Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklïn BR 23

Gestart door JPeet vrijdag 10 september 2010, 22:37:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklïn BR 23
JPeet
gast

Marklïn BR 23
Ik heb een BR 23 gekocht en ben er erg blij mee. Het geluid is erg goed. Ik heb er een orgienele stoom generator ingebouwd om heb nog imposanter te maken. Maar tot mijn stomme verbazing na een paar weken laten op de ketel de zilveren banden los. Je veegt ze zo weg. Zonde. Zit er soms een agressieve vloeistof in de rook vloeistof van märklin of is het een slechte soort zilveren verf. In Borne bij Keuterman konden ze er ook geen verklaring voor geven.
Mijn vraag is of er nog meer mensen hier last van hebben. Is het een fabriek's fout?

Jan.P
Re:Marklïn BR 23
Lid sinds: 2008

offline
Re:Marklïn BR 23
Je bent niet de enigste...
Kijk op onderstaande link, en scroll helemaal naar beneden.
http://www.dermodellbahnchecker.de/lokomotiven/maerklin/m39230/39230-maerklin.htm

Vertaald (ongeveer):
Van onze lezers hebben wij te horen gekregen, dat bij enkele exemplaren van dit model de verf van de ketelbanden niet gefixeerd is. De verf laat los bij het gebruik van rookvloeistof.

Er zijn niet zo veel modellen die dit euvel hebben, en jij hebt net het model waar het wèl mee is... :(
Ik heb het model ook, en heb er gelukkig gèèn last van :shock:

Het is inderdaad een fabrieksfout, dus terug ermee! ;)

Gr, Martijn
Re:Marklïn BR 23
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Marklïn BR 23
Citaat van: JPeet op vrijdag 10 september 2010, 22:37:36
Ik heb een BR 23 gekocht en ben er erg blij mee. Het geluid is erg goed. Ik heb er een orgienele stoom generator ingebouwd om heb nog imposanter te maken. Maar tot mijn stomme verbazing na een paar weken laten op de ketel de zilveren banden los. Je veegt ze zo weg. Zonde. Zit er soms een agressieve vloeistof in de rook vloeistof van märklin of is het een slechte soort zilveren verf. In Borne bij Keuterman konden ze er ook geen verklaring voor geven.
Mijn vraag is of er nog meer mensen hier last van hebben. Is het een fabriek's fout?

Jan.P

Daar is al eens iets over geschreven hier op het forum KLIK
Re:Marklïn BR 23
JPeet
gast

Re:Marklïn BR 23
Hallo allemaal,

Ik heb de BR23 terug gebracht naar de winkel. Dus gaat terug naar Märklin.
Jullie horen van mij of ik een nieuwe kap krijg. Het zal wel even duren denk ik voor dat ik bericht krijg.

Groeten,

Jan P
Re:Marklïn BR 23
Hartger-Jan
gast

Re:Marklïn BR 23
Heeft iemand ook last dat van de loc de achterste (meeloop as) stroef draait? Ik heb namelijk deze week de lok nieuw binnen gekregen.

gr,

Hartger-Jan
Re:Marklïn BR 23
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklïn BR 23
Heb ik wel bij andere locs. Uit m'n hoofd: voorloopas van een 003, en ik geloof de 086 (ja ik rij Ep. IV)
Re:Marklïn BR 23
Remie
gast

Re:Marklïn BR 23
Ik heb dit probleem ook gehad met de vooras van mijn br01.10. Heb een klein beetje plastic weg gesneden en hij loopt weer goed.

Remie
Re:Marklïn BR 23
Hartger-Jan
gast

Re:Marklïn BR 23
Ok, zal eens proberen.

Daarnaast als mijn loc door een bocht heeft gereden en weer op het rechte stuk rijdt staat de loc scheef boven het onderstel. Hoe is dit probleem op te lossen?

gr,

Hartger-Jan
Re:Marklïn BR 23
JPeet
gast

Re:Marklïn BR 23
Hallo allemaal,

Je gelooft het niet. Ik heb een nieuwe kap op mijn BR23 gekregen van Märklin.  Het heeft anderhalfemaand geduurd maar hij is vandag terug gekomen. Ik ben benieuwd of nu de zilveren banden blijven zitten. Dus gebeurt het bij jou BR23 ook, terug sturen.

