Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting

Gestart door Paul Muijs vrijdag 05 augustus 2022, 17:42:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Hi,

Deze week een CS 3+ moeten aanschaffen. Niet dat het een hele straf is, maar ik had een mooi werkende CS2 die kapot is gegaan door een kortsluiting.

Maar nu was ik bezig met de S88 module om aan te sluiten en te laten werken via iTrain.

Met de oude 6088 moest ik juist niet de massa aansluiting gebruiken om signaal te krijgen van de baan.
Nu plots met de nieuwe modules is er wel een massa aansluiting nodig om signaal te krijgen.
Verder na een paar gepuzzel en testen dit ontdekt, dus alles werkt perfect.
Maar dan blijft toch bij mij de vraag, waarom nu wel opeens die massa aansluiting.
Klinkt als een ongelovelijke leken vraag, maar dat ben ik misschien ook ;)

Hoor het graag als iemand een antwoord heeft.
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Je bedoelt een verbinding tussen de massa van de S88 en de massa van de rail?

Groet, Anne W
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Het is mij ook niet helemaal helder wat de vraag is.
Ik vermoed dat je op de CS2 de s88 modules had aangesloten met de bandkabel en nu met de CS3+ een verbinding hebt gemaakt met een netwerkkabel. Daarvoor heb je kennelijk ook een 60881 aangeschaft ter vervanging van de oude 6088.

De eerste terugmeldmodule moet altijd een aansluiting op de railmsssa hebben, de volgende modules in dezelfde string niet.

Dat het eerder met de 6088 modules zonder massa aansluiting werkte, vind ik wat opmerkelijk, maar grasduinend op het forum en het www kom ik tegen dat het met CS2 en 6088 decoders ook zonder die eerste massa aansluiting werkte. Soms zelfs beter (?). Niettemin hebben de modules allemaal een massa aansluiting: op de omgekeerde T. Hoe dan ook, de 60881 heeft zeker een eerste massa aansluiting nodig, althans de eerste in de string. Dus nu zit het goed.

Niettemin jammer dat je cs2 de geest gegeven heeft... Voor een cs3 of de is versie loop ik nog niet warm en ik hoop dat mijn cs2 nog even voortleeft.

Groet,

Peter


Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Hi,

Bedankt voor je antwoord. Het is inderdaad de massa aansluiting op de 1ste module.
Dat gaf bij de CS2 storing en heb ik toen niet aangesloten. Storing... eigenlijk gewoon geen melding.

Vandaar dat ik nu verbaasd ben dat het bij deze nieuwe nu wel moet.
Gezien ik er vanuit ging dat het in geheel niet nodig was om dit uberhaupt aan te sluiten.
Ik ontdekte het ook toen ik na veel pogingen en oplossingen maar eens het boekje ben gaan lezen dat geleverd wordt met de 60881.
Daar staat inderdaad dat je die kabel moest aansluiten.

En wat betreft de CS's op zich, de CS2 kan precies hetzelfde als de CS3, het is misschien wat sneller en schermpje ziet er leuker uit.
Maar goed, als Interface tussen baan en pc is dat allemaal niet zo belangrijk en zonde van je geld als je een goed werkende CS2 hebt.
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

online
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Beste Paul
Ik ga ervan uit dat je de S88AC (60881) via zijn patchkabel onderaan de CS3+ hebt aangesloten.
deze kabel voorziet o.a. de modules van de nodige spanning, +12V op pin 1 en gnd ( de omgekeerde T )op pinnen 3&5. als voeding voor de S88AC.

De railuitgangen v/e CS heten respectievelijk "B" en "O" , waarvan "O" aangesloten wordt op beide rails.
Deze railuitgang is een wisselend signaal tussen plus 20V en minus 20V maw 40 Volt peak to peak.
hier is geen gnd te bespeuren.
maar.... door de gnd v/d 12V voeding met "O" te verbinden creëer je een referentiepotentiaal. "O" blijft "O" en gnd blijft gnd. (hier is misschien enige electronica kennis vereist).
voor die schakeling, en alleen die kan je het een virtual gnd noemen.
het handige aan C rail is ,dat je bv het rechter railstuk kan isoleren. het geïsoleerde railstuk staat via de S88AC ingang en via een pullup weerstand op +12V.
omdat "O" en gnd (v/d 12V) verbonden zijn en dus hetzelfde referentiepotentiaal hebben, wordt via kontakt tussen de rails ,de ingang v/d S88AC naar dat
referentiepotentiaal getrokken, (voor de S88 zijn gnd) en dat is geen 12 V zoals hier al eerder werd verkondigd.
Het is dus van belang dat elke S88AC module met de "O" v/d ringleiding wordt verbonden, en niet enkel de eerste module (#Marklin)
ik heb getracht dit fenomeen zo duidelijk mogelijk uit te leggen, zodat iedereen mee kan.
Om het simpel te houden heeft Marklin  het "COMMON GND" genoemd denk ik ergens gelezen te hebben.
vriendelijke groeten
guy


Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Hoi Guy,

Duidelijk verhaal.

Weet je het echt zeker dat elke S88 unit apart met massa moet worden aangesloten? Ik heb juist altijd gedacht dat alleen de eerste unit met massa is aangesloten. De rest zou via de netwerkkabels gaan. Zo wordt het ook getoond in het bijgevoegd filmpje. Volgens mij adviseert RoSoft dat ook.



