Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen

Gestart door The MaSt vrijdag 08 mei 2015, 18:59:02

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - probeerseltje
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - probeerseltje
Poging wagen om een Umbauer door UV licht (zon) een verweerd uiterlijk te geven. Heb een beetje witte verf heel sterk verdund, dat op de rijtuigbak gesmeerd en daarna weer zoveel mogelijk gewist met een watje. Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Laat t vooral weten!

Gegroet; probeerseltjes-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - probeerseltje
 :thumbup: :thumbup:
zo ook je trucks doen ,maar met een aarde kleur
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - probeerseltje
Ik zou het plaatwerk onder de ramen afplakken en dan met de verdunde verf het vrij liggende plaatwerk schilderen.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - probeerseltje
 @citaat Waarom afplakken onder de ramen? Ik denk dat het effect daarvan te sterk is. Op dat plaatwerk schijn ook de zon.
Wat je wel ziet, is dat in de onderste hoeken van ramen vaak 'regenstrepen' beginnen. Daar kun je de verwering wel wat meer aanzetten dan midden onder de ramen en op de raamloze vlakken.
Maar probeer het subtiel te houden. Anders ziet straks je hele modelwereld er enorm verarmd en verwaarloosd uit. Alsof het nooit meer goed komt. Je mag er ook rekening meehouden dat zelfs in de nadagen van de stoomtijd, de locomotieven weliswaar verwaarloosd werden, maar bijvoorbeeld de ombouw rijtuigen nog niet zo oud waren. Verder werd het nieuwere materieel natuurlijk wel beter onderhouden.
Sommige gebouwen werden opgeknapt en zagen er weer frisser uit. Wees voorzichtig met kwasten en poeders, zou ik toch willen aanraden.

Groet,

Peter
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - probeerseltje
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 12 juni 2022, 08:41:56
@citaat Waarom afplakken onder de ramen? Ik denk dat het effect daarvan te sterk is. Op dat plaatwerk schijn ook de zon.
Ik heb even een plaatje van Eisenbahnstiftung gepakt:

Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - probeerseltje
Precies de reden dat ik niks zou afplakken.
In de onderste hoeken van de ramen een beetje verdunde witte/heel lichtgrijze verf of poeder aanbrengen en dan met een wattenstaafje recht naar beneden uitwringen, oftewel bijna helemaal wegpoetsen.
Dan krijg je precies het effect dat je op de foto ziet. Bij afplakken krijg je een veel te harde grens. Tenminste, dat zou ik denken. Maar ieder zijn methode!

Groet,

Peter
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - probeerseltje
 @citaat Je kan ook een geeltje gebruiken. Dan is het allemaal niet zo strak. Dat is wat ik bedoelde met afplakken.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - probeerseltje
Zoals ik zei: iedereen zijn methode. Ik zou liever niks plakken. Het is voor mij niet nodig. Onder de ramen laat je niets of zo min mogelijk verf of poeder komen en wat er toch op komt, veeg je eraf, eventueel met water, ruitensproeiervoeistof of terpentine. Dat is afhankelijk van de gebruikte verf.
Weatheren doe ik laagje voor laagje. In het echt zit er ook niet ineens een dikke prut of korst op. Door spaarzaam aan te brengen heb je ook genoeg correctie-mogelijkheden.


Groet,

Peter
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - probeerseltje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - probeerseltje
Mooie plaat Mart  :thumbup: :thumbup:
Die moet een hoop punten opleveren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Umbaupdate
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Umbaupdate
@Peter (antwoord 1): Ik heb enkele plekken  onder de ramen afgeplakt op sowieso 1 rijtuig omdat daar reparatiewerk is verlicht en uiteindelijk een net iets lichtere verkleuring komt!
@Bas: (antwoord 1) Bedankt voor de voorbeeldfoto!
@Peter: (antwoord 2): Bedankt voor deze tips, zal deze meenemen om de 'scherpe lijn' waar de rand van het tapeje zat te verzachten.
@Bas: (antwoord 2) 25 gulden biljet was te groot om te gebruiken  >:-D >:-D >:-D >:-D
@Peter 2  :P  Bedankt voor het compliment! Ben benieuwd ook erg benieuwd naar het puntenaantal.

