Citaat van: DA79 op woensdag 27 april 2022, 19:55:09
Ik zou dus volgens mij het hele arm met koppeling moeten wisselen?
Dat is te voorbarig. Je probleem valt in 2 of meer stappen uiteen (afhankelijk van de vraag hoever je wilt gaan):
a. de kinematiek (aanwezigheid van een kort koppelings kulisse ja/nee)
b. de koppelarm of koppelingsarm of koppeling dissel
c. de NEM-schacht
d. de koppeling die je plaatst in die schacht
(en daar dan weer binnen speelt de vraag of je stroomvoerende of niet stroomvoerende,
magnetische of niet-magnetische koppelingen wilt).
hele arm met koppeling wisselenOp het stummiforum kwam ik een draadje tegen van iemand die van de oude blikken wagons
de arm afzaagt bij de vaste koppeling, en op die plek een NEM-schacht aanbrengt, gelijmd,
aan de onderkant van het metaal. Dat draadje is
daar terug te vinden. En de aanpak daarin berust op een serie in Märklin Magazine.
In zo'n geval is er
geen KKK-mechaniek (niet a.),
wel een koppelingsarm (wel b.),
een zelf te maken en vast te lijmen NEM-schacht (wel c.) en,
een moderne koppeling die je in die schacht plaatst (wel d.).
Er zijn ook (mogelijk 3d ontwikkelde) koppelingsarmen te koop (geweest) van o.a. Roco en Liliput, en daar dacht ik eerst aan door de vorm. Die draaien rondom het het draaistel draaipunt.
Ik heb ze op een beurs zien liggen, en toch niet meegenomen, omdat het KKK-mechanisme dan toch nog steeds ontbrak. En wat heb je er dan aan? Dat was mijn grote vraag ...
Hoe leg ik dat uit? Door te verwijzen
naar een draadje van Blausee-Mitholz 's Rollende Landstrasse (Rola) op een ander forum. Hij legt uit hoe hij komt op het idee van het maken van een nieuwe koppeling dissel (die scharniert om het draaistel draaipunt). maakt er dan eentje van messing.
Daarna verbetert hij zijn uitvinding, net zolang tot hij er vrede mee heeft.
Ongelooflijk leerzaam. Petje af. Een vakman.
En het maakt heel veel duidelijk over de problemen waar jij nu tegen aan loopt.
Hij zorgt namelijk wel voor een KKK-mechanisme bij z'n dissel (koppelingarm),
en hij zorgt voor een NEM-schacht aan z'n dissel waarin een moderne kortkoppeling past.
Het grote voordeel van ook een KKK-mechaniek aanbrengen,
is dat een kortgekoppeld wielstel na een bocht automatisch terug veert naar de middenstand.
Er zijn KKK-mechanieken op de markt gebracht door o.a. Fleischmann, Roco, Märklin, Symoba, Ribu, noem maar op, voor korte, middellange en langere voertuigen. En er is veel over de werkwijze gepubliceerd o.a. in Märklin Magazine.
Je vindt die terug als
Alte Modelle - kurz gekuppelt (MM 04/2002 bis 04/2006), onderaan de pagina staan ze allemaal:
Kort gekoppeld 1,2,3Kort gekoppeld 4,5,6Kort gekoppeld 7,8,9Kort gekoppeld 10,11,12Kort gekoppeld 13,14,15Kort gekoppeld 16,17,18De uitleg die daarin staat gaat niet alleen over Märklin (daar moet je even doorheen kijken).
Wat daar staat kan ook met Trix, Roco, Fleischmann, enz.
Ze hebben in dat blad de bespreking natuurlijk wel toegespitst op Märklin.
Het is denkbaar dat de mobadapters voor Märklin nou het niet passen voor Trix, en dat je daarvoor iets meer zelf moet doen. Maar je kunt dat denkbeeld ook eerst even checken:
Toevallig is de
Ebay-verkoper net eventjes weg tot 5 mei.
Maar daarna zou je het kunnen proberen.
Als je zoekt op "mobadapter trix" dan kom je ook automatisch op z'n web shop.
Dus je zou 'm op 5 mei een mailtje kunnen sturen met jouw vragen.
In de bijlage staat een voorbeeld van zo'n dissel (koppelarm) van lang geleden (met koppeling in de schacht).
Als je die vorm vergelijkt met de dissel van Blausee-Mitholz, dan snap je meteen wat ik bedoel.