Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe

Gestart door Peter Alex maandag 08 augustus 2022, 18:15:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Ben
Heeft niets met sterren te maken.  ;)
Maar ik zou eerst eens beginnen met de draad te checken naar de terugmelder. Zoals je volgens mij al aangaf is een een probleem met rails makkelijk te zien. En ja, als dat niet helpt is de draad toch een verdachte  :)
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
 @citaat Ik lees dit Olav en da's geen Chinees. Jullie lullen wel mee maar lezen niet.

Citaat van: Peter Alex op dinsdag 09 augustus 2022, 17:25:03

Hallo Ben,
Wanneer ik de bezetmelddraad bij de rails losmaak en de multimeter zet op die draad en op de bezetmeldpoort, waar de draad in zit, piept de meter ook. Dus daaruit concludeer ik dat de draadverbinding in orde is.

Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Ben
Ik lees wel hoor.  :)
Mijn ervaring met draad is dat dergelijke onderbrekingen bij het bewegen van de draad er niet zijn maar zodra deze stabiel gemonteerd is, met mogelijk een trekspanning op de draad zelf, deze alsnog onderbroken kan zijn. En dan ook de vraag of enkele kern wordt gebruikt qua draad of meerdere kernen (slappe draad om het simpel te zeggen). En mijn ervaring is zeer ruim in een industrie waar draad heel veel aanwezig is.
Ook de aansluitingen zelf kunnen problemen geven terwijl als ze bewogen worden door er wat aan te sluiten ze wel even goed werken.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Peter-Alex,

Een bezetmelder heet 16 terugmeld-contacten en 2 massa  aansluitingen (die omgekeerde T, 2 stuks)

Als je de draad die naar de rails toeloopt los hebt, dan moet ie nog vastzitten op het terugmeld-contact, en daarna kun je hem op de massa van de bezetmelder houden.
In het filmpje zie je een voorbeeld van hoe je deze test doet.
Daar testen ze zowel de Link S88 als de S88.

Werkt die verbinding dan wel en geeft je centrale dit weer, dan is de draad en het terugmeld-contact in orde.
De terugmeld-contacten op de rails aansluiten moet in totaal gescheiden toestand gebeuren anders werkt het voor geen meter.
Als je daarvoor een rail gebruikt moet je zowel links als rechts isoleren en de bruggetjes weghalen.

Deze uitleg is misschien ten overvloede maar hoop dat je in ieder geval een lijn erin ziet.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Hans V200
Wil je nog even een link naar je filmpje sturen?
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Zowel met PB (persoonlijk bericht) als hier zal ik het nog eens plaatsen.

Wat anderen vinden van het filmpje laat me koud  :D

Als jij er maar mee geholpen bent!

Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Beste meedenkers,
Vanmorgen heb ik de draad vervangen ( soepele draad) en zojuist de contactrails vervangen. Zelfde resultaat. Morgen ga ik nog een tweede ongebruikte S88 aansluiten. Moet ik dan nog ergens op letten? Ik ben nu pas eraan toegekomen nog even snel de rail te vervangen, met doorknippen, met isolaties, dezelfde railstaaf als de vorige. Ik kan nog even dremelen en dan stop ik voor vandaag. Dremelen, ... geen effect!
Morgen nieuwe S88 uit de doos en aansluiten  :)
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hoi Ad, kappa, sorry vergeten te reageren: ja de 4 bezetmelder zitten na elkaar op dezelfde S88. Ik heb een Cr 41 al aangesloten op de poort van Cr 40, en deze poorten ook in de centrale omgewisseld: Cr 41 blijft een probleem.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Peter Alex,

Dat is eigenlijk het probleem verhuizen.
Beter is te testen zoals in het filmpje bij ongeveer 2:16 zie je hoe de Link wordt getest.

Hij sluit ook een 2e bezetmelder S88 aan, en wederom ook die wordt slechts eenmaal getest iets verderop in hetzelfde filmpje.
Met deze testen controleer je alleen of de linkS88 en de S88 ( De contacten ervan) werken en het goed aangeven op het scherm van de CS 3.

Dremelen is alleen nodig om die bruggetjes te verwijderen opdat je kunt bezetmelden op die rail die je scheid.
Isolatie is daarbij de tweede belangrijke stap, want is de rail wel gescheiden ten op zichten van de andere rails?
Als de draad eenmaal aangesloten is van het terugmeld-contact tot aan de rail, niet het goede resultaat op levert schort het aan isolatie :warning:

Je kan de bezetmelding ook anders testen, en neem daarvoor drie stukken rails , waarvan eentje geen bruggetjes meer heeft.
Houd dan 1 van de meetpennen op het gescheiden stuk rail en de andere meetpen op een niet gescheiden rail dus met bruggetjes.

