Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Modelbaan 'Den Akker'

Gestart door AlbertG vrijdag 05 oktober 2012, 21:06:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
10 jaar modelspoor jubileumvideo
Voor de liefhebbers heb ik een korte video gemaakt die de ontwikkeling van mijn modelspoorbaan laat zien:

https://youtu.be/GNZlsGD_iqc
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooi verslag van 10 jaar bouwen Albert  :thumbup: :thumbup:

De autotreinen aan het eind zijn om te smullen, weer iets voor mijn verlanglijstje.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Alweer 10 jaar Albert, je bent aan het oud worden..... :P :D
Leuke video van de evolutie van je treinbaan.

Gr. Jan
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hallo Albert,

Fraai topic met een nog mooiere baan :). Paar fraaie treinen heb je zo rondrijden!
Die Strukton loc, is dat een omgespoten Roco (?) 1600 ?

Groetjes,

Marcel
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Marcel,
Bedankt voor je reactie. Binnenkort komt er nog een hele mooie trein bij  :D

Die Strukton loc is inderdaad een overgespoten Roco loc 1600. Werd op mp aangeboden dus oude kap opgestuurd en Strukton kap ontvangen.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
😇
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooi om de ontwikkeling over 10 jaar te zien Albert, leuk! Ik ben met mijn huidige baan ook 10 jaar bezig (eerste ontwerp), maar ben nog niet zo ver als jij.

Citaat van: AlbertG op zondag 02 januari 2022, 22:39:17
Die Strukton loc is inderdaad een overgespoten Roco loc 1600. Werd op mp aangeboden dus oude kap opgestuurd en Strukton kap ontvangen.

Mooi toch dat dat zo kan :) :thumbup:
Modelbaan 'Den Akker' investeert in vastgoed
De  huizenprijzen rijzen de pan uit. Tijd dus om te investeren.
En bij een luxe woning hoort natuurlijk ook een mooie auto  :P

De chemische fabriek op de achtergrond zal onder druk van de nieuwe bewoners wel naar een ander deel van de baan moeten verhuizen.  ;)

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Fraaie kar. Een echte "Flodder" mobiel" oftwel: Hoerensloep. :D
Re: Modelbaan 'Den Akker'
LOL, misschien noem ik de nieuwe wijk wel Sonnendaal  :D
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dat zijn grootse bouwplannen Albert! Let op dat de Kibri-huisjes kleiner in schaal zijn (ongeveer 1:100) dan het Busch-gebouw (1:87). Ze direct naast elkaar plaatsen zal opvallen vermoed ik. Met een stukje groen ertussen zal het wel gaan.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mijn beide Rovarossi VIRM treinstellen maakten al enige tijd een ratelend geluid. De oorzaak was een scheurtje in het tandwiel. De nieuwe zijn nergens in Nederland op voorraad en moeten uit Engeland komen.
In dit topic las ik gelukkig de oplossing: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92260.msg3222296050#msg3222296050
Een tandwiel van Conrad ter vervanging van de originele en beide VIRM's rijden weer als vanouds.
Modelbaan 'Den Akker' voortgang nieuwbouw vastgoed
Ik heb inmiddels de 5 huisjes in elkaar gelijmd. Ik ben tevreden met het resultaat.
Er is nog ruimte over dus er komt aan beide kanten nog een huis bij.
Dan verder met de tuinen en de straten.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Met de vraag naar huizen kan het geen kwaad wat extra huizen te bouwen Albert  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Modelbaan 'Den Akker' Line up TEE treinen
Tijdens de huizenbouw blijven de treinen natuurlijk wel rijden.
Zolang de Märklin TEE niet definitief verkocht is blijft deze gewoon in de dienstregeling meerijden  :D

@Peter,
Bedankt voor je reactie.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Schitterende line-up Albert. :favorite:

