Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Loreley - Gotthard - Ticino

Gestart door Jongslog maandag 06 juni 2022, 21:21:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
Na een modelspoorbaan met als onderwerp de Loreley en een Gotthard treinbaan nu een nieuwe treintafel met beide thema's. Het ontwerp:



LoreleyGotthard NoordhellingGotthard Zuidhelling
      
Kammerecktunnel(43)Pfaffensprungkehrtunnel(3)WassenAiroloFaido
BacharachHäggrigerbachgalerie(1)Mittlere Entschigtal Galerie(13) Dragonertunnel (aquaduct)Lavorgo
OberweselMuhrentunnelMittlere Meienreussbrücke(11)Stalvedrobrug(24)Fontanellaviadukt
Bingen (Reiterstellwerk)HäggrigerbachbrückeStrahllochtunnel (10)Stalvedrotunnel(25)La Lumetunnel(35)
Belt Tunnel(42)KohlplatzbachgalerieStrahllochviaduktSordoPianotondobrug(36)
St.GoarKohlplatzbachbrückeLeggisteinkehrtunnel (7)Ambri-PiottaPianotondokehrtunnel(37)
Banktunnel(41)PfaffensprungObere Meienreussbrücke (9)Rodi-FiessoTourniquettunnel(38)
Horchheimer Eisenbahnbrucke(45)Mühletunnel(5)MeienkreuztunnelDazioviadukt(26)Traviviadukt
St. GoarshausenUntere Meienreussbrücke(6)Obere Entschigtal Galerie (12)Daziotunnel(26)Travikehrtunnel(39)
Loreleytunnel(44)Kirchbergtunnel(8 )Kellerbachbrug (17)Artoitotunnel(27)Obere Ticinobrücke(40)
Untere Wattingerbrücke (14)Rohrbachbrücke (19)Freggiokehrtunnel(28)Locarno
Wattingerkehrtunnel (18)Naxbergtunnel (20)Freggioviaduct Ponte di Mezzo(28)
Obere Wattingerbrücke (16)Stein u. AhornkehlegalerieMonte Piottinotunnel(29)
RohrbachtunnelRibistöcklikehleviaduktPardoreatunnel(30)
Göschenenreussviadukt(21)Pratokehrtunnel(31)
GöschenenBroscerinatunnel(32)
Göschenenreussviadukt(21)Polmengobrug(33)
Gotthardtunnel(23)Polmengotunnel(34)
Een hernieuwd begin!
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Een hernieuwd begin!
Het plan om de treinbaan over de hele zolder te leggen vraagt wel enige planning.

Hier een indruk van de hele ruimte:











Het bestaande deel Loreley met het fantasiekasteel blijft bestaan. De rest moet worden bebouwd.

De TV moest een plaatsje krijgen want de kinderen willen af en toe kunnen chillen en gamen. De bedbank blijft dus ook staan. De modelbaan wordt er boven gebouwd en dan kun je de bank naar voren trekken als je wilt zitten.

Van belang is een kantoorwerkplek voor het thuiswerken, maar ook een werkplek om te kunnen knutselen:



Dat lijkt zo aardig te lukken!
Re: Een hernieuwd begin!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Een hernieuwd begin!
Test geslaagd!  :D Wat een imposante treinbaan. Heb je ook een volledig sporenplan?

Groeten,
Herman
Re: Een hernieuwd begin!
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een hernieuwd begin!
Prachtig plan !

Ik ga het zeker weer volgen

In het najaar begin ik ook aan een nieuwen baan, helaas heb ik alleen wat minder M2 tot mijn beschikking, maar het thema wordt SBB/Gotthard-look-fantasie.

Baanplan is er al en als ik ga beginnen start ik ook een topic.

Succes met bouwen !


Het sporenplan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Het sporenplan


De treintafel komt in een ruimte van 600x725cm. Daarbij wel rekening houden met het trapgat en de ruimte voor CV en wasmachine. En ik moest rekening houden met het schuine zolderdak links en rechts. Het baanplan begint op 70cm hoogte en stijgt naar 150cm met 9 niveaus.