Als je deze test een keer maakt kun je voor en na de isolatie meten, en geeft de meter dan nog steeds OL aan (open loop) dan heb je daadwerkelijk het spoor gescheiden.
Doe dit even los van de baan om het principe te leren kennen van een dergelijke meting, en het kan makkelijk zonder breekwerk aan je baan.

Hoop dat je hier iets mee kan aanvangen ;)
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Ik had hier al iets voorgesteld, maar is denk ik niets mee gedaan. Ik vind er hier geen reactie over van Peter.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hoi Ad,

Soms heeft iemand meer nodig om overtuigd te raken van de manier van testen, en Peter is iemand die dat wellicht nu ook kan gebruiken ;)

Het kwartje valt niet bij iedereen op dezelfde tijd :-)
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Woont er niemand in de buurt van Zalk, in de buurt van Zwolle en Kampen, uiteindelijk komt er iets heel voor de hand liggends uit.....

Groet, Anne W
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Woon niet in de buurt Anne, maar ben best bereid te helpen.

Maar iemand in de buurt hebben is ook fijn.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Citaat van: Peter Alex op woensdag 10 augustus 2022, 22:16:10
Hoi Ad, kappa, sorry vergeten te reageren: ja de 4 bezetmelder zitten na elkaar op dezelfde S88. Ik heb een Cr 41 al aangesloten op de poort van Cr 40, en deze poorten ook in de centrale omgewisseld: Cr 41 blijft een probleem.

Even voor de duidelijkheid, je hebt een melder op een andere poort aangesloten en die ook op de centrale verwisseld? Dat brengt geen duidelijkheid! Cr 40 werkt goed op de centrale ev, ja? Sluit die dan aan op de poort van Cr41 en Cr41 op de poort van Cr40. Welke meldingen zie je nu op je CS3?

Je hebt alle draden geconroleerd, die zijn goed.
Je hebt alle rails gecontroleerd, ook geen probleem te vinden.
Je hebt de S88 vervangen en het probleem persisteert.
Mijn conclusie is dan dat de centrale het probleem bevat. Waarschijnlijk iets verkeerd gedefinieert.
Deze mening wordt versterkt door het feit dat alles tot en met melder 40 het goed doet. Een S88 heeft 16 melders, 2 maal 8? 5 maal 8 is 40. Dus 2,5 melder doet het goed, daarna komt het probleem. Hoe heb je de melders in je CS3 gedefinieert?
Leg dat eens duidelijk uit! Eventueel met plaatjes van je scherm.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Beste meedenkers, Ik ga vandaag nog eens al jullie aanbevelingen en adviezen doorwerken en opvolgen, stap voor stap. Daarna meld ik mij weer. Zeer bedankt tot zover, ik waardeer jullie genomen moeite zeer!!
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Ik vergeet de beloofde foto's van de connectie tussen de S88 en de CS3+
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hoi Peter,

Probeer eens in dat vakje "individueel" eens "direct" te zetten, voor de Link S88.

Dat doe je door op dat pijltje rechts in het vakje te drukken en dan direct selecteren.
Tenminste als je de link met de desbetreffende kabel op je CS3 hebt aangesloten.

Op bus 2 hoort niks te zitten tenzij je op bus 1 aan de 31 melders zit.
Je moet die bezetmelders dus aan de linkS88 aansluiten op de rj45 bus en wel bus 1, en die kan doorgezet worden naar je volgende bezetmelder.
Als je op bus 2 dan wel iets zet, kan het voorkomen dat de CS3 en de link S88 de telling niet snappen, en dus een andere telling aanhouden.
Immers dit systeem moet op een bepaalde volgorde verlopen anders werkt het ook niet ideaal.

Zet de bezetmelder op bus 2, dus op dezelfde bus 1 als de bezetmelder die op jouw link S88 is aangesloten.
Je rijgt ze dus als het ware achter elkaar aan.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 11 augustus 2022, 22:06:55


Op bus 2 hoort niks te zitten tenzij je op bus 1 aan de 31 melders zit.


Wat is dat voor onzin?

Je geeft de melder contacten toch een "adres" bestaand uit Bus nr, module nr (uit de betreffende string) en meld contact op de module.
Dan maakt toch geen ene moer uit hoe je de decoders aansluit.