Ondertussen heb ik de eerste (on)geweatherde en/of interieur geschilderde Umbauers in elkaar gezet; er zit nog geen verlichting in deze rijtuigen, maar het gaat er mooi uitzien als dat er eenmaal inzit.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, laat het vooral weten!

Gegroet; Weather-Mart  :o)


EDIT: 00.28u = foto van stammetje Umbauers toegevoegd
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Umbaupdate
Gelukkig wordt de loc wel goed onderhouden ;).
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Umbaupdate
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Umbaupdate
Nou dat is meer omdat ik dát nog niet aandurf!  :O  8o
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Umbaupdate
Begrijp ik helemaal :D
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Ikarus weatheren
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Ikarus weatheren
Gister een leuke Ikarus 280 (Bustype uit het oostblok) binnen gekregen. Vandaag bezig met weatheren en wat niet bijgeleverde dingen zelf fröbelen.
Zo ontbreekt er een stuurinrichting voor de buschauffeur  8o , is er geen chauffeur zelf en ook ontbreekt er een afscheidingswandje tussen de bestuurdersplek en de rest van de bus.
Grappig detail overigens: Op de onderkant van de bodemplaat van de bus staat IKARUS 260; dat is een niet-gelede twee-assige bus, mijn bus betreft eigenlijk een IKARUS 280 drie-assige bus.

Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Ikarus weatheren
Oef, het wordt een flinke smeerboel in Himmelsdorf... ;)

Bij een hemels dorp had ik een wat andere voorstelling...

Groet,

Peter
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Ikarus weatheren
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Ikarus weatheren
Himmelsdorf is Wést Duitsland  ;)
Deze bus is voor mijn DDR nevenprojectje  :-)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Ikarus weatheren
Je doet je best
Maar je vervuilt meer als op een sloperij de auto's hebben
Een tip
knip een kwast kort op ongeveer 1 cm
Doop deze in de verf,en veeg af op een stuk keuken papier tot er bijna geen verf meer afkomt
Behandel daarmee je object,en herhaal dit zo nodig
Dat is ook met poeders zo
heel weinig en heel licht wrijven tot je een gewenste vervuiling hebt
zie maar wat je er mee doet
Maar ik vind de bus te veel
Lijkt of je hem zo uit een beerput hebt gepakt na tig jaar en niet gewassen
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Ikarus weatheren
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Ikarus weatheren
Hai Nero,

Thanks voor je feedback, ik snap wat je bedoeld, maar geloof mij, als je het model straks in de omgeving ziet wat ik in gedachten heb, dan snap je waarom ik de weathering zo heftig heb gedaan.  Mijn DDR projectje is namelijk een winters tafereel. Maar dan niet hagelwit, maar smeltende drap  ;)

Gegroet, 

Weather-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Ikarus weatheren
We zullen zien
Maar ook in het voormalig oostblok zullen ze het materiaal toch zeker 1X per week wel afspuiten
Je doet geloven dat ze daar alles maar lieten zoals het kwam
nooit wassen reinigen of wat ook
Dat hety niet meer glimmend was OK
maar zo vuil dat geen mens er meer mee wil reizen
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Ikarus weatheren
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Ikarus weatheren
M'n weekend is helaas weer voorbij, maar ik kan nog wel mooi voor werk even hobbyen. Dus ik ben nog even verder gegaan met de Ikarus. Heb m geverfd met wat lichtere cremekleurige verf, een deel poets ik er tijdens het droogproces weer af; zo verbleekt de bus wat meer. Ook heb ik de vervuiling wat teruggebracht, ik zag na wat lang kijken toch wel inderdaad wat Nero bedoelde; het was een béétje veel! Maar goed, al doende leert men. En gelukkig maak ik gebruik van verdunde verf op waterbasis / thinnerbasis, dus ik kan het makkelijk wegpoetsen met een wattenstaafje.
De deurzijde is al in de cremekleurige verf gezet, dat kan mooi drogen wanneer ik over een uurtje naar werk ben, dan zie ik na werk hoe het uitgepakt heeft. Heb ik ondertussen nog mooi even tijd om mijn video van het NZH museum op YouTube te zetten  :P