Ik moest wel ruimte houden voor een kantoorwerkplek. Want tegenwoordig is het hybride werken, deels op kantoor en deels thuis. Daarbij wel een aparte werkplek gemaakt voor de hobby. Dat vond ik een must.

Mijn oude Gotthard treinbaan had niet zoveel zichtbare lange rijlengte, dat heb ik geprobeerd op te lossen door de boel wat op te rekken. Het bochtenwerk wordt verstopt in de tunnels. Van de Duitse Loreley direct naar het Zwitserse Ticino is niet logisch maar dat heeft te maken met het Zwitserse deel wat alleen op deze manier in de ruimte paste.

Zoveel mogelijk is alles direct bereikbaar. Mangaten zijn alleen voor de noodgevallen en de lastige sceneryklussen. Het lijkt op papier meestal gunstiger dan in het echt... Een les van vorige treinbanen is zoveel mogelijk de sporen boven elkaar leggen zodat je betere mangaten overhoudt. Dat is praktisch in het gebruik en ook makkelijker om te bouwen.

Ik ben geen fan van schaduwstations. Vaak slecht bereikbaar. Ik heb niet zoveel materieel en dat wil ik dan ook zien. In feite is de baan van het model "hondebot" met aan het begin en eind keerlussen. Linksboven een keerlus om van rechtsrijdend Duitsland naar linksrijdend Zwitserland te komen of andersom. In het land zelf blijven kan ook met de keerlus. Hier wel een verdekt opstelspoor voor want verrassender treinbedrijf. Aan het andere einde (rechtsonder) zit ook zo'n keerlus en opstelspoor (niet zichtbaar want deze zit onder het zichtbare spoor).







Re: Een hernieuwd begin!
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Een hernieuwd begin!
Hallo,

Dit ziet er naar uit om het weer te volgen, ben benieuwd.
Mooi baanplan.

Gr Einte
Re: Een hernieuwd begin!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Een hernieuwd begin!
Dat belooft weer wat moois te worden. Heb je nog bouwwerken/bruggen/tunnelingangen van je vorige Gotthardbaan bewaard of wordt alles nieuw?
Re: Een hernieuwd begin!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Een hernieuwd begin!
Dat is een flink uitdagend plan. Succes met de bouw
Re: Een hernieuwd begin!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Een hernieuwd begin!
Hi Henk,

Mooi plan en ook een mooie ruimte.

groet
Harald
Re: Een hernieuwd begin!
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Een hernieuwd begin!
Indrukwekkende plannen Henk. Ik ben benieuwd hoe je de bestaande delen gaat inpassen. Ik ga dit in ieder geval wel volgen.

Succes, Wim
Re: Een hernieuwd begin!
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Een hernieuwd begin!
Op zich een interessante keuze. Het gebied bij de Lorelei en st Goar is een grote favoriet van mij. Ik zou dat ook wel in een baanplan willen opnemen maar helaas niet de ruimte ervoor. Ik ben benieuwd naar je uitvoering. Kun je niet beter gewoon helemaal opnieuw beginnen ipv oude stukken inbouwen? Het beperkt je alleen maar met je nieuwe plan. Plannen is 1 maar uitvoeren is 2. Ik zal je volgen.
Verdere voorbereiding
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Verdere voorbereiding
Dank voor alle reacties! De treintafel wordt vrijwel geheel nieuw. Alleen het Duitse deel wat ik al heb gebouwd blijft bestaan, daar ga ik op aansluiten. Ik heb nog heel wat bouwwerken bewaard van de vorige treintafel maar ik denk dat ik het meeste toch opnieuw ga maken. In de jaren zijn de bouwskills toch nog wel wat verbeterd dus ik denk het nu beter te kunnen doen.

Met het tekenen van het sporenontwerp was mijn uitgangspunt dat ik het met mijn bestaande rails moet kunnen leggen. Dat is bijna gelukt. Zelfs met de "speciale stukjes" (voor de kenners: 077, 064 en 206) kwam ik goed uit. Ik mis alleen vijftien stuks rechte rails 24712 en die zijn nu in bestelling. Ik moet nog wel de decoders en wisselaandrijvingen nalopen want daar zijn er enkele van defect.