Ik heb het hele verhaal net doorgelezen.Maar t is mij nu niet meer duidelijk wat er nu niet werkt.

Het contact in de rails?  gaat niet aan?  Of niet uit?
Ontvangt de centrale niets of werken de gewenste acties niet

Mvg Robin.

Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Wat ik mis in het hele verhaal is hoe de bezetmelders in de CS3 aangemaakt zijn.
Zitten ze wel allemaal onder LINK aangemaakt?
Zijn ze allemaal als bezetmelder aangemaakt of ook wellicht onder contactrail?
Dus geen afbeelding van de lay-out maar van de aangemaakte artikelen zou wellicht nog iets op kunnen leveren.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Ad, adjebelle
op je wenken bediend:
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Robin, en alle meedenkers
Wat er niet werkt zijn 4 van de 50 bezetmelders, achtereenvolgens op de laatste S88 in de keten van Bus 1, alles aangesloten op de S 88 Link. Op Bus 2 zit nu nog 1 S 88 daar komen er nog meer bij, op Bus 1 zitten er nu nog 2, komen er ook nog meer. Wat doen de bezetmelders niet? Ze geven in de centrale niet aan (springen niet van grijs naar geel) op het moment dat er een wagon overheen gaat, of een trein zo je wilt. De rest van de bezetmelders doen dat allemaal wel keurig. Ik kan de rest van de bezetmelders ook allemaal gebruiken en daarmee, samen met stopsecties via de M84's het schaduwstation schakelen. werkt allemaal prima. Nu was ik begonnen om de baan van blokken te voorzien. Lukt ook allemaal prima, tot deze laatste 4. En nu draai ik in rondjes want ik heb alle adviezen opgevolgd en alle metingen gedaan.
Gelukkig komt Hans V 200 binnenkort om samen alles door te lopen. Ik verwacht dat we er dan wel uit gaan komen. Tot dan stop ik even met nadenken want ik word er een beetje dol van.
Ik wil jullie wel allemaal heel erg bedanken voor jullie inzet en inspanningen. Wat ik er tot nu toe van heb geleerd is hoe ik de S88 kan controleren door metingen en dat is winst. Als een van jullie nog een brainwave heeft: laat horen!!
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 11 augustus 2022, 22:06:55

Op bus 2 hoort niks te zitten tenzij je op bus 1 aan de 31 melders zit.
Je moet die bezetmelders dus aan de linkS88 aansluiten op de rj45 bus en wel bus 1, en die kan doorgezet worden naar je volgende bezetmelder.
Als je op bus 2 dan wel iets zet, kan het voorkomen dat de CS3 en de link S88 de telling niet snappen, en dus een andere telling aanhouden.


Dat is toch juist de charme van de L88! Je kunt "linksaf" met een streng op bus 1 en "rechtsaf" met een streng op bus 2. Mijn schaduwstation zit op bus 1, mijn zichtbare baan komt op bus 2. M.i. hoeft bus 1 dus niet eerst "vol" te zijn. En zou je nog oude S88 hebben dan kun je die met flatcable aansluiten op bus 3, maar dan moet het schuifje wel terug naar 5 Volt.

Succes!


Naschrift: sorry Peter, ik had je laatste bericht niet gelezen, terwijl ik bovenstaande typte.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Dank voor je schermafbeeldingen over de Link die aangesloten is. Ziet er goed uit, maar ik zou de lengte van de bussen 1 en 2 met 1 ophogen.
Dus bus 1 op 3 zetten en bus 2 op 2
Standaard zet Marklin om een of andere reden namelijk sowieso op 1 .
Ik zeg niet dat dit jouw probleem oplost, maar kwaad kan het zeker niet.

Als jij een bezetmelder aanmaakt (artikel aanmaken) om later op jou lay-out te kunnen plaatsen: die schermafbeelding mis ik.
Sowieso moeten alle bezetmelders / schakelrails (?) onder LINK gegroepeerd zijn. Mogelijk dat er bij jou 4 onder GRP staan en dan zal het sowieso niet werken.
Daarom vroeg ik je om daat screenshots van te maken zodat we dit kunnen controleren.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Om het nog eens te proberen te snappen, ben ik even teruggaan naar je openingspost.
Begrijp ik nu goed dat het gaat om het rijtje van vier melders in een stukje spoor in het (schaduwstation)?
Mogelijk heb ik iets gemist, maar wat is de logica hiervan? Vier of zelfs vijf melders echter elkaar?
En zitten die ook op de baan zo dicht achter elkaar?
Als dat zo is, zal elke trein die hele keten moeten laten oplichten en zou het niets moeten uitmaken voor je CS3, hoewel ik het mij kan voorstellen dat de software er misschien toch iets mee doet, of zitten er geen gebeurtenissen aan gekoppeld?
Het zijn maar wat gedachten.

