Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Een nieuw begin van een treintafel

Gestart door Kaj Gigengack zaterdag 18 december 2021, 12:27:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Een nieuw begin van een treintafel
Na een hele tijd van ontwerpen en uitproberen (zie: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=82065.0) ga ik een nieuwe treintafel bouwen van 330 x 160 cm op wielen in twee lagen ( onderliggend schaduwstation ). Om overal bij te kunnen wordt het een open bouw en een klein deel vast in het bovendeel om een draaischijf te kunnen installeren. Aangezien mijn laatste treintafel  meer dan 50 jaar geleden is gebouwd wil ik graag advies:
- Hoeveel poten met wielen zou ik moeten kiezen. 6 of 8 of meer ?
- Om de hoeveel cm is een dwarsverbinding aan te raden: 40, 50 of 60 cm ?
Ik ben nieuwsgierig naar jullie ideeën hierover. Natuurlijk heb ik het forum afgezocht hoe anderen het hebben opgelost. Hieruit is niet echt een duidelijke oplossing naar voren gekomen: iedereen heeft een andere oplossing en niet alle tafels staan op wielen.

Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Kaj,

Mijn "tafel" komt op wielen en wordt in een open systeem gebouwd zoals Brima Modellanlagen doet.
Zie: hier.
Raster afstand is in mijn modules 70 cm maar er komen nog enkele "schotten" in.
Zie ook: hier .
Dat bepaal en monteer ik pas als mijn eerste (van de twee) schaduwstation ligt dit i.v.m. de plaatsbepaling van het mangat.
Ook staan er al Foto's in mijn "droom" draadje BW Karbrücken.

groet
Harald
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Harald,


Dank voor het duidelijke antwoord!
Helpt goed om een planning te maken. Dus voor een tafel voor 330 cm lang zouden het tweemaal 5 (10) poten met wielen worden.
Ik ga hier de voortgang van planning en bouw bijhouden.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Om een gedegen advies over de gevraagde punten te kunnen geven zijn er nog wel enkele vragen te beantwoorden.
Betreffende de afstand en hoeveelheid wielen is het van belang te weten op wat voor ondergrond er gereden gaat worden. Kamerbreed tapijt, al dan niet hoogpolig, laminaat, linoleum, tegels of plavuizen. Hoe groot worden de wielen (diameter)? Hoe stevig worden de poten geschoord?
Afstand dwarsverbindingen ofwel rastergrootte is sterk afhankelijk van materiaal en de dikte van de rijbaan. Hoe dikker hoe groter het raster kan zijn, maar dat kan dan ook weer problemen geven bij ongelijkvloerse kruisingen (doorrijhoogte).

Zelf hou ik meeestal een rastergrootte aan tussen de 50 en 60cm. Afhankelijk van de tafelgrootte.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Kaj,

Gebruik niet de kleinste wielen.
Mijn baan kan verreden worden (op laminaat vloer) met rubberenwielen van 80 mm.
Kan hem dus naar voren trekken en er ook vanaf de achterkant bij.

groet
Harald
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Henk en Harald,

Ik zat te denken aan grote wielen van 8 - 10 cm, zodat de ondergrond zelfs met laagpolig tapijt geen probleem is.
In tegenstelling tot metaalbouw heb ik wel enige ervaring in houtbouw: ik was van plan om vrij dikke poten te gebruiken en deze goed te schoren. De methode waarop Harald de zwenkwielen met een (gelijmde??) verdikking onder aan de poten heeft bevestigd lijkt mij een goede oplossing.
Ik was niet zeker van de inschatting van het gewicht van de treinbaan en de benodigde onderlinge afstand van de poten.
Dank voor jullie beiden voor het meedenken
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Zoals mijn geschiedenis binnen dit forum laat zien, heb ik vele ideeën gehad hoe weer een baan te bouwen (na 50 jaar). Uiteindelijk ga ik het mij niet te moeilijk maken en kies voor een baan aan de randen van de kamer (zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=82065.msg1458311#msg1458311). Alle restricties in verband met mijn kunstbeen hebben bij mij thuis de revue gepasseerd, maar dit zou goed mogelijk moeten zijn.
Inmiddels ben ik ook volledig hersteld van een hartoperatie, dus ik ga binnenkort naar de doehetzelf winkel.
Het ontwerp is met veel hulp tot stand gekomen van Rob "speelt met treintjes", die mij op een aantal andere sporen heeft gezet dan een baan met "evenwijdige rechte lijnen". Ook heeft het forum veel informatie gegeven over de mogelijkheden, voor nu en voor de toekomst. Voor mijn problemen zal ik zeker het forum vragen om informatie en hulp. Zoals ook bij andere banen: het ontwerp is nooit af en je weet nooit wat het zal worden. Wel met veel plezier.

