebruikt en waar ruimte 10.000/4.700 ,condensators.
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: buffercondensator op 60945?
 @citaat @citaat

Een goldcap is altijd slechts vijf (5) Volt. Niet meer.
Re: buffercondensator op 60945?
Coldcap spanning 5 volt is juist ,maar ze gebruiken er 4/5 in serie .
Esu gebruik er twee met elektronica als opwaardering.
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: buffercondensator op 60945?
In het verhaal op het Stummiforum (linkje ErikW :thumbup:) lees ik exact het probleem dat bij mijn loc optreedt. In plaats van alles (decoder, motor, geluidselectronica etc) van een buffercondensator te voorzien, komt daar nl ook de optie voorbij om alleen de decoder van een buffercondensator te voorzien. Als ik het goed begrijp is de voedingsspanning van de decoder 5V (?). Nu nog op zoek naar de punten waarop ik een buffercondensator op die 5V kan aansluiten. Voordeel is dat deze qua spanning en capaciteit niet al te groot hoeft te zijn hetgeen ook in de afmetingen terugkomt.
Ik kom steeds wat verder.
Tegelijkertijd heb ik gezien dat ik evt. ook een 2e sleper onder de BR53 zou kunnen monteren.
Re: buffercondensator op 60945?
Re: buffercondensator op 60945?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: buffercondensator op 60945?


GND is pin 20 en +5Volt is pin 12 op de 21mtc
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: buffercondensator op 60945?
@citaat pen 20 en 12 dus voor resp. GND en +5Vdc
Ik neem aan dat de soldeeraansluitingen op de   dragerprint   GND en +5V één op één zijn doorverbonden met bovengenoemde pinnen.
Omdat t in mijn geval om de ongestoorde voedingsspanning van alleen de decoder gaat, denk ik dat 1000uF (+weerstandje + diode) genoeg zal zijn.

@citaat @citaat GoldCap is wat overdone en een powerpack zal voor de complete buffering zijn van voedingsspanning voor decoder én motor + verlichting.
Decoder wordt ook gebruikt bij analoog bedrijf dus buffering van die voedingsspanning zal vermoedelijk wel degelijk zin hebben.

Ik ga het proberen en we gaan t zien! tweede sleper plaatsen kan altijd nog ;).
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: buffercondensator op 60945?
Die 1000uF was mogelijk te klein, haperen bleef. Ik had ff niks zwaarders dus overgestapt op plan B: een tweede sleper. Werkt perfect, loc rijdt probleemloos zonder haperen over de wisselstraten; zelfs heel langzaam. Blij mee :D.
Omdat de loc toch open lag gelijk de 19V gloeilampjes vervangen door ledjes. Voordeel dat deze ook bij lage spanning al redelijk fel oplichten (vooral prettig bij analoog rijden; digitaal branden ze toch wel). Nu alleen  nog wat lichtlekjes bij de frontseinen afschermen.
Een ieder bedankt voor de tips, reacties en linkjes!
Re: buffercondensator op 60945?
Fijn om te vernemen dat je probleem is opgelost.
Grt.Wim.
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: buffercondensator op 60945?
Blijft vreemd dat die originele lange sleper soms geen goed contact maakte op met name wissels. Verschillende dingen geprobeerd, veertjes wat stugger gezet, sleper hol, bol, recht... niets hielp echt terwijl andere locs hier geen -of veel minder- last van hebben.
Een tweede sleper was hier dus de oplossing én er was prima plaats voor behalve een schroefgaatje maar dat is opgelost met een drupje secondelijm.
Re: buffercondensator op 60945?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: buffercondensator op 60945?
Citaat van: Hanzi op woensdag 14 september 2022, 11:05:48
Blijft vreemd dat die originele lange sleper soms geen goed contact maakte op met name wissels. Verschillende dingen geprobeerd, veertjes wat stugger gezet, sleper hol, bol, recht... niets hielp echt terwijl andere locs hier geen -of veel minder- last van hebben.
Reinig de oksels van de sleper eens, dus tussen de punten waar de veren in de sleperschoen geklemt zijn, met een goede ontvetter.
Daar kan zich makkelijk vuil en vet ophopen en slecht contact veroorzaken, ook al lijkt de sleper schoon.
Een tweede sleper zou niet nodig moeten zijn.
Re: buffercondensator op 60945?
Of een dun draadje solderen van sleperzool naar de houder. Het is al jaren geleden uitkauwde materie.....