Groet Michel
Modelbaan 'Den Akker' ontsporingen op kruiswissel 24624 opgelost
Ik had de laatste tijd steeds vaker ontsporingen op het kruiswissel bij de ingang naar de klimspiraal richting schaduwstation.
Ik dacht eerst dat er iets mis was met het wissel omdat de tong niet meer goed aanlag in de stand rechtdoor en ik deze met de hand heen en weer kon bewegen. Zie de eerste foto.
Het wissel wordt aangedreven door een servo die er onder is gemonteerd. Opnieuw afstellen van de servo had geen effect.
Het wissel is wel wat lastig bereikbaar maar uiteindelijk heb ik het er goed uitgekregen.
Na demontage (tweede foto) bleek er niets mis met het wissel en zag ik dat de servo te weinig ruimte had om het wissel in de stand rechtdoor te zetten.
Vreemd want het heeft altijd goed gewerkt maar waarschijnlijk is het wissel toch iets verschoven na verloop van tijd.
Dus de zaak afgeschermd met een vuilniszak (foto 3), gat groter gemaakt met een rattenstaart en het wissel weer teruggeplaatst en natuurlijk testen. Gelukkig kan ik met mijn tablet in de hand het wissel omzetten als ik er bij sta (foto 4). Zoals je ziet op foto 5 ligt het wissel nu weer goed aan in de stand rechtdoor.
Ondanks de bereikbaarheid is het toch goed gelukt.
Re: Modelbaan 'Den Akker' ontsporingen op kruiswissel 24624 opgelost
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker' ontsporingen op kruiswissel 24624 opgelost
Citaat van: AlbertG op vrijdag 11 maart 2022, 13:14:17
waarschijnlijk is het wissel toch iets verschoven na verloop van tijd.
Is dat schroefje (in de rode cirkel) de enige bevestiging van de rails?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Jan,
De overige wissels die je hier ziet liggen zijn op een vergelijkbare manier geborgd waardoor de hele wisselstraat vastligt en dit wissel eigenlijk niet kan bewegen.
Ik denk dat ik achter het wissel een stuk kurk ga wegsnijden en er aan beide kanten een stukje hout tegenaan lijm om het wissel beter te borgen. Bedankt voor de hint. :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Er bestaan toch  kleine schroefjes waarmee je uw rails kan vastleggen , in de bedding kan je het bestaande gaatje open prikken.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Johnny,
Dat had ik dan tijdens de bouw moeten doen. De wissels liggen onder de plaat waar de draaischijf in zit en die kan er eigenlijk niet meer af. Tenzij ik er in ga zagen
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2018

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de fraaie loc.
Leuk om de baan ook eens in het echt te kunnen bewonderen!
Dank voor de koffie.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
CiteerOndanks de bereikbaarheid is het toch goed gelukt.

Ik denk dat je bedoeld: ondanks de slechte bereikbaarheid is het toch goed gelukt.

:)
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Fijn dat het gelukt is om je wissel weer goed werkend te krijgen, ik had bij zo'n zelfde wissel ook het probleem dat een wisseltong niet goed aansloot.
Die werd aangestuurd met de standaard Marklin aandrijving, maar een van de aandrijf stangetjes zet te weinig druk op de wisseltong, uiteindelijk heb een nieuwe gekocht en was daarmee het probleem uit de wereld  :)

Die oude ga ik nog wel eens openmaken, moet toch goed kunnen werken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Peter Alex,
Bedankt voor je bezoek. Ik steek graag een keer de rivier over om jouw baan in wording te komen bekijken.
Modelbaan 'Den Akker': verbouwen
Ik denk er sterk over mijn ban te verbouwen. De treinen vanuit de klimspiraal rijden te kort op het zichtbare deel voordat ze weer naar het schaduwstation verdwijnen.
In de eerste afbeelding de huidige situatie. De blauwe sporen links bij de klimspiraal ga ik verwijderen. De blauwe sporen onderin die rechts naar boven lopen ga ik bij de wissels links, waar +300 bij staat losmaken en omhoog brengen.

In de tweede afbeelding de nieuwe situatie. De trein komt links bij het gele stukje uit de klimspiraal en gaat dan via het groene station (+300) naar het gele deel rechts omhoog naar nivo +400. Vanaf daar maakt de trein dan linksom of rechtsom een volledige ronde over de baan op nivo +400 en gaat dan via het groene station (+300) terug naar het schaduwstation.

De draaischijf met werkplaats haal ik weg. Of die terugkomt is de vraag. Ik gebruik die zelden en er staan nu vooral stomers opgesteld.

Ik heb alvast wat planken neergelegd om een beeld te krijgen van de nieuwe situatie. Het ontneemt me wel het zicht op de treinen die uit de klimspiraal komen dus daar moet ik even aan wennen.
Op de laatste afbeelding het complete zichtbare deel met kopstations. Er komt een nieuw kopstation aan de linkerkant bij waar nu de werkplaats staat.

Wat vinden jullie er van?