Nu bezig met de schets voor het te bouwen frame. Dat ga ik ongeveer net zo doen als bij mijn vorige baan maar wel met de 'lessons learned": mangaten beter vrijhouden en alleen de noodzakelijke balken aanbrengen. Zorgen voor bereikbaarheid, ook onder de tafel bij niet zichtbare delen. Ik maak dus niet een tafel met zo'n standaard rasterverdeling zoals je die vaker ziet.

Het zeeniveau van het landschap is 70 cm. Ik teken en bouw eerst alleen het frame voor het onderste niveau van de rails op 80 cm hoogte (de blauwe lijnen). De poten stek er bovenuit zodat ik daarmee verder kan bouwen voor de volgende niveau's. Het blauwe vlak op de tekening zijn de lage kasten die ik al heb staan en waar ik de baan overheen leg. Het deel met de oranje lijnen komt hoger te liggen op een niveau van circa 95 cm zodat de bedbank makkelijk onder de treintafel kan worden geschoven.

Meubilair of opslag onder je treintafel is niet fijn maar dat is de consequentie van de hele zolder willen gebruiken voor je gekke hobby.

Ik moet het hele plan nog een keer doorrekenen op de juiste hoogtes en hellingen. Het hele 'spaghetti-verloop van alle sporen zorgt voor heel veel afhankelijkheden. Als ik een spoor hoger leg moeten vrijwel alle sporen daarop worden aangepast. Dat moet ik dus vooraf bedenken want tijdens de bouw gaat het anders mis. 

Re: Een hernieuwd begin!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een hernieuwd begin!
Nou naamgenoot, jij houdt vast ook niet van stilzitten. Alweer grootse plannen met uitbreidingen naar het Zwitsers thema. Ziet er leuk uit zo op papier en dat weet jij vast wel om te zetten in iets moois in 3D. Blijf het in de gaten houden.
Re: Een hernieuwd begin!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Een hernieuwd begin!
We volgen.... :P
Re: Een hernieuwd begin!
Gaaf plan! Ga het volgen (en met plezier)! Dol op Zwiters en zeker de Gotthard. Veel succes.
Re: Een hernieuwd begin!
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Een hernieuwd begin!
En nog een volger Henk.
Re: Een hernieuwd begin!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Een hernieuwd begin!
En nog een volger erbij Henk.
Notificatie is aangezet.

Groet
Re: Een hernieuwd begin!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Een hernieuwd begin!
Als groot Zwitserland liefhebber mag ik deze natuurlijk niet missen :).

Groeten,
Wico
Re: Een hernieuwd begin!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Een hernieuwd begin!
Dag Henk.

Wat een geweldig (groot) baanplan! :thumbup:  Ambitieus, maar die term lijkt bij jou te horen :wink:
Ik hoop dat we hier een groot aantal reeds gebouwde zelfbouwparels van jou terug gaan zien,
maar ook dat er nieuwe huzarenstukjes voorbij gaan komen, zowel qua elektromechanica als Scratch Build.
Misschien is niet alles in het verleden gelukt, maar ieder bouwverslag is telkens enorm interessant!

Groeten,

Erik.
Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
Het plan om nu de hele zolder te gebruiken voor een treinbaan vraagt wel enige investeringen. Bedragen waar je ook prima een mooie locomotief voor kunt aanschaffen. Maar als ik het omreken hoeveel uren plezier ik daarmee heb stelt het eigenlijk niets voor. En anders is er nog altijd het argument "het was in aanbieding". Dat werkt bij mijn vrouw ook :).

Aanschaf van Hout (110 euro), draad (120 euro), bindruggen voor kabelgoten (30 euro), kurk had ik nog, en de ontbrekende rails (40 euro). Met 300 euro in totaal moet ik toch een eind kunnen komen. Ik mag niet klagen want mijn bestaande hoeveelheid rails en scenery die ik nu ga hergebruiken is vele malen meer waard. Ik zie wel hoever ik kom.

Het plan weer wat verder uitgewerkt met de hoogtes in centimeters vanaf de vloer.