Groet,

Peter
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Dit screenshot van jouw CS3 zou ik graag willen zien. Hier moeten ALLE bezetmelders die jij gebruikt zichtbaar op zijn (bij mij niet want ik definieer die alleen maar in iTrain).
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Okapi, Adjebelle, ik snap wat je vraagt. Doe ik morgenochtend. Gr. Peter
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo naamgenoot Peter, Blikken Tinus, ja, het gaat om bezetmelders in het schaduwstation. Tussen de bezetmelders zit telkens ca. 2 meter, zodat de langste trein daar nog tussen past
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Peter, het is de bedoeling om aan de bezetmelders stopsecties te koppelen, zodat het treinverkeer van en naar de opstelstroken ook beveiligd is. Cr 41 ligt direct na de wisselstraat van de opstelstroken zodat een wat kortere trein, langzaam vertrekkend uit het opstelspoor niet door een snellere volgende vertrekkende trein wordt ingehaald, daarna in het spoor elke 2 meter een stopsectie, met de bijbehorende bezetmelder.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Citaat van: TomPaul op vrijdag 12 augustus 2022, 10:11:44
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 11 augustus 2022, 22:06:55

Op bus 2 hoort niks te zitten tenzij je op bus 1 aan de 31 melders zit.
Je moet die bezetmelders dus aan de linkS88 aansluiten op de rj45 bus en wel bus 1, en die kan doorgezet worden naar je volgende bezetmelder.
Als je op bus 2 dan wel iets zet, kan het voorkomen dat de CS3 en de link S88 de telling niet snappen, en dus een andere telling aanhouden.


Dat is toch juist de charme van de L88! Je kunt "linksaf" met een streng op bus 1 en "rechtsaf" met een streng op bus 2. Mijn schaduwstation zit op bus 1, mijn zichtbare baan komt op bus 2. M.i. hoeft bus 1 dus niet eerst "vol" te zijn. En zou je nog oude S88 hebben dan kun je die met flatcable aansluiten op bus 3, maar dan moet het schuifje wel terug naar 5 Volt.

Succes!


Naschrift: sorry Peter, ik had je laatste bericht niet gelezen, terwijl ik bovenstaande typte.

Ik ben het met TomPaul eens.
Zelf heb ik twee Loconet-S88n terugmelddecoders aangesloten op een splitter die naar de centrale gaat en ook bij mij gaat er een linksaf en een rechtsaf.
Achter een Loconet terugmelddecoder kan ik maximaal 15 "gewone" terugmelddecoders aansluiten (256 aansluitingen).
Bij de één 8 of 9 gewone decoders en bij de ander 5 of 6 gewone decoders.
En daarop voortbordurend, als je een bus vol moet zetten moet je dan ook op elke decoder 16 draadjes aansluiten omdat het anders (ook) niet werkt?
Lijkt mij sterk.

Henk
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Natuurlijk hoef je niet eerst een bus vol te zetten voordat je met de ander door kunt.
Ik heb ook beide bussen in gebruik met een paar S88 AC eraan en dat werkt gewoon prima.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Ad, Adjebelle, bedoel je deze afbeeldingen? Gr. Peter
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Ja deze afbeeldingen bedoelde ik. In elk geval is er zover ik kan zien niks mis met je instellingen.
Heb je de buslengtes al met +1 bijgesteld, want dat zou ik zeker proberen.