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Dat is het leuke van onze hobby, als het niet naar je zin is kun je de boel aanpassen, wel jammer dat de draaischijf het veld moet ruimen dat vind ik persoonlijk toch altijd een mooi gezicht.

Het is op mijn eigen baan de bedoeling om er juist een te bouwen, dat wordt passen en meten want mijn zolder wordt te klein  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hi Albert,

Interessant wat je nu gaat "aanpassen" en de reden snap ik.
Maar de draaischijf verwijderen, die je toch al hebt, dat zou mij te ver gaan.
Maar ieder zijn ding op mijn baan met draaischijf daar draait alles om .......

groet
Harald
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de reacties.
Modelbaan 'Den Akker' goes ECoS
Een volgende stap in de ontwikkeling van Den Akker: de aanschaf van een ESU ECos.
Mooi apparaat met veel mogelijkheden, en ook weer nieuwe uitdagingen.

- Locomotieven met Railcom melden zich automatisch aan
- Locomotieven in de ECoS worden vanzelf gesynchroniseerd met Rocrail.
- Nog uitzoeken of de locomotieven in Rocrail ook automatisch gesynchroniseerd kunnen worden met Rocrail.
- En nog veel meer

Hieronder mijn testopstelling.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooie uitbreiding voor "Den Akker" Albert,  :thumbup:

Gr. Jan
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Veel plezier met je ECoS Albert, ik ben er al jaren fan van.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Modelbaan 'Den Akker': Tegenvaller voor de ESU Ecos met Tams B-2 booster
De 3 Tams B-2 boosters die ik gebruik in combinatie met de TamsMC hebben (o.a) 3 aansluitingen: C (Data), D (Gnd) en E (Kortsluiting). Precies de aansluitingen die ik nodig heb dacht ik te lezen in de handleiding van de Ecos. De B-2 boosters werken al jaren in DCC modus. Dus de TamsMC vervangen door de Ecos, de draadjes naar de boosters in het bijbehorende stekkertje geschroefd en achter in de Ecos geprikt.
Helaas, dat werkt dus niet en dat verbaast me dan weer. Zowel de handleiding van de Tams B-2 booster als de ESU Ecos vermelden niets over uitzonderingen.

Via het ESU forum kwam ik er achter dat er al in 2010 iemand was met hetzelfde probleem. De ESU Ecos en de Tams B-2 passen niet bij elkaar ondanks de 'universele' aansluiting (CDE).
Het alternatief is de boosters aansluiten op de rails uitgang van de Ecos, maar dan heb ik geen kortsluit beveiliging naar de centrale. Die zit wel op de boosters maar geen idee wat dat dan doet richting centrale.
In datzelfde artikel op het ESU forum wordt wel melding gemaakt van een alternatieve kortsluitmelding met een relais.

Onderstaand een citaat van het ESU forum:
Die ECos liefert an der Boosterschnittstelle eine Spannung von ca. +5 V. Der Booster braucht aber doppelt soviel an seiner Schnittstelle ( +5V/GND/-5V ), darum funktioniert er auch nur über den Gleisausgang der Ecos. Für die Kurzschlussmeldung an die Zentrale braucht der Booster auch den neg. Spannungsanteil. Die Ecos liefert aber +5 V gegen GND. Negativ kann sie nicht und darum klappt die Kurzschlussmeldung nicht, weder in DCC noch in MM.

Al met al wel een flinke tegenvaller.

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Volgens mij heeft de bekende Edits booster hetzelfde probleem, in de Edits centrale zit een schakling die dat oplost, daarom kon de Edits booster wel rechtstreeks op de Edits centrale (wat natuurlijk heel logisch is) Nou ben ik er van overtuigd dat er mensen in ons "wereldje" zijn die die schakeling nagebouwd hebben.....

Groet, Anne W
Re: Modelbaan 'Den Akker'
ACTS.zuid
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Heb je wel boosters nodig Albert, ik weet niet precies welke Ecos je hebt aangeschaft maar tegenwoordig kan die zo'n 6A aan je baan leveren toch?

Gr, Ben.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
@Anne,
Ik kan wel eens zoeken op deze schakeling.

@Ben,
Daar heb ik ook al aan gedacht. Ik heb de 50200 gekocht, die levert maximaal 4A.
Ik heb mijn baan in 2 stroomkringen verdeeld met op elk deel een B2 booster die 3,5A levert.
Het is het proberen waard, kwestie van draadje trekken en de stroomkringen met elkaar verbinden. In Rocrail kan ik aangeven hoeveel treinen er tegelijkertijd mogen rijden. De waarde staat nu op 10 maar ik zou kunnen beginnen met 6 en dan opvoeren zolang het goed gaat.

