Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

BR 151 DB Cargo 37432.1

Gestart door DA79 woensdag 30 maart 2022, 21:37:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 151 DB Cargo 37432.1
Lid sinds: 2020

offline
BR 151 DB Cargo 37432.1
Ik heb een BR 151 DB cargo uit een start set.
Deze heb ik aan mijn zoontje gegeven omdat ik zelf bij tijdperk 1 tot max 3 blijf.
En hij vind deze lok geweldig, dus dan bouw ik er maar geluid in.

Ik ga deze ombouwen van delta naar een msd3, en een hoogvermogensmotor.

Nu zag ik enkele stukjes voor bij komen i.v.m. de rode seinlicht die dan telkens aan de achterkant brand.
Heeft iemand dat al bij deze lok geprobeerd?

Er zitten nep rode lichten op, maar zoals ik dat zie zou ik deze dan uit moeten boren wat op zich geen probleem lijkt
Maar minder vind ik dat ik ook aan de bovenkant wat moeten gaan weg frezen t.p.v. die lichtstrip.
Het licht zit in de massief metalen frame gedeelte.

Ben er daarom dan ook nog niet uit of ik dit ga doen of niet.
Het idee leek mij te doen, tot ik de kap eraf hield......... :D

Ik zoek dan ook voorbeelden of ideeën zodat ik kan kijken of dit haalbaar is.



Derk

Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Er bestaat hier ook een wiki met ombouwbeschrijvingen, KLIK
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Kijk verhelderend,

Had zelf ook al z'n idee, en had dit volgens mij een poosje geleden op dit forum langs zien komen.

Alleen hoe zijn de leds geplaatst?, zitten die in de gaten of zijn deze er boven op geplakt met de led naar het gat toe.
Want las dat er visdraad is gebruikt als lichtgeleiding.
Dit omdat de smd leds die ik heb, de draden volgens mij achterop zijn gesoldeerd, niet dat deze sluiting maakt met de massa.

Ik neem aan dat er rode smd leds zijn gebruikt?
Of is deze in de lens rood gemaakt.

En welke leds?  0805? of kleiner


Derk
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Gaten in rode "lichten" exact uitboren.
>>(Centerpuntje aanbrengen; met de hand met klein boortje beginnen en tijdens draaien van de boor bijsturen zodat gat EXACT in het midden komt. Dan geboorde holletje met grotere diameter (iets kleiner dan gewenste diameter) opboren en doorboren. Als gat nog steeds goed in het midden zit, opboren tot definitieve diameter. Zo-niet dan vijl-beweging maken met laatst gebruikte boor aan de zijde(n) waar te veel materiaal zit. Als gat in het midden zit, opboren met gewenste boor)<<
Ca 6-8 mm diep. Dan in frame vanaf bovenzijde gaten loodrecht op geboorde gaten boren.
Hier in een bedrade en geïsoleerde smd led schuiven.
Deze in serie solderen met de andere led en voorzien van weerstand van 1,5 k.ohm.
Testen. Opening sluitlicht voorzien van stukje lichtgeleider.
Wordt vervolgd.
Mvg
Marcel
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Ok, dus de smd leds zitten dus in de bovenste gat.

Had gehoopt dat de nylon draad het rode licht van de led ook door kan geven. (nog niet getest)
En de smd plat boven het gat lijmen, zodat ze eventueel nog uit te wisselen zijn.
Want als ze er in zijn gekit met cristal haal je ze er niet meer zo uit.

En aan de soldeerkant van de msd leds dus even een plakkertje isolatie tape plakken voor het plaatsen van deze.

Ga morgen even hier weer mee aan de slag.
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Citaat van: DA79 op vrijdag 01 april 2022, 21:00:21
Want als ze er in zijn gekit met cristal haal je ze er niet meer zo uit.

Cristal valt met water te verwijderen!
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Wat voor crystal clear wordt er gebruikt dan?

Want dat kit wat ik ken en gebruik is voor afdichten en lijmen op basis van polymeer.
Dat lost niet op met water en vormt een flexibele helder transparante afdichting/lijm verbinding.
Hiermee kun je natuurlijk ook hechting aan metalen delen voorkomen door deze zijkanten in te smeren met bijvoorbeeld vaseline.

