Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Witmoosdorf

Gestart door Bert1955 zondag 08 mei 2022, 16:33:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2016

offline
Re: Witmoosdorf
OK, je wilt dus de groene meldsectie voor de inrijwissels inzetten als inrijmelder en begin van de afremsectie?
Dat lukt volgens mij niet met alle software. Ik kom er met RocRail tenminste niet uit; dat programma vraagt voorzover ik ben gekomen, dat de blokken met de melders zich tussen de wissels bevinden. Het is mij ook nog niet gelukt een melder voor meer dan één blok in te zetten. Wel kun je per rijweg desgewenst een melder een andere functie geven, maar alleen voor dat specifieke blok. Misschien kan het wel, maar dat moet ik dieper het programma induiken en ik vrees dat mijn kennis en begrip daar tekort schieten.

Verder heb je voor de opeenvolgende blokken alleen nog stopsecties. De trein start in een stopsectie en ontmoet daarna geen inrijmelder meer. Als je twee melders per blok hanteren wilt, moet je bij opeenvolgende blokken zonder wissels altijd na de stopsectie weer een inrijmelder hebben.

Groet,

Peter
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Witmoosdorf
Hallo Bert en Rutger,

Dat gaat allemaal wel geweldig snel! Kijk ik even niet dan is het bijna al klaar... :D En ruimte genoeg lijkt mij zo!

Ik ben zelf geen geweldige "digitale bestuurder" maar heb wel een opmerking/vraag over het drie-spoors-schaduwstation: Wat is jullie idee hierbij? In geval van kleine treinen een soort cascade spoor waar de treinen achter elkaar (altijd in dezelfde richting) in rijden en doorschuiven als er weer plek is? In dat geval lijken mij afremsecties daar onnodig. Dat zie je toch niet kost alleen maar extra regelingen.

Zelf stuur ik (voorlopig) alles aan met een CS-II en daar is dit allemaal heel eenvoudig aan te sturen. (daarmee is nog veel meer mogelijk dan ik zelf waarschijnlijk weet en met een CS-III zal dat nog veel beter zijn) Mijn schaduwstations werken allemaal perfect op deze manier.

In zichtbare delen is een door een besturingsprogramma aangestuurde afremsectie natuurlijk heel erg mooi. Dat wil ik in de toekomst (als alles ooit een keer klaar is....) misschien ook wel. Voorlopig zijn dat mij echter ook "harde stops". Eigenlijk moet ik toegeven dat dat, door de lage rijsnelheden, mij absoluut niet stoort. :P

Hier gaan jullie met z'n tweeën vast wel uitkomen!


Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
 :offtopic:
Dit kwam vanmorgen langs, even genieten samen met Rutger!!


Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Peter, groene sectie zie ik als 1 richtingsblok (stippel is detectie. solide lijn is stopsectie. Indien nodig kan er dus ook een loc voor de wisselstraat stoppen (indien nodig).

De 3 opstelsporen bestaan uit 3 blokken elk. Een gestippelde inrijdetectie en een solide remsectie. 3 x 3 x 2 = 18 detectiepunten.
Maar, woensdag haal ik de Ecos naar loconet vertaler op. Dus we moeten gewoon ff gaan "spelen" denk ik :)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Marcel,

3 spoors opstel bestaat uit totaal 9 blokken. Dit zou betekenen dat er, als het goed is , 9 korte treinen kunnen staan. Of 1 lange en 6 korte etc. En dit is inderdaad gewoon 1 richtingsspoor dankzij 3 wissels op "Baan blokken deel 1"
Door gebruik van Arcomora moeten de meldingen niet al te veel extra kosten. We hebben ruimte voor, dacht ik, 150 meldpunten.

Op dit moment leer ik de ecos 50210 kennen (ik moet aantal amps denk ik even limiteren).
Ik wil nu eerst kijken wat de ecos kan op de testbaan. En daarna verder met het gebruik van de pc.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
En nog een beetje "spam" / update
bezig geweest met het printen van servohouders voor alle wissels. En zoals Bert aangaf de rit van Westfalendampf / VSM vanochtend bekeken.


