Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen

Gestart door The MaSt vrijdag 08 mei 2015, 18:59:02

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Hoi Mart,

Gefeliciteerd met je theateropleiding.  :thumbup:
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Dat wordt over een paar jaar de film/kaskraker met de meeste Oscars !
Genaamd  THE FICKLE
B)

Grtz en felicitas grandiosas,
Tony
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Gefeliciteerd dat je bent aangenomen op de opleiding Mart!

Nb mbt WOSA: ik mis op je foto's een heel elementair onderdeel van de old skool baan: de grasmat. Liefst met vouwen en scheuren, maar zonder grasmat blijft het maar zozo.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Kibri 8202 garage bo
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Kibri 8202 garage bo
Het is alweer even geleden dat ik wat gepost heb, dat geldt ook voor de treinbaanbouw; het lag hier helemaal stil vanwege de hitte. Ik heb echter niet helemaal stil gezeten: Ik ben beetje bij beetje bezig geweest met het Kibri 8202 bouwpakket en een Park Hotel van Faller. Als het niet zo gatachterlijk heet was, had ik nu de ruwbouw af van de modulebakken, maar dat was simpelweg niet te doen in de hitte, dus is dit iets voor de komende herfst.
Deze update is dan ook alleen maar even om de vorderingen te showen van de Kibri garage welke ik had gekregen. Qua bouw heb ik het gebouw intact gelaten, wel heb ik een eigen stempeltje erop gedrukt door het extreem witte gebouw te kwasten met IC beige en daarna lichtelijk te weatheren en naar eigen inzicht aan te kleden met bloemetjes en stickers en een interieur, alsook een zelfbedacht terrasje op het dakterras. Nou weet ik wel dat ik daarmee dwars tegen de Wosa regels in ga; maar ik moet nou eenmaal een eigen draai aan een standaardbouwpakket geven; dan is het iets minder als 12 in een dozijn zeg maar.


Ik heb foto's, die komen nog, alleen ik heb even geen laptop, alleen een nieuwe telefoon, echter zelfs na verkleining zijn de foto's te groot - daar moet ik nog even wat op verzinnen
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Kibri 8202 garage bo
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Kibri 8202 garage bo
Citaat van: The MaSt op zondag 11 september 2022, 13:51:55... dan is het iets minder als 12 in een dozijn zeg maar.

Dan mist er nog ééntje, Marten ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Kibri 8202 garage bo
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Kibri 8202 garage bo
Binnenkort ga ik hout halen om verder te gaan met de modelspoorbaan. Uiteraard zijn er ook hellingen nodig om het schaduwstation te bereiken.... nou realiseerde ik mij dat ik een Kibri bouwpakket heb (waar ik geen nummer van heb, alsook geen handleiding) waarmee ik de helling mogelijk kan maken. Echter er zit maar 1 schuinlopend deel voor het spoorknikje in. Omdat ik die onderaan de helling ook nog nodig heb, en aan de andere kant van de baan waar het spoor ook naar beneden gaat, heb ik er een paar extra nodig.

Is er iemand die wellicht weet wat het nummer is van dit Kibri bouwpakket? Dat is iets makkelijker zoeken naar extra onderdelen. Op de foto het deel wat ik nog 5 keer nodig heb.....

Edit: laat maar, heb het al gevonden  :-) :-) Het betreft Kibri 9610
Nu nog op zoek naar die specifieke stukjes.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Daar issie weer!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Daar issie weer!
Hallootjes allemaal,

