Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Van welke loc (of wagon) zijn deze onderdelen?

Gestart door AlbertJan woensdag 17 augustus 2022, 14:28:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van welke loc (of wagon) zijn deze onderdelen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Van welke loc (of wagon) zijn deze onderdelen?
Beste forummers.
Omdat ik nu de meeste treinspullen weer thuis heb, ben ik nu ook alle dozen met losse onderdelen aan het bekijken.
In de loop der jaren zijn er nogal wat onderdelen los geraakt en ook heb ik veel onderdelen van oude tot hele oude locs en ander materiaal.

Het meeste kan ik wel vinden op de onderdelen lijsten en/of explo tekeningen maar van de oudere locs is vaak erg weinig te vinden.
Nu heb ik een setje van 8 metalen roosters (?) in 4 x links en rechts gevonden maar deze kan ik nergens in terug vinden.

Wie weet waar deze onderdelen van kunnen zijn?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Van welke loc (of wagon) zijn deze onderdelen?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Van welke loc (of wagon) zijn deze onderdelen?
Hoi AlbertJan,

Het lijken mij de verschuifbare roosters van een veewagon vermoedelijk.
Vroeger waren de daken van die wagons afneembaar, en konden die dingen eruit vallen dus had Märklin ook veel reserve-onderdelen voor het geval dat.
Wat een schril contrast met nu, als je al een onderdeel nodig hebt, hoef je niet meer bij hun aan te kloppen, maar bij de cowboys die niets liever doen dan de prijs opdrijven :thumbdown:

Weet alleen niet welke wagon precies die zwarte roosters had, en wellicht is er een forummer die hem wel heeft of kende ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Van welke loc (of wagon) zijn deze onderdelen?
Hoi Hans.
Hartelijk dank voor je antwoord.
De "roosters" zijn niet zwart maar donkergroen, dezelfde kleur als het groen van de Krokodil 3015.
Ze moeten ook al behoorlijk oud zijn want ze zaten nog in van die ouderwetse papieren zakjes die vroeger veel voor Märklin onderdelen werden gebruikt.
Helaas zonder enige opdruk zodat ik daar ook niets van kon afleiden.
Ook zitten hier veel onderdelen bij van de oude wissels, o.a. complete lantaarns (kleine en grote lantaarn) schuiftongen, aandrijvingen, veertjes, schroefjes enz. dus waarschijnlijk eind '50 of 60'er jaren.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Van welke loc (of wagon) zijn deze onderdelen?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Van welke loc (of wagon) zijn deze onderdelen?
Misschien komen ze uit een oud bagage rijtuig.

Mvg
Marcel
Re: Van welke loc (of wagon) zijn deze onderdelen?
Jahoor,ze zijn voor de oude bagagerijtuigen 50,er jaren.Ik heb zo,n bruine zweedse bagagewagen 4021(folder 1957) die 2 schuifdeurtjes miste en heb via marktplaats ook zulke groene schuifdeurtjes gekocht.De groene zijn voor de4012(ook folder 1957).moet ze alleen nog bruin maken,doe ik met ijzermenie.