Aangezien er niks te zien is in instellingen heb ik nog eens kritisch gekeken naar je lay-out van het schaduwstation en ben ik 1 (zeer belangrijk-) sein tegengekomen wat m.i. precies verkeerd staat. Als dat gemarkeerde sein op groen staat zoals het nu staat, dan kan er uit het schaduwstation nooit een trein vertrekken, terwijl ook daar een sein op groen staat.
Wat ik je dus aan  wil raden is kritisch naar je rijrichting kijken omdat je met je seinen stroomloos schakelt.
Ik ben daar geen expert in, maar zo zachtjes aan is dat nog de enige mogelijkheid die ik zie althans.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
 @citaat Dat opplussen van de buslengte, kun je uitleggen wat dat toe voegt aan de oplossing van dit probleem?
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
 @citaat Omdat Marklin ook met +1 corrigeert
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
 @citaat Maar 46 terugmeldingen werken wel. Dan is dat opplussen toch niet relevant?
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
 @citaat

Ik zeg niet dat dat het probleem oplost, maar het is misschien een mogelijkheid. Ik heb dat al eerder aangegeven.
Ik weet er zit geen logica in, maar baat het niet dan schaadt het niet zou ik in dit geval willen zeggen.
Feit is wel dat het precies de laatste 4 aansluitingen van bus 1 module 2 zijn die niet werken.




Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Citaat van: Adjebelle op zondag 14 augustus 2022, 08:15:34

Feit is wel dat het precies de laatste 4 aansluitingen van bus 1 module 2 zijn die niet werken.


Is er dan een relatie tussen opplussen en die laatste 4 aansluitingen van die module 2 op bus 1? Ik wil het graag snappen.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
 @citaat

Ga lekker een ander afzeiken kerel. Ik probeer alleen maar om te helpen en dat is alles.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Mijn god......  :(
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hoi Peter,

Het gaat dus om K41 t/m K44.
K40 werkt dus wel nog. Toch?
Kun je van K40 ook zo'n foto maken als van die vier contacten?
Bedankt,

Paul
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hoi Peter,

Ik zie nog iets mogelijks interessants. Namelijk je foto van de S88AC. De eerste 5 aansluitingen hebben een krimpkous en als ik het goed zie een diode. De aansluitingen 6 t/m 9 hebben dat niet.
Zou het daarmee kunnen samenhangen?

Experiment:
Maak de draad van poort 9 los en leg die effe aan de kant. Maak de draad (met diode) los van poort 1 en sluit die aan op poort 9. Rij over de contactrail die bij poort 1 hoort. Dat is waarschijnlijk nummer 36 op je baan. In het scherm zie je die dan als nummer 44 oplichten! Als dat werkt, dan weet je zeker dat je instellingen correct zijn en dat er iets met je 4 laatste draden (of rails) aan de hand is.

Succes,

Paul
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Ben, Adjebelle en Tom,
Dank voor jullie inzet op deze warme dag. Dat waardeer ik bijzonder.
@ Adjebelle en Ben, ik heb ongeveer eenzelfde gedachtengang gevolgd t.a.v. de buslengte. Eerst had ik ze +1 ingesteld, daarna, gegeven de reacties op mijn topic, had ik die +1 verminderd. Bus 1: 2 S88, Bus 2 1 S 88. CS3+ afgesloten en opnieuw opgestart. Geen verschil. Vervolgens toch maar de buslengte ingesteld zoals hiervoor, dus het aantal S 88 plus 1. Zo is nu de situatie. Daarom ben ik zo blij met de kost van Hans binnenkort, want ik ga zo langzamerhand aan alles twijfelen. Ik heb zelfs al even overwogen: ik haal alle kabels er af, van alle S88's en sluit alles opnieuw aan. Dat is wel een erg rigoureuze ingreep.
@ Tom,Het klopt dat aan de S88 AC Bus 1 module 2, de laatste 4 aansluitingen zonder diode zijn aangesloten. Dat was mijn eerste gedachte.: Volgens mij waren deze diodes uit een ander pakje en wellicht zijn die niet in orde. Dus de diodes verwijderd. Helaas mocht dat geen verbetering geven. Ook heb ik de K41 en de K 40 al eens met elkaar omgewisseld. Ook dat had geen effect. Dus daarmee heb ik de hypotheses omtrent rails en diodes die niet goed zijn verworpen.
Het wachten is op een volgende geniale gedachte bij iemand.  :)
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Ad, Adjebelle
Je hebt gelijk K 41 zet als het sein op rood staat de boel op slot. Het is voor mij ook de vraag of een sein daar wel zo zinvol is. Mijn bedoeling is met K 41 dat uitrijdende treinen checken of deze bezetmelder ook daadwerkelijk op grijs staat voordat ze het opstelspoor verlaten. Het was mijn bedoeling dat zo te programmeren, toen ik stuitte op het niet functioneren van K 41 en volgenden.
IK heb nog wel een vraag: ik heb 2x de S 88 waarop de betreffende bezetmelders vervangen door een andere. Zonder effect, dat weten we inmiddels. Maar waar ik over tgwijfel: moet ik nog iets doen als ik de ene S 88 vervang door een andere, behalve de CS3+ opnieuw opstarten? Bij mijn weten niet, maar ik wil het jullie toch voorleggen. Fijne avond.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Twee weten altijd meer als één.