Ik ben er even een tijdje 'tussenuit' geweest; laptop ging van de zomer kapot, telefoon moest vervangen worden en er waren ineens heel veel dingen tegelijkertijd die gingen gebeuren. Inmiddels ben ik weer uit de spreekwoordelijke wildwaterbaan gezwommen naar rustiger wateren. Al staat de hobby nog op een laag pitje omdat ik bezig ben met het plannen om zélf een film te maken!! Jajaja! En tóch heb ik de afgelopen maanden tussendoor een beetje gehobbyd. Wat heb ik gedaan? Een DDR tramdepot diorama gemaakt ter grootte van een A5. Ik zou eigenlijk komend weekend naar de modelspoorbeurs in Zutphen gaan, maar ik moet twee dagen aanwezig zijn; alleen ik kan niet op de zaterdag, dan heb ik al een eindejaaractiviteit. Plus ik zit al enige dagen thuis met flinke spit, dus het is wel even welletjes wat dat betreft.
Ik zal in ieder geval de beelden van mijn tramdiorama laten zien. We beginnen natuurlijk bij het allereerste begin toen ik nog mee wilde doen aan de A5 diorama.
Natuurlijk heb ik een hele hoop huizen, gebouwen, loodsen en andere dingetjes; maar een A5 formaat diorama kan je niet de dingen doen in H0 die ik hád willen doen. Nou wil het redelijke toeval zo zijn, dat ik ook modeltrams verzamel. Een deel is GVB / NZH materieel, maar ik heb geen Nederlandse panden, dus een stukkie Mokum stamp je niet zomaar uit de grond. Verder kijken dus..... Hey ik verzamel ook DDR trams, van Tatra's tot Reko's en Grosser Hechts..... dat klinkt interessant. Een passend loodsje was snel gevonden, eveneens een stukje rails...... Oh kijk, dat past op het stuk styrodur wat ik als ondergrond gebruik. Wel even de boel een paar graden scheef zetten, dat is interessanter.
Wat hoort er verder nog bij een tramremise? Een muur, een boom, gras, wat kleine gebouwtjes voor werklui en onderdelen, parkeerplaats, een bewakingshuisje; een overweg met beveiliging.... een overweg met beveiliging? Jazeker. De tramremise stond er voor 1949 namelijk nog niet; het stuk grond was toen onderdeel van een grotere locaalspoorbaan; maar in 1945 is dat zodanig beschadigd geraakt door allerhande oorlogshandelingen, dat dat van de hand is gedaan. Daarvoor kwam in de plaats een kleine tramremise. Het was goedkoper om de bestaande overweginstallatie te laten staan, dus dat is dan ook gebeurd. Ik heb een héle hoop foto's, meer dan 100 - dus dit word een lekker lange update uitgesmeerd over enkele weken!

N.B. Er zullen soms symbolen (zoals hamers en sikkels, rode sterren en DDR vlaggen) te zien zijn; deze zijn onderdeel van het diorama en niet bedoeld om enige politieke discussie dan ook te starten. Maar mocht ik van het beheer nou een PB'tje krijgen met het verzoek om deze beelden toch liever níét te plaatsen, dan zal ik dat niet doen...... Enfin, we beginnen maar eens bij het allereerste begin, ik hoop dat jullie er zin in hebben  :-)

Einde deel 1, ik gooi meteen een deel 2 erachteraan om de lange stilte goed te maken  :-)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Daar issie weer!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Daar issie weer!
En hier deel 2, omdat ik er nét zo lekker in zit komt er nog een deel 3, daarna is het echt genoeg voor vandaag  :-)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Daar issie weer!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Daar issie weer!
Deel 3! Morgen deel 4 tot en met deel 6  B)  (was wéér te snel met verzenden, foto's moeten nog komen. Das echt effe wennen zeg!)

Wordt vervolgd!

Gegroet;

DDR tramdiorama Mart  :o)

P.S. Ik moet wel zeggen, dat ik het - anders dan anders - toch wel spannend vind om te plaatsen vanwege het DDR thema wat ik zo uitdrukkelijk benadruk met allerhande postertjes en slogans........
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Daar issie weer!
Je bent weer lekker bezig Marten.
2 opmerkingen:
dit is geen A5 maar A3 vermoed ik, of ik moet me heel erg in de schaal vergissen.
Uderns ligt in Oostenrijk en niet in de DDR.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Daar issie weer!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Daar issie weer!
Oja het is inderdaad A3, foutjeee bedankt! (Als er nou echt wat is, Reaal regelt het allemaal)
Dit is trouwens een ander Uderns. Er is een echte Uderns, en een zelfverzonnen H0 Uderns in de DDR. Net als dat je Frankfurt am Main hebt in het westen van Duitsland, en Frankfurt a/d Oder in Oost Duitsland en Anna Pauwlona in Noord Holland en Anna Pauwlona in Zeeland  O:-D 
Het is maar goed dat een van mijn vrienden hier niet is, want die had meteen weer CULTUURBARBAAR!!!!! geroepen  >:-D  >:-D  >:-D  >:-D  (Geef m geen ongelijk)

