Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ratelende M83 Marklin.

Gestart door Rene van Hugten zaterdag 09 juli 2022, 20:34:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ratelende M83 Marklin.
Hallo, ik heb gezocht maar helaas niets over te vinden.
Ik heb een 4 tal m83 decoders en daarbij verschillende type wissels aangesloten.
Nu heb ik er een 8 wissels met een lampje er op die meegaat tijdens wissel verplaatsing.
Ik heb ook 7 wissels zonder lampje.
Alle wissels werken verder prima.

Als ik de versie met lampjes aansluit dan begint er een ratelent geluid uit de decoder te komen en hoe meer ik er aan sluit des te harder wordt het.
Haal ik het lampje eruit dan is het weg.
Weet iemand hiervoor een oplossing.
En kan het überhaupt kwaad.

PS ik ben nog niet zo lang bezig dus mis wat ervaring op dit gebied.
Alvast dank.
Re: Ratelende M83 Marklin.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ratelende M83 Marklin.
De meeste van mijn wissels hebben geen verlichting. Voor zover die wél in zit, is het een ledje. Naast een aantal inbouwdecoders gebruik ik in totaal 12 m 83's voor het schakelen. Geen enkele decoder ratelt, hooguit hoor ik een héél zacht zoemend geluidje.

Over wat voor wissels, aandrijvingen en lampjes heb jij het precies? Zijn het oude M-rail wissels met gloeilampjes? Of de nieuwste C-rail wissels met aandrijvingen 74491 en verlichting 74470? Of nog iets heel anders?
Re: Ratelende M83 Marklin.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ratelende M83 Marklin.
indachtig dit draadje gaat het om K-rails:

Citaat van: Rene van Hugten op donderdag 02 juni 2022, 16:24:22
Ik heb een tweetal wissels type 2269 Links en rechts.
Voor alle duidelijkheid alleen bij deze 2 wissel hoor ik een ratel.
Wat ik dus vreemd vind is dat ze niet zijn aangesloten, de schakeldraden blauw en geel.
Maar zodra ik spanning op de baan zet beginnen ze te ratelen.
Dat probleem werd veroorzaakt door kortsluiting op de baan

In dit draadje gaat Rene een stap verder:
Hij sluit de k-rails wissels aan op m83 decoders.
Met lampje erin ratelt de decoder, zonder lampje (met zelfde wissel) ratelt decoder niet.

De vragen zijn dan:
1. brandt het wissellampje wél of niet?
2. waar vandaan betrekt het wissellampje de voeding? Uit een analoge trafo of via de decoder?
3. wat ratelt er precies (een relais in de decoder)?
4. hoe is het wissel aangesloten op de decoder (tekening of foto)?
Re: Ratelende M83 Marklin.
Ik werk met K rails.

Het lampje brand en zijn analoog, dus geen led
De aansluiting is op de decoder Blauw Geel Blauw ik gebruik ook speciaal de 3 aderige BBG draad om verwarring te voorkomen.
De voeding komt uit de decoder 60832
Alle wissels werken goed ook zonder het lampje
Ze schakelen perfect om via de CS3+
Het ratelende geluid is denk ik van de relais, tijdens het inschakelen van de CS 3+ en de spanning op de decoders komt geven deze ook dat geluid maar kortstondig.


Ik had een audio bestandje als bijlage toegevoegd.
Hierbij hoor je dus als ik van 1 wissel met lampje de voeding aansluit de ratel harder worden.
Dit versterkt naarmate ik een meer tegelijkertijd aansluit.
Maar dit mag dus niet.


Ik voel een beetje aankomen dat ik de lampjes moet ombouwen naar led
Of aparte voeding gebruiken maar dat is wel ingrijpend.
Dat zou betekenen dat ik de lampjes moet isoleren van de rest.

Alvast hartelijke dank voor het meedenken,
Re: Ratelende M83 Marklin.
Lid sinds: 2019

offline
Re: Ratelende M83 Marklin.
Allicht is het interessant om het typenummer van de decoder te vermelden: 6083 60830 60831 60832.
Ikzelf werk hoofdzakelijk met de oudste versie (6083) en heb totaal geen probleem met wissels en de ingebouwde verlichting in combinatie met de decoder.
Sinds enige tijd werk ik met een CS3. Sindsdien heb ik een extra voeding voor de wissels gebruikt (60822), niet uit hoofde van problemen maar om  baanstroom te sparen (vooral omwille van de lampjes)
Re: Ratelende M83 Marklin.
Het geluidsbestandje is niet in je post te vinden. Dus het is wat gissen wat je nu waarneemt.
Maar in een decoder zitten geen bewegende delen, dus rammelen kan er eigenlijk niets. Alleen overbelasting of kortsluiting kan iets veroorzaken. Het kan  ook enige geluid geven, brommen of zoemen, maar ratelen zou ik het niet snel noemen.. Maar weet je zeker dat het uit de decoder komt en niet uit de wisselspoelen? Wordt de decoder warm?
Het kan ook zijn dat een van de lampjes sluiting veroorzaakt. Draadje bekneld, schroefje scheef. Om maar iets te noemen.

Dus het kan nog wel wat onderzoek vergen om de oorzaak te vinden.

Groet,

Peter
Re: Ratelende M83 Marklin.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ratelende M83 Marklin.
 @citaat

Een M83 is een K83 met een relais (dacht ik)  dus die kan wel ratelen.

Groet, Anne W
Re: Ratelende M83 Marklin.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ratelende M83 Marklin.
 @citaat

Ik ben al wat ouder, ook modelspoor technisch, begonnen in 1988, dus ik heb het over M83's van toen.

Groet, Anne W