Plaatje van mijn goede vriend Johan: https://wiki.3rail.nl/images/e/e4/Sleper-probleem.jpg
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: buffercondensator op 60945?
Bedankt voor deze tips Ad en Ben, maar het probleem lag echt in het feit dat de sleperschoen zelf onvoldoende contact maakte met de puko's (getest dmv 16V-draadje tegen de sleper te houden op t moment dat de loc stil was gevallen). En dat is vreemd; andere locs hebben hier veel minder/geen last van. Anders afstellen van de sleper had geen effect.
Maar goed, met de 2e sleper is het prima opgelost :).
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: buffercondensator op 60945?
Citaat van: Kappa op woensdag 14 september 2022, 20:58:20
Reinig de oksels van de sleper eens, dus tussen de punten waar de veren in de sleperschoen geklemt zijn, met een goede ontvetter.
En gebruik die ook maar voor de assen en wielen van deze vervuilde lok, kijk maar naar de voorloopas, die ligt in de wol :D
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: buffercondensator op 60945?
Sorry Hans, maar deze loc is zeker niet vervuild en je ziet dingen die er niet zijn. Er is slechts een wat donkerder type vet gebruikt op de voorloopas.
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: buffercondensator op 60945?
 @citaat @citaat
Waar zie jij wol op de voorloopas? Ik zie een beetje vet bij de aandrukveer en dat is goed.
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: buffercondensator op 60945?
Wat ook wel werkt is een plaatje dun messing onder de sleper solderen, die krijg je er niet echt strak onder en zal tijdens het rijden een beetje met de ligging van de puko's meebewegen.

Groet, Anne W
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: buffercondensator op 60945?
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 15 september 2022, 18:57:47
@citaat @citaat
Waar zie jij wol op de voorloopas? Ik zie een beetje vet bij de aandrukveer en dat is goed.
Keek eerst op de telefoon en daar kwam dit plaatje ook niet lekker over.......maar toen de pc aangezet en ja ik zie ook vet......maar veel teveel eigenlijk.
Het is een massaveer en die zo in te soppen zou ik niet doen.

Ben het met Ad eens dat een tweede sleper niet nodig is als de stroomopname maar goed zit.
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: buffercondensator op 60945?
Het was geen massaprobleem, Hans. De hoofdtaak van deze veer is om de voorloopas goed in de rails te houden, als deze droog staat gaat het piepen en/of draait de as niet goed mee. Van "in het vet soppen" zoals jij dat noemt is geen sprake.
Citaat van: Hanzi op donderdag 15 september 2022, 18:54:33
Er is slechts een wat donkerder type vet gebruikt op de voorloopas.
Onder de tender zitten overigens wél massaveren en samen met de overige assen zijn er onder deze loc dus in totaal 10 (!) assen die zorgen voor een prima massaverbinding.

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 19 september 2022, 23:21:44
Ben het met Ad eens dat een tweede sleper niet nodig is als de stroomopname maar goed zit.
Dat klopt, daar gaat dit hele topic over ;).
Re: buffercondensator op 60945?
Mijn duit in dit rare zakje: wat zich hier afspeelt is een klassiek Marklin 3rail probleem: pukoslepershit. In plaats van rond te rijden met die rare karretjes die de spoorstaven zogenaamd poetsen kun je beter aandacht besteden aan de aangetaste puko's: vuil, vies en roest, het wordt wel gezegd dat het pisbakkenijzer is. "Massa" is zelden een probleem bij 3rail en al helemaal niet bij 10 assen, hooguit bij kleine lokkies.

Als je die puko's schoon maakt is er niets aan het handje. Sommigen doen dat bij de oude M-rail door superfijne schuurpapier op een sleperzool te plakken en hier zo af en toe eens mee rond te rijden. En daarna een klein beetje ATF of contactspray op de sleper doen en voorts verspreiden helpt ook. Grover schuurpapier kan ook maar dan word je vanzelf 2railer.

Onderstaand is van de hand van Wim (Nobody): hij wist hoe het moest.







Re: buffercondensator op 60945?
Grover schuurpapier kan ook maar dan word je vanzelf 2railer., hahaha.... :) :) :)
Humor op de vroege morgen altijd fijn :thumbup: :thumbup:
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: buffercondensator op 60945?
En natuurlijk kan beter ijzer/staal gebruikt worden, maar dan beginnen er weer hele volksstammen te klagen over hoge prijzen.

Groet, Anne W
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: buffercondensator op 60945?
@citaat tja Anne, maar dat is voor de M-rails waar ik op rijd een gepasseerd station (om maar even in spoortermen te blijven ;))...
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: buffercondensator op 60945?
Citaat van: Spoors op dinsdag 20 september 2022, 07:46:08
Onderstaand is van de hand van Wim (Nobody): hij wist hoe het moest.
Wim was zo gek nog niet :thumbup:.
Re: buffercondensator op 60945?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: buffercondensator op 60945?
En verder, beste reageerders, is het probleem met deze loc wat mij betreft prima opgelost; bedankt dus voor alle nagekomen tips, ik ga ze onthouden maar op dit moment zie ik geen noodzaak om er iets mee te doen.
Een tweede sleper is trouwens niets nieuws; Marklin verzon dat meer dan een halve eeuw geleden al onder de BR44-ers (3047 en aanverwante loc's) :).
Re: buffercondensator op 60945?
Citaat van: Hanzi op dinsdag 20 september 2022, 14:00:06

Een tweede sleper is trouwens niets nieuws; Marklin verzon dat meer dan een halve eeuw geleden al onder de BR44-ers (3047 en aanverwante loc's) :).


Maar dat is om een andere reden: de korte sleper onder de gelede aandrijving kan het gemis aan puko's bij wissels niet overbruggen.