Is er een modelbouw variant in crystal clear wat op lost met water?
En zit ik mis om crystal clear kit te gebruiken bedoeld voor bouw/sanitair etc doeleinden.


Derk
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Ik ben niet zo van de cristalclear, hoewel ik het wel in huis heb.
Ik maak zelf mijn lichtgeleider.

Smd led kan je prima op omgekeerde U-vormige print solderen/lijmen.
Maar dat even terzijde.

Lichtgeleider maken:
Dmv stafmateriaal perspex 2mm verwarmd opstuiken in mal.
Benodigd, 2 stukjes (messing) stafmateriaal van ca 16mm, ca40mm lang. Dikte ongeveer 6 mm.
De maten zijn niet zo belangrijk, maar het moet handelbaar blijven.
Boor met dezelfde boor waarmee het sluitlicht is geboord een gat in het midden van het plaatje. Verwijder voorzichtig de braam aan onderzijde, zodat er een rechte mooie rand overblijft.
Leg dit plaatje op het andere plaatje zonder gat.
Verwarm het stukje perspex stafmateriaal aan de kopse kant tot het plastisch wordt en druk dit in het gat.
Het stukje verwarmde materiaal zal dan opstuiken tot de gat diameter en een gladde voorkant krijgen door het plaatje wat hier onder ligt. Trek het staf materiaal weer uit de mal en snij het op de gewenste lengte. Dus ca 4mm. Doe dit stukje staf materiaal weer terug in het mal zodanig dat er nog opening van ca 2 diep mm is.
Verwarm de achterkant van de boor zodanig dat die net het plexiglas kan doen laten smelten en druk deze het nu in het gat op het propje plexiglas. Hierdoor krijgt ook de snijkant een glad oppervlak. Druk met de achterkant van de boor het propje plexiglas nu uit de mal. Als het goed is, past dit propje precies in het geboorde sluitsein-gat en zal het licht van de led goed geleiden zonder de led te laten zien.

Mvg
Marcel.
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Vraag mij ook af of ik de kit nodig ben.

Heb de gaten er in, eerst met 1mm daarna 2mm en de grijze omranding rond de lampen is gelukkig goed blijven zitten.
Heb  8o 8o een stuk van mijn vrouw haar schilderij hangsysteem af geknipt :D :D
Dit is een transparante draad van 2mm wat precies in de gaten past. O:-D

Heb dit getest met de led erboven en werkt prima.
Heb zelf de draad even met een permanent marker rood gemaakt, tenminste het deel wat in de gaten verdwijnt als test.
Een wit ledje er boven en het licht mooi rood op.

Ben er dan ook nog niet uit of ik de led in het gat ga hangen of er plat boven op leg.
Wil nog even proberen als ik in de bovenste gat ook een stukje draad doe of de led dan het licht ook goed door geeft, want dan kan ik de msd led op dit draadje plakken.

Het draad wat gebruikt wordt voor het ophangen van schilderijen is perfect hier voor, niet te hard en niet te zacht.
En past in een gat van 2mm zonder speling.
Ik wil nog even kijken of ik dit ook een beetje rond kan schuren met wp schuurpapier om het zo op de originele te laten lijken.

Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
haha zat ik even mis met mijn kit.

Ik gebruik voor werk soms crystal clear kit vandaar.......
Misschien handig om zelf ook z'n potje bij mijn spullen aan te schaffen.

Heb de gaten er in, de 2mm draadjes op 45gr. afgesneden zodat ze elkaar raken.
Die in de gaten voor en achter komen waar de lampen zitten heb ik rood gemaakt aan de buitenkant met een permanent marker.
Dus rondom plus de schuine kant, maar niet de zichtkant.
Afgesneden op maat, en wil toch proberen om de smd led er boven op te plakken zodat ik deze eventueel kan wisselen als er iets mis is.
Ik zou op de bovenkant nog een kleine perspex plaatje kunnen lijmen om de oppervlakte groter te maken als lichtgeleiding, maar eerst zo maar.

Enige waar ik nog even mee moet oefenen is het fijn bijwerken van de grijze omranding, maar verder redelijk gelukt.