Fijne avond,

Paul
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

online
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Beste Paul.
om goed te funktioneren moet de omgekeerde T van elke module met de "O" ringleiding verbonden worden. het zogenaamde referentiepotentiaal wordt hierdoor verzekerd.Marklin geeft dat ook zo aan in zijn bijsluiter.Marklin zegt niet ,sluit alleen de eerste aan.
met de wielen maak je een schakelkontakt en die punten liggen best zo kort mogelijk bij elkaar.

ik zeg niet dat het niet zal werken, maar soms gaat een stelling een eigen leven leiden,en wordt ze voor waarheid aangenomen.
Wat Rosoft betreft, daar kan ik niets over zeggen. ik heb het alleen over de S88 van Marklin.
BDW het fimpje gaat over een Link S88, de 12V komt hier van een externe voeding, wat op zich geen verschil maakt.het princiepe blijft hetzelfde.
De man heeft het ook over de" O" die een massa-aansluiting is. we zijn wel digitaal bezig, het  O B signaal is de uitgang van een H bridge.
niet om vrolijk van te worden.
vr gr
guy

guy

Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Hoi Guy,

Niet elke module S88 benodigt een massa aansluiting.
Alleen de eerste in de reeks van wat je hebt.
Op de LinkS88 als je die gebruikt of op een nieuwe S88 module.
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
De uitzondering : bij meerder boosters per boosterkring een verbinding maken.
Meestal nodig soms niet.
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Zo is dat: het aansluiten van elke S88 module op de massa gaat problemen geven. Je krijgt spookmeldingen. Alleen op de eerste per boosterkring moet de massa aangesloten.

Het verhaal van Guy vind ik niet erg verhelderend, om niet te zeggen onnodig verwarrend.
Het is gewoon heel simpel: de centrale zet op de S88 bus een stroompje van + 5 of 12 volt. Dat loopt via de patchkabels door alle aangesloten modules heen. Aan de eerste module zit de massa-aansluiting, die via de patchkabels ook 'doorloopt' van alle aangesloten modules.
Een melddraad die op een S88 module zit, is verbonden aan een spoorstaaf, de 0. Door dat stukje te isoleren van de rest van het spoor kan het stroompje nog niet gaan lopen.
Wanneer gebeurt dat wel?
Als een wielstel contact tot stand brengt met de railmassa op de andere spoorstaaf! Dan kan het stroompje lopen en geeft het S88 schuifregister op dat punt een melding.

Meer is het niet. Of er nog ook nog 20 volt  plus of min staat op de middenleider, doet er niks toe. Die stroom loopt ook 'weg' via dezelfde massa als het meldstroompje van de S88 bus. Als je wilt, kun je nog meer stroom laten lopen via dezelfde massa: denk maar aan het separaat voeden van wissellantaarns met M-rail. Die krijgen stroom van een adapter of trafo en de 0 wordt gevormd door de gewone railmsssa. Werkt ook. de lampjes hoeven ge en eigen massa-aansluiting te krijgen

Groet,

Peter

Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
 @citaat

Wet: elektrische stroom moet altijd terug naar exact dezelfde bron en dat gaat niet standaard met de huidige externe en interne boosters.

Groet, Anne W
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

online
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Beste Peter.
Ik heb de indruk dat U zich aangesproken voelt.
ik stuurde U een PB , (om U uit de wind te zetten) bleef zonder reactie
U reageert nu op een manier die de indruk nog aanscherpt.
sta mij toe te zeggen als U het over een "stroompje van 5 of 12 V " heeft , uw kennis van electronica niet al te hoog moet worden ingeschat.
begrijpend lezen kan dan wel een probleem zijn, maar doe op zijn minst een poging.
met vriendelijke groeten.
guy

Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Aangesproken? Ik niet. Ik vind je uitleg nogal ingewikkeld en of dat aan mijn onvermogen ligt om begrijpend te kunnen lezen of aan mijn ontoereikende kennis van elektronica, dan wel een desastreuze combinatie daarvan, dat mag ieder voor zich bepalen. Mijn ervaring is dat technisch geschoolden niet altijd even heldere taal spreken voor de rest van de wereld - en andersom is dat vaak ook zo.

De terugmelding werkt in elk geval (alleen) correct en storingsvrij door uitsluitend de eerste module in een string te voorzien van een massa-aansluiting en voor de rest niet. Doe het maar eens anders (been there, done that and I got the T-shirt!) en je zult bemerken dat het misloopt. Althans, bij mij was dat dus zo. Het werkt nu naar behoren met een enkele massa-aansluiting en volgens mijn kennelijk onhandig verwoorde logica klopt dat ook geweldig goed.

Je advies om elke module van een massa-aansluiting te voorzien is in elk geval niet juist en nog onjuister is je stelling dat Märklin dat zou adviseren. Zo is dat namelijk niet.
Uit een informatieblad van Märklin zelf (Märkin Digital 1.2017 "Häufige Fragen zum Aufbau eines Rückmeldesystems") wil ik graag het volgende citaat voorleggen:

".. Sind mehrere Rückmeldemodule seriell an einem solchen Rückmeldesystem (alle an einer CS3/CS2/Link S88 angeschlossenen S88-Module) angeschlossen, genügt eine Masseverbindung zum ersten Rückmeldemodul dieses Systems..."

