Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

CS1

Gestart door Sanderz28 zondag 28 augustus 2022, 09:06:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS1
Lid sinds: 2020

offline
CS1
Goedemorgen,

is het nog de moeite waard om een CS1 te kopen of is het hopeloos verouderd? Het is een reloaded.

mvg Sander
Re: CS1
Lid sinds: 2011

online
Re: CS1
ik zag 'm ook staan. Naar mijn mening hopeloos verouderd maar als doorgeefluik van de computer voor geautomatiseerd rijden natuurlijk wel bruikbaar.
Re: CS1
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: CS1
Het is eigenlijk een Esu ECoS in een Marklin jasje, voor een klein prijsje zeker de moeite waard.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: CS1
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: CS1
Ik gebuik nog steeds een CS1R, die is ondertussen al 15 jaar oud.
Re: CS1
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS1
Als je weinig eisen hebt, kan het de moeite waard zijn. Bij krijgt echter geen updates meer mee. Vraag jezelf ook af of je in het Märklin of het ESU ecosysteem wilt zitten. Met een CS1R ga je naar ESU. Is prima, maar dwingt je ook tot bepaalde randapparatuur van ESU.
Re: CS1
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS1
Hoi Sander,
Het is afhankelijk wat je eisen zijn. Bedenk dat bij moderne loks met veel functies niet alle functies te gebruiken zijn.
Twee MS2 regelaar met de laatste updates geven je alle mogelijkheden van dit moment (MM1/2, MFX en DCC met alle beschikbare functies).
Alleen "uitgebreid" programmeren is wat omslachtiger maar wel mogelijk.
Je bent dan voordeliger uit dan een toch gedateerde CS1.
succes digibert
Re: CS1
Lid sinds: 2022

online
Re: CS1
Bij MS2 loop je wel tegen maximaal vermogen aan van 36VA en kun je niet met boostersecties werken.
Met een CS1R wel.

Als je echt voor software gaat (iTrain, Rocrail etc) is een CS1R eigenlijk al voldoende. Je zou zelfs voor display-loze centrales kunnen gaan, zoals LDT.

Ikzelf ben blij met mijn CS3. Ik heb pas later besloten met Rocrail te rijden. En om effe wat te testen of om gewoon met de hand te rijden, hoef je dan niet altijd je laptop op te starten. Dan is zo'n display wel fijn. Met MS2 is het dan ook maar behelpen.

Succes met de afweging!
Re: CS1
Lid sinds: 2022

offline
Re: CS1
Citaat van: Sanderz28 op zondag 28 augustus 2022, 09:06:48

is het nog de moeite waard om een CS1 te kopen of is het hopeloos verouderd? Het is een reloaded.


Ik zag hem ook staan, niet aan beginnen. In concept is het ding 18 jaar oud. Bovendien vind ik de vraagprijs absurd, de eigenaar heeft er 14 jaar mee gereden.
Re: CS1
Lid sinds: 2020

offline
Re: CS1
Ok dank allemaal :thumbup:
Re: CS1
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: CS1
Citaat van: digibert op zondag 28 augustus 2022, 12:48:00
Het is afhankelijk wat je eisen zijn. Bedenk dat bij moderne loks met veel functies niet alle functies te gebruiken zijn.
Dta klopt niet Bert, ik kan met mijn CS1R tot 32 functies van Mfx+ loks bedienen met de shift toets. ;)
Maar inderdaad de CS1R begint langzamerhand wel verouderd te raken en ik denk dat reparaties ook moeilijker worden.
Aan de andere kant zijn er nog bosjes die met de 6021 rijden.
Re: CS1
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS1
Citaat van: Spoors op zondag 28 augustus 2022, 13:25:56
Citaat van: Sanderz28 op zondag 28 augustus 2022, 09:06:48

is het nog de moeite waard om een CS1 te kopen of is het hopeloos verouderd? Het is een reloaded.


Ik zag hem ook staan, niet aan beginnen. In concept is het ding 18 jaar oud. Bovendien vind ik de vraagprijs absurd, de eigenaar heeft er 14 jaar mee gereden.

