Model Bahnhof Flüelen is
a. geen bouwdoos
b. niet van resin (of ander plastic) maar van hout (Faller) of blik (Kibri)
c. van vóór 1955 (het jaar van de plastic bouwpakketten introductie door Faller, zie bijlage)
Faller kwam daar overigens laat mee. Andere merken produceerden al eerder gebouwen met thermoplastic onderdelen.
In de overgangsfase van houtbouw naar plasticbouw gebeurde van alles.
Van sommige gebouwen zijn meerdere versies, door het toepassen van steeds meer plastic onderdelen.
Bron:
3 versies met deels plastic onderdelenEr speelt ook een ander fenomeen in die tijd (Otto Hübchen).
Hij begon na de oorlog als rondreizende kermisklant met een Märklin baan, gebouwd rond 1952, met daarop Bahnhof Flüelen als grote publiektrekker. Hij schreef daarover ook een boek, met foto's (boekrecensie en enkele foto's staan nog steeds online).
Otto Hübchen reed van 1954-1961 door Duitsland rond met een Mobiele Märklin Anlage "Seeblick".
Daarover schreef hij een boek:
Die Modelleisenbahn in der Landschaft (1959).
Op die baan stond Bahnhof Flüelen (Faller 111), en daarvan zijn nog foto's online.
Zijn volgende baan, 1961-1962, met Fleischmann, was bijna identiek, ook met Bahnhof Flüelen erop.
En ook daarover publiceerde hij een boek. En daarvan zijn nog foto's online.
Beroemd werd Otto Hübchen met z'n derde baan en boek over Arnold en de grote voordelen van de N-schaal: Die kleinste Bahn auf grosser Fahrt (1969), en daarop stond uiteraard geen Bahnhof Flüelen.
ik kom hier later op terug met wat verwijzingen.