Citaat van: DA79 op woensdag 01 juni 2022, 10:47:08
Voor mensen die mij niet helemaal hebben begrepen of het niet helemaal goed gelezen hebben......
Mij maakt het niet uit welk systeem ik ergens voor gebruik zolang het maar geen uren werk kost om werkend te krijgen!!.
Waarom zou het via DCC uren kosten om het werkend te krijgen. Adresje erin via een CV en klaar.
CiteerIk hou mij dus echt niet halsstarrig vast aan het mm protocol, wees maar gerust.
Ik gebruik wat mij het beste past, soms mm, soms dcc, dus ben zelf niet negatief naar het mm protocol.
Ik zou het niet meer doen, maar doe het toch: Knikker MM eruit. Voor je eigen bestwil, je gaat schade maken die te voorkomen is, puur door MM.
CiteerBij alle delta>msd3 omgebouwde loks gebruik ik het dcc protocol voor de inmeetrit te maken.
Daarna snel weer op mfx. (sorry)
Met MFX kan je toch ook alles inregelen?
CiteerBij de zwarte m83 kun je heel simpel met mfx de wisselsdecoder toevoegen aan je cs3 (werkt met mm en dcc).
Al dan wel of niet met vooraf geprogrammeerd adres. (ik vind dit handig voor de volgorde, iemand anders weer niet)
Ik denk, nee, ik weet zeker dat ik met een wissel op DCC of MM sneller ben. Die hoef ik niet eerst te zoeken en dan aan te passen, maar voer ik eenvoudig direct correct in.
CiteerDeze waren binnen 5 minuten werkend en ingesteld.
Zou het 30 seconden zijn, dat ik een wissel in mijn CS3 ingevoerd heb? Denk dat dat al ruim ingeschat is. EDIT: Even getimed: CS3 aangezet, niet verder aangeroerd. Inclusief wegschuiven lokrijregelaars, uitklappen wisselmenu, zoeken naar de juiste wissels en hoe die staan en dan invoeren en bevestigen was 23,62 seconde bezig. En dan straks nog een keer een half minuutje om het wissel zelf even op het juiste adres te krijgen. De volgende staat nog sneller in het CS3, omdat hij de naam al met 1 getal verhoogt, van 1685 naar 1686 (conform het wisseladres).
En dan nog een anderhalf uur om de decoders in elkaar te zetten, maar daarom betaal ik 48 euro voor 10 die ik in de wissels zelf bouw, dus 4,80 per stuk, in plaats van 35 euro voor een losse 74462.
Citeer(alleen de 3weg moet ik nog even uitzoeken hoe ik 2 adressen van de 4 voor de 3weg kan gebruiken i.v.m. kloppend in cs3 baanplan)
Doet ie automagisch. Je neemt een adres en hij pakt de volgende. Doet ie ook voor een DKW met 2 aandrijvingen en hij pakt de volgende 3 als je een wisselkruis met 4 wissels gaat opbouwen. Vraag mij af hoe die dat gaat doen als je een wisselkruis met engelsman gaat doen, kent de CS3 waarschijnlijk niet.
CiteerIk ben dan wel een mfx/mfx+ liefhebber. (de speelwereld idee vind ik echt super, nu nog "echte gebruiks waarden noemen in lok boekje")
Ik weet hiermee strijk ik ook weer de dcc liefhebbers tegen de haren, maar ik ben een hobbyist die niet altijd een zee aan tijd ter beschikking heeft.
Neehoor, als jij daar blij van wordt moet je dat lekker doen.
CiteerIk zou ook nooit overschakelen naar puur en alleen dcc!!!!!!! (zou ook niet weten waarom met gebruik van een cs3)
En ben ook niet van plan geautomatiseerd te gaan rijden via pc.
Computergestuurd rijden staat los van DCC. Ik heb gister een Piko 101 binnen gekregen, doet ook MFX. Heb ik direct uitgeschakeld, daardoor heb ik alle 28 functies tot mijn beschikking, in plaats van 16 onder MFX. Heb ik ze allemaal nodig? Absoluut niet, maar 1x inregelen en ik heb hem erin zitten. Zet ik hem nog even op een lokkaartje weg en klaar is klara.
CiteerHeb dan tot nu toe ook alleen maar Marklin mfx loks en marklin onderdelen (behalve licht etc. etc is viessmann), en met de cs3 kan ik nog jaren vooruit.
Ik heb een kelder onder de complete woning die ik samen met mijn kids aan het aanvullen ben, stukje bij beetje
Zo lang je in het Märklin zwembadje blijft, het Märklin ecosysteem, zal je het ook wel redden. Als je erbuiten treedt, ga je merken wat je meer kan winnen. Ik heb, aan merken rollend materieel:
- Märklin
- Roco (zowel met ZIMO als ESU decoders)
- Fleischmann
- Jägerndorfer (ESU Decoder)
- RailAd (ESU)
- ACME (ESU)
- Albertmodel
- Kleinbahn
- LS Models
- Trix
- NMJ
- Piko (Piko decoder, Uhlenbrock decoders)
- Pirata (LSM model in speciale oplage)
Verder heb ik nog ergens een Bachmann decoder rondslingeren
Verder gebruik ik mijn CS3 voor onze stamtafel, dus komt er nog veel meer langs:
- Bachman
- Artitec
- ESU rolmateriaal
- D&H decoders
En noem het maar op wat er, ook bijvoorbeeld als ik het spul meeneem naar teppichbahning in Zuid Duitsland (daar rijden we wel met een CS3, Tischbahning is volledig Loconet, AC Teppichbahning Märklin CAN), nog aan obscure kleinseriefabrikanten voorbij komt.