Groet Jan P
Re:Marklïn BR 23
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Marklïn BR 23
Hallo allemaal,

Heb ook een Br 23 gekocht. Nl. de versie met de zilverlingen in tijdperk 4. Een vriend van mij wilde de electronica hebben van de lok voor een trekduwtrein in tijdperk 3. Daarom heb ik de beide lokkappen met elkaar verwisseld. Dit bleek lastiger te zijn dan ik dacht. Ik ben er dan ook 2 uur mee bezig geweest. Op de bufferbalk staan ook opschriften die niet thuishoren in tijdperk 4 en die moesten dus ook overgezet worden. Dat is bij de tender wel gelukt, alleen bij de lok nog niet. Verder viel het mij op dat het eraf halen van de lokkap wel erg moeizaam gaat. Toen het eenmaal gelukt was, was het nog lastiger om de kap weer terug te plaatsen en niet de leidingen te breken of omhoog te laten steken.

Maar wat mij nog het meeste opvalt is het volgende:

Bij het origineel is duidelijk te zien dat de drijfstang voor vooruit- dan wel achteruit rijden achter de balk is geplaatst, bij Marklin zit hij voor de balk.







Ik denk dus ook dat dit een fout is die Marklin gemaakt heeft. Ik heb ook nog even in de catalogus gekeken en gezien dat ook daar de drijfstang voor de balk zit ipv erachter. Zijn er ook forumleden die dit ook hebben of is Marklin deze fout al aan het corrigeren.

Groet, Jasper
Re:Marklïn BR 23
Lid sinds: 2008

offline
Re:Marklïn BR 23
Nee, dit is standaard bij al deze desbetreffende modellen. ;) 39230 - 39235 - 26543. Ben het met je eens: Het was mooier geweest als ze er achter geplaatst waren... :(
Dus bij iedereen is dit. Tenzij je zelf gaat zitten prutsen, maar dat lijkt me haast niet mogelijk.

En zo zijn er overigens nog wel meerdere foutjes bij dit model, niet volgens het voorbeeld. O.a. bezit de lok maar één Indusi, terwijl er aan bijde zeiden één moet zitten. Deze kleine foutjes zijn ook al elders op het forum besproken.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklïn BR 23
Hallo iedereen,

Ik was vandaag even bij mijn dealer in Arnhem en toen zag ik de nieuwe 23 006 staan art.nr. 39232. Wat schetste mijn verbazing. De "swinger" is aangepast en zit nu netjes achter de balk in plaats van ervoor zoals eerst het geval is. Nu moet ik eens gaan kijken of Märklin het foutje ook bij mijn 23er kan corrigeren of anders dat ze vertellen hoe het moet zodat ik het zelf kan oplossen. In ieder geval heb ik gezien dat het wel te corrigeren is.

Groet, Jasper
Re: Marklïn BR 23
Frits Osterthun
gast

Re: Marklïn BR 23
Bij de 23 001 en 23 002 is de Schwingestang inderdaad aan de buitenzijde geplaatst wat inderdaad een "fabrieksfout" is, echter niet van de constructie, als wel van de planner.
Deze is NIET te corrigeren (is gefixeerd). De 23 006 is aangepast.
Märklin geeft op de 23 001 en 002 géén garantie. De kosten van een aangepaste en correcte set stangen is voor de eigenaar.
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklïn BR 23
Hallo Iedereen,

Heb vanochtend contact gehad met de onderdelen afdeling van Märklin. Swingerstang is te verhelpen. Lok moet dan wel opgestuurd worden naar Märklin en dan passen ze het voor je aan voor 30 euro. Je bent de lok dan ongeveer een maand kwijt. Is dit duur of kan je het ook zelf aanpassen?

Groet, Jasper
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklïn BR 23
Normaal kosten een paar drijfstangen al gauw wat meer. Dus als je het waard vind, zou ik het doen.
Re: Marklïn BR 23
Vincent
gast

Re: Marklïn BR 23
Zo'n swingende stang heet in het echie ;) 'schaar' en is een essentieel onderdeel van de aansturing van de stoomcylinder.

Met de schaarstang in het onderste gedeelte van de schaar draait het mechaniek bij het toelaten van (stoom)druk linksom, wat zich vertaalt in het vooruit bewegen van de locomotief. Met de stang in het bovenste gedeelte van de schaar draait het mechaniek rechtsom, ofwel; de locomotief rijdt achteruit. Let op: dit is volgens principe van de Heusinger schaarbeweging zoals toegepast bij de Baureihe 23. Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel.