Dit is voor mij klare taal. Discussie kan nog gevoerd worden of genügt betekent: is genoeg/voldoende en overdaad schaadt, of dat dit laatste daarmee niet bedoeld wordt. Maar nodig is het zeker niet om meer dan een aansluiting te maken! Sterker, bij mij ontstonden juist spookmeldingen bij het voorzien van iedere individuele terugmeldmodule (Digikeijs DR4088 GND aangesloten op de CS2) van een massa-aansluiting.


Groet,

Peter


Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Het nadeel van meerdere eenheden verbinden met de "railmassa" (alhoewel dat met de huidige boosters ook geen correcte term is) heeft twee risico's:

door een storing elders zou er een hoge digitale stroom door het S88 systeem en dus dunne printbaantjes kunnen gaan lopen, niet bevorderlijk voor het S88 systeem.

er is kans op aardlussen.

Groet, Anne W
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

online
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Beste Peter.

nu we toch aan citaten toe zijn, zo staat het in de handleiding van Marklin, die in de verpakking zit van een S88AC (60881)
ik neem de Nederlandse tekst.

"MASSA RETOUR VOOR ALLE RAILCONTAKTEN SLECHTS 1 x NODIG"
en ook de Duitse tekst.

"MASSERUCKFUHRUNG FUR ALLE GLEIS-KONTAKTE NUR 1 x ERFORDERLICH"

1) elke S88 heeft 2 omgekeerde T aansluitingen.
2) voor "ALLE" en dat zijn de 16 kontakten bij deze S88 (die in de verpakking zit) zegt Marklin is het voldoende om één van beide massakontakten met de "O" te verbinden. nur 1 x erforderlich. je mag kiezen welke.
3) er staat nergens dat dat enkel verwijst naar de eerste S88 die je hebt aangesloten. maw elk kastje moet 1 x een verbinding krijgen met de "O" ringleiding.
   
ik vind hier niets uit, het staat er zo.
heb je daar geen boodschap aan, of een andere interpretatie, het zij zo,
elke S88AC, wanneer een van zijn ingangen actief is ,moet een stabiele logische nul krijgen, en daar wordt zo aan voldaan, en niet anders .
wat kan ik hier nog aan toe voegen. ik heb 6 x S88AC verbonden met CS3+ elk kastje heeft één omgekeerde T, verbonden met de "O" ringleiding.
ik wacht nog steeds op mijn eerste stoormelding.
laat ons aub bij dit verhaal blijven,het gaat over Marklin,al de rest die daar wordt bijgehaald doet niets terzake. zorgt alleen voor verwarring,
met vriendelijke groeten
guy


Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
@citaat @citaat

Lees bijgevoegd Märklin PDF document eens door. Dan lees je luid en duidelijk dat één massaverbinding vanaf de S88 (Link) voldoende is voor alle aangesloten S88 terugmeldmodules. Zo werkt het in de praktijk bij mij ook prima.

Groeten,
Wico
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
 @citaat Bij heel de wereld werkt het zo, Wico. Maar ik krijg de indruk dat niets Guy gaat overtuigen. Elektrotechnisch klopt het kennelijk niet wat de fabrikant adviseert en wat wij allemaal doen na het lezen en begrijpen van de gebruiksaanwijzing... Het is kennelijk een schier wonder dat het werkt.  ;)
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Citaat van: Wico op zondag 21 augustus 2022, 19:07:42
@citaat @citaat

Lees bijgevoegd Märklin PDF document eens door. Dan lees je luid en duidelijk dat één massaverbinding vanaf de S88 Link voldoende is voor alle aangesloten S88 terugmeldmodules. Zo werkt het in de praktijk bij mij ook prima.

Groeten,
Wico

Maar in de openingspost staat niet dat TS een S88 Link gebruikt. Ik begrijp dat deze bij een CS3+ niet nodig is en wel bij een CS3. Dat maakt het dan toch anders?
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Michiel,

Je hebt gelijk, ik was uitgegaan van mijn eigen situatie: CS2 met gebruik van een S88 Link.

Maar gelukkig opent het artikel met een beschrijving van de situatie bij gebruik van een CS3+ en daarin staat precies hetzelfde: één massa aansluiting volstaat voor alle aangesloten S88 modules.

Groeten,
Wico   

Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Ik lees op pag. 20 van de handleiding uit het linkje van Wico dat één massa-aansluiting voldoende is als je de aansluiting onder de CS3+ gebruikt.  :)

Bij een test willen ze dan wel op die module ook het tweede massacontact op die module gebruiken.  :?
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Hoi Guy,

Er zitten inderdaad 2 massa aansluitingen op een S88 nieuw of oud maakt niet uit.
Ze zijn alle twee inwendig doorverbonden om een specifieke reden.
De ene is louter voor de aansluiting , de andere kun je gebruiken om de contacten te testen.
Dat is dan bij de eerste het geval, bij een volgende S88 die dan via de kabel de massa krijgt, heb je beide aansluitingen om te testen.
De rest staat nergens beschreven, ze gaan er dan ook min of meer vanuit dat je de terugmelding test.
Daarom zitten er twee massa aansluitingen op de terugmelders.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

online
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Beste Wico
uiteraard heb ik de Marklin magazines gelezen. en in de Nederlandse vertaling daar staat letterlijk "de massaverbinding van de eerste terugmeldmodule is voldoende" .
ik heb dat in een vorige ractie ook niet gezegd dat dat helemaal niet werkt. en voor enkele kort bij elkaar gelegen S88 decoders zal dat ook geen probleem zijn.
onder "belangrijke tips staat ook: "sluit terugmeldmodules die ver verwijderd zijn v/d centrale niet aan via een lange reeks S88 decoders".
hoe ver is dat dan.??
ik kijk uit naar een reactie van forum leden op wat er in de handleiding staat, meegeleverd bij elke module.
mag ik er vanuit gaan dat elke decoder volgens het  schema moet worden aangesloten, en dat, (en dit is belangrijk) één massa aansluiting voor ALLE de 16 inputs OK is.
ik lees of zie nergens !!!! ACHTUNG  verbindt enkel de eerste S88 met de "O" lijn. A typisch Duits toch.
ik lees of zie nergens dat de volgende modules in de rij niet met de "O" mogen verbonden worden.
ik kijk er naar uit
met vriendelijke groeten.




Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

online
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Goede dag Hans.
Ik gebruik 6 S88AC modules via CS3+. met elk hun respectievelijke aansluiting naar de "O" ringleiding.
en uiteraard zal het funktioneren met enkel de eerste module aan de "O" aan te sluiten, ik spreek dat niet tegen.
waar ik wel vragen bij heb, over hoeveel modules gaat dat dan en over welke afstanden spreken we dan tot de verst gelegen module.
en is het uberhaupt een misdaad om elke module met de "O" lijn te verbinden, voor sommigen blijkbaar wel.
wat er ook van zij , het effect enkel de eerste module op "O" aan te sluiten heeft voor gevolg dat bij de laatste module wanner er wielkontakt is, het gnd potentiaal van de eerste module moet komen, die dan respectievelijk ook de gnd via de RJ45 moet doorgeven naar de laatste module.
Marklin voorziet op zijn RJ45 2 draden voor de gnd verbinding hiervoor nml de pinnen 3&5. en dat is niet voor de lol.
Daarom vind ik het herdefiniëren van het referentiepotentiaal,zijnde een verbinding van elke module met de "O" een goede zaak.
en nogmaals als je de handleiding en bijhorende afbeelding bekijkt (leek zijnde) zou ik elke module zo aansluiten.
met vriendelijke groeten





Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

online
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Beste Michel.
Het item slaat kennelijk aan bij forumleden .ik vind dat een goede zaak, als het maar deftig blijft.
behalve enkele verwijzingen naar het magazine (dat ik helemaal niet betwist heb) en al 3 jaar in een map steekt, is er inhoudelijk nog niet veel op ingegaan.
ik verwijs naar de handleiding van de S88AC, als beginneling koop ik 3 modules, hoe gaat hij die aansluiten?
en daar staat : "only one gnd return is required for all track contacts" dan besluit ik ,ALL, dat zijn de 16 input's van die module.
ik heb oa het Marklin boek "Running trains digitally with the central station 3"
daar staat letterlijk, "the ground return is only needed once for all feedback " modules" connected with each other"
voor mij niet gelaten, maar ik vind only ones voor alle modules erg vaag. over hoeveel modules gaat het dan, over welke afstanden,?
ik heb ze allemaal aan de "O" hangen en wacht al 3 jaar op mijn eerste storing.
met vriendelijke groeten.
guy



Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Beste medespoorders,

Ik weet niet of dit iets bijdraagt aan de discussie....... maar,

Ik heb een CS2 gehad van de eerste generatie, die was nog niet galvanisch gescheiden en dat wel door Marklin gratis aangepast naar hardware versie 5.1 geloof ik. Ik had ook de nieuwe generatie boosters gekocht en die werden ook allemaal omgeruild, kostte me niets overigens.

Door die aanpassingen kon ik gebruik maken van een "gedeelde massa" dat heeft veel voordelen en sindsdien is voor mij een massa aansluiting aan de eerste s88 voldoende en alles werkt perfect.

Wat ik maar wil zeggen is : ik denk dat het allemaal ligt aan de samenstelling van de besturings apparatuur en de stroomvoorziening op de diverse banen en wat bij de een werkt werkt bij de ander misschien niet.

Vriendelijke groeten,

Gijs

Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Ja, het draagt bij, Gijs. Er is een verschil tussen de CS2 60213 en de overige, latere modellen van de CS2, CS3 en -3plus. Laatstgenoemden hebben wel allemaal common ground, de eerste niet.
Dus dat maakt zeker een verschil.
Met Guy ben ik het eens dat Märklin het niet erg helder maakt. In de handleiding van de S88 terugmeldmodules staat niets duidelijks over de massa aansluiting. Je kunt de indruk krijgen dat iedere module een eigen massa-aansluiting moet, maar alle overige instructies zeggen wat anders.
Mijn theoretische kennis over elektronica is gering. Veel van wat ik kan heb ik geleerd door te lezen en te doen.
De stroom die de S88 bus levert, gaat ook door de hele keten en hoeft niet op iedere module apart gezet te worden. Dat werkt dus ook met een enkele aansluiting. De rest wordt 'doorgelust'. Dat kan toch ook werken met de massa, zou ik dan denken. Waarom zou die wel meer aansluitingen moeten hebben?
Verder weet ik dat mijn systeem moeilijk deed met netwerkkabels van meer dan 3 meter lengte. Dat gaf ook spookmeldingen. Kortere verbindingen gebruiken helpt dus al behoorlijk.
Ik weet het, een goed theoretisch onderbouwd betoog is dit niet, maar ik heb wel 'bewijs' voor de stelling dat er in de string S88 modules best singaalverlies optreedt. Ik denk dat dit niet ondervangen wordt door elke module op de massa aan te sluiten.