Gegroet;

Ikarus-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Ikarus weatheren
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Ikarus weatheren
Zo ziet ie er nu uit; ben nog niet helemaal tevreden en ja ik weet het, het casco staat niet goed op het onderstel, was alleen even om te zien hoe het er uit ziet.
Er moet nog wel wat gebeuren.........

Gegroet;

Ikarus-weather-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Ikarus weatheren
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Ikarus weatheren
Dag Marten.

Leuk project ben je mee begonnen  :thumbup:
Ik heb hier weinig ervaring mee, maar ik had de bus eerst in nieuwstaat gebracht alvorens verwering aan te brengen :roll:
De raamrubbers zouden wat mij betreft subtieler kunnen, met een fineliner bijvoorbeeld.
Op Wikipedia staat nog een fraaie foto van een interieur:


Groeten,

Erik.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Zojuist stond de pakketboer op de stoep! Nouja stoep, op de gallerij  :-)
En wat had ie een groot pakket met mooie inhoud voor me! Goeiedag zeg, de WOSA gaat zeer in hun nopjes zijn met deze hoeveelheid nostalgie. En wat ruiken die doosjes oldskool zeg  :-) :-) :-)
Ik moet de update in 2 posts doen, het aantal foto's is meer dan toegestaan in 1 post.

Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
En hier is deel 2! Weet nog niet precies hoe en wat ik waar in de baan ga verwerken, dat zien we dan wel weer; een deel bewaar ik misschien voor WOSA dioramaatjes zoals Tony, Carl und Matz bouwen! In ieder geval, ben er erg blij mee; ga hier veel plezier mee hebben!

Gegroet;

WOSA-puntenscorende-blije-aanwinsten-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Ik schat dat zomaar op 3500 WOSA-punten 8o!
2000 voor het geheel -1 en 1500 voor het Jouef bouwpakket :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Da's het betere werk, Mart  :thumbup:
Vooral niet weatheren  :D
Kost je punten..................

Grtz Tony
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Superleuk die oude bouwpakketjes Mart, dat moet zeker de nodige punten opleveren  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Ben inderdaad van plan om deze gebouwtjes zo origineel mogelijk te houden vanwege de punten idd  :o)
Is er eigenlijk ergens een WOSA overzicht waar beschreven staat wat wél en níét mag?!?!
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
 @citaat Ja dat overzicht is er, maar alleen toegankelijk voor de inspecteurs O:-D
Op die manier kunnen ze zich overal uitlullen  :D
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Sakkerju!  >:-D
Dan moeten we wat verzinnen
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Zo moeilijk is het toch niet, heren?
Natuurlijk zijn er de WOSA handboeken, reglementen, allonges en rectificaties.
Een regel is pas een goede als er uitzonderingen op zijn.
En stiekem zijn er natuurlijk bij de doorgewinterde Old Skoolers dingen blijven hangen uit de rapporten die de inspecteurs gevraagd en ongevraagd afgeven

Maar das Leitmotiv ist immer dasselbe: neem een banenplanboek van Märkliin uit, pak hem beet, Epoche III. Kijk naar wat je ziet en je weet: pure Old Skool.
Plastic huisjes, ongeverfd en gebouwd volgens de voorschriften. Binnenverlichting is toegestaan maar dan graag wel zo aangebracht dat het licht niet bijzonder gehinderd wordt door de muren. Kiertjes geen bezwaar.
Bomen zijn pijpenragers in kegelvorm of objecten van zuiver plastic, liefst gifgroen.