Als tweede functie geeft de schaar ook de mogelijkheid om de stoommachine te versnellen. De schaar heeft aan de buitenzijde en onderzijde een grotere slag dan dichter bij het hart van de schaar. Als de schaarstang in de uiterste stand staat (boven of onder) vertaalt zich dit in een langere slag van de stuurschuif in de stoomcylinder, ofwel een langere opening van de stoompoorten naar de cylinder. De grootte van de opening wordt uitgedrukt in 'vulling'. Als de schaarstang van de uiterste stand naar het hart van de schaar wordt verplaatst, wordt de slag van de stuurschuif verkleint en daarmee ook de grootte van de opening, ofwel; de vulling wordt verkleind. Een kleine 'injectie' stoom per slag van de zuiger is al voldoende om de machine bij hogere snelheid in beweging te houden, omdat deze kleine hoeveelheid oververhitte stoom onder hoge druk bij atmosferische druk een veel groter volume aanneemt; en de rest is geschiedenis ;)

Tot zover. :P

Gr, Vincent
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklïn BR 23
Citaat van: Jasperkc op vrijdag 23 november 2012, 12:48:28
Hallo Iedereen,

Heb vanochtend contact gehad met de onderdelen afdeling van Märklin. Swingerstang is te verhelpen. Lok moet dan wel opgestuurd worden naar Märklin en dan passen ze het voor je aan voor 30 euro. Je bent de lok dan ongeveer een maand kwijt. Is dit duur of kan je het ook zelf aanpassen?

Groet, Jasper

Goedemorgen iedereen,

Zoals je wel ziet zijn we inmiddels meer dan een Jaar verder en is de lok net terug van zijn ombouw. De kosten waren inderdaad exact 30 euro en met de nodige excuses van Märklin dat het zo lang duurde heb ik mijn lok terug. Nu gisteravond de lok op de rails geplaatst en geconstateerd dat er iets goed mis is gegaan. De koppeling tussen lok en tender is gebroken onder de lok. Dit is waarschijnlijk de reden dat het zolang heeft geduurd. Ook is een trappetje aan de voorkant verbogen en de koppeling aan de voorkant een beetje beschadigd. Ik heb nu ook mijn dealer opdracht gegeven contact op te nemen met Märklin om zodoende te kijken wat er aan deze manco's is te doen. Wat wel een hele mooie oplossing is, is dat de swingerstang netjes achter de plaat is gezet en niet zoals eerst ervoor.

Maar goed, het is wel een dompertje.

Jasper
Re: Marklïn BR 23
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklïn BR 23
Ben je lekker klaar mee Jasper.
Stuur je een intacte lok op voor een cosmetische wijziging, krijg een half gesloopte loc terug. :(
Had je de loc bij de dealer geinspecteerd voordat je hem meenam en heb je die ?30,- al betaald?
Re: Marklïn BR 23
J.v.H.
gast

Re: Marklïn BR 23
Hallo allemaal en hallo Frits,

Frits schreef:
" Bij de 23 001 en 23 002 is de Schwingestang inderdaad aan de buitenzijde geplaatst wat inderdaad een "fabrieksfout" is, echter niet van de constructie, als wel van de planner.
Deze is NIET te corrigeren (is gefixeerd). De 23 006 is aangepast.
Märklin geeft op de 23 001 en 002 géén garantie. De kosten van een aangepaste en correcte set stangen is voor de eigenaar."

Frits wat bedoel je met het rode gedeelte uit jou zin, dat is me niet duidelijk:
"wat inderdaad een "fabrieksfout" is, echter niet van de constructie, als wel van de planner."

En dan deze zin:
" Märklin geeft op de 23 001 en 002 géén garantie."
Geen garantie op de 39230 / BR 23 001 en de 39235 / BR 23 002.
Marklin maakt een fout door de swinger aan de verkeerde kant van het schuifmechanisme te monteren en de klant mag opdraaien voor de herstel kosten!?