Groet

Peter
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 23 augustus 2022, 00:27:18
In de handleiding van de S88 terugmeldmodules staat niets duidelijks over de massa aansluiting. Je kunt de indruk krijgen dat iedere module een eigen massa-aansluiting moet, maar alle overige instructies zeggen wat anders.
De stroom die de S88 bus levert, gaat ook door de hele keten en hoeft niet op iedere module apart gezet te worden. Dat werkt dus ook met een enkele aansluiting. De rest wordt 'doorgelust'. Dat kan toch ook werken met de massa, zou ik dan denken. Waarom zou die wel meer aansluitingen moeten hebben?
Verder weet ik dat mijn systeem moeilijk deed met netwerkkabels van meer dan 3 meter lengte. Dat gaf ook spookmeldingen. Kortere verbindingen gebruiken helpt dus al behoorlijk.
Groet
Peter

Die indruk kreeg ik ook toen ik de handleiding van de Link S88 doorlas, maar de fabrikant zelf beweert toch iedere keer 1 massa aansluiting op de eerste S88 of S88 link.
Dat je meerdere aansluitingen hebt is vanwege het feit, dat je de uitgangen wel kan testen met de tweede aansluiting, want die is inwendig hetzelfde als de eerste aansluiting (doorverbonden).
Die kan je dus gebruiken om elk contact te testen zonder dat je de andere massa hoeft los te halen.
Zo testte ik ook mijn eigen CS 2 (60215) met de linkS88 en dat ging prima.


Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Citaat van: guy1846 op maandag 22 augustus 2022, 13:37:11

ik heb ze allemaal aan de "O" hangen en wacht al 3 jaar op mijn eerste storing.


Het zou zo maar kunnen dat je die eerste storing niet gaat krijgen Guy. Als jij je baan nauwkeurig aansluit zonder slechte railmassa verbindingen en vooral ook voldoende aansluitpunten zal het wel loslopen. Van belang is dat je S88 bus niet gaat fungeren als parallel lopende railmassa voeding. Dan gaan er rare dingen gebeuren, zie ook wat AnneW daarover schrijft. En dat kan zich zo maar voordoen bij slechte en te weinig massaverbindingen in combinatie met die extra S88 aansluitingen.

Maar strikt genomen: voor de JUISTE werking van de S88 bus en massadetectie VOLSTAAT één verbinding van S88 naar massa. En bij een echt commonground systeem zoals bijvoorbeeld een Intellibox mag/hoeft die helemaal niet gemaakt te worden want die zit er intern al. En toch propageren dat het wijs is meerdere massa verbindingen aan te leggen naar elke S88 module is niet verboden maar (vind ik) mensen op het verkeerde spoor zetten. Bovendien mist je betoog elke onderbouwing.  ;)

Nog even over dit:

Citaat van: guy1846 op maandag 22 augustus 2022, 12:45:00

Marklin voorziet op zijn RJ45 2 draden voor de gnd verbinding hiervoor nml de pinnen 3&5. en dat is niet voor de lol.


Die dubbele draad zit er niet als zekerheid voor extra massa maar om geen losse eindjes in een kabel te hebben: alle draden dienen gebruikt/aangesloten te worden om verstoring te voorkomen. Daar komt nog bij dat dit geen bedenksel van Marklin is maar het komt hier weg: https://www.opendcc.de/s88/s88_n/s88-n_e.html
Standaardisering dus en fabrikanten die zich daar bij aansluiten mogen het logo op hun spullen vermelden. Marklin doet dat naar ik meen niet, nergens zie ik dat logo maar ik kan me vergissen.

Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
ff opmerken dat we hier spreken over S88 marklin modules want als je van andere merken gebruikt is het soms anders.Zeker als je diodetruck toepast en met een andere centrale werkt.Gewoon ff ter info meegeven
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Mee eens Johnny.
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
De Märklin S88 heeft toch geen diode truc?
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
de diodetruck kan je overal toepassen (zie wiki) maar op een viesmann is dat makkelijker met de extra T aansluiting.Maar dan wijken we af hé.
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Ik heb nog wel een vraag aan de meelezers hier. Hoe kan het zijn dat de topicstarter met een CS2 + 6088 helemaal geen massa verbinding had gemaakt tussen centrale en S88 terwijl dat meldsysteem (zegt hij) toch goed werkte? Dat kan toch alleen maar als er intern in de centrale een verbinding is? Ik heb altijd begrepen dat dat bij een CS2 (welke versie dan ook) nooit het geval was.

Overigens was dat de initiële vraag van de topicstarter maar niemand gaat er op in. :D

Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
 @citaat
Ben, die vraag heb ik wel opgeworpen, maar tegelijkertijd, speurend op dit forum en elders, kwam ik heel verschillende adviezen tegen:
1. Helemaal geen massa aansluiting;
2. Wel een aansluiting, maar alleen op de eerste module in een string;
3. Elke module voorzien van eigen massa aansluiting.

Bij mij werkt optie 2 als enige goed (CS2 60215 en DR4088 Digikeijs) maar er zijn kennelijk ook andere ervaringen, hoe gek ook...