Hopelijk woensdag de laatste missende stukjes rails, kabels etc binnen. Dan kijken hoe snel de ruwbouw kan gaan :)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Witmoosdorf
Bert en Rutger,

Mooi filmpje, waar was dat? Komt me wel bekend voor maar kan het niet meer precies plaatsen. Is toch geweldig als dit zo maar voorbij komt?  :favorite:

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Hoi Marcel.
We wonen in Holten, dat weet je:)
We stonden aan de Zanddijk.
Wel grappig: vorig jaar ook. Toen stonden een aantal personen aan de andere kant van het (dubbel ) spoor.

De stomers kwamen eraan, maar vanaf de andere kant tegelijk een intercity. Die lui zagen dus niets😂
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Witmoosdorf
Hallo Bert,

Zeker, dat vergeet ik niet. :D

Ik dacht dat het nog dichter bij het zwembad was maar ik zat er dus niet ver vanaf! Op die spoorlijn rijden sowieso al veel mooie treinen, al vinden veel mensen dat teveel lawaai. Ach, dat went, weet ik uit ervaring en mij stoorde het niet!

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Even een projectje ertussendoor.
Voor de terugmelding maken we gebruik van producten van Arcomora.
Arloco met daarachter Okkies die op de meldpunten zijn aangesloten.

De Arloco is een shield die op een Arduino nano of een mega geplaatst wordt.
De nano kan 15 bezetmeldingen handelen, de mega ongeveer 50.

We hebben voor de Mega gekozen, dan ben je ~€1 per bezetmelding armer, vrij gunstig lijkt me.
De Arloco wordt op de Ecos aangesloten. Daar moet dan nog wel een Loconet converter tussen. Dat eenmalige bedrag moeten we bij de kosten per bezetmelding optellen.
We hebben er straks 200 beschikbaar, bij de €1 komt dan nog ~€0,40 bij.

Maar het projectje: het moet ter bescherming wel in een kastje.   
In Fusion wat ontworpen, Rutger heeft het geprint:


Volgend projectje is een zelfbouw ontkoppelrail, aangedreven met een servo. Info volgt.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Witmoosdorf
voor een vaste  baan hoeft dat toch niet ingebouwd.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Hoeft niet maar wij vinden dat plezieriger
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Johhny, een keer je hoofd tegen de terugmelder stoen wanneer je onder de baan bezig bent. En je heft één/meerdere problemen. Kleine moeite dus :)

Ontwerpen kan Bert op een rustig momentje. En printen kost enkel de printer tijd :)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

online
Re: Witmoosdorf
Dag Bert.
er bestaat ook een Mokkie, allez , ik heb hem zelf zo genoemd.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Interessant Guy.
Ik heb voldoende Okkies voor nu besteld maar altijd interessant ervan te leren.
Heb je een schema? Wat zijn de verschillen?
Zie dat je hem direct DCC aanstuurt?
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

online
Re: Witmoosdorf
Beste Bert.
laat mij zeggen dat ik geen commerciële bedoelingen heb,
Gefascineerd door het programma van Arcomora en een fan van C rail met massadetectie en mede doordat Arcomora dit niet aanbiedt. zo simpel is het.
De M in de naam staat voor Massadetectie.
ik maak gebruik van het DCC of MM signaal (vb via de ringleiding) om een gelijkspanning te maken van 8 V om de opto diodes te voeden (kan ook 12 V zijn)
de uitgangen v/d opto's gaan naar een Uno of Mega met active pull up.
ik heb geen praktische ervaring met stroomdetectie en Crail, zijn er voordelen met massadetectie of speelt dat helemaal niet.
heb je interesse,ik bezorg je met plezier een een exemplaar kant en klaar,(zonder kosten) voor een Nederlander klinkt het misschien raar, maar Vlamingen zijn nu eenmaal zo. (grapje)
als ik een projectje maak ,bestel ik +/- 30 PCB exemplaren bij JLCPCB omdat het nauwelijks meer kost, dus waar praten we over. ik kan er dus nog wel enkele kwijt.
het schema, de Gerberfile ,kortom het is beschikbaar voor wie dat wil.
Nu die behuizing charmeert mij wel. en wie weet hebben we een win win.
met een Arloco heb ik een projectje gemaakt bestaande uit 3 niveau's nml 1) de Uno , 2) de Arloco , 3) het Mokkie shield maar met 12 inputs . (waarom 12, dat is een verhaal fotos 3,4,5 in bijlage. bijlage.





Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Hoi Guy,
Het fascineert, denk er ff goed over na, wellicht kunnen elkaar inderdaad voorthelpen. Kom erop terug.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Hoi Guy,

Je hebt er een beetje voor gezorgd dat we beter nadenken over stroom- versus massadetectie en neigen nu tot het laatste.
Iets is me nog niet duidelijk.
De Arloco communiceert via de LocoNet converter met onze Ecos.

Hoe moet dat dan met jouw print? Je hebt DCC aangesloten maar alleen voor voeding. De Arduino Mega kan alleen via USB communiceren, zie ik dat goed?
Re: Witmoosdorf
ACTS.zuid
gast

Re: Witmoosdorf
 @citaat Beter ten halve gekeerd dan enz.... Maar je hebt al je Okkies toch al aangeschaft?
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 01 juni 2022, 08:16:13
Maar je hebt al je Okkies toch al aangeschaft?
Besteld, geen voorraad, bestelling kan tot voor verzending worden aangepast, is geen punt.
2 okkies had ik al voor testen, daar kan ik nog wel wat mee.
Re: Witmoosdorf
ACTS.zuid
gast

Re: Witmoosdorf
Dan zou ik maar rap overstappen naar die printjes van Guy. Detectie op de wielen is nu eenmaal nauwkeuriger dan op de pukosleper.

Gr, Ben.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf

We hebben een Ecos die via loconet met de Arlocos praat. In plaats van de Okkies kunnen we dan ook rechtstreeks zoals beschreven in de Arloco manual detecteren met een diode en 100nF.
https://www.arcomora.com/wp-content/uploads/2021/08/ManualArLoco31.pdf
Laatste bladzijde
Re: Witmoosdorf
ACTS.zuid
gast

Re: Witmoosdorf
Ik weet hoe het werkt. Het ging me er om dat jullie met Okkies gingen werken en dat begreep ik niet. Vandaar mijn roep: maak een testbaantje vooreer je alle C-rail gaat vernaggelen.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Heb wat afgetest in mijn Philips Medical tijd dus dat komt goed. En Rutger is nog 10 keer secuurder.

Maar uit jouw antwoord begrijp ik dat de gedachte in mijn vorige post juist is?
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Testbaan gaat dit weekend komen. Vanmiddag kan ik eindelijk de converter ophalen zodat we dingen kunnen testen.
De testbaan zal gebruik maken van de 18 stukjes slechte marklin rails(172/188). Dus knippen maakt daar niet veel uit.

Eerste baantje zal simpel worden. En besturing gewoon via ecos. Daarna via de pc. In de tussentijd verder met de ruwbouw van de baan. Stappen de komende tijd.
-servo's in wissels
-geluidsisolatie
-ontwerp blokken baan def maken.
- kabels, kabels, kabels en nog meer kabels.
Re: Witmoosdorf
ACTS.zuid
gast

Re: Witmoosdorf
Citaat van: Bert1955 op woensdag 01 juni 2022, 09:21:22

Heb wat afgetest in mijn Philips Medical tijd dus dat komt goed.


Oei, dan toch zeker niet die 4 miljoen slaapapneu apparaten.  8o :D
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Haha, dat was ver na mijn tijd.
Was technisch verantwoordelijk voor alle MRI's in Nederland vanuit service.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Het is nog een prototype maar de werking is prima.

