Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bezetmeldingen kloppen niet - steeds 1 verschoven

Gestart door ZwiMa dinsdag 29 maart 2022, 12:11:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bezetmeldingen kloppen niet - steeds 1 verschoven
Ik maak gebruik van de Digikeijs DR4088 GND s88-modules en Central Station 3+. De S88-kabel is onderin het CS3+ ingestoken.
Momenteel heb ik 9 s88-modules aangesloten en heb het volgende probleem.

Bij de 9e module worden de bezetmeldingen niet goed op CS3+ getoond. Zet ik een trein op de rail die verbonden is met de 1e S88-ingang dan wordt deze niet getoond op het CS3+-scherm. Zet ik de trein op de rail die verbonden is met de 2e S88-ingang dan wordt op het CS3+ de 1e rail als bezet gemeld. En zo voort. Dus de 16e wordt gemeld bij de 15e.
Ik heb alle draden gecontroleerd en ook de instellingen (bus, module en nummer) op het CS3+.
Ook heb ik al een andere S88-module geprobeerd, maar zonder resultaat.
Re: Bezetmeldingen kloppen niet - steeds 1 verschoven
Ik heb ook een dergelijk probleem gehad bij de S88n-diode van Rosoft. Bij mij werd dit probleem opgelost door de allereerste UTP kabel, dus de kabel tussen de CS3+ en de eerste S88 module, niet langer dan 1 meter te nemen. Dus de eerst UTP kabel altijd max. 1m en de kabels tussen de volgende S88 modules maakt verder niet uit en kan 3m, 5m en zelfs 7m zijn en misschien nog wel langer.
Geen idee waarom de eerst max 1m mag zijn maar het werkte daarna wel.... dus ik blij  :)
Re: Bezetmeldingen kloppen niet - steeds 1 verschoven
Hallo Pieter,

Helaas bij mij werkt dat niet. Ik heb mijn 2m kabel vervangen door een 50cm. Maar het probleem blijft.

Op de club kreeg ik ook een aantal tips o.a.
- is de totale lengte meer dan 20 meter - nee ik zit pas aan de 13 meter
- wat als je nog een 10e S88-module koppelt - ook dat hielp niet. In de 10e module krijg ik hetzelfde euvel. 1e niet en bij 2e wordt 1e gemeld.
Re: Bezetmeldingen kloppen niet - steeds 1 verschoven
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmeldingen kloppen niet - steeds 1 verschoven
Citaat van: ZwiMa op dinsdag 29 maart 2022, 12:11:06
Bij de 9e module worden de bezetmeldingen niet goed op CS3+ getoond. Zet ik een trein op de rail die verbonden is met de 1e S88-ingang dan wordt deze niet getoond op het CS3+-scherm. Zet ik de trein op de rail die verbonden is met de 2e S88-ingang dan wordt op het CS3+ de 1e rail als bezet gemeld. En zo voort. Dus de 16e wordt gemeld bij de 15e.
Volgens de handleiding kan dit verschijnsel alleen optreden als er 1 bezetmelding niet werkt.

Want bezetmeldingen worden in de volgorde van aansluiting verwerkt, en zijn niet afzonderlijk adresseerbaar.

Dus als het bij de 9e module fout gaat, dan zit de foutieve aansluiting aan het eind van de 8ste module,
of op 1e van de 9e module.

Het zit dan dus niet in de module zelf, en verwisseling van die module voor een andere heeft dan ook geen zin.
Het zit 'm in je massadraad (is de rails verkeerd om geknipt of aangesloten, ontbreekt er ergens een diode, of zit die verkeerd om?

Aan zoiets moet je dan gaan denken.
Re: Bezetmeldingen kloppen niet - steeds 1 verschoven
Hallo Jan22,

Bedankt voor je reactie.
Ik vind het wel vreemd dat het lampje op de S88-module wel gaat knipperen als ik op het betreffende stuk rail een trein zet. Dus in mijn optiek wordt er wel een bezetmelding gedetecteerd.

Maar ik ga nog eens een paar dingen na, o.a. vervangen 8e module en/of kabel tussen 8 en 9.
Re: Bezetmeldingen kloppen niet - steeds 1 verschoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Bezetmeldingen kloppen niet - steeds 1 verschoven
Het lampje zit alleen aan die poort. Als er 1 poort defect is, merkt hij dat waarschijnlijk niet. Het is een soort schuifregister, een S88.
Re: Bezetmeldingen kloppen niet - steeds 1 verschoven
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

Het probleem is inmiddels getackeld. Op de Märklinbaan bij onze club hadden ze hetzelfde probleem bij hun RoSoft S88-kastjes.
Zij vonden de oplossing op internet. Er moet een S88-repeater tussen geplaatst worden.

Het is de S88-repeater, artikel 44-09310-01, van tams elektronik (www.tams-online.de).

Bij deze kan het topic worden afgesloten.

Re: Bezetmeldingen kloppen niet - steeds 1 verschoven
Toch nog even een vraagje hierover.
Is 1 repeater voldoende? Of moet er om de zoveel meter weer een repeater geplaatst worden?
En waar plaats je de repeater precies?
Re: Bezetmeldingen kloppen niet - steeds 1 verschoven
Hallo PietMarklin,

Volgens de handleiding zou je de repeater pas na 20 meter nodig hebben.
Ik zit met mijn 9 S88-modules pas aan de 13 meter.
Ik heb hem tussen de 5e en 6e module in geplaatst. De 1 meter kabel heb ik vervangen door 2 kabels van 50 cm en deze verbonden met de repeater.

mvg
Hans