Groet,

Peter

Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Dank je wel. Het zou voor CS2 60213 (de eerste versie dus) anders zijn Peter maar het is erg duister allemaal. Misschien weet Laurent het.
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

online
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Beste Ben.
" het volstaat bij meerdere, achter elkaar geplaatste Marklin S88AC modules enkel de eerste module met "O" te verbinden"
deze tekst vind je telkens terug in bijdragen "fur einsteiger"  en ook in het NL "luisteren naar de rails.
een starter met beperkte baan, geen ringleiding, kan zo eenvoudig enkele modules aansluiten. en dat zal goed werken.
onder het motto, houw het vooral bij aanvang simpel.
voor grotere banen ligt het plaatje toch enisgzins anders.
stel U voor, U sluit 32 modules aan, zijne 512 terugmelders, en enkel de eerste module met haar omgekeerde T aan de O,van een rail gemonteerd.
wat als je de Link gebruikt, en daarbij 64 modules, allez, efkes serieus blijven.
er is helemaal niets mis met elke module te verbinden. integendeel.
Wat Anne W  daar meent te moeten over schrijven, wel dat vind ik jammer. dat Anne mij eens een equivalent schema tekent van hoe deze situatie zich dan voordoet.
er zijn enkele forumleden, waarbij ik heb proberen uit te leggen ,hoe bij Marklin,  vandaag wel te verstaan, de vork aan de steel zit. het blijkt tevergeefs.
bovendien staat in de megeleverde handleiding van elke module  NIET dat je enkel maar 1 module moet aansluiten, er staat, 1 T voor de 16 inputs is OK.
ik heb deze nog gevonden in mijn doc.
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/journal/digital-cs3/01_Aufbau_Rueckmeldesystem.pdf.
het eerste fragment.
bekijk het maat eens.
met vriendelijke groeten.
guy


Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Aardlussen hebben meer betrekking op apparaten die elektrisch met elkaar verbonden zijn, maar een andere aarding, of aardpotentiaal hebben.
Hierdoor kunnen er onbedoelde aardstromen gaan lopen tussen deze twee apparaten.
Vooral bij audio kan dit storing in het audiosignaal opleveren.
Een aardlus kan ook storing opleveren door magnetische inductie, doordat de aardlus als een spoel werkt en magnetische inductie van buitenaf oppikt.
Bij modelspoor zal niet zo'n vaart lopen, omdat de installatie via één stopcontact gevoed wordt.
Als je de S88 op meerdere plaatsen van railmassa voorziet, maak je allemaal kleine lussen, die op z'n slechts wat inductie oppikken (mits die er is).
Slechter idee lijkt het mij om alleen de eerste en de laatste S88 op railmassa aan te sluiten, omdat je dan één grote lus creëert.
Maar dan zou je ook geen ringleiding mogen leggen, want dan creëer je ook een lus.
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Idd, een ovaal is ook een lus... :D

Om dit te voorkomen : werk in een U vorm.

Maar dat hele verhaal rondom de 6088 is toch eenvoudig: alleen de eerste aan massa verbinden.
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Citaat van: guy1846 op zaterdag 27 augustus 2022, 14:10:55
Beste Ben.

deze tekst vind je telkens terug in bijdragen "fur einsteiger"  en ook in het NL "luisteren naar de rails.
een starter met beperkte baan, geen ringleiding, kan zo eenvoudig enkele modules aansluiten. en dat zal goed werken.
onder het motto, houw het vooral bij aanvang simpel.
voor grotere banen ligt het plaatje toch enisgzins anders.
stel U voor, U sluit 32 modules aan, zijne 512 terugmelders, en enkel de eerste module met haar omgekeerde T aan de O,van een rail gemonteerd.
wat als je de Link gebruikt, en daarbij 64 modules, allez, efkes serieus blijven.
er is helemaal niets mis met elke module te verbinden. integendeel.
Wat Anne W  daar meent te moeten over schrijven, wel dat vind ik jammer. dat Anne mij eens een equivalent schema tekent van hoe deze situatie zich dan voordoet.
er zijn enkele forumleden, waarbij ik heb proberen uit te leggen ,hoe bij Marklin,  vandaag wel te verstaan, de vork aan de steel zit. het blijkt tevergeefs.
bovendien staat in de megeleverde handleiding van elke module  NIET dat je enkel maar 1 module moet aansluiten, er staat, 1 T voor de 16 inputs is OK.
ik heb deze nog gevonden in mijn doc.
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/journal/digital-cs3/01_Aufbau_Rueckmeldesystem.pdf.
het eerste fragment.
bekijk het maat eens.
met vriendelijke groeten.
guy

Je herhaalt feitelijk wat je eerder schreef en je onderbouwt je betoog niet. We zijn het niet eens en daar laat ik het bij. Even goede vrienden verder hoor.  ;)
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

online
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
hoy Ben
Wat mij betreft even goede vrienden, zeker, maar daarom hoeven we het nog niet altijd met mekaar eens te zijn.
forumleden die dit volgen kunnen hier alleen maar bij winnen.
mijn betoog niet onderbouwd.... ik heb een poging gedaan, het was niet verhelderend om niet te zeggen onnodig verwarrend.
jouw uitleg over de Patchkabel, geen losse eindjes om storing te voorkomen.