Dit is stadium 0: zie foto - een bijna leeg kamertje en de oude baan opgeruimd. Wordt vervolgd.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Inmiddels is het stadium 1 - 1:
De bouw is gestart met het niveau van het schaduwstation. Het is redelijk ingewikkeld om met een kunstbeen in een beperkte ruimte te werken. Het kost eenvoudig meer tijd en voorbereiding. Ik ben nog niet op mijn gezicht gevallen na haken aan een snoer. Dus dat valt mee. Ook de bouwmethode heb ik aangepast: ik gebruikt nu stalen hoekjes voor de verbinding als ik er anders niet meer bij kan. Aan de poten heb ik stelvoeten gemonteerd om alles uiteindelijk waterpas te maken. De hoofdbaan wordt 85 cm hoog en het schaduwstation komt plusminus 30 cm daaronder.
De foto is genomen na 2 middagen bouwen. Ik ben nog geen rare dingen tegengekomen.
Er komen grofweg 3 niveaus: het "middenniveau" heb ik wel aangepast, het spoor dalend aan de linkerkant (geel) heb ik 10 cm naar rechts verplaatst om de bouw eenvoudiger te maken: de sporen liepen direct onder het dalende spoor van de hoofdbaan (oranje). Nu is er meer bouwruimte.
Verder is er aan het ontwerp (gemaakt met hulp van Rob) nie veel veranderd.
(het ontwerp staat in "https://forum.3rail.nl/index.php?topic=82065.msg1459098#msg1459098").

Ik moet morgen weer naan de doehetzelfwinkel: het hout is bijna op. Ook zullen er rails moet worden gekocht voor de meer dan honderd meter baan.
Ik stuur een foto als verslag mee.
Wordt vervolgd.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Inmiddels is het stadium 1A (alleen enkele veranderingen)

Na mijn vorige post kwam eerst de griep. Die hakte er flink in: 3 weken.
Gelukkig was er vervolgens vakantie in de Algarve
Maar direct er na kwam toch nog de covid voorbij. Ik ben hier nog niet volledig van hersteld. Behalve aankoop van materiaal is er niets meer gebeurd aan de bouw.
Dit gaf wel tijd om het ontwerp nogmaals te bekijken.

Allereerst heb ik besloten om het schaduwstation een iets andere opzet te geven:
- de keerlus aan de onderkant (zie onderniveau plaatje) is weg.
In plaats hiervan heeft het dubbelspoor nu de functies: het dalende spoor (binnenkant) geeft de toegang tot de de stelsporen en het stijgende spoor (aan de buitenkant) is voor het vertrek.  Beide sporen komen samen halverwege de helling. Dit geeft de mogelijkheid om de "bult" aan de onderkant voor de keerlus in de bovenbouw naar links te verplaatsen (zie bovenniveau plaatje). Dit maakt het bouwen een eenvoudiger EN geeft 10 cm meer ruimte voor de toegang (nu 45 cm breed). Dit alles zonder de hoogte tussen de beide niveaus te veranderen (plmin 30 cm).
De mogelijkheid voor deze oplossing wordt de bouw van een brug met 2 niveaus. Dit wordt een mooie uitdaging - zal eerst een eenvoudige constructie worden van hout (heb mooie oplossingen in het forum gezien)

Bovendien heb ik het voor elkaar gekregen om rond te kunnen rijden in het schaduwstation middels een verbinding tussen het dalende en stijgende spoor.
Vooral tijdens de bouw en het testen lijkt mij dat erg handig om alle fouten er uit te halen. Ik wil heel graag weer rijden met nieuwe aanwinsten.
Morgen ga ik weer verder met de bouw - maar eerst moest de aanpassing worden getekend.
Op naar stadium 2

Bij nieuws zal ik dit weer verslaan
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Nog niet in stadium 2 aangeland maar wel 1B:

De platen van de houtwinkel liggen op maat op het houtskelet. Het schaduwstation begint ergens op te lijken.
Nu de bouw van de keerlus en de brug (80 cm) om de opening in de muur te overbruggen. Vervolgens het aanleggen van de elektrische infrastructuur.