Het is nu te warm op zolder dus kan een paar dagen duren voor ik er mee verder ga.
Seinen op modelbaan 'Den Akker'
Ze Esu Ecos is geïnstalleerd. Ik heb de bestaande Tams boosters aangesloten op de rails uitgang van de Ecos, dat werkt prima.
De eerder aangekondigde 'verbouwing' van de baan gaat niet door. Ik heb een aantal pendeltreinen in dienstregelingen rijden en dat kan dan niet meer.

Ik ga seinen op de baan plaatsen, aangestuurd door de Arcomora DCCNext. Het configureren van de DCCNExt is vrij eenvoudig met de bijgeleverde software.
Om het sein in Rocrail te configureren heb ik eerst een paar van mijn eigen video's bekeken. Erg handig, zo'n naslagwerk  :D
Het is nog wel een puzzel om te bepalen wanneer de seinen op het juiste moment rood, geel of groen moeten tonen, afhankelijk van de rijwegen, blokken en de stand van de wissels.

Op de foto 2 seinen eerst als test en daarna op de definitieve plaats op de baan. Ik moet ze nog wel goed vastzetten.

Als ik klaar ben heb ik 22 seinen op de baan staan. Ik denk dat ik daar komend najaar en winter wel zoet mee ben.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2021

De koffie staat altijd klaar

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
hoi albert

wel merk seinen zijn het

mvgr. gerard
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ik zie dat jouw seinen zwarte laddertjes hebben. Ik kocht ooit (jaren '70-'80) NS-seinen met geëtste zilverkleurige ladders, geen idee van de firma die ze leverde. Het waren seinen met lampjes, toen nog geen leds, met 3 lakdraadjes getrokken door een holle, ronde mast (ik reed toen nog Nederlands i.p.v. Zwitsers). Er waren toen ovalen hoofdseinen en kwart ovalen voorseinen.

Hoe zien die van jou er precies uit?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ik ga deze seinen plaatsen: https://nl.aliexpress.com/item/1067993388.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.4b6c79d2mpBHLd&gatewayAdapt=glo2nld
Voor die prijs zien ze er heel goed uit. Ik schilder alleen zelf 2 witte banden op de paal.
(De 2 seinen op de foto zien er net iets anders uit, van dezelfde leverancier maar zijn net iets kleiner en met dunnere draden.)

Eventueel kan ik wel iets meer gedetailleerdere foto's plaatsen.
Re: Seinen op modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: AlbertG op woensdag 07 september 2022, 11:48:55
Ik ga seinen op de baan plaatsen, aangestuurd door de Arcomora DCCNext. Het configureren van de DCCNExt is vrij eenvoudig met de bijgeleverde software.
Om het sein in Rocrail te configureren heb ik eerst een paar van mijn eigen video's bekeken. Erg handig, zo'n naslagwerk  :D
Het is nog wel een puzzel om te bepalen wanneer de seinen op het juiste moment rood, geel of groen moeten tonen, afhankelijk van de rijwegen, blokken en de stand van de wissels.


normaal bepaalt de software toch de juiste stand en moment (in iTrain althans), en hoef je alleen maar de seinen aan te maken,
is dat in Rocrail dan anders?


mvg,
Michel
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

Seinen is altijd leuk op de modelbaan, die gaan hier ook weer komen.
Ik had de OC32 in gedachten om dit te laten doen, maar ben ook erg benieuwd naar jou ervaring met de DCC Next.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan 'Den Akker'
@Michel,
Rocrail heeft verschillende mogelijkheden om de stand van de seinen te bepalen. Ik wil het NL seinenstelsen simuleren. Dat betekent dus ook dat ik de situatie Rood - Geel - Groen wil nabootsen. En als het spoor recht toe recht aan is dan werkt dat prima. Maar ik heb een paar situaties met wissels en elkaar kruisende sporen waarin dat niet werkt. Ik verwacht eigenlijk dat ook andere programma's niet in alle situaties zelf de stand van de seinen kunnen bepalen.

