Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Onbekende decoder

Gestart door Arthur G dinsdag 15 maart 2022, 22:37:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onbekende decoder
Lid sinds: 2021

offline
Onbekende decoder
Hallo iedereen

Zou er mij iemand kunnen helpen met de correcte benaming van een decoder en hoe ik deze moet aansluiten?

Wat ik momenteel weet, de geluidsmodule is een DRM-01M (merk ESU?). Mijn vraag is hierover naar waar moet de losse oranje draad?
Op de decoder zelf staat ook ESU, ik vermoed een versie 4 maar er bestaan een heleboel verschillende.

Dank u wel alvast!
Zie onderstaande foto

Mvg
Arthur
Re: Onbekende decoder
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onbekende decoder
Op basis van de bruine condensator in de hoek en de positie van overige componenten, voor zover te onderscheiden, vrijwel zeker een Lokpilot2. Volgende keer graag een scherpere foto Arthur, met ook minder reflectie.  :)
Het is mogelijk een oem-versie met de nodige beperkingen.

Volgens een draadje op Stummi volgt de bedrading van de geluidmodule de Märklin kleurennorm. Oranje is dan de plus van de voeding. Die wordt denk ik van de hoofdprint afgetapt en niet van de decoder.
https://www.stummiforum.de/