Ik heb zelf ook een BR 23, je raad het al, een van de getroffen artikelnummers: de 39230 / BR 23 001.
Ik heb dit euvel voor het eerst van vandaag, een half uurtje terug geconstateerd, maar wil het wel in orde hebben.  :|



Groet,

Jos
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklïn BR 23
Hallo Jos,

Ga naar de dichtsbijzijnde dealer en laat hem opsturen naar Märklin. In mijn geval was ik ?30,- kwijt en de nodige excuses voor het lange reparatie proces. Helaas is het zo wat frits schrijft. Märklin monteert iets verkeerd en de klant mag opdraaien voor de kosten. Dat klopt niet. Zeker niet als je dan een lok terugkrijgt die een kapotte koppeling heeft en een trappetje verbogen, zoals in mijn geval. Het meeste wat mij steekt in deze is dat er iets gebeurd is wat Märklin verzwijgt. In normale gevallen breekt een koppeling niet en ook verbuigt een trappetje niet. Maar ik hoop dat jij meer geluk hebt en dat als jij hem opstuurt je hem binnen een half jaar weer gerepareerd retour hebt en dat Märklin geen kosten in rekening brengt.

Groet, Jasper
Re: Marklïn BR 23
J.v.H.
gast

Re: Marklïn BR 23
Hallo Jasper,

Ga ik beslist doen.
Wat beschadigingen betreft, ik ga Marklin voor zijn :)
Ze krijgen van mij alleen het onderstel, dus sowieso zonder de kap en opbouw tender, dan kan dat al niet meer beschadigd raken.
En misschien pluk ik er ook nog wat onderdelen vanaf die verder beschadigd kunnen worden.
En ik weet het heus wel zo te verpakken zodat er geen gekke dingen gebeuren.
Serie nummer noteer ik ook.

Vraag: aan wie heb jij 30 euro betaald?
Aan Marklin? De winkelier? Vooraf? Achteraf?

Groet,

Jos
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklïn BR 23
"En ik weet het heus wel zo te verpakken zodat er gekke dingen gebeuren" Dus jij wil zeker zijn dat er gekke dingen gebeuren.  :thumbup:
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklïn BR 23
Hallo Jos,

Ik heb bij het afhandelen de kosten betaald. Thuisgekomen kwam ik erachter dat de koppeling tussen lok en tender was gebroken. Niet handig om dat later pas te constateren, maar ja dat was niet anders. Maar het wordt wel opgelost.

Jasper
Re: Marklïn BR 23
J.v.H.
gast

Re: Marklïn BR 23
Hallo allemaal,

In het weekend heb ik Marklin laten weten dat ik de 39230 / BR 23 001 wil laten repareren in verband met een verkeerd gemonteerde " Schwinge " .
Vandaag heb in onderstaande reactie van Marklin ontvangen via de mail:

" Gestänge ist falsch montiert. Dies wurde schon in der Konstruktion falsch konstruiert. Katalogbild entspricht dem großen Vorbild und wäre richtig. Das Gestänge kann nicht geändert werden.

Im Reparaturservice wird zu einem Kulanzpreis von ca. 30 ? zzgl. Versand das Gestänge korrigiert."

Ik heb de reactie wel 4 keer gelezen...maar ik geef het op...ik snap geen bal van wat ze bedoelen, iemand?

Groet,

Jos
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklïn BR 23
Hallo Jos,

In het kort komt het hier op neer:
De oorspronkelijke constructie, zoals jij die hebt, is niet de juiste. Deze constructie kan niet gecorrigeerd worden. Marklin kan wel de juiste stangenonstructie monteren in hun reparatie afdeling voor een coulanceprijs van ? 30,- excl. Verzendkosten.
Re: Marklïn BR 23
J.v.H.
gast

Re: Marklïn BR 23
Hallo Dick,

Dank je:)

Groet,

Jos
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklïn BR 23
Graag gedaan, voor deze vorm van hulp zijn we tenslotte op dit forum.  :)
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklïn BR 23
Naar aanleiding van deze berichten eens mijn 23 ( 39230) gechecked en wat blijkt, schuifstang zit goed ,de zilveren ringen verdwijnen niet. Geluk gehad,denk ik dan.

Foto's ervan kun je in mijn topic zien
Re: Marklïn BR 23
J.v.H.
gast

Re: Marklïn BR 23
Hallo allemaal,

Op mijn verzoek wordt het " schwinge " probleem als volgt opgelost.
De Heer G. Keuterman stuurt de 2 correcte schuifbewegingen naar mij en ik monteer deze zelf.

Groet,

Jos
Re: Marklïn BR 23
J.v.H.
gast

Re: Marklïn BR 23
Hallo allemaal,

Ik heb de correcte schuifbewegingen voor de 39230 / BR 23 001 een paar dagen terug ontvangen.
En heb net de niet correcte uitgewisseld tegen de correcte schuifbewegingen.
Lok loopt weer als een zonnetje en het ziet er eindelijk uit zoals het hoort!