Bijna alles is dubbelspoor. Keerlussen en spiraaltunnels met R1 en R2 bochten. Ik hanteer een maximaal stijgingspercentage van 3,3% voor de R2 bochten. Dus stijgen in de buitenbocht en dalen in de binnenbocht. De binnenbocht heeft dan namelijk een helling van 4%. Dit lukt met al mijn materieel met een sleep van 150 tot 200cm. En ja die bochten zijn scherp en lelijk dus die verstop ik zoveel mogelijk.

De minimale doorrijhoogte bij spoor die elkaar overbruggen is 8 cm. Liever iets hoger. Het plan is de pantografen uit te zetten, net niet tegen de bovenleiding. Nog wel iets bedenken hoe je de panto's zo vast kunt zetten.

Het is een behoorlijk vlechtwerk van sporen. Bijvoorbeeld bijna in het midden van de afbeelding zie je de Pianotondobrug op 100cm hoogte waarna een keerlus volgt die tussen twee andere sporen van 92cm en 108cm hoogte door gaat om daarna weer uit de berg te komen op 86cm hoogte. Een spoor hoger leggen heeft dus direct invloed op een aantal andere sporen. En zo zit de hele tekening vol met dit soort afhankelijkheden.
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
Citaat van: Jongslog op vrijdag 10 juni 2022, 19:57:11
Ik hanteer een maximaal stijgingspercentage van 3,3% voor de R2 bochten.
Dus stijgen in de buitenbocht en dalen in de binnenbocht.
De binnenbocht heeft dan namelijk een helling van 4%.
Dit lukt met al mijn materieel met een sleep van 150 tot 200cm.
Dat klinkt hoopvol!

Alleen trekkend of ook duwend?
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
Henk,

Een investering van ongeveer 300 € om van de hele zolder een treinen/hobby paleis te maken is niet echt veel geld lijkt mij.
Succes met het ombouwen van de zolder en laat de foto's maar komen ik en vele volgers zitten er klaar voor. :)

Groet Michel
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
@Jongslog:

Panto's in hoogte afstellen bv dmv een stukje visdraad.
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
Henk, ik zal maar niet vertellen wat ik aan mijn paleisje heb uitgegeven. Dat is iets meer. Er dan staat er nog niet eens een baan in. Alles is betrekkelijk.
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
Dat word weer iets  :thumbup:
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
€ 110,- aan hout? Das wel heel weinig met de huidige houtprijzen..... of ga je een hoop hergebruiken cq je hebt nog hoop liggen?
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
Elke hobby kost geld.
De duurste hobby is nog steeds een vrouw c.q. echtgenote c.q vriendin c.q. partner c.q. relatie.

Cees
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
Dit klinkt als een leuk maar ambitieus project :thumbup: Ik blijf het graag volgen.
Groeten, Eeg
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 11 juni 2022, 16:39:41
Elke hobby kost geld.
De duurste hobby is nog steeds een vrouw c.q. echtgenote c.q vriendin c.q. partner c.q. relatie.
Cees

Dat hangt er maar net van af hoeveel ze maandelijks binnen harkt! Ik klaag niet ;).
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
@Jan22: Het stijgend verkeer is dan vooral trekkend spul. De helling opduwen gaat niet altijd goed maar dat doen we dan maar niet.

@Maarten: hout is inderdaad duurder geworden, maar dat geldt voor veel meer zaken. Ik had nog wel wat hout liggen voor hergebruik. Of ik het nu met de voorraad ga redden weet ik niet. In ieder geval genoeg voor de eerste ruwbouw.

Inmiddels bezig met het frame. Het is passen en meten om de constructie zo te maken dat de latten mij niet in de weg zitten en ze wel op de juiste punten ondersteuning bieden. Ik vrees onderweg nog wel ergens een misrekening... Foto's volgen nog wel.
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Grote baan, grote uitgaven en grote hoogten.
Ha die Henk,

Uiteraard ga ik je hier ook volgen.
De plannen beloven weer ouderwets Jongslog-spektakel   :thumbup:
Ik zit er klaar voor  :P

Grtz Tony
De contouren van het frame
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
De contouren van het frame
Deze week elke dag een uurtje kunnen besteden aan het bouwen van het frame. Het is nog een hele puzzel vind ik om ervoor te zorgen dat de latten niet in de weg zitten met alle stijgende/dalende sporen en dat ze wel op een plaats zitten dat ze een goede functie hebben voor de onderbouw van de treintafel.