Wisseldecoders, ik heb nog een paar Märklin, ik heb enkele decoderwerk decoders en hoofdzakelijk zelfbouw van Digital-Bahn. Heb nog wat binnenverlichtingdecoders liggen die van hun komen, een S88AC die ik nog moet bouwen. Mijn zelfbouwwissels rust ik hoofdzakelijk uit met de servodecoders, alhoewel de servodecoders van KM1 of de deze week aangekondigde mini's van Weichen Walter er ook erg interessant uit zien.
Verdere randapparatuur is hoofdzakelijk Märklin, maar ik heb bijvoorbeeld van CAN Digital Bahn (een ander dan het hierboven genoemde Digital Bahn) een Stellpult. Een soort IB Switch (keyboard XL zoals we dat van Märklin Digital kennen), maar dan voor aan mijn CS3. Booster is Märklin, maar er komt een TAMS B4 Loconet naast, die laat zich zowel via LN als via CDE sturen. Sturen over de app doe ik voornamelijk met de RemoteCS3 app, omdat ik daarmee op de tast kan sturen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citeer<Terug ONTOPIC>:
Het enige wat mij tegenstaat aan de zwarte m83 is de secundaire stroomaansluiting.
Dit wil ik het liefst scheiden van de baanstroom zoals ik dit voor ogen had.
Dit kan, maar kost een extra 60822 blijkbaar, dus prijstechnisch niet echt logisch.
Vandaar ook mijn interesse in andere merken wisseldecoders, waarbij mfx/mm/dcc minder belangrijk is.
Wel de benodigde installatietijd en vooral de gebruiksvriendelijkheid!
Heb van het merk digikeijs een duidelijk antwoordt gekregen dat deze het best in dcc functioneert.
Dit is duidelijk, en hier hou ik dus rekenschap mee.
Mijn vraag was dan ook welke decoders met een eigen voedingsaansluiting die naast de m83 zich goed en makkelijk laten instellen in de cs3.
En waar op te letten qua eigenschappen instellingen m.b.t. het schakelen van magneet artikelen.
Dit om bij een volgende decoder goed te kunnen kiezen welke merk en type, gemak/prijs/kwaliteit etc.
Hier kan ik geen antwoord op geven. Vanwege het mobiele karakter van mijn manier van de hobby bedrijven heb ik er bewust voor gekozen in alle wissels een decoder te bouwen. Is iets meer werk, maar bereikbaarheid is geen issue, omdat het na enkele dagen toch weer afgebouwd wordt.
Dit vind ik een normale treinlengte:
Een rondje dat 400-500 meter rijden is, een baan waarin 1200-1500 meter rails is verwerkt en meer dan 6000 stukjes c-rail, dat is voor mij "normaal".
Ter indicatie: 1 tafel is 1,30m lang.
Citaat van: DA79 op woensdag 01 juni 2022, 23:21:05
Werkt dit bij andere dcc decoders met de cs3 ook precies het zelfde?
Dacht van wel, maar zeker weten doe ik dit niet omdat ik de 2x m83 decoders via mfx heb toegevoegd. (hierbij stond aangegeven dat dcc en mm dan ondergeschikt wordt aan mfx behalve het adres als dit is ingesteld)
Als de dcc adressen per aansluiting van een andere merk dcc decoder bekend zijn in de cs3 centrale, dan moet het toch op de zelfde manier van 2x wisseladressen naar 1x 3wegwissel om te zetten zijn zonder ook nog apart de cv's aan te passen?
Ja, dat werkt exact hetzelfde. Dat komt namelijk uit de centrale, niet uit de decoder.
Ik kan het inprogrammeren met andere firmware, maar deze decoder weet niet dat hij een driewegwissel is. Die weet slechts dat hij op 2 wisseladressen schakelen moet.
Net als dat de twee servodecoders die hierin zitten ook geen flauw idee hebben dat ze samen een driewegwissel vormen. Dat zijn gewoon 2 servodecoders die ieder een microservo aansturen wat ik toevallig in mijn zelfbouwwissel gebouwd heb.
Zelfde decoders als de driewegwissel, maar nu 2x. Waar ze in de driewegwissel maar met 1 tegelijk krom mogen zijn, mogen ze het bij deze hosenträger alle vier tegelijk. Gelukkig regelt de CS3 dat helemaal zelf. Ben ik nog zo'n eikel die ze ook nog alle 4 individueel in het CS heeft zitten, zodat ik ze ook allen apart kan aansturen, maar dat ben ik.
Deze decoders kan ik niet eens aansturen met CV's, dat doe ik via een programmertje op mijn PC met een directe SOIC klem en een debugger die ik aan USB hang.
Citaat van: DA79 op donderdag 02 juni 2022, 10:36:34
Dank je,
Duidelijk.
Ik las ergens dat je dit in de dcc decoder nog moest/kan instellen, maar dit had waarschijnlijk betrekking op een andere centrale waarschijnlijk.
Omdat de cs3 dit bij de m83 ook automatisch deed in opeenvolgende adres ging ik er vanuit dat dit met een andere decoder niet anders moest zijn.
Leek mij wel logisch maar wist het niet 100% zeker, vandaar.
Decoders an je instellen ja. Dat kan op momenten handig zijn, zo heb ik bijvoorbeeld de bekrachtigingstijd in mijn ontkoppelrail decoders langer gemaakt, zodat je echt los kan koppelenen weg kan komen. Als je een sein aan een schakeldecoder zoals M83 hangt, kan het handig zijn de decoder te vertellen dat de uitgang permanent aan moet blijven staan. Anders doet je sein het niet.