Groet,

Jos
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklïn BR 23
Hallo Jos,

Als ik dit zo lees, dan had ik het graag gedaan zoals jij het hebt gedaan. Moest jij ook ?30,- betalen? Als ik het zo had gedaan als jij, dan was mijn lok niet zo lang onderweg geweest en was de lok niet gebroken bij de koppeling onder de lok.
Zucht. Jammer dat Märklin niet meer zo netjes met producten om gaat!

Groet, Jasper
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklïn BR 23
Hallo allemaal,

In mijn lok 023 004-5 zit een ESU sounddecoder. Er zit ook het geluid van een bel op, echter ik zie op de lok geen bel zitten. Ik las op internet dat er 23'ers waren met bel en zonder bel. Welke 23'ers waren dat?

Groet, Jasper
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklïn BR 23
Ik kwam de set tegen en ben daar nu trotse eigenaar van... maar nog afgezien van de schaarbeweging, het blijkt ook dat Märklin kans heeft gezien het nummer van een van de weinige 23'ers te kiezen die een keer een nieuw machinistenhuis heeft gekregen... dus ook dat klopt niet aan het model  :P knap hoor...
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2018

Marklin,mijn hobby,mijn leven

offline
Re: Marklïn BR 23
Ik sta perplex!
Mijn br 23 heeft ook dit probleem en gemeld bij Marklin.
Die konden er niets aan doen omdat deze kappen niet meer voorhanden waren!
En bij jou is het wel gelukt....
Klim meteen in de pen...
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Marklïn BR 23
We zijn dan inmiddels ook 4 jaar verder.
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklïn BR 23
En als we over een aantal jaar een onderdeel nodig hebben komt deze gewoon uit de 3D printer ;)
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklïn BR 23
Hallo Allemaal,

Ik heb toch weer een vraag over mijn br 023 welke uit de set 26543 komt. Ik heb dus ooit de loc voorzien van de juiste swinger, maar nu loop ik toch tegen het probleem aan dat de motor slecht gaat lopen. Mijn loc is uitgevoerd met de beroemde Soft drive Sinus motor. Ik wil deze motor gaan vervangen voor een motor welke wel goed loopt. Nu heb ik gezien dat Märklin een andere br 023 uitgebracht heeft met de juiste motor. Ook is het mogelijk om een motor van SB modellbau erin te zetten. Zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben of al zo'n motor hebben vervangen voor een goede motor, of moet ik de loc (weer) opsturen naar Märklin en vragen of ze de SDS motor willen vervangen voor een gewone middenmotor inclusief juiste printplaat. Ik weet het even niet meer.

Groet, Jasper
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklïn BR 23
Idd dit stangenstel is niet conform het origineel, ookheb ik begrepen dat Marklin dit niet vervangt, Marklin heeft wel bij een andere Br 23 de fout hersteld. . De mensen met het verkeerde model kunnen het nieuwe stangestelsel wel bestellen  dan betalen ze voor links en recht ongeveer €60,
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklïn BR 23
Persoonlijk vind ik dat te duur voor gewoon een fabrieksfout , en ja je kan het zelf doen
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2021

offline
Re: Marklïn BR 23
Dag allemaal,

Ja, ik weet het in dit topic is reeds lange tijd niets meer neergeschreven.

Daarstraks de Märklin 39230/BR 23 001 DB weer eens even laten rijden, jeetje wat loopt dat ding mooi zeg. Rijdt super strak over de baan en kan kruipen als een slak als het moet.
Het is dat ik er al eentje bezit anders zo ik zo eentje aanschaffen. Dus toch nieuwsgierig en ga ik kijken wat deze locjes nog moeten opbrengen op ebay Duitsland. Hmmm... Toch nog aardig aan de prijs. Ik vind er een stuk of 8! Máár alle 8 hebben ze de "Schwinge" aan de verkeerde kant van de balk gemonteerd zitten. Die zijn dus niet geupdate door Märklin of wie dan ook. En de garantie is verstreken dus je moet er volgens mij sowieso 2x € 30,- voor het juiste "Gestänge" tegenaan gooien wil je het correct hebben. Ik dacht dat onze oosterburen perfectionisten waren...