Foto gemaakt met de telefoon: alles in vol bouwbedrijf.


Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Nou Kaj, heb je wel een beetje ruimte om te werken? Het staat knap vol met treintafel, workmate, stoelen en wat dies meer zij. Maar mooi dat er nu vorm in begint te komen hé.

BTW. Onder aan de poten zie ik metalen beugeltjes. Waar dienen die voor?
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
 @citaat Ik denk stelschroeven om de poten op de goede hoogte te krijgen, Henk.

En Kaj, dat gaat de goede kant op bij jou  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Henk.

Inderdaad is het nogal vol met gereedschap en meubilair. Maar dat is voor mij (met mijn prothese) de prettigste manier om te kunnen zitten voor de moeilijke karweitjes; dan hoef ik minder te bukken bij het lage werk. Tony had het bij het goede eind: Inderdaad heb ik stelpootjes onder de staanders gemaakt om alles waterpas te kunnen zetten. De vloer is dat niet. Het werken in deze kleine ruimte is eigenlijk heel relaxed: alles bij de hand. Kost wel meer tijd om het steeds te moeten verplaatsen. Ik heb tijd genoeg: ben gepensioneerd nietwaar. Helaas heb ik niet zoveel ruimte als jij Henk. Het zal denk ik bij jou een heel mooi treinhuis  worden. Wanneer denk je aan de baan te kunnen beginnen?  Zal je blijven volgen. Wel grappig dat wij elk aan een ander deel van de aardbol een baan gaan bouwen.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Goed gezien Tony
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
CiteerIk denk stelschroeven om de poten op de goede hoogte te krijgen,

Stelpoten naast de eigenlijke poten? Ben je niet bang dat deze op den duur met het toenemen van gewicht op de tafel gaan doorzakken? Persoonlijk zou ik een dergelijke constructie nooit toepassen. Beter een gat in de onderkant van de poot boren en daar een inslagmoer in. Daar kun je met een gerust hart een stelpoot in schroeven, die geeft niet mee.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Zelf heb ik er wielen onder, wilde geen kleine wieltjes maar stevige en geen hele dikke poten.
Gelukkig isbij mij, de vloer vlak maar bij een kennis niet die heeft ook wielen maar worden de poten bovenaan ingesteld.
Zie hier .

groet
Harald
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Henk,

Ik wilde niet zulke dikke poten gebruiken. Dus ik heb deze oplossing bedacht. Simpel en de poot zal bij zijdelings krachten niet snel uitbreken.
Zie foto's bijgevoegd
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hai Kaj, dat ziet er wel aardig stevig uit, 2mm staal? Toch hou ik het zelf liever bij inslagmoeren.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
2 mm staal met een versteviging, lijkt me goed genoeg, wel vraag ik me af hoe je makkelijk kunt verstellen, zit er iets in dat ronde ding, anders 4 platte kantje vijlen.

Groet, Anne W
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Er zit een sleuf voor een schroeverdraaier bovenop Anne. Raad je wel aan om deze poot alleen te verstellen bij nullast. Dus even het geheel optillen voor je gaat draaien. Anders heb je grote kans op doordraaien.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Beste allen,

Het draagvermogen is 130 kg max: lijkt mij genoeg voor een treintafel.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Na een nieuwe ooglens en forse verkoudheid weer gestart met de bouw van de treinbaan.
Intussen heb ik alvast een begin gemaakt tijdens de wachttijd na operatie in KOPLOPER voor de toekomstige blokken, melders etc.
Ook is het ontwerp ietsje aangepast opdat ik de dalende en stijgende sporen naar en van het schaduwstation zoveel als mogelijk niet boven andere sporen laat lopen om het bouwen simpeler te maken. Dit zijn de gele en groene sporen boven in de afbeelding. In de afbeelding zijn de blokken weergegeven tussen haakjes en de bezetmelders in hele kleine lettertjes. De blokken 1 en 20 staan via blok 21 in verbinden met de hier niet afgebeelde bovenbaan.