Patchkabels zijn netwerkkabels. Marklin heeft hiervoor gekozen om de verbinding te maken uit praktische overweging, (kostprijs, goed leverbaar) S88N.
de 4 twisted pairs in deze kabel hebben een common mode rejection functie bij netwerken. bij Marklin is dat een verbinding maken van A naar B met 8 draden, waarvan pinnen 3 & 5 de gnd zijn van +12V op pin 1
m a w de patchkabel heeft hier een andere funktie.
De RJ45 connector onderaan de CS3+ is een leuke zet van Marklin. hij voorziet alle modules van de nodige 12V voor hun electronisch circuit. je hebt plots geen L88 meer nodig met bijhorende ext. PS .
deze 12V is volledig gescheiden van de railuitgang B  O. (komt overeen met de ext 12 V die je op een link kan aansluiten.
als dat zo is, en dat is zo, (en dat is de Marklin truck) dan kan je  de "O" v/d ringleiding een tweede funktie geven (los van zijn eerste)  je verbindt vanaf de eerste S88AC module de omgekeerde T met de "O" ringleiding.
hierdoor krijgt de "O" ringleiding het potentiaal dat naar de O rail gaat , dat potentiaal gaat op die plaatsen met geïsoleerde  O rail-stukken verbinding maken door de wielassen, de +12V aan die input via een pullup weerstand van 10K
wordt gelijk aan dat potentiaal.
om een stabiele werking te garanderen is het van belang dat aan elke module dit referentiepotentiaal wordt bestendigd, en dit door de verbinding met de T.
dat ref.potentiaal = de grd van de 12V  of dient dit zo kort mogelijk te benaderen.
of het verhelderend is weet ik niet,onderbouwd al even min, dat laat ik aan U over en of andere forumleden die dit lezen.
ik heb mijn best gedaan om het zo goed mogelijk uit te leggen. en ben graag bereid om te antwoorden als er vragen zijn.
moest dit betoog de indruk wekken dat ik het beter wil weten dan Marklin,dan is dat niet de bedoeling.
met vriendelijke groeten
guy


Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting

Volgens mij begon de discussie met de vraag of je
1. Hoe dan ook wel een massa aansluiting moet maken, en zo ja:
2. Of je aan elke S88 module een massa-aansluiting moet maken of dat dat juist storingen veroorzaakt.

En Guy, jij geeft toch een beetje de indruk over de nodige theoretische kennis te beschikken. Kun jij begrijpen hoe het komt dat met een CS2 (vermoedelijk alleen de 60213) geen massa aansluiting bij de 6088 modules nodig was en waarom bij de CS3plus en de nieuwe S88 modules van Märklin (zie start topic) wel?!

Misschien kun je ook een verklaring geven voor het feit dat Märklin adviseert één massa aansluiting (en niet meer) per string aan te brengen en flink wat mensen (behalve jij) last van spookmeldingen krijgen bij het gebruik van meer dan een massa aansluiting per string?

Daar zouden we iets mee opschieten, want nu blijft het toch in nevelen gehuld. Met je laatste uiteenzetting worden die vragen niet beantwoord. Je legt alleen uit hoe de CS3 plus met S88 terugmelding werkt. En ik denk dat we dat allemaal wel (ongeveer) snappen. Het gaat juist om de verschillende interpretaties en resultaten.

Groet,

Peter
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

online
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Beste Peter.
om op je vraag te kunnen antwoorden kan ik niet anders dan terug in de tijd gaan.
de 6088 stamt uit een tijdperk van toen de dieren nog spraken, nml dit v/d gemeenschappelijke railmassa. gelukkig ligt dit al lang achter ons.
de 6088 schakelt ook via de wielen naar railmassa, en wordt gevoed met 5 V waarvan zijn min, of noem het de gnd al verbonden is met de railmassa, (dit is heel belangrijk)
vandaar dat dat kastje niet moest worden aangesloten via zijn T aan de railmassa.
wat onze vriend Paul juist heeft gedaan, weet ik ook niet, feit is dat hij zijn CS2 heeft opgeblazen, en of dat dat hier mee te maken heeft ook niet.
wat ik wel weet, een 6088 en een CS2 komen uit een verschillend tijdperk. en je moet weten hoe je hier mee omgaat.
ik blijf nog even bij meten is weten.
bij het principe van gemeenschappelijke railmassa meet je tussen de rails en de center-rail een wisselspanning van ongeveer 36 V. om dit te realiseren heb je een relatief dure voeding nodig,
een of ander persoon heeft het licht gezien , de H bridge doet zijn intrede. een circuit gevoed met een moderne voeding van zeg maar + 20V , en niet te vergeten  de S88N is ontwikkeld.
bij de H bridge technologie is er aan de polen ( B & O ) geen gnd meer te bespeuren.
het licht is nog even blijven branden, 5 V is 12 V geworden maar  zonder ook maar enig gemeenschappelijk punt. goodbye gemeenschappelijke railmassa.
buiten de console (CS3) wordt de gnd van die 12 V ( de T op de  S88AC ) verbonden met de "O" , hierdoor wordt de ganse "O" gnd  om te kunnen schakelen via de wielen. dit is enkel van toepassing voor de S88AC module.
maw "O" krijgt een tweede funktie, totaal los v/h signaal dat naar de decoders gaat.
om een stabiele werking van elke S88AC te verzekeren (niet voor enkele modules natuurlijk) is het goed dat bij meerdere modules de T verbonden wordt met de ringleiding "O"
hoe meer kontakten je zo maakt hoe lager de gezamenlijk weerstand wordt . twee parallelle lijnen met gelijk potentiaal ga je telkens verbinden. de kans dat daar storingen worden opgepikt is nihil,
ik distantiëer mij van alle rampscenario's, van gevaarlijke stromen tot gnd loops enz. enz.
Marklin schrijft in geen enkele handleiding (althans die ik gevonden heb) dat het ten strengste verboden is meerdere of alle modules met "O" te verbinden.
zelf heb ik van de 6 modules die ik gebruik meteen allen verbonden, en zo heb ik het ook begrepen uit de meegeleverde handleiding. mijn eerste storing moet nog komen.
wat ik vaststel is dat Marklin bij het verlaten van het gemeenschappelijk railmassasysteem , te weinig informatie heeft gegeven.
en ja  B en O  rood en bruin MOETEN eens ze verbonden zijn met rails of ringleiding behouden blijven,
aan de uitgang van de console of bij de aansluiting aan de ringleiding mag je ze nog verwisselen, er zal niets gebeuren.  je kan alleen maar wisselspanning omdraaien.
met vriendelijke groeten.
guy






Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

online
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Beste Peter en forumleden die deze bijdrage gevolgd hebben.
aangezien er geen verder gevolg aan de bijdrage is gegeven, zal ik zelf een reactie schrijven.
een vraag had kunnen zijn:  wat gebeurd er als ik een baan heb met 1 extra booster (van Marklin wel te verstaan) en ik heb per vergissing aan de console, bij het railcontact, of bij de ringleiding rood en bruin verwisseld.
in dit geval zal er " helemaal " niets gebeuren, het CS3 (+) gaat in veiligheid, het euvel zal eerst opgelost moeten worden.
deze veiligheidsprocedure is niet dezelfde als wat er gebeurd als een loper op een wissel een kortsluiting maakt tussen  B en O .
Bij het verwisselen van de draden krijg je een fazeverschuiving  van 180 °  tussen de uitgang van het CS en de uitgang van de booster. het CS reageert hier extreem snel op.
hiermee is het woord fazeverschuiving tussen boosteruitgangen gevallen. hun uitgangen moeten in faze zijn.
als de loper van de loc zich bevindt , net op de plaats waar de B op de C rail onderbroken is, (om het booster circuit te scheiden) gaat zijn decoder van 2 boosteruitgangen genieten, op voorwaarde dat beide signalen in faze zijn.
Dat is wat telt voor de locdecoder. is dat niet zo kan de loc gestoord worden. oorzaken van fazeverschuiving kunnen divers zijn, en een bron van ergernis, omdat men het niet kan plaatsen.
met vriendelijke groeten.
Guy







Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Beste Guy,

Een huis wat dreigt verkocht te worden, een appartement wat aangeboden wordt en een nichtje met Hodgkin, verhindert mij een andere reactie te geven als slechts 1 verbinding tussen de massa van de S88 en de "0" railstaven, mede omdat er kans is dat de digitale stroom bij een fout, via het S88 systeem gaat lopen.

Groet, Anne W
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Citaat van: guy1846 op zaterdag 03 september 2022, 14:03:22

wat gebeurd er als ik een baan heb met 1 extra booster (van Marklin wel te verstaan) en ik heb per vergissing aan de console, bij het railcontact, of bij de ringleiding rood en bruin verwisseld.


Waarom wil je weten wat er gebeurt als je iets fout doet? Je moet het goed aansluiten, conform gebruiksaanwijzing lijkt me.

Over dit:

Citaat van: guy1846 op maandag 29 augustus 2022, 19:22:02

de 6088 stamt uit een tijdperk van toen de dieren nog spraken, nml dit v/d gemeenschappelijke railmassa. gelukkig ligt dit al lang achter ons.
de 6088 schakelt ook via de wielen naar railmassa, en wordt gevoed met 5 V waarvan zijn min, of noem het de gnd al verbonden is met de railmassa, (dit is heel belangrijk)
vandaar dat dat kastje niet moest worden aangesloten via zijn T aan de railmassa.


Een 6088 en evenzo de 60881 en alle andere klonen van deze S88 decoder heeft die verbinding NIET aan boord. Je MOET het maken als je een centrale hebt waarbij de railoutput (jij noemt dat B en O ) galvanisch gescheiden is van de S88 bus. Meer is het niet. En als die galvanische scheiding er niet is hoef je die verbinding NIET te maken. Doe je het wel gaat er niets kapot maar je kunt spookmeldingen krijgen door (jawel Ad Kappa) aardlussen.
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

online
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Ach Anne er zijn belangrijker dingen in het leven, dan die waar wij hier over leuteren. maar laat dit een uitlaatklep zijn om je zinnen te verzetten.
vriendelijke groeten.
guy

Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Ik voelde mij niet geroepen nog te reageren. Er komt echt niets nieuws op tafel en ik denk dat Ben het adequaat verwoord heeft. Ik denk dat voor de komst van het CS2 60214 een massa aansluiting op de S88 string juist niet moest en daarna wel, slechts een keer per string. Enige overtuigende uitleg voor het tegendeel heb ik niet gehoord mede nu ik proefondervindelijk ervaren heb hoe het werkt.

En zijpaden inslaan over het eventueel verkeerd aansluiten van B en 0 helpt niks.

Groet,

Peter

Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Mijn laatste bijdrage aan dit topic: als je wilt weten wat er gebeurt als je onbedoeld de digitale stroom door het S88 systeem gaat sturen, hoef je alleen maar te kijken naar de schade die ontstaan is aan alle treinbedrading tussen Lelystad en Dronten, want daar is dat onbedoeld gebeurd.

Groet, Anne W