Enfin, door met deel 4 tot en met deel 6! We waren gebleven bij de eerste grasleggingen.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Daar issie weer!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Daar issie weer!
Deel 5 toont al voor een groot deel hoe het diorama eruit komt te zien. De begrassing is gedaan, het is tijd voor detaillering van het geheel. Als persoon met autisme is het héérlijk om details aan te brengen. Maar.... let op! Niet téveel, anders word het te chaotisch voor de kijker, dus we gaan héél summier aan de slag met kleine rommeltjes en dingetjes. Een bankje waar een arbeider pauze zit te houden, bloemetjes in het gras, een kruiwagen met gereedschapjes en een steekkar ook met gereedschapjes zullen later nog verschijnen. Tevens wacht ik nog altijd op mijn DDR postertjes welke ik eind november bij Marnan heb besteld. Ze hadden ze daar echter niet op voorraad, Busch wel, maar ondanks dat heb ik ze nog niet binnen.... T zal wel druk zijn bij de posterijen.....
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Daar issie weer!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Daar issie weer!
In deel 6 gaan we nog wat verder met weatheren en de aankleding van het geheel. Ook doe ik een eerste - niet zo geslaagde - poging om een boom te maken. De boom bewaar ik overigens, want over 10 jaar kijk hier naar en denk ik: "Wat grappig dat ik toen mijn bomen zo wilde maken, maar nu doe ik het geheel anders!"
Andere mensen vonden het op een exotische palmboom lijken. Bij mijn weten vind je die niet in de DDR, dus maakte ik al snel het grapje dat het een uit de Sovjet Unie gekweekt ras was, met de naam Breznjevboom. Ik deed een poging met ijzerdraadjes overigens.......... later kom ik met een betere methode die wel erg goed uitpakte!
Overigens begint er nu steeds meer vorm te komen in het diorama wat betreft aankleding. Het gras ziet er goed uit, er zijn bloemetjes, frutseltjes, kuiltjes e.d.

Dit was het voor nu. Morgen geen update, dan ben ik er niet, dus zondag verder?!

Wordt vervolgd.......

Gegroet;

DDR diorama Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - DDR tram diorama bouwen
Hierbij deel 7, er is nog wat begrast, een Lenin standbeeld is onderweg. Dit hoort natuurlijk ook op een DDR diorama. Anders kan het ieder willekeurig Duits stadje zijn in West-Duitsland, ook ben ik nog druk nadenkende over hoe ik een boom ga maken. Ik deed nog een tweede mislukte poging met ijzerdraad, tot ik een natuurlijke oplossing bedacht en takjes uit de natuur ging gebruiken. Maar dat komt allemaal in de volgende updates...... Ben wel benieuwd wat jullie er tot nu toe van vinden!  :)  :)  :)

Wordt vervolgd!

Gegroet;

DDR diorama Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - DDR tram diorama bouwen
En vergeet ook de schoorstenen en die groene deuren niet te vervuilen. Ze steken nu wel erg af.
Overigens vervuil je vermoedelijk alleen met zwart, en flink veel ook. Als je dat ook met grijs en bruin zou doen heb je wat meer kleurnuances.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - DDR tram diorama bouwen
Ja klopt die moet ik nog doen inderdaad. En wat betreft grijs en bruin weatheren, ben ik het VOLKOMEN met je eens Hans. Echter mijn poederfixatiespul is op, dus moet eerst nieuwe bestellen. Ik ben er nog niet over uit of ik eerst de zwarte afzetting wil fixeren en dán er overheen met grijs en bruin, of dat ik eerst alle poeders doe en dán de fixering. Dat moet ik nog even uittesten op een proefstukje om te zien wat het beste uitpakt. Ik was daar nog niet aan toegekomen omdat ik ineens een filmscript moest schrijven  :-)  :-)  :-)  :-)

Gegroet;

DDR diorama Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - DDR tram diorama bouwen
Deel 8, 9 én 10 zijn de laatste updates van het jaar!

Veel kijkplezier en tot volgend jaar!

Gegroet;

DDR-tramdiorama Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - DDR tram diorama bouwen
Deel 9! Hierin laat ik wat meer detaillering zien en worden er nog wat posters en vlaggen geplaatst. Deel 10 komt iets later, moet straks eerst nog even de extra verkregen lantaarns plaatsen

Gegroet;

DDR-tramdiorama Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - DDR tram diorama bouwen
Ik zie dat je tram wat minder zwart is. Dat vind ik beter passen bij de tram :thumbup:
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - DDR tram diorama bouwen
Zou je Lenin niet op een voetstukje zetten?
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - DDR tram diorama bouwen
@citaat Goed idee Hanzs!  :thumbup:

Het is een fraai diorama geworden, Mart!  :thumbup:
De boom is minder fraai, maar in de natuur komt van alles voor ...
Probeer bij een volgende poging om een loofboom te maken,
eens de methode om met in elkaar gedraaid koperdraad het casco van de boom te maken. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - DDR tram diorama bouwen
Citaat van: Hanzi op zaterdag 31 december 2022, 17:41:49Zou je Lenin niet op een voetstukje zetten?
Geldt ook voor Marx ;)

Nou ja, volgens het liedje dan :)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - DDR tram diorama bouwen
Haha daar moest ik ook al aan denken toen ik het schreef, Bas :D.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen
Het voetstukje van Lenin zit in het diorama verwerkt onder het gras!