Ik ben de eigenaar  :D, ben 65 jaar en doe het ook nog steeds  8o

Mvg Gert
Re: CS1
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS1
Citaat van: Sanderz28 op zondag 28 augustus 2022, 14:09:06
Ok dank allemaal :thumbup:

Sanderz , een redelijk bod is altijd bespreekbaar, ding staat mij niet in de weg en het eet geen brood. ;)

Mvg Gert
Re: CS1
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: CS1
Ik zie dat de boosterkabel ontbreekt.
Als je hem koopt, vraag dan ook naar deze kabel.
Dat is een korte kabel van ongeveer 30cm met een groene en een witte connector.
Re: CS1
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS1
Ad, klopt.

zit er uiteraard wel bij, helaas niet op de foto.

Mvg Gert
Re: CS1
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: CS1
ik heb ook nog de cs1 reloaded. werkt prima in combinatie met de oude ms1 van marklin. Deze voldoet nog prima aan mijn eisen. Het scherm is idd wat simpel. maar ik kijk liever naar mijn treinen dan naar het scherm. loks en wisselstraten zijn te programmeren. voldoet dus prima.
Re: CS1
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: CS1
Central Station 1 Reloaden? Is 'gewoon' een ECoS met oranje schermpje. Komen nog steeds updates voor.

Tsja wat zijn ze dan waard? Gezien de schaarste in de verkoop kanalen doen ze gauw € 200,-

Als je zelf nog een 6021 of mobile Station (2) hebt en deze ook verkoopt heb je voor  weinig geld een zeer goede update.

Nog altijd een stuk  goedkoper dan een nieuwe ECoS 2.
Re: CS1
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS1
Vandaag verkocht voor een mooie prijs aan een forum lid.  :thumbup:

Mvg Gert
Re: CS1
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS1
Ik vind dat er wel erg negatief gedaan wordt hier over een CS1r. Natuurlijk is het apparaat oud en repareren bij problemen zal niet meer gaan maar als je hem voor een leuk prijsje op de kop weet te tikken is het een prima centrale. Doordat de software gewoon nog actueel is kan je alle moderne treinen er mee aansturen.

Koen
Re: CS1
Lid sinds: 2022

offline
Re: CS1
 @citaat Hoezo?

Er wordt een vraag gesteld over een in concept 18 jaar oud product wat fysiek 14 jaar oud is waarop geen service meer wordt verleend noch dat er spareparts leverbaar zijn. En er is geen sprake van een klein prijsje gezien de vraagprijs. Als dan het antwoord is "niet aan beginnen" wat is daar dan negatief aan?
Re: CS1
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS1
Wat citaten uit de eerste paar berichten:
Citaat van: Laurent op zondag 28 augustus 2022, 11:08:18
... Bij krijgt echter geen updates meer mee. ...

Citaat van: digibert op zondag 28 augustus 2022, 12:48:00
... Bedenk dat bij moderne loks met veel functies niet alle functies te gebruiken zijn. ...

Citaat van: Golfer op zondag 28 augustus 2022, 09:19:52
... Naar mijn mening hopeloos verouderd ...

Allemaal negatief terwijl er ook een hoop onwaarheden in staan.
Er zijn wel updates
Je kan gewoon alle functies van moderne locs aansturen
Het bied wel degelijk meer functies dan een combinatie van 2 MS2-en: handiger programmeren, sein en wissel tableaus, touchscreen, uitgebreidere interface, etc

Natuurlijk is het een oud product maar in de basis bied het ongeveer de functionaliteit van een moderne ECos alleen dan met een monochroom scherm.

En ik heb de advertentie niet gezien dus weet de vraagprijs niet. Die moet natuurlijk niet te hoog zijn.

Koen
Re: CS1
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS1
 @citaat En daar zit de crux: Wat is "niet te hoog?". De een vindt 100 euro voor een 14 jaar oud een goed bedrag, iemand anders vraag het 2 of 3 dubbele voor. Dat is nu "wat de gek er voor geeft". 
Re: CS1
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS1
Inderdaad.