@Peter,
Het configureren van de DCCNExt is kinderspel met de bijbehorende software. Standaard kun je kiezen uit meer dan 30 seinbeelden. En de helderheid van elke led in een sein is instelbaar. Ik heb geen ervaring met de OC32.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooi plaatje van die 1100 en rijtuigen.  :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: Jan22 op woensdag 07 september 2022, 13:35:51
Ik zie dat jouw seinen zwarte laddertjes hebben. Ik kocht ooit (jaren '70-'80) NS-seinen met geëtste zilverkleurige ladders, geen idee van de firma die ze leverde. Het waren seinen met lampjes, toen nog geen leds, met 3 lakdraadjes getrokken door een holle, ronde mast (ik reed toen nog Nederlands i.p.v. Zwitsers). Er waren toen ovalen hoofdseinen en kwart ovalen voorseinen.

Hoe zien die van jou er precies uit?

Jan, de seinen die jij indertijd hebt gekocht, kocht ik indertijd bij Eric's Hobbyshop in Hilversum (de zaak bestaat al bijna 40 jaar niet meer) en waren van het merk Premier. Wie de fabrikant van die seinen was, is mij niet bekend. Wel weet ik dat er ook dwergseinen van dat merk hebben bestaan.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - draaischijf vervangen door een rolbrug
Even het stof van dit topic afblazen. Er is het afgelopen jaar niet veel veranderd op de baan. De treinen hebben wel weer de nodige uren op de baan rondgereden dus ik heb me zeker niet verveeld.


Als je mijn Youtube kanaal volgt heb je misschien de demo video van de rolbrug wel gezien. Ik ga de draaischijf op Den Akker vervangen door een rolbrug. Ik laat me bij de bouw inspireren door de rolbrug bij de Locomotieven Werkplaats Rotterdam (LWR), dus vooral modern materieel op de opstelsporen.
Tijdens Houten Digitaal heb ik de nieuwe rolbrug van de firma Markenburg bekeken. Erg mooi maar ook erg prijzig.
 
In bijgaande foto de indeling van de sporen en het demo model van de rolbrug.
Op de voorgrond 8 opstelsporen en achter de rolbrug rechts 2 toegangssporen en links 4 opstelsporen die in de werkplaats komen te liggen.
Onder de rails ligt nu nog de draaischijf met de opstelsporen. Ik wilde eerste zeker weten dat het allemaal past voordat ik het ga slopen (en verkopen).


De besturing van de rolbrug gaat met een Arduino Mega als centrale en een Arduino Nano als decoder. De software is van de makers van DCC-EX. Op de website staat vrij nauwkeurig beschreven wat je nodig hebt en hoe je dit moet aansluiten en instellen. De aandrijving is een stappenmotor uit een 3D printer die je bij een onderdelenshop kunt kopen.


De posities van de aangesloten rails leg je zelf vast in een configuratiebestand bij de centrale. Dat is een kwestie van 1 keer uitzoeken en vastleggen.
De rolbrug stuur ik daarna vanuit Rocrail met wisseladressen naar de vastgelegde posities. Dat zit allemaal standaard in Rocrail bij het object 'Rolbrug'.

Nu moet ik alleen de rolbrug zelf nog bouwen. Daarvoor wacht ik nog op wat onderdelen.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,

De draaischijf eruit  :( op zich jammer maar er komt iets moderners voor terug, ga je ook het pand nabouwen van LWR?
Ik heb daar al meerdere keren staan kijken naar al het moois  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Peter,
Ik ga het bedrijfspand van LWR ook nabouwen. Kijken of dat lukt op basis van foto's.
De rolbrug en het pand passen beter in het tijdsbeeld van mijn baan. En het bouwen is op zich al weer een leuke uitdaging.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: AlbertG op donderdag 30 november 2023, 17:28:51een Arduino Nano als decoder.
Hi Albert, Dit vind ik reuze interessant. Kun je mij daar iets meer over vertellen? Heb je links naar voorbeelden of iets dergelijks?
Rolbruggen en draaischijven hebben niet zo mijn interesse. Leuk om naar te kijken als het werkt maar dat was het dan ook. Mij gaat het om het aansturen van heel andere dingen zoals overwegen, poorten en nog meer scenery geintjes.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Henk,
Het hele project staat hier beschreven: DCC-EX
Als het gaat om aansturen van objecten kijk dan eens bij het onderdeel: Automation / animation
De draaischijf en rolbrug vind je hier: EX-Turntable en dat werkt weer samen met de vorige 2 onderdelen.
Succes.