Grasmatten zijn bijkans verplicht en uitsluitend bedoeld om plat tussen de rails, of eronder (kamerbreed) te worden toegepast.
Strooimateriaal mag ook, mits het lijkt op gekleurd zaagsel en dat bij voorkeur ook echt is.

Rails en rollend materieel zijn (doorgaans) analoog uitgevoerd en hoogstens aangetast door echte roest. Krappe bogen, grote wisshoekem en stijgingspercentages die je in de kuiten voelt, zijn een pré.

Veel meer valt er niet over te zeggen: zo min mogelijk buiten de de kaders treden die de fabrikant al helder voor je geschetst heeft.

Groet,

Peter
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Peter,  @citaat ik denk dat bovenstaande tekst grotendeels prima kan worden toegevoegd aan de Wiki-WOSA-pagina :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
 @citaat @citaat Jij hebt het helemaal begrepen, Peter  :thumbup:  :-)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Dan weet ik al wat ik kan gaan doen: Mijn andere oldskool gebouwtjes opvissen, het Jouef bouwpakket in elkaar zetten, gebruik maken van de bijgeleverde Faller boompjes en dan een WOSA dioramaatje maken! De WOSA oordeelde overigens dat het Kibri 8202 bouwpakket te modern was om mee te dingen naar WOSApunten, dus deze hebben ze terug vrijgegeven om naar eigen invulling te bouwen en bewerken, maar dan moet ik wel de andere oldskool gebouwen asap tevoorschijn halen en een pre-opstelling fabriceren voor de heren......  :P
Heb ooit eens toen ik nog in Lelystad woonde, voor 3 euro bij de kringloop 'Klein Mokum' (Klein Waterlooplein) voor 3 euro een hele zak met gebouwtjes gekocht, daar zit méér dan voldoende WOSA waardig materieel tussen. En ik heb her en der nog het een en ander aan WOSA gebouwtjes, dus ik denk dat dat goed punten scoren wordt!
Voor het hele pakket met aanwinsten heb ik inderdaad 3500 punten gekregen van de WOSA, aantal staat nu op 6050 voor dit jaar!

Wordt vervolgd.....


Gegroet;

WOSA-punten-pakkende-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Volgens mij gaat het specifiek om de jaren '50 tot en met halverwege de jaren '80. Althans dat heb ik vernomen van de WOSA inspecteur welke hier nog altijd niet terug boven water is gekomen  :-) 8o
Vraag me af of ie in een onderzeeër zit of dat meneer hem weer gepeerd is. Ik denk het laatste gezien de chronische tekorten aan poppetjes hier in de stad..... waarschijnlijk heb ik meneer (per ongeluk) ergens vastgelijmd in m'n seinhuis of iets  :-) >:-D Of hij ligt ergens in een onderdelendoosje te wachten......

Gegroet;

WOSA-punten-pakkende-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Tja, Leen, het is ook niet eenvoudig...
Een WOSA-waardig bouwpakket kan door weathering en kitbashing en andere modernisaties geheel verpest worden in de ogen van de Ware WOSA liefhebbers. Een lasercut bouwdinges zal echter nooit (helemaal) WOSA-waardig worden, hoe oud de bouwer zelf ook is.
En grofweg houdt de Old Skool wel op waar de digitalisering begint.
Maar goed: benieuwd wat Marten ons gaat voorschotelen in zijn pogingen van alle markten thuis te zijn!
Bij mij beperkt de Old Skool zich trouwens tot een beetje meekletsen en be- en  verwonderen wat sommigen onder ons laten zien.

Groet,

Peter
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Na enige tijd fröbelen en een lange tijd drogen vandaag de eerste muren en deuren van de Kibri 8202 kit geplaatst. Ik heb de muren wat verbeterd door ze te schilderen met een mengsel van witte en IC crème kleur; de witte raamkozijnen zijn niet geschilderd. De bruine kozijnen en deuren zijn geschilderd met oilbrusher; de kozijnen en deuren krijgen nog een líchte weathering tegen het glimmen.