Ter vergelijk: ik heb zelf dit jaar een CS1 (niet reloaded) verkocht en een CS1 reloaded gekocht. Beide via Marktplaats. Prijsverschil: CS1R een paar tientjes duurder. Dat vond ik zelf wel een goede deal. Voor die paar tientjes heb ik een apparaat wat technisch identiek (en even oud) is maar qua software mijlenver vooruit is.

Koen
Re: CS1
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS1
Vraag je ook eens af, of de levensduur er wellicht bijna op zit.
In 14 jaar tijd kan er veel mis gaan wat in het beginsel van deze centrale ook aan de orde van de dag was.

Reparaties waren ook aan de orde van de dag op het forum, daarvoor hoef je alleen maar wat te spitten in het verleden.
Zelf zou ik me er niet aan wagen om een centrale uit een niet met rozengeur en maneschijn huwelijk besprenkelt huwelijk over te nemen ;)

Niets is gemaakt voor de eeuwigheid, alhoewel de 6021 is wel een veteraan ondertussen :D
Re: CS1
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS1
6021 gaat inderdaad niet snel kapot. Daar heeft de CS1 wel wat meer last van. Besef alleen wel dat mensen met problemen dat hier melden, mensen zonder problemen doen dat niet.
Zoals gezegd hangt het af van wat het kost. Als je er eentje voor weinig geld op de kop kan tikken kan je er heel veel plezier aan beleven.
Het is net als met tweedehands auto's. Auto's van 14 jaar oud worden ook nog verkocht...

Koen
Re: CS1
Lid sinds: 2011

online
Re: CS1
Citaat van: KNed op donderdag 15 september 2022, 10:38:12
Auto's van 14 jaar oud worden ook nog verkocht...

Koen

Maar niet met vraagprijzen van meer dan de helft van de nieuwwaarde van destijds.
Re: CS1
Lid sinds: 2022

offline
Re: CS1
Citaat van: KNed op donderdag 15 september 2022, 10:38:12

Auto's van 14 jaar oud worden ook nog verkocht...


Bovendien gaat elk vergelijk met de technische levensduur van speelgoed mank.
Re: CS1
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS1
 @citaat

Ik denk niet dat er speciale elektronische/computercomponenten zijn ontwikkeld voor de zeer kleine modelspoor markt. Dus de componenten zijn dezelfde als die voor de professionele apparatuur ontwikkeld is, maar daar gelden ook de wetten van de levensduur, veel geld, lange levensduur, weinig geld, kortere levensduur maar nog steeds geen "speelgoed".

Groet, Anne W
Re: CS1
Lid sinds: 2022

offline
Re: CS1
Het CS1 mag je beschouwen als een kleine computer, of je dat schaart onder professionele apparatuur weiger ik te geloven. Het is technisch speelgoed wat snel verouderd door nieuwe ontwikkelingen.

Marklin liet het ding in de steek, we kennen het verhaal: https://www.esu.eu/produkte/digitale-steuerung/central-stationr-reloaded/quo-vadis/
Voorts kwamen er in relatief korte tijd 3 (drie) hardware versies van het CS2 en inmiddels kent het CS3 ook al weer twee hardware versies, nog afgezien van CS3 / CS3+. Dat maakt het CS1 waar we het hier over hebben verouderd, het is al lang EOL/EOS (end of life/end of support).
Re: CS1
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS1
Alleen de CAN-bus kwam uit de auto industrie, om de componenten in je auto aan elkaar te hangen en te laten communiceren met elkaar.
Dat protocol ligt totaal anders dan het modelspoor digitale protocollen, en de CAN bus zit ook op de CS 1 alleen toen was er nog bijna niks wat je ermee kon doen.

Ook heeft het veel te lang geduurd eer er wat voor kwam, en helaas brak de samenwerking dus het wachten werd nog langer dan normaal.
Maar goed een oude CS 1 zou ik nooit kopen, daar de techniek maar ook de fysieke knoppen en het monochrome oranje scherm, kunnen na zo'n tijd best de brui eraan geven.