Het gele spoor ( blok 20 ) is stijgend  en het groene ( blok 1 ) dalend. Er wordt in het schaduwstation slechts in 1 richting gereden - tegen de klok in. Wel kunnen op de blokken 10, 12 en 14 twee richtingen worden gereden i.v.m. met de opstelsporen 16 en 17.
Hierbij is er bij mij een vraag opgekomen:
In het detailplaatje is beter te zien dat ik een blok 19 (blauw) heb gepland. Dit is wel heel kort en wellicht is het beter om dit weg te laten en deel uit te laten maken van een wisselstraat waarbij vanuit blok 18 naar de blokken 2,4,6,8,10,12 en 14 kan worden gereden.

Ik ben heel benieuwd naar het antwoord van de beter in koploper ingevoerde collega's hoe dit is op te lossen - wel niet in wisselstraat opnemen.

Op dit moment is dit nog niet direct aan de orde - ben de verwijderbare verbinding bij de ingang (rechts) aan het maken. Als dit klaar is zal ik weer foto's plaatsen.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Via blok 19 rijdt je dus rondjes in je schaduwstation. Wat is het doel of het nut daarvan? Dat is de grote vraag die afdoende beantwoord dient te worden. Zo niet kun je die verbinding beter weglaten.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
 @citaat @citaat Het blauwe blok heeft alleen zin als er een trein in past EN je die trein ook daar wilt laten stoppen. Zo niet dan is het gewoon onderdeel van de wisselstraat.

Gr, Ben.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Ben,

Dat is een duidelijk antwoord, waarvoor heel veel dank. Dan kan ik nu verder met het digitale ontwerp in KOPLOPER.
Ik laat blok 19 vallen en breng het stuk spoor onbenoemd in de wisselstraat van blok 18 naar de blokken 2,4,6,8,10,12. Dan is het alleen verbindend spoor. Moet even kijken hoe alle rijmogelijkheden aan te passen in blok 18. Het wordt een stuk simpeler.
Ga het eerst even droog testen.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Henk,

Inderdaad heb je gelijk als de bovenbaan ook is afgebouwd. Nu wil ik eerst alles testen. Het zijn ruim 40 bezetmelders die in het schaduwstation komen te liggen. Door de lengte van de sporen kunnen er twee treinen worden opgesteld per spoor (met twee blokken).
Bovendien wil ik graag weer af en toe een trein zien rijden. Het bouwen van de bovenbaan zal nog wel geruime tijd op zich laten wachten voor ik er aan toe kom. Het vordert langzaam: mijn kunstbeen is als een blok aan mijn been - alles duurt 3 maal langer dan ik vroeger gewend was.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Citaat van: Kaj Gigengack op donderdag 07 juli 2022, 20:46:19
gelijk als de bovenbaan ook is afgebouwd. Nu wil ik eerst alles testen.
Dus dat blauwe spoor is net zoiets als een tijdelijke keerlus in plaats van de bovenverdieping?
Dat is wel slim verzonnen.
Ik zat me de hele tijd al af te vragen waar Rob me had afgeschud in zijn plannen voor jouw baan. :D
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
#Jan22 -->
Inderdaad is de lus tijdelijk.

Toen ik na pensionering het plan kreeg om weer te beginnen leefde ik nog volledig in het analoge tijdperk. Ik had geen idee over digitalisering noch over automatisering (van modeltreinen!!). Gelukkig bestaat er zo iets als het 3 rail forum en heb heel veel hulp gekregen om tot een nieuwe baan te komen.
Inmiddels denk ik ongeveer te weten wat ik wil en ben begonnen met bouwen met hulp en bijsturen van vele medeleden. Wat leuk is dat iedereen zo zijn eigen belangstelling heeft en bijbehorende kennis van zaken. Het forum heeft mij goed op weg geholpen en vermoedelijk zal ik nog vaak een beroep op jullie moeten doen. Dank hiervoor.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Leen,