Wordt vervolgd....

Gegroet; Fröbel-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 06 juli 2022, 00:27:40
En grofweg houdt de Old Skool wel op waar de digitalisering begint.
Hoe zit dat dan met led-verlichting en Old Scool?
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Rode, groene en gele led's zijn bij wijze van spreken al zo oud als de weg naar Rome; ik bouwde er 45 jaar geleden al seinpaaltjes mee. Toch prefereert de WOSA heel duidelijk das Glühbirnchen boven de led.
Witte led's kwamen pas later en zijn daardoor nicht gestattet. Echter, ook binnen de WOSA-gelederen is er de ongeschreven wet: wat niet weet wat niet deert. Kortom, indien niet direct zichtbaar (bv ingebouwd in Preiser-Wohnung) durf ik het in sommige gevallen wel aan.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Inmiddels weer een stuk verder met de Kibri 8202; al staan de 2 lage muren nog even los; ivm interieur inbouw en wat andere dingetjes. Het bruine houtwerk glimt ook nog teveel, dat wil ik nog wat matteren. Maar al met al gaat het de goeie richting in! De garage kan waarschijnlijk spoedig in bedrijf genomen worden, als er een garagist is gevonden!

Wordt vervolgd.....

Gegroet;

Fröbel-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Inmiddels begonnen met een héle subtiele weathering met zwarte poeder van het garagepand; ik heb de eerder gegeven tips door jullie meegenomen; de weathering gebeurd met zo min mogelijk poeder en wat er teveel is eventueel wordt weer weggeveegd. Wellicht zijn er een aantal diehard WOSA fans die hier met pijn in hun hart naar kijken; maar ik zal dit niet doen bij het Jouef bouwpakket  ;)
Maar geloof mij, dit gaat het meer dan waard zijn. Als dit af is, dan is dit een pareltje!

Wordt vervolgd....

Gegroet;

Fröbel-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Moest van de WOSA op stel en sprong bezig met foto's maken en daarvoor moest ik alvast een deel van m'n Jouef bouwpakketje bouwen..... Had nog percies genoeg licht om op het balkon de boel neer te zetten en foto's te maken.....
Nouja goed, dan doen we dat toch?!? Ik kon wel weer niet alles vinden uiteraard; maar heb mijn best gedaan! Ik ben benieuwd hoeveel punten ik hiermee ga pakken. Sta nu op 6050..... gók zowat dat ik de 10.000 wel ga overschrijden!

Gegroet;

Wosa-punten-pakkende-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Mart,

Van WOSA punten heb ik geen verstand, maar de laatste foto is wel een potentiële kanshebber voor de WOSA kalender 2023. Moet je wel de huizen zonder daken effe afmaken en de boel opnieuw fotograferen ;).

Dan kan ie daarna zo in het mapje (waar al genoeg foto's inzitten voor minimaal drie kalenders :P).

Groeten,
Wico
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
 @citaat @citaat

Mart wees er zuinig op, die modelletjes zijn vaak de schoorsteentjes kwijt (zo ook de mijne). Waarschijnlijk is het ook nog een batterijlokje, ze lopen namelijk ongelooflijk hard op 12 volt, spreek uit ervaring  >:-D
Voor wat extra puntjes zou ik eens op zoek gaan naar de schuifstangen, maakt em iets completer.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
@ Wico: Ik heb ná deze week zomervakantie, dus kan er dan mooi mee bezig!
@Buzz_4stroke: Ik heb 2 (!)  Trix rakkertjes! Degene van wie ik ze kreeg dacht dat ze van Märklin waren  8o :-)
Op het achterste locje kan ik niks vinden van nummertjes of iets in die richting; het voorste locje heeft TRIX 80020 op het machinistenhuis staan. Het achterste locje lijkt een beetje bewerkt te zijn door een voorgaande eigenaar, aangezien er enkele delen met de hand - achteraf - geschilderd te zijn, maar die verf begint al wat te slijten. Zélfs álle buffers zitten er nog aan. Al zie ik net tijdens het typen hiervan, dat van het achterste locje 1 buffer ontbreekt.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Veni vidi vici; vandaag slaagde ik voor mijn auditie! Vandaag heb ik auditie gedaan bij Theaterschaal De Trap in Amsterdam.
Het resultaat hiervan is dat ik in september met de vooropleiding van 8 zaterdagen ga beginnen; na die vooropleiding, zeg maar een soort verkenningsperiode, kan ik daar dan een 4 jarige theateropleiding volgen, wat ik ga doen om camera-acteur te worden!!
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Gefeliciteerd Mart, begin is er en succes met het vervolg.

