Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling

Gestart door leboulangeur woensdag 04 mei 2022, 23:29:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
Ha allen,

Een paar jaar geleden alweer heb ik onderstaande loc als souvenir meegenomen uit de states. Voor een hele schappelijke 130 dollar een met sound uitgeruste stomer, die er niet eens al te plasticky uit ziet.



Nu is dit een trein van Bachmann en totaal niet gebouwd met 3-rail in gedachten natuurlijk.
De baan begint wat verder af te komen in huize leboulangeur, dus deze lok mag ook wat meters gaan maken. Na even een tweerail stukje te hebben gemaakt reageerde de loc alleraardigst met heel prima geluid. De decoder is simpel en identificeren waar welke draden heen gingen ook. Hierop als proef een losse draad vanuit een wagon erachter met sleper getrokken en hiermee zijn de eerste meters, ook over wissels, succesvol afgelegd.

Nu moet ik in ieder geval twee problemen oplossen voor dit wat serieuzer zal kunnen gebeuren;
Zie ook de bijgevoegde foto's van de onderzijde en de koppeling.

1. de +/middengeleider moet ergens vandaan komen; gezien de constructie onder de tender, met de geleiders voor de 0 en een schroef die vastzit aan de tender en niet aan het draaistel denk ik dat het niet optimaal zou werken om daar een sleper te plaatsen. Ik vermoed dat dit makkelijker is vanuit een wagon direct erachter. Gezien er niet echt veel marklin rijtuigen voor de USA voor dat tijdperk zijn (I/II), zal dit wellicth even een zoektocht worden, maar er moet toch een wagonnetje zijn wat er redelijk achter past waar wel een sleper onder gaat. Wat denken jullie hiervan/suggesties?

2. de koppeling; toen ik de lok kocht dacht de verkoper zelf dat dit een NEM schacht was, maar helaas; het lijkt wel wat op oudere marklin koppelingen, maar het mechanisme aan de loczijde is een stuk kleiner.
opties die ik zie zijn met name een geschroefde koppeling, maar is even geleden dat ik die tegen gekomen ben. Ik vermoed dat er niet echt een kant en klare oplossing is, maar wellicht missen we wat.

Al met al een interessant locje, zal jullie op de hoogte houden van het succes hiervan!

de koppeling:


Re: Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
Lijkt i.d. op die retrofit kortkoppeling aansluiting van marklin.
Alleen de veertjes aan de bol kan staan wel de andere kant uit.

Vast wel een oplossing voor te verzinnen :D

Leuk lokje trouwens.
Re: Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
Eerste gedachte die bij me opkomt, Kadee couplers ....

Dat is een koppeling die je m.b.v. een magnetisch veld kunt ontkoppelen, en, net als een reflex beugelkoppeling toestaat dat je na ontkoppeling wagons verder kunt duwen zonder dat ze weer vastkoppelen.

De haak die omlaag hangt, zorgt voor het magnetisch ontkoppelen boven een (tijdelijk) magnetisch veld.
Als de haak te laag hangt, raakt hij de puko's, dan moet er een klein stukje af ...

Paar linkjes op dit forum:
Kadee koppelingen (2015)
Kadee koppelingen (2020)
Kadee koppelingen test (Kelderspoorder, 2020, met video)

Kelderspoorder toont aan (met de video) dat Kadee koppelingen op Märklin rails bruikbaar zijn.
Eerder is betoogd dat dit absoluut niet combineerbaar is. Foutje, bedankt Freddy, voor je correctie.

Plaatje screenshot: zoek Kadee Coupler Afbeeldingen
Re: Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
Het lijkt idd verdacht veel op Kadee. Nu kan je natuurlijk de beoogde wagon die je met een sleper wil uitrusten óók aan één kant van zo'n koppeling voorzien.
Maar er zijn ook Märklin koppelingen die passend te maken zijn lijkt me.
Is er onder de loc trouwens geen plaats voor een sleper?
Re: Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
De tender ís te kort voor een sleper


Ik zag een foto van een vergelijkbare locomotief aan de onderkant (te laag), als deze net zo is, wordt dat het niet.
Kun je een foto plaatsen van jouw loc's onderkant?

Als je gaat zoeken naar een verwante wagon (t.b.v. die sleper) dan moet die wagon dus OO (1:76) zijn, en tijdperk I of tijdperk II en land = USA , en als je al die filters aanzet dan vind je niets (bij leveranciers).

Een simpeler manier (maar dan vind je ook niks) is 3rail wiki (USA).
Dat is simpeler omdat je rechtstreeks naar Rijtuigen gaat of naar Wagons (Boxcar),
en dan klikt op de kolom tijdperk, en dan zie je dus geen tijdperk I/II.