Had ik nog niet aan gedacht --> prima vondst
Slim !!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Treintafel bouwen is een kwestie van volhouden - ook als het heel erg warm is op de bovenverdieping.
Nog even en ik kan een rondje rijden en de platen precies gaan aftekenen. Tijd om de rails op te zoeken.
Ook het geraamte voor de overbrugging ligt op zijn plaats. De ondersteunende delen voor de "brug" zijn nu aan de muur vastgeschroefd ( en waterpas gezet).
Het wordt een los deel dat kan worden weggenomen. Morgen en overmorgen de rails leggen en zien hoever ik kom. Er zal nog wel moeten worden bijbesteld.
Plaatjes meegestuurd

Bijna in stadium 2 - rails leggen en rijden aangekomen.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
De doorzetter, volhouder, aanhouder wint (doorhalen wat niet van toepassing is). Lekker opgeschoten Kaj. Nog even en er kan gereden worden. Das fijn. Zie dat je ook aardig hebt opgeruimd. Je kunt je kont weer keren, dat is ook fijn.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hoi Kaj,
Heb net met veel interesse jouw ontwikkeling van het baanplan doorgenomen en nu de bouw.
Zie dat je veel hulp hebt gekregen van velen, zeker Rob. Die heeft ons ook flink ondersteund, daardoor konden we lekker gaan bouwen. 
Blijf je volgen, succes!!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
In mijn plaatje van 7 juli heb ik voor de toegang naar de benedenbaan links boven een meegebogen wissel gepland. Deze ligt in het dalende/stijgende spoor.
Heeft iemand ervaring met deze ligging? Ik denk aan ontsporingen etc.
Vraag: is het verstandiger om een slank wissel verder op te plannen?
Graag jullie advies.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Citaat van: Kaj Gigengack op maandag 18 juli 2022, 11:03:03
Heeft iemand ervaring met deze ligging? Ik denk aan ontsporingen etc.
Vraag: is het verstandiger om een slank wissel verder op te plannen?
Graag jullie advies.
Even het wissel erbij pakken. Zo te zien ook een slank (C-rails) wissel, meegebogen.
Daar gaat (radius van 515 mm) vrijwel alles moeiteloos doorheen.
Er zijn alleen wat kleinserie (vitrine) merken die een grotere minimale boogstraal vergen (zoals enkele Fulgurex, Metropolitan,  ... locs).

Er zijn wel wat problemen geweest met bepaalde locs en C-rails slanke meegebogen wissels, maar bijna altijd lag dat aan een onnauwkeurigheid van de sleper, of aan het (niet) bijbuigen van twee puko's.
Ik gebruik zelf meegebogen wissels met een straal van 545,6 mm. Daar gaat ook vrijwel alles doorheen.

Wissels op een helling gedragen zich niet slechter dan op een 0% helling,
zolang het hele vlak waarop het wissel ligt maar dezelfde hellingshoek heeft.
Ook mag er geen knik in de helling zitten pal voor of na het wissel.

Knikken op hellingen (oftewel: verandering van hellingshoek) vergen altijd enige voorzichtigheid.
Je moet per hellingshoek-wijziging ongeveer de lengte van de langste wagon (of loc) als overgangslengte nemen,
dit om te voorkomen dat een koppeling de puko's of spoorstaaf raakt of dat een wagon opgetild wordt
(en dan los komt uit de rails).

Of er mensen zijn met C-rails wissels op een hellend vlak weet ik niet.
Mensen met K-rails meegebogen wissels (r=360 mm) op een hellend vlak
geven aan dat het al jaren goed gaat. Ik herinner me een voorbeeld van Blausee-Mitholz uit 2008.
In 2022 deelde hij die ervaring (met foto) nogmaals bij de buren.

Met dit commentaar:
CiteerDeze wisselstraat in de helling van 3 % ligt al 20 jaar en geeft geen enkel probleem. (...)
(...)
1- bij de wisselstraat de helling percentage gelijk houden en
2- het vlak haaks op de helling vlak leggen (waterpas) dus niet in verkanting.
(...)