Ik heb ruw vurenhout 22*50mm gebruikt. Dat is mij de vorige keer ook goed bevallen. Er komen nog heel wat latten bij en dan ontstaat een hele degelijke constructie. De boel rust op tafelpoten. Dat heb ik ook al eerder toegepast. Die kunnen het gewicht prima dragen mits ze er natuurlijk wel loodrecht onder staan. Het hout verdwijnt uit het zicht met het bouwen van het landschap, alleen de poten blijven zichtbaar. De tafelpoten wel ingekort zodat de hoogte van "het zeeniveau", bovenkant tafel uitkomt op 68 cm. Stoelen en kastjes passen er nog net onder. Elke centimeter telt in de modelbouw.

Rekening gehouden met de bedbank die onder de tafel kan worden geschoven. Dat hoge deel wordt nog verder naar voren uitgebouwd met een lager stuk. Dat zou nog 70cm moeten worden maar dan komt het toch te ver de kamer in. Ik denk er sterk over om het baanplan daarop aan te passen om nog 20 cm te winnen, anders heb je erg weinig loopruimte meer over. En ik moest rekening houden met de knieschotten waar schuifdeuren in zitten naar de bergruimte. Die deuren moet wel enigszins toegankelijk blijven.

De lange einden hout zijn nu op, dus de begroting klopte van geen kanten. Dat had ik eigenlijk wel verwacht maar je moet zo'n project ook aan je huisgenoten verkopen hè, dus doen alsof het niks kost...





Re: De contouren van het frame
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De contouren van het frame
Je kunt tijdens het bouwen, indien nodig, tussentijds lekker een uiltje knappen, Henk  :D
Re: De contouren van het frame
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De contouren van het frame
Mooi frame, licht en toch sterk. Ik zie je camperbouwskills erin terug ;) :thumbup:.
Re: De contouren van het frame
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De contouren van het frame
Op een bedbank die vol ligt met bouwmateriaal? Dat zal me een lekker uiltje worden dan. 8o
Re: De contouren van het frame
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De contouren van het frame
De basis staat lekker op zijn poten Henk  :thumbup: ik moest de afgelopen 2 dagen door jou dorp heen rijden en ik ben een keer gestopt voor een heerlijk ijsje  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Finetuning
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Finetuning
Omdat er naar mijn idee toch te weinig loopruimte overbleef heb ik het ontwerp toch wat aangepast, rechts de nieuwe plaat. Het gedeelte voor het grote stationsterrein Göschenen heb ik wat in elkaar gedrukt om 20cm te winnen. Hopelijk kan ik dan nog steeds met de scenery iets moois er van maken door de hoogteverschillen. Het gedeelte links daarvan bij Biaschina iets schuiner gelegd waardoor dat wat beter zichtbaar is.
De bereikbaarheid wordt nu wel lastig want er is nu eigenlijk geen ruimte voor het mangat in het midden. Misschien aan de achterkant iets maken waarbij het losse MGB-spoor weggehaald kan worden?
En ik moet nog iets bedenken voor het bedienpaneel met computer en Ecos. Dat dacht ik midden voor te maken op 3.50-4.00m maar daar is de hoogte maar 80-90cm dus dan staat de monitor voor het landschap. Nog even puzzelen.

Re: De contouren van het frame
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: De contouren van het frame
Bereikbaarheid is wel een punt. Problemen meestal op moeilijk bereikbare plaatsen.
Onze baan 2 jaar geleden opnieuw opgebouwd waarbij bereikbaarheid de hoogste prioriteit had voor o.a,  schaduwstation, klimspiraal, elektronica, bedrading etc.

Succes gr Matje
Re: De contouren van het frame
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De contouren van het frame
Ik heb mijn baan volledig los van de muren en tussen baan en muur een ruime van ongeveer 30 á 40 centimeter open gelaten en daar heb ik geen spijt van.
De eerste stappen in de aanleg van het baantraject
De eerste meters gelegd van het baantraject. De keerlus gemaakt die de verbinding vormt tussen het Duitse en Zwitserse deel. In aanloop daar naartoe drie lange (straks verdekte) sporen waar je treinen kunt parkeren. Hiervoor de beroerdste en lelijkste railstukken gebruikt. Flink wat stroomaansluitingen gemaakt zodat de trein wel blijft rijden. Rechts van de keerlus komt station Locarno waar daarna de zuidhelling van het Gotthardtraject moet komen.

