Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bouwverslag - eerste test scenery/diorama

Gestart door RDHT woensdag 27 april 2022, 19:22:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Om mijn vader, Bert1955, te ondersteunen met zijn baan (onze baan... :)),  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=88097.0, ben ik afgelopen maanden bezig geweest met een testdiorama. Dit om te kijken of het wat voor mij is / of ik kan ondersteunen. Al zeg ik het zelf, ik ben best blij met het resultaat!

Zie onderstaande reacties voor de genomen stappen. Ondanks dat het diorama klaar is, is kritiek altijd welkom!
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Als eerste begonnen om een ontwerp om te zetten naar 3D. Voor het diorama heb ik diverse Woodland Scenics learning kits gebruikt. De randen zijn gemaakt van plastercloth. De rotsen doormiddel van "Woodland Scenics LK951"  De rest opgevuld met gips.

Na het uitharden zijn de rotsen geverfd doormiddel van de "leopard spotting technic". Volgende keer moet ik weggelopen verf wel weghalen.
De grondlaag heb ik met een airbrush gedaan. Niet de beste techniek maar had de airbrush net. Dat ding moest ik dus snel gebruiken :)
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Ondanks de toegang tot een FDM 3D printer heb ik besloten om zelf een bankje en bord te maken. Hout komt van tandestokers. Het witte plastic van een strip welke ik nog had liggen. En, een mooi excuus om de airbrush weer tevoorschijn te halen!
Na het maken van de foto's de kleur van de bankjes nog iets aangepast met een dry brush techniek. Kleur was iets te eentonig.

Dit resultaat had ik niet uit mijn FDM kunnen halen.
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Geen kritiek......

Das toch netjes gelukt zou ik zeggen.
Daar kan menig nog jaloers naar kijken ;)
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Tandenstokers weer tevoorschijn gehaald. Nu voor de trap. Dacht dit heb ik even in een uurtje ofzo in elkaar. Ja, zo leer je ook beter plannen :)
De trap in situ geverfd inclusief drybrush, fijne gravel toegevoegd (Woodland Scenics C1286). Accenten op het pad kwam later.
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Derk, kritiek ontvang ik alsnog graag. Kan altijd iets beter!
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Om de bodembedekking te maken moest eerst gekeken worden waar de bomen komen. Nadat dit bekend was in diverse lagen fijn schuim aangebracht. Hiervoor gebruik gemaakt van de andere Woodland Scenics learning kits LK956 en LK954 met bijhorende handleidingen. Des te meer lagen des te beter.

Voor de bomen gebruik gemaakt van Noch zeeschuim (Noch 23100), getint met de airbrush, woodland scenics groen. (Eerst schuim, daarna fijn turf als accent). Exacte artikelnummers zoek ik met plezier indien nodig. De inspiratie voor de bomen komt van:
https://youtu.be/IB6gMvN78fA

Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Als laatste gras/bosbedekking door middel van de door mijn vader gemaakte applicator, struiken, varens (noch) accenten etc.
Boven op de bosjes heb ik wat fijne turf gestrooid om betere kleuren te krijgen.

Nu eerst bezig met een 1:35 Tamiya Sherman (35346) om te leren weatheren. Maar het volgende idee zit al in mijn hoofd. Een baksteen brug (zelfbouw met gips) met rivier. Breedte van diorama zal ongeveer gelijk zijn. Diepte waarschijnlijk + de helft.

Tips / documentatie etc zeer welkom! :)
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Zeer geslaagd experiment :thumbup:. Persoonlijk zou ik wat hoge grassen hebben gebruikt om variatie in de bodembedekking te krijgen. Maar dat is dan ook het enige wat ik kan bedenken.

Groeten,
Wico 
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Ik vind hem mooi! top  :thumbup:
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Prachtig gedaan.  :P 
Compliment.  :thumbup:
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
hoi,

Citaat van: RDHT op woensdag 27 april 2022, 19:57:37
Voor de bomen gebruik gemaakt van Noch zeeschuim (Noch 23100), getint met de airbrush, woodland scenics groen. (Eerst schuim, daarna fijn turf als accent). Exacte artikelnummers zoek ik met plezier indien nodig.

Niet gek voor een eerste keer. Kijk eens naar echte bomen in de winter en nu in het voorjaar. Dan zal je zien dat "licht" hout bijna niet voorkomt. Je hebt meer schaduw werking door het bladerdak. Daardoor is het beter om de boel (het zeeschuim) eerst een stuk donkerder te spuiten. Zie ook: Geklooi met groen: Struikbomen. Het afwerken van de bomen zou ik doen met haarlak om de boel goed te fixeren.

Groet
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Ronaldk, je hebt absoluut gelijk. Ben zelf ook niet helemaal tevreden met de bomen. Ik had ze al bewerkt met een airbrush. Helaas had ik op dat moment nog te weinig kleuren.

Voor de volgende keer maak ik de stammen wat dikker en ga ik wat meer bezig met kleurvariatie.

Bedankt voor de bevestiging :)
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Lid sinds: 2017

Märklin C/M/K-rails, Intellibox IR, Sprog II

offline
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Wat ziet dat er prachtig uit! Leuk om het proces ook te zien.
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Moin,

Een heel mooi en geslaagd werk. Ik heb het idee voor de wegwijzer meteen gestolen!

Eine sehr schöne und gelungene Arbeit. Die Idee für den Wegweiser habe ich mir sofort geklaut!

Met vriendelijke groet,
Ekki
Re: Bouwverslag - eerste test scenery/diorama
Ekki, leuk om te horen dat je de wegwijzer over hebt genomen :)