Re: Een nieuw begin van een treintafel
ik heb C- en K-rail wissels op hellingen liggen, wel isolatoren bij de c-rails geplaatst zoals in dit topic :https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71006.50;


mvg,
Michel
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Beide spoorders JW en Michel wil ik bedanken voor hun reactie.
Ik heb het meegebogen wissel iets verlegd. Dit lijkt mij ook makkelijker te bouwen.
Plaatje toegevoegd
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Ik heb nog een plaatje over een baandeel waar ik heel lang mee bezig ben geweest.
Wellicht wil hier nog iemand naar kijken om te zien of dit nog beter kan.

Het gaat om de rode sporen naar de draaischijf - waar de kolen opslag etc zal worden gepland
Het is vechten met de ruimte en de afmetingen van de rails

bij voorbaat mijn dank
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Oeps - tweemaal het plaatje opgestuurd

De oorzaak is het bericht dat dit "overtijd" is en dat ik het nogmaals moet opsturen.

Reden ???????????????
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Zou zo één twee drie niet zien waar dat nog beter zou moeten kunnen. Ligt er toch netjes bij. Wel veel kleine vulstukjes maar soms is het niet anders.

CiteerHet is vechten met de ruimte en de afmetingen van de rails

Dat probleem kennen we allemaal, vechten met de ruimte. De afmetingen van de rails zijn voor enkele (velen?) onder ons geen enkel probleem, dan gaat de zaag cq de dremel erin en wordt het passend gemaakt.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
De bestelling is vandaag gearriveerd!!!!!  Natuurlijk de 24912 vergeten te bestellen. Toch maar even gehaald voor morgen. Eerst een beetje opgeruimd en de contouren van de baan gelegd. Morgen alles precies meten en aftekenen om de ondersteuning van de rails (nu deels karton) op maat te gaan zagen.
Ik ga natuurlijk morgen eerst een rondje rijden met een oudere loc (je weet maar nooit).

De planning is dus:
- alles afmeten
- platen op maat zagen
- isolatie kopen (ben er nog niet geheel uit wat)
- alle rails knippen die geknipt moet worden en gesoldeerd.
- het baanstuk naar boven fabriceren alvorens alles vast te leggen
- genieten van wat er tot nu toe is bereikt

zie de foto's

Wat te doen met dit bericht:
Je sessie is verlopen, stuur het bericht opnieuw ??????
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het begin is er Kaj, je hebt leuke werkzaamheden in het vooruitzicht.
Ik heb zelf de groene onderplaten gebruikt en alle rails geknipt ( behalve de wissels ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Vandaag eerste rondje met analoge loc om uit te proberen. Proef geslaagd - vonden de kleinzoons ook.
Als ik voor xps kies heb ik de volgende vraag (het forum is daar niet eenduidig over):

Welke lijm het meest geschikt voor XPS op hout??

Boekbinderslijm of de lijmsoorten die voor plafonds etc. wordt aanbevolen.

Alvast dank voor het meedenken

Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
@citaat

Ik heb mijn XPS platen op triplex gelijmd met Bison Montagekit Super (koker). Prima hechting en muurvast (platen eventueel verzwaren tijdens het drogen). Waar ik meerdere lagen XPS gebruik, verlijm ik die onderling ook met dezelfde kit.

Groeten,
Wico
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Een mooi begin en voorpret :thumbup:
Groeten Eeg
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
De hitte op zolder is nog steeds niet te harden - de bouw staat nog even stop tot "beter" weer
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hey Kaj,

En hoe heet is die hitte dan wel niet? Ik zit hier in de tropen maar het is niet tropisch. Het lijkt Nederland wel, koud en nat. Vandaag weer voor een maand regen gevallen.  :P
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Henk

Door de ramen in het dak wordt het hier een ruim boven de 30 graden. Door mijn zweethanden is dan geen gereedschap meer te gebruiken.
Overmorgen wordt het weer beter. Bij jou zal het soms wel warmer zijn misschien. Maar mijn kunstbeen met siliconen liner (soort sok) kan ik na een uur leeg gieten.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
 @citaat

Ook ik haal gemakkelijk de 300C op zolder.
Nu met de vochtige lucht is het helemaal niet te doen.
Een keer door de knieën en het zweet stroomt van mij af.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
 @citaat te veel ijsjes gegeten Henk.  :)
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
 @citaat

Echt niet, te weinig bier gedronken.  :-)