De helling gaat van 80 cm naar 76 cm hoogte. Toch altijd een klusje omdat mooi vloeiend te maken. Het loopvlak is van MDF dat rust op een vuren houten frame. Voor de demping gebruik ik 2mm kurk. Om te voorkomen dat de treinen niet naar beneden duvelen een vangrail gemaakt met stroken board van 2 mm dik. De vangrail is 3 cm hoog en zit tegen de zijkant aan gelijmd. Dus de effectieve hoogte is 2 cm. Dat is maar net genoeg. Beter kun je die iets hoger maken maar ik houd het zo laag omdat de sporen straks boven elkaar lopen met een tussenruimte van 8cm en dan moet je ruimte houden om ontspoorde treinen te kunnen pakken. De rails hier en daar vastgezet met een drupje lijm zodat de boel niet kan verschuiven.   



Re: De eerste stappen in de aanleg van het baantraject
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De eerste stappen in de aanleg van het baantraject
U is goed bezig  :thumbup:
Re: De eerste stappen in de aanleg van het baantraject
origineel zo'n rond punt op de baan;


mvg,
Michel
Re: De eerste stappen in de aanleg van het baantraject
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De eerste stappen in de aanleg van het baantraject
 @citaat Eigenlijk een soort slimme rotonde  :P
Re: De eerste stappen in de aanleg van het baantraject
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: De eerste stappen in de aanleg van het baantraject
Heb ik ook... :P
Re: De eerste stappen in de aanleg van het baantraject
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen in de aanleg van het baantraject
Dat is een prima start Henk  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Het bouwen van de nieuwe baan gaat best goed als de temperatuur een beetje meewerkt. Volgens beproeft concept bouw ik een vuren houten frame met daarop het spoortraject van 8mm MDF voorzien van een 2mm kurk. Als vangrail board van 2mm dik en 3cm hoog. De rails wordt voorzien van aansluitdraden en terugmelders en met een paar drupjes houtlijm of boekbinderslijm vastgezet. Bij zichtbare bochten wordt verkanting aangebracht door wat extra kurk onder de rails zodat de bocht schuin komt te liggen. Hier komt het wel aan op vastlijmen en een nacht aandrukken met schijfgewichten van mijn halters (dan denkt de buitenwereld tenminste dat ik aan sport doe..)

Maar nu loop ik vast. Ondanks zorgvuldig bekijken van de tekeningen met de hoogtes van de rails komt het toch niet goed uit. Het spoor aan de rechterkant moet van 96 naar 111 cm klimmen en dat is voor een halve bocht met een paar rechte stukken wel heel veel stijging. Dat zit nu op bijna 5% en niet de maximale 3,3% die ik hanteer. Het spoor moet dus anders gaan lopen zodat ik meer lengte heb om te stijgen maar ik weet nog niet hoe.







Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
CiteerHet spoor aan de rechterkant moet van 96 naar 111 cm klimmen

Welk spoor bedoel je nu precies? Je laat drie foto's zien die telkens iets verder naar rechts verschuiven. Gaat het om het rechtse spoor op de laatste foto of op de eerste foto? Dat is nogal een verschil.
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Hallo Henk,

Herkenbaar hoor! Denk je enorm lang na over alle belangrijke zaken, alles klopt, totdat......... Ach, het hoort er bij en dat ga jij vast heel ingenieus oplossen, daarvoor kennen we jou te goed. 8)
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
@Narwal: Dank voor het vertrouwen :)
@Lobomotion69: het gaat om foto 3 de meest rechtse baan waar de rails niet verder is gelegd.
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Henk,

Misschien denk ik te simpel, maar de rails op de voorgrond gewoon recht doortrekken en dan tot over de rode stoel rechtsachter een lus. Dat lost het probleem op.

Zitten kun je daar toch al niet meer ;).

Groeten,
Wico