Eerst in Fusion getekend:



Door Rutger geprint en door mij in elkaar gezet:


DE slag van de servo kan straks veel kleiner, dit zit nou eenmaal in de servotester die ik gebruikte

Voor de definitieve versie kijk ik de tweelingbroer van Rutger eens lief aan, dan wil hij het zichtbare deel vast wel in Resin printen :D
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2016

offline
Re: Witmoosdorf
Het werkt inderdaad, maar zou het niet simpeler zijn de servo recht onder de rails te monteren en een verenstaaltje te nemen dat recht op en neer beweegt?
Een beetje zoals een Repa-ontkoppelaar?
Er hoeft dan hoogstens een gaatje geboord te worden in de railbedding en de plaat. Op de kop van het verenstalen stangetje  moet dan alleen nog een 'stempel' gemaakt worden die de koppelingen omhoog drukt.
Bij 3-rail moet dat ook stroomvoerend zijn. Dat kan als de stempel geheel van metaal is of uitsparingen heeft voor de puko's danwel een metalen stripje bevat en contact maakt met de middenleider.

Groet,

Peter
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Goede gedachten Peter!
Ik heb het armpje nagemaakt van een ontkoppelrail die we hebben liggen.
Het ontkoppeldeel wordt op 2 punten omhoog getild, dat moet wel zo blijven anders loopt die scheef.
Kan ook iets ronds maken wat in een bus glijd, zie wel.
Het is een proto dus kan nog van alles aangepast worden.

In het ontkoppeldeel zit al een sleuf voor de middengeleider.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer een kleine update. Bert heeft de wisselaandrijving met de Ecos, via de DCC Next, aan de praat gekregen :). Mooi de langzame beweging.


Nu de terugkoppeling nog, een kleine testbaan en verder met het opbouwen van de rest van de ruwbouw. Ben benieuwd naar dat resultaat!
Re: Witmoosdorf
JoBe
gast

Re: Witmoosdorf
 @citaat die zijn stil.... of staat het geluid uit  :D
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
inderdaad geen klak-klak zoals de "gewone" wisselaandrijving, je hoort ze iets maar niet veel. Denk straks op de baan op afstand helemaal niet. Daarnaast kunnen we met DCC-next de snelheid fijn naar behoefte instellen
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Weer een stap.
Rutger heeft een aantal rails geknipt. Samen hebben we die aangesloten op de van Guy ( nogmaals dank!) gekregen 8 kanaals massa detectie pint. Die weer verbonden met Arloco-ATMega.
Ging als een stoomtrein. Rutger kon het nog niet op de Loconet converter-Ecos testen ivm ontbrekende RJ12 kabel. Denk van ESU teveel gevraagd om er eentje toe te voegen maar ja.

In overleg met Guy heb ik een 16 kanaals detectieprint ontworpen, laat ik door jlcpcg maken. We zijn er bij benadering 10 nodig, hebben we 160 meldpunten.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Vandaag een dagje solderen. Ik heb sinds enige tijd zo'n horlogemakers bril, een uitkomst, kan ik in ieder geval zien waar de soldeerbout is........


De massa detectie printen zijn onderweg vanuit jlcpcb, idem de componenten. Van die printen ga ik er voorlopig 10 bestukken, denk dat we dan met 160 meldingen genoeg moeten hebben
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Voor het eten weer een snelle update.

Deze week bezig geweest met het printen van ons programmeerspoor. Ruim zat. Dit weekend even aansluiten.
(moet de 2 wielstellen van de loc nog even terugplaatsen, zat veel stof tussen)

Vanochtend de eerste set terugmelders aan de praat gekregen:


En we zijn weer wat verder met het neerleggen van spoor (kijken hoever we vandaag kunnen komen)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer een kleine update vanaf mijn kant: iets verder met de terugmelding / eerste pendeltest.


Volgende test inclusief wissels. Daarna samen met een pc programma.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Rutger heeft het mooi voor elkaar, beetje pielen met zijn Ecos maar er moet ook gewerkt worden.  :D
Baan ligt er tot en met het station. Hierna door naar de BW en dan het bergstation nog.
Alles ligt nog bovenop elkaar, hellingbouw komt later.


Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Meeste op hoogte, dat maakt een lekker verschil :-)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Witmoosdorf
Zo dat ziet er mooi uit! Netjes gebouwd. De toepassing van de kruiswissels vind ik ook erg mooi gedaan.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Henk,

hier hadden we oorspronkelijk 1 kruiswissel. Maar een normale wissel bleek aanzienlijk ouder te zijn dan gedacht. En hadden toch een kruiswissel over. Dacht, voegen we dat stukje toe als spoor om treinen in te laden :).
Komt vast nog een te verwijderen paneel zodat we goed bij de wissels kunnen.
Re: Witmoosdorf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Witmoosdorf
Mooi mannen, nu het de hoogte in gaat krijg je een goed overzicht van de baan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Dank heren.
En er komt nog een niveau bij. Vanaf de achterkant (naar de afbeelding gekeken) komt er nog een spoor aan, die maakt links een slinger naar "Ober Witmoos"
En rechts nog de BW, zin in om over een poosje de eigenbouw draaischijf te plaatsen.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
En onderweg naar Witmoos am Alm / am Berg

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Witmoosdorf
Hallo Bert en Rutger,

Dat gaat lekker snel! :P Voor je het weet ben je de bomen uit jouw tuin op de baan aan het planten! >:-D

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Dank je Marcel!
Moeten we ff bedenken hoe we de eiken wat laten krimpen:)
Best zin om met groen te beginnen maar dat duurt nog een poos ( geen jaren...)
Lekker om het samen te doen met Rutger. We vullen elkaar aardig aan en gaat een stukkie sneller.

Net kwamen de massa detectie printen van jlc binnen. Mooi werk maken ze ervan. Eerst 1 bestukken, kan Rutger verder met zijn testbaan.

Voorzover mijn vrouw het "toe laat" ben ik lekker in de koele kelder bezig naast een slapende kat, die vindt het buiten ook te warm
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Eerste massa detectie print is klaar. Thx Guy:)

Nog 9 erbij.
Kosmetisch foutje: R16 zit helemaal rechts, had eigenlijk direct naast de opto rechtsonder moeten zitten.
Symmetrie aan de haal.
Iets " erger" is de nummering van de connectors.  In mijn Eagle ontwerp zitten ze prima uitgelijnd, JLCPCB heeft er wat anders van gemaakt, naar rechts loopt het steeds verder uit het spoor. Heb ze gevraagd hoe dat kan.

Maar er komt toch een kastje omheen a la DCC Next, zet ik daar de nummering op.

Edit: En voor de goede kijkers, de ½ W weerstand is per abuis 47K ipv 47 ohm, ff aanpassen nog

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
En vaderdag.  :D
Mooie rol kurk, porcelijngips ( laat nog later zien waarom), Faber Castel potloden.
Nog wat onderweg van Spörle begreep ik, en 2 beschuitjes met eigen super lekkere aardbeien.
Met dank aan Rutger, zijn tweelingbroer en uiteraard echtgenote :-)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
En....we zijn aangekomen bij Hoch Witmoos of Witmoos am Berg / am Alm, naam moeten we nog even vaststellen.
Tijdelijke ondersteuning, nog even klussen om dat definitief te maken. Daarna de BW.
Het is wel een spektakel geworden.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
En nog eerlijk opbiechten :?

Er zit nog een storende schoonheidsfout in de Massa detectie print.
De 2 8-polige connectoren aan de uitgang zijn beide 180 graden gedraaid waardoor de input niet recht oversteekt naar de output, grom, domme fout, sorry Rutger.......

Nummering is dus fout. Geen ramp omdat er toch een doos omheen komt met daarop labels maar fraai is het niet. Conclusie: er moeten nieuwe printen gemaakt worden bij jlc. Hoop dat ze meedenken, zelf hebben ze de labeling ook anders staan dan in mijn Eagle ontwerp. Om de kosten gaat het niet, dat is laag.