Gr. Jan
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Hey Marten, gefeliciteerd en goed gedaan! Mooie vooruitzichten!
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Dag Mart.

Gefeliciteerd met het behalen van dit resultaat! :thumbup:
Wordt het dan weer verhuizen naar Mokum? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - WOSA punten pakken
Jan, Hanzi en Erik, bedankt voor de felicitaties!
Het wordt (helaas / gelukkig) geen verhuizing naar Mokum. Zou wel episch zijn, want dan ben ik weer écht thuis thuis, (me roots legge daar in Mokum, an de Amsterdamse grachte) maarrr.... ik wil m'n fijne flatje in t poldertje hier niet kwijt. Ondanks dat t nu sterven van de hitte is wil ik hier niet weg. En trouwens, Mokum is niet te betalen voor mij en de ruimte die ik hier heb (inclusief treinkamer) heb ik in Mokum niet. Dat zou dan betekenen dat alles wéér afgebroken moet worden en opgeruimd moet worden en het nog een vijfjarenplan wordt om de treinbaan te bouwen. Ik blijf lekker waar ik zit voorlopig, de vooropleiding is slechts 1 dag in de week op zaterdag en de opleiding zelf is 2 weken op maandag en dinsdag, dus dan wordt dat lekker heen-en-weer reizen (DRS P begint al in mijn hoofd, heen en weer, heen en weer  >:-D )

Dus voorlopig gaan we forenzen, daarna zien we wel weer! Inmiddels is hier ook de zomervakantie aangebroken, tis bloedjeheet buiten dus we doen rustig aan; vandaag verder met detailleren van mijn Kibri 8202 bouwpakket. Ik heb stickers geplakt en de deurklinken en scharnieren aangetipt met zilververf en enkele 'balkonhekken' bruin gelakt; deze waren - om onduidelijke redenen grijs, terwijl er 2 bruine delen waren..... soms weet ik niet helemaaaal waar ik mee bezig ben, maar ja tis de hitte zeggen we dan maar.
Voor de mensen die het benauwd krijgen van wosa-waardige bouwpakketten die ik weather; sorry hiervoor, maar ik kón het níét laten! Deze keer heb ik het overigens een stukkie zuiniger aan gedaan met de weathering, zelf ben ik erg tevreden!
Ik moet nu alleen nog even de constructie voor de waslijn terugvinden op het (ALWEER ONTPLOFTE) bureau en nog wat regenpijpen aanbrengen en wat interieur inbrengen en dan is ie af! Ik zal tzt eens in de autootjesdoos zoeken naar echte oldskool wosa-autootjes. Ik heb (zie tweede afbeelding) een paar, denk een stuk of 4 (veel te weinig!) van deze autootjes. Als ik die dekselse oldskool Märklin overweg kan vinden kan ik daar weer een leuk WOSA plaatje van maken, maar ik wacht wel even met dat op het balkon doen tot het afgekoeld is, was laatst al bezig met die foto's te maken van de vorige post, alles was best heet geworden in een kwartiertje tijd.......  8o

Tot zover deze update! Wordt vervolgd;

Gegroet; Vakantie-vierende-geslaagde-smelt-Mart  :o)