Ondertussen heb ik ook een update wat betreft de Märklintreinbaan..... ik ga al het rollend materieel opruimen, de modules leeghalen en volgend jaar weer overnieuw beginnen. Dit omdat de huidige modules niet voldoen aan de eisen voor een werkende modelspoorbaan. Zo heb ik bijvoorbeeld onder de zware locdepot module de verkeerde poten gemonteerd, deze zijn te dun en bij nader inzicht moeten alle poten van hout zijn, zodat daartussen de platen voor het schaduwstation kunnen.
Ik ben namelijk verkeerd om begonnen, met de bovenzijde in plaats van het schaduwstation. De huidige modules blijven echter wel op hun plek staan.
Nu zullen jullie je ongetwijfeld afvragen waarom ik volgend jaar pas verder ga met de modeltreinbaan; dat komt omdat ik bedacht heb om zelf een korte film te maken over de kerstbestanden aan het westfront in de Eerste Wereldoorlog en een staking van een Saksisch regiment. Uiteraard speel ik zelf ook een rol in die film! Het is natuurlijk zo dat zoiets ontzettend veel tijd en energie vergt om überhaupt alleen al de research te doen naar de gebeurtenissen, uniformen, locaties etc etc etc. En dan heb je nog niet eens een film gemaakt. Maar goed, dat is niet erg, dat vind ik alleen maar leuk.
En omdat ik hoogstwaarschijnlijk het hele jaar hier wel mee bezig ga zijn; heb ik dus besloten om de boel zoveel mogelijk stofvrij op te bergen, mij bezig te houden met mijn filmplannen en dan ga ik volgend jaar lekker overnieuw beginnen.
Dit betekend natuurlijk niet dat ik geheel verdwijn. Ik zal af en toe tussendoor wel wat kleine modelspoor dingetjes doen, dat zal dan voornamelijk met de trammetjes zijn.

Wordt vervolgd!

Gegroet;

Filmmakende-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen
 :) Jij bent toch maar een drukbezet man, inmiddels modelspoorman, acteurman, filmmakerman en wat al niet meer. :D
En het afbreken van het hele gebeuren is een goed plan, je hebt er ongetwijfeld veel van geleerd en als het weer zover is kan je die kennis gebruiken voor een mooiere modelbaan. B)
Suc6 met alle filmplannen en we zien je hier vast regelmatig terug.
Over treintjes, trammetjes of de filmwereld, we willen je wel een beetje blijven volgen natuurlijk.

Dirk-Jan
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen
De Wispeltuurder in optima forma :D.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen
Citaat van: The MaSt op vrijdag 06 januari 2023, 19:42:48dat komt omdat ik bedacht heb om zelf een korte film te maken over de kerstbestanden aan het westfront in de Eerste Wereldoorlog en een staking van een Saksisch regiment.
Een kleine versie van Joyeux Noel. Succes :thumbup:
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen
@DirkJan: Jaaaa ik moet wel!! Ik heb de vervolgopleiding in Amsterdam niet gehaald, maar ik moet en zal mij bewijzen wat ik waard ben! Dus dan gaan we maar zelf werkgelegenheid creëren  :-)  :-)  :-)
Wat betreft het afbreken, ja ik weet dat het nu toch wel echt handiger is om EERST een plan van aanpak te hebben en dingen op papier te zetten en te zorgen dat je genoeg hout hebt zodat je ook meteen je stevigheidsbalken hebt........ Gelukkig voor mijzelf had ik nog geen scenery gebouwd of dingen vastgeplakt, dat scheelt wel echt een hele hoop!
En wat betreft de filmplannen; als jullie het leuk vinden deel ik zo nu en dan wel wat hier; ik weet trouwens dat ik in februari mét m'n treintjes bij NPO3 (Nachtdieren van Raven van Dorst) kom  B)  B)  B)

@Hans: Ja dat kun je wel zeggen ja!  >:-D Tis gelijk meteen weer iets héél anders, heel extreem ook meteen, heb waarschijnlijk over 4 maanden zoiets van: wat heb ik in hémelsnaam in m'n hoofd gehaald, maar ach, ik moet wat doen om mijzelf in de markt te zetten.

@Basjuh: Ja dat klopt. Die film heb ik overigens nog niet gezien; mijn plannen zijn daar echter niet op gebaseerd, dit is iets wat ik volledig zelf bedacht heb.

Wordt vervolgd!

Gegroet;

Filmmakende-Wispeltuur-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen
Citaat van: The MaSt op zaterdag 07 januari 2023, 11:37:37Die film heb ik overigens nog niet gezien; mijn plannen zijn daar echter niet op gebaseerd, dit is iets wat ik volledig zelf bedacht heb.
Wel een mooie film die is gebaseerd op het boek De Kleine Vrede in de Grote Oorlog.