Groet, Anne W
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Het maakt voor s88 terugmelding niks uit welke modules er in een string zitten. Je kunt er rustig een tussenuit halen en vervangen door een andere, mits het aantal meldcontacten van de twee modules maar gelijk is.
En aangezien de naamgeving 's88 ' impliceert dat er 2x8, dus 16, contacten  op zitten, komt het helemaal goed.
Het is best een simpel systeem. De modules zelf hebben geen eigen 'adres' maar het telt gewoon de (mogelijke) aansluitingen in de hele string.


Groet,

Peter
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hoi Peter-Alex,

Wat ik wel zie is dat de originele patchkabel niet gebruikt is, heb je die zelf gemaakt en ook gestest op goede werking of heb je zomaar een kabel gepakt?

Die erbij zitten zijn blauw  van kleur dacht ik en in principe mag dat ook een andere kleur zijn, mits de werking hetzelfde is, want er bestaan ook crosscables in IT land ;)
Heb er wel een tester voor ja zelfs een tracer mocht de afstand wat groter zijn :D

Wat je zegt (Blikken Tinus) heb je dat letterlijk zelf uitgeprobeerd?
Mij werd afgeraden de verschillende bussen door elkaar te gebruiken, en de meesten halen de 31 modules niet eens dus dacht dat dat geen probleem zou zijn.

Eerlijk gezegd zag ik de logica niet in om de bussen allebei te gebruiken met minder S88 modules dan 31, en omdat er wel op volgorde gekeken wordt van die bussen leek mij het logisch als ze allemaal op 1 zaten.
Vandaar dat ik afraadde deze bussen tegelijk te gebruiken.
Mocht het dus in dit geval niets uitmaken dan is mijn info niet toereikend geweest.

Wellicht ligt het probleem in de bus zelf, en dat kunnen we testen door de bussen eens te wisselen, dan wel alles op 1 bus aansluiten.
Mochten we dan verschil merken dan zal het ongetwijfeld hier wel komen te staan.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hoi Peter,

Ok, jammer dat mijn experiment geen soelaas biedt. Wil je wel nog even onderstaande foto met ons delen?
Dus een foto van de CS3 van K40.


Citaat van: TomPaul op zondag 14 augustus 2022, 12:11:28
Hoi Peter,

Het gaat dus om K41 t/m K44.
K40 werkt dus wel nog. Toch?
Kun je van K40 ook zo'n foto maken als van die vier contacten?
Bedankt,

Paul

Bedankt en succes,

Paul (ik ben Paul, mijn zoon heet Tom, maar die is niet actief op dit forum)
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
@ Hans: ik heb niets over bussen gezegd en ook niet begrepen dat het Peter Alex daar om ging.
Gewoon een module uit de string halen en er een ander voor in de plaats zetten, mits het aantal uitgangen gelijk is, is geen enkel punt. Ik zou weten waarom. Zelfs een herstart van het CS lijkt me overbodig.
Heb je 1 module, dan is je schuifregister 16 uitgangen groot, heb je er 10 dan zijn het 160 uitgangen. Het maakt de S88 bus ook echt niet uit of er melddraadjes aan zitten of niet.
Ik vind dit een nogal raadselachtig verhaal worden... Het is zo'n simpel om niet te zeggen 'dom' systeem dat er weinig mis kan gaan.
Als de meldsecties goed zijn aangelegd (isolaties op orde), de melddraden goed aangebracht, de kabels tussen de modules goed aangesloten, en deugdelijk van kwaliteit, dan moet het werken.
Ik heb slechts problemen gehad met de lengte van de netwerkkabel. Langer dan 3 meter tussen de modules gaf spookmeldingen. Misschien geen goede kabel of teveel storing van andere bronnen, ik ben niet gaan zoeken. Kortere kabels en herschikken van de plaats van de modules was de oplossing.

Groet,

Peter
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Hans,
Scherp opgemerkt! Ik heb de patchkabel gewoon uit een setje gepakt, die zaten volgens mij bij routers oid. Ik zal eens even kijken of ze inderdaad wel hetzelfde zijn. Wil je het apparaatje meenemen om de patchkabel door te meten?
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Ja Peter, die kan meegenomen worden.