Dus bij Märklin hoef je niet te zoeken naar een passende wagon erachter (is mijn conclusie).

Is het niet makkelijker om over te stappen op 2-rail?
Re: Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
Volgens Bachman is het model een door Alco in 1924 geproduceerde locomotief.
Daar mag ook wel periode Iii materieel achter, toch? De kans dat dit soort machientjes 30 tot 50 jaar dienst deden, is vrij redelijk. En als je verder niets Amerikaans hebt, dan hang je er wat anders aan. Dat heeft een avontuurlijke private onderneming in Europa een Amerikaan gekocht om in te zetten.

Maar: hoe is het met de ombouw?

Groet,

Peter
Re: Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
Ja, hoe is het met de ombouw, zou ik ook wel willen weten. Naar mijn smaak en mening zou je achter deze lok een leuke wagon uit de states moeten hangen. Voordelen, goedkoper dan hier in EU, geen probleem met koppeling en een sleper krijg je daar wel onder. Evenals een andere kortkoppeling.
Op het web even Amerikaanse handelaren opzoeken en navraag doen kost ook niks.
Re: Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
Na al bovenstaande een succesvolle testrit gehad, maar er is nog geen sleper onder de nieuwe lok. We hebben wat materiaal in kunnen slaan in Houten, maar de baanbouw en treinen liggen even wat stil door de zomer en noodzakelijk onderhoud aan de zolder! Dit is wel het eerste project, dus we hopen snel een update te hebben, we houden jullie zeker op de hoogte.
In Houten overigens al wel wat leuke wagonnen gescoord voor erachter, inderdaad wat later tijdperk, maar moet zeker leuk zijn. Foto's zullen volgen!
Re: Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
Jan, ik zie niet in waarom er geen sleper onder kan?
Naar mijn idee kan er prima een sleper op het eerste draaistel van de tender.
Re: Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
Hoi,

Let even bij dit soort materieel op de wielen. Het zijn RP25 wielen. Het gaat nu goed op je baan. Deze mag goed liggen om het materieel goed te laten rijden. RP25 heeft namelijk een lagere wielflens dan de Europese Normen en zeker als de Norm van Märklin. Ook de afstand tussen de wielen op de as zal iets anders zijn dan bij Märklin. Dat wil niet zeggen dat het niet rijdt op een märklin maar de kans op ontsporingen is wat groter.

Het vervangen van de Kadee-koppeling door een Europese koppeling is mogelijk verstandig in verband met de puko's. Of je moet de kadee zo kunnen ombuigen dat deze nooit de puko's raakt. De puko's in de wissels zijn het kritisch. (die zijn hoger)

Succes met ombouwen!
Re: Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
Vandaag eindelijk weer eens bezig kunnen gaan met de bachman.
Uiteindelijk is het gelukt om met een ander schroefje toch een ouderwetse marklin koppeling in te schroeven. Het is een beetje een hack, maar het werkt wel. Ook een sleper is gelukt, onder het achterste draaistel van de tender. De constructie hiermee qua draaien is vrij goedkoop gehouden bij deze lok, dus die schroef bepaalt ook, door losser of vaster te zitten, hoe goed het draaistel kan draaien. Dit betekent dat de sleper niet perse gelijk draait met het draaistel, wellicht dat ik die nog ga vastlijmen oid aan het draaistel op de eens of andere manier.

Tav de kadee koppeling aan de voorzijde; die heb ik inderdaad maar verwijderd, die liep meteen op de puko's van de wissel vast.
Ten aanzien van het rijgedrag: echt goed hebben we dat nog niet kunnen testen (zie hieronder), maar met niet te veel snelheid lijken de wissels ed tot nu toe geen probleem (ook de K-kruiswissels niet).

Een nieuw probleem verscheen echter helaas; op 1 sectie van onze baan (4 boostergroepen) gaf de lok een foutmelding; deze decoders hebben als functie dat ze met een x aantal keer knipperen met de lampjes een foutcode kunnen overbrengen. In dit geval was dat een te hoge spanning, boven de rating van 27 volt. Boven de 21 volt sluit ie af en knippert t ding 10 keer met de lampjes.
Dit bracht weer een hele hoop andere dingen boven, dit hebben we even los gepost in het electronicatechniek subforum.
Re: Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ombouw Bachmann 2-6-0; sleper en koppeling
Altijd een leuke uitdaging zo'n ombouw. Maar een sleper die willekeurig draait tov het draaistel is vragen om moeilijkheden: kortsluiting en ontsporen.