Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Brand in Marklin motorpost en in de echte Mp

Gestart door Gonbidatu donderdag 14 april 2022, 11:35:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brand in Marklin motorpost en in de echte Mp
Ls

In de bestaansjaren van de Mp van de PTT zijn er een aantal van hen door brand beschadigd. Hieronder een kleine greep.

De mP 3021 raakt op 13 oktober 1970 betrokken bij een ongeval te Beek-Elsloo. Het motorpostrijtuig was met wagens onderweg als van naar . Door het ongeval vatte het vlam en brandde geheel uit. In totaal werden poststukken verbrand. Door de hitte zakt de rijtuigbak door. De schade is dermate groot dat herstel niet meer word overwogen. Het motorrijtuig wordt op oktober 1970 naar de Maastrichtse werkplaats overgebracht. Op 9 november 1970 komt het motorrijtuig aan bij de Haarlemse werkplaats en wordt naast de uitgebrande mP 3010 op het buitenterrein neergezet. Het motorrijtuig wordt op 29 januari 1974 afgevoerd. Op 12 maart 1974 wordt het rijtuig naar de sloper overgebracht.

De mP 3035 raakt op 23 augustus 1990 in brand. Hierbij wordt het interieur van het rijtuig vernield. De PTT besluit om het rijtuig niet meer te laten herstellen. Op 6 januari 1991 wordt de motorpost uit het materieelpark geschrapt. Er werd overwogen om het rijtuig te herstellen en in te richten als nieuw ATB meetrijtuig, maar dit vind geen doorgang. Het rijtuig is hierop gesloopt op 25 september 1992.

In de nacht van 16 op 17 maart 1995 breekt brand uit in de mP 3008 als gevolg van kortsluiting. De motorpost was onderweg als trein 50905 van Leeuwarden naar Utrecht via Arnhem, toen het in de buurt van Wijhe tot stilstand kwam. De motorpost brandde geheel uit. Er gingen 200.000 poststukken verloren. Op 23 maart 1995 werd de mP van Zwolle naar Haarlem overgebracht. Door de brand was de mP dermate beschadigd, dat herstel niet meer tot de mogelijkheden behoorde. In mei 1996 werd de 3008 gesloopt.

Het bovenstaande gegeven heeft mij geinspireerd om een Mp in model te maken.( Met dank aan de créme brulee brander).
Waarschuwing voor de gevoelige kijkertjes, dit artikel  bevat 'schokkende foto's!!! U bent gewaarschuwd .
:D
Wonder boven wonder is bij de 'brand' de aandrijving intact gebleven (Hoogvermogen en decoder 70670) Dus het rijdt netjes. Echter geen verlichting ed .

Dit project is een vervolg op mijn project van NS  "slooptransporten".

Met vr groet, Koos Wijmans
PS
De foto van een echte uitgebrande Mp is van dhr N. Spilt, welke zijn welwillende toestemming aan mij heeft gegeven, om zijn foto te mogen gebruiken.
Re: Brand in de motorposten door de jaren heen
Vervolg foto's
Re: Brand in Marklin motorpost en in de echte Mp
 B) Gaaf projectje, ziet er erg "mooi" uit. :thumbup:
Dat zien we hier niet veel op het forum, hobbyisten die hun treintjes in de fik steken. :D

Dirk-Jan

N.B.
Een foto opsturen naar Märklin met de vraag hoe het kan dat de verlichting niet meer werkt. >:-D
Re: Brand in Marklin motorpost en in de echte Mp
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Brand in Marklin motorpost en in de echte Mp
Leuk idee Koos, maar ik denk dat je beter anders te werk had gegaan de motorpost met hitte te lijf te gaan, omdat kunststof heel anders vervormd dan staal.
Je had de bak bijvoorbeeld kunnen ontdoen van ramen en dan kaal maken en voorzien van brand en roestsporen.
Wel een leuk initiatief.  :)
Re: Brand in Marklin motorpost en in de echte Mp
LS
Ik wilde een model wat  in de fik heeft gestaan ,anders is het niet echt.😁
En gewoon ook om te zien wat er gebeurt  met het materiaal.

🖒
Re: Brand in Marklin motorpost en in de echte Mp
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Brand in Marklin motorpost en in de echte Mp
Niet gebaseerd op beeldmateriaal van een échte loc-brand, maar op herinneringen uit een vorig leven.
In 2016 even nagedacht over een tegelijk definitieve en nuttige eindbestemming van een ruim 50 jaar in een rommelbakje rustend industrie-dieseltje ( DHG500 / Märklin 3078) zonder motor.

De losse kap voorzichtig zwart laten blakeren boven een waxinelichtje en de plexi-raampjes verbrijzeld met een puntslagje.

Aan ideeën geen gebrek:
- met kettingetjes achter een tweeling-broertje gekoppeld en sporadisch de baan op
- nabij of in BW-herstelwerkplaats
- op het einde van een doodlopend fabrieks- of havenspoor
- tafereel "einde bluswerken" (in combinatie met enkele brandweerwagens, een politiewagen en bijhorend Preiser-'personeel)
Re: Brand in Marklin motorpost en in de echte Mp
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Brand in Marklin motorpost en in de echte Mp
Ik heb ook zo'n ouwe blauwe, jeugd sentiment. Die zou ik dus nooit in de fik steken.  :O ;)
Heel moedig wat jullie gedaan hebben. O:-D
Re: Brand in Marklin motorpost en in de echte Mp
Ls Dat laatste voorbeeld is leuk ,Ludo.Zeker als oefening bij bijv. calamiteitenbestrijding

Groet,Koos
Re: Brand in Marklin motorpost en in de echte Mp
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Brand in Marklin motorpost en in de echte Mp
@ Koos
Aan een rampoefening had ik nog niet gedacht;  mijn THW-materieel &  -Preisers kunnen dan ook ingezet worden ( + 1 ambulance die ik bij deze toevoeg  aan mijn verlanglijstje).
Dank je wel voor de tip :thumbup:

@ Ad
Over rampen gesproken:
Die 3078 was een probleemloc (gelukkig de enige ooit  :) ) die na een paar jaar spelen altijd wel ergens haperde zodat de vakhandelaar na 2 herstellingen de raad gaf om een nieuwe loc te kopen, waarvoor de centen echter ontbraken. Die brave man heeft mij dan uit medeleven nog een oud 3029-stoomlocje cadeau gegeven.
Ik heb het technisch binnenwerk van die 3078 volledig verwijderd toen ik zo'n 15 jaar jong was en mijn treinbaantje nog als speelgoed beschouwde.
Vanaf dan is de loc verder gebruikt als dummy in combinatie met de gekregen 3029 of met mijn allereerste loc ( een tenderloc type 3000 die het het na 58 jaar dienst! - nog altijd prima doet).
De motor ging de vuilbak in. De rijrichtingschakelaar en koolstofborstels zijn bewaard en x jaren later gebruikt als vervanging voor versleten exemplaren.