Viel mij mee, alhoewel het precies de rode lens weg boren even een uitdaging was.

Nu eerst verder met de msd3, want heb de rode ledjes nog niet binnen..


Derk
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Ziet er netjes uit.
Maar ik ben benieuwd of je lichtgeleider gaat werken.
Als licht in een lichtgeleider een haakse bocht maakt, dan moet de achterzijde 45 graden zijn, alsof er een spiegel geplaatst is. Kijk maar eens naar de uitvoeringen van Marklin.
Bij glasvezel werkt het wel omdat de straal tov de diameter veel groter is.

Een truck om de zg aluminium randen rond de lamp te maken is, de achterkant van een penseeltje gelijkmatig te schilderen, en dit in het gat steken. Een deel van de verf zal zich ophopen rondom het gat als een ring.

Mvg
Marcel
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
De lichtgeleider werkt 100%, dit heb ik al uitgetest en was geen enkel probleem.
Heb de geleiding vlak met de bovenkant afgesneden, getest met wit en rood led met 2.2 k/ohm weerstand op 9V.
Aangezien ik voor de zekerheid de buitenkant van de staafjes rood had gemaakt met een permanent stift kan dit beide.
Ik kan er nu een led op gaan plakken of eerst nog een voet/isoleer geleiding plaatje lijmen om te zorgen dat zich geen draadjes tegen de ijzeren frame komt.

Maar had gisteren een kleine tegenslag, na het proberen om de 0805 smd leds in serie te solderen met 0,14 draad had ik dit bijna klaar.
Had de 0603 2,2 K ohm weerstand gesoldeerd aan 1 kant met de bedoeling om er nog een stuk aan te solderen.

Dacht van.......even uittesten, het werkte eerst prima tot ik per ongeluk de verkeerde kant van de weerstand met een 9v batterij raakte.................. en poef
weerstandje getest met een andere led en die werkt nog, dus dan zal het wel de ledjes zijn die stuk zijn.

Dus vanavond en dit weekend wordt het weer onder de loep solderen 8o 8o 8o

Denk dat ik voor de volgende keer iets grotere leds koop en een gewone weerstand i.p.v. 0603 weerstandjes.
Het is zoooo verschrikkelijk irritant klein 8) 8) 8) :D :D
0,14 draad is voor mij te grof voor deze leds of weerstand, 0,03 solid kern kan ik net fatsoenlijk solderen.
Heb met de voor gesoldeerde zeer dunne draden het probleem dat deze steeds breken bij het strippen, en ben er nog niet uit hoe ik deze het best kan afkorten en vertinnen.

Misschien was het simpeler geweest om gewoon ronde stift leds in de bovenste boorgat te steken.
Is net even wat groter om te solderen.

"aanvulling" :

Had wel de "licht" stiften op 45 graden afgesneden en tegen elkaar gelijmd op de schuine kanten.



Derk

Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Alles werkt.

Het enige wat ik nog ga veranderen is dat ik de smd leds voor de rode verlichting ga wisselen voor ronde leds van 2mm die ik dan in de boven op geboorde gaatjes ga steken.
Denk dat dit netter is dan de smd erop lijmen zoals ik dat nu gedaan heb en makkelijker te solderen.
Wel kan ik de leds zo wisselen of snel om solderen wat ook mijn bedoeling is.
Tevens koop ik de volgende keer grotere smd weerstandjes, want de 0603 zijn haast niet te solderen wat zorgde voor wat frustratie :D.
Dit wordt minimaal 1206  8)

Heb nu de Br 151 met aangepaste msd3 data uit de mdecodertool3 bieb van marklin, type M 29051.
Heb nu wisselende wit en rood licht, met als extra rangeer licht in rangeerfunctie die aan beide kanten schijnt, maar de rode veranderd niet zodat je kan zien welke kant je op rijd.
Heb afzonderlijke voor cabine en achter cabine verlichting zoals de 29051.

Het geluid heb ik deels aangepast in mdecodertool3 in elektrisch br 151, voor de remgeluid heb ik standaard 2 gebruikt i.p.v. br151.
Deze klinkt net wat echter.

De lichtgeleiders gemaakt van de 2mm draadjes van een schilderij ophangsysteem van mijn vrouw werkt goed. 8o


Derk
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Derk,

Heb je die lichtgeleider er gewoon vanaf de bovenkant in geduwd, tot deze er bij de lamp weer uit kwam?
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Nee, heb 2 stukjes gesneden met op de uiteinden een +/- 45 graden hoek waar de 2 geleiders elkaar raken.
dus een stukje geleider waar het licht zit, en de andere stukje geleider er haaks boven op aan de bovenkant.

En een beetje lijm op de 45 graden tipjes zodat de geleiders op hun plek blijven zitten.
Dit laten drogen en toen de bovenkant vlak afgesneden met de metalen chassis.

Denk dat die 45 graden aan de rakende uiteinden niet zoveel uit maakt, werkte zowel met als zonder en heb dit alleen gedaan zodat de geleider vast blijft zitten.
Belangrijkste vond ik dat de geleider net als bij de witte lampen iets verzonken zitten zodat je de grijze rand goed kan zien.

Doordat je een gaatje boort heb je al een licht metalen kleur wat reflecteert, de 2mm geleiders heb ik toen alleen aan de buitenkant rood gekleurd en niet op de zichtbare lens van de verlichting.
Dit om geen streep patroon van de rode benzine stift te zien.
De lenzen kleuren dan ook zonder licht mooi mat rood op, en moet zeggen dat dit er goed uitziet.


Het enige wat ik nog wil aanpassen is dat ik de smd leds nog een keer wissel voor kleine rond leds.
Dan kan ik een klein beetje weg boren uit de lichtgeleider boven op en de ronde led er aan de bovenkant licht klemmend insteken.
Dit lijkt dan wat netter afgewerkt en is makkelijker te solderen aan de 2 tipjes.



Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Nog wat foto's.

De kleine speaker uit de msd3 is mans genoeg qua geluid.
past ook prima zo op de decoderplaat.

Verdere plannen met deze br151, andere type rode leds zoals eerder beschreven.
En een soort van interieur of cabine met machinist zou wel leuk staan. :D :D
Maar i.v.m. de dcm motor moet ik nog even bedenken hoe ik dit ga doen.
Had in ieder geval al de leds een plek gegeven in de slotgaatjes boven de bestaande lichtpunten.


Derk
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Netjes hoor.
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Mooi gedaan Dirk  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Mijn zoontje is er zeer blij mee :D

Was een leuk leer proces om te maken.
Vooral met msd, led en weerstand moet ik even inkomen wat praktische en handig is om mee te werken.
0603 weerstanden zijn voor mij te klein om normale draden aan te solderen, dus ga bij de volgende 1206 gebruiken.
Het is uiteindelijk wel gelukt met een loep met licht, maar dan nog, haast niet te doen om goed te solderen met dikkere draden.
En ze zijn zo klein dat als er 1 weg valt je een ongeluk zoekt......... 8o
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Gezien de prijs van die dingen laat ik ze dus gewoon liggen als er eentje valt. Ruimt de stofzuiger wel op. Meteen een nieuwe pakken en niks zoeken scheelt een hoop ergernis. En bedrading doe je met decoderdraad, liefst die van ESU, Digikeys draad is een stuk stugger en werkt ook niet lekker. 0,14 draad is inderdaad veel te dik.
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 151 DB Cargo 37432.1
Gebruik en hergebruik de draden van marklin msd3 decoder  ;) ;) :D

Mijn streven is ook om alles of zoveel als mogelijk met decoderdraad van de decoder te maken.
Knip ze af op lengte zoals origineel. dus hou regelmatig stukjes over die ik bewaar en hergebruik om de kleurcodes te behouden.

Ik had dit met 0,03 viessmann draad, lekker dun en soldeer baar maar "solid core" en dus erg lastig want de kans is dat je het draad met soldeer bevestiging lostrekt van de smd uiteindjes bij het positioneren en ze dan kunt weggooien.
Dus geen succes voor in een locje.
Qua weerstandjes heb ik meer succes met 1206 in grote met decoder draad van de msd3 decoder set.