Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

DayDreamer 8: De DMX moving head als zonnetje

Gestart door leendert vrijdag 08 juli 2022, 22:16:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DayDreamer 8: De DMX moving head als zonnetje
de Zon en Maan
Hoewel het wel wat over de top is, ik geef het toe, is de dag/nacht cyclus bij mij ook voorzien van een heus meedraaiende zon en 's nachts een maan.

Hier even een plaatje van de baan in panorama.

Uiteraard vervormt het dan, maar hier de route van de zon: het denkbeeldige oosten is rechts bij het kasteel en daarmee het westen in het hotel links boven in de bergen. De baan van de zon, incl. een lichtsterkte de gedurende de dag oploopt tot zonnige waarden, wordt berekend en met een mooie boog over de wand geprojecteerd.

1.   Moving head
Wat doet zo'n ding
Nou, op grond van DMX waardes die hij krijgt, plaatst deze zijn lamp op een x,y positie en wordt aangegeven hoeveel licht er uit mag komen. Dit exemplaar is een 60W LED en daar komt een bak licht uit. Dus ik knijp hem flink terug, ik heb ook geen zonnebank nodig, maar een indruk..

Daarnaast kan je ook de kleuren instellen. Dat gebeurt door middel van een filter dat voor de lens draait, met bijvoorbeeld een geel, rood, groen etc. doorlaatfilter er op. Ik gebruik dat zeer spaarzaam, ik doe iets bij de zonsondergang en bij mij is de maan geel en de zon wit. Mengvormen zijn op dit ding niet mogelijk, want de lichtbron is een witte led, geen RGB exemplaar.
Er zit ook nog een zgn. GoBo wiel op. Dat is het zoiets als het kleurenfilter, maar dan doorlaatfilter met patronen: circles, vierkanten etc. Van alles, maar geen maantje... Dus ik gebruik deze functie niet en bij mij is het dus altijd volle maan, zeg maar net als mijn haardekking op mijn achterhoofd.

Het aansturen van de moving head gebeurt met een verloop van RS232 naar RS485. Dat is een zeer eenvoudig printje of schakeling met een IC die deze level conversie doet. Het geheel wordt in met een XLR stekker aangesloten.

2.   Aan de slag
De moving head wordt door het bedienpaneel van commando's voorzien waar de lens zich moet gaan richten. Dus het komt er op neer dat de controller die dit ontvangt en doorstuurt naar de moving head geen klap te doen heeft. En dat is ook zo. Maar het grote voordeel is dat alles via het bedienpaneel geregeld en berekend wordt en een eventuele aanpassing hoeft dan niet in alle apparaten doorgevoerd te worden.

3.   Geleerde lessen
Er is goed gedocumenteerd hoe de movinghead via DMX aangestuurd moet worden. Toch liep ik tegen een uitdaging aan, met de klassieke 'assumption is the mother of al f*ck-ups'.. Deze wil ik graag delen, want wie weet heeft iemand er nog een keer wat aan..

De besturing van de lens gebeurt via 4 kanalen: 1-4, die respectievelijk voor Xruw, Xfijn, Yruw, Yfijn zijn. De documentatie vertelt dat er een gradenbereik is van 355 graden. Projecteer je het licht van de lamp en je stapt met kanaal 1 van 1-10, dan zie je de stappen. Maar als je vervolgens bij stap 1 op kanaal een, met kanaal 2 (die de nauwkeurige verdeling doet) van 0-255 doorloopt (wat dan weer heel smooth gaat) en na 255 op kanaal 1 stap 2 instelt, loopt de moving head iets terug. Ken dat nou?? Een zon die hobbelt? Dat is natuurlijk geen pan...
Ik had een keurige lus gemaakt die tot 1000 telt, waarbij het laagste deel in kanaal 2 geschreven wordt en modulo 256 van die waarde in kanaal 1. Zo zou iedereen het doen, denk ik.. Maar.. En dat staat nergens: de fijnverdeling van kanaal 2 (en 4) is geen 255, maar 96. Kom daar maar eens op... Maar met een meetlint op de muur geplakt en wat strategische streepjes bracht de oplossing..

Groet,
Leendert

Re: DayDreamer 8: De DMX moving head als zonnetje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: DayDreamer 8: De DMX moving head als zonnetje
Dat is helemaal niet over de top Leendert, helaas zie ik geen foto's in dit bericht.


Mvg,

Peter Degeluidsman