Groetjes,

Jozef
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklïn BR 23
 @citaat Perfectionisten? Als het om perfecte schaalmodellen gaat, zit je bij Märklin en de meeste bezitters van spulletjes van het merk niet op de eerste rang. Het moet vooral werken, kunnen rijden en liefst niet al te snel stuk gaan.
Ik kan mij in die uitgangspunten wel vinden, daar niet van, maar ik zie echt wel dat er fabrikanten zijn die meer moeite doen om perfectie te bereiken. En dat gaat soms ten koste van het gebruik op de baan.
Uiteindelijk is alles in onze hobby een zoektocht naar de meest geloofwaardige 'illusie'.

Groet,

Peter
Re: Marklïn BR 23
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklïn BR 23
Hoi Jos,

Zelf heb ik de 39232 en die heeft een gewone DC motor en loopt eigenlijk ook zijdezacht.
Ik kocht deze jaren geleden 2dehands als nieuw, alleen het derde lichtsein op de tender ontbrak, maar was met een onderdelensetje van €6,- opgelost. >>>Klik<<<
Hier zit de schaar wel correct aan de binnenzijde gemonteerd.  :)
Nadeel van de 39230/39235 is de SDS motor die bij lage snelheden gaat trillen/schokken als gevolg van de stapjes van de motor die dan zichtbaar/merkbaar worden.
En SDS is niks aan te repareren, dus kapot is kapot en kan je je loc of weggooien, in de vitrine zetten, stationair op de baan zetten, of ombouwen met een andere motor en decoder.

Ik hoop dat Märklin een keer de Br 23 met ander machinistenhuis uitbrengt, waarbij de rechte deur is vervangen door een deur die dezelfde vorm heeft meegekregen als de cabinewand.
De Br 23 heeft trouwens heel veel aanpassingen gehad en elke loc is bijna wel verschillend, zie Die Bundesbahnzeit Br 23
Re: Marklïn BR 23
Lid sinds: 2021

offline
Re: Marklïn BR 23
Dag Peter en Ad,

Peter, ik doelde op de gebruikers van de 39230/BR 23 001 DB in Duitsland. Met betrekking tot de verkeerd gemonteerde "Schwinge". Of men heeft er geen weet van gehad of men vond het wel goed zo met die verkeerd gemonteerde "Schwinge". Ik vind het opmerkelijk dat bij alle 8 de te koop staande modellen de "Schwinge" nog steeds verkeerd gemonteerd zit.

Ad, zoals reeds eerder geschreven kan het model welke ik van de 39230/BR 23 001 DB bezit echt als een slak over de baan rijden, zonder te trillen of vertoon van schokjes, en daarbij is loc bij die snelheid muisstil.
Dus heb ik nog een proefje gedaan. Ik heb de BR 64 uit tijdperk II en tijdperk III -tevens beide uitgerust met een SDS motor- ook even zeer traag laten rijden. Ook hier geen trillingen of schokjes kunnen waarnemen, maar ze produceren beide bij die zeer lage snelheid wel een beetje geluid dat volgens mij afkomstig is van de tandwieloverbrenging.
Alle 3 de locs zijn uitgebracht rond 2009.
De ene loc met SDS zal in de praktijk als geheel niet altijd het zelfde presteren als de andere loc met SDS aan boord denk ik dan.
Maar inderdaad als de motor of elektronica van een SDS lok defect raakt dan wordt het een stukje lastiger om dit te repareren. Maar goed dan moet er dus wel eerst nog iets sneuvelen. Ik bezit -natte vinger in de lucht- ongeveer 12 locs en 2 treinstellen met een SDS aan boord maar tot op heden is hier nog nooit iets aan defect geraakt. Anderzijds, moet ik eerlijk bekennen dat de modelspoor hobby bij mij soms makkelijk 1 jaar stil ligt. Dan wordt dus niet gereden en kan er ook geen slijtage optreden door het rijden. Toch sta ik steeds weer een beetje verbaast te kijken dat alles na nu ongeveer 2 jaar het gewoon weer na behoren doet. Maar goed met name alle locs worden moet ik zeggen dan wel erg netjes opgeborgen, beschut tegen licht, stof en vochtige lucht.
Trouwens jouw BR 23 is dat een loc met een 3- of 5-polige motor?
Daar is toen toch een hele rel over geweest dat Märklin "39xxx" nummers gaf aan locs met een 3polige motor? Is dat nog steeds zo of is dit inmiddels opgedeeld in 37xxx voor locs met een 3-polige motor en 39xxx voor locs met een 5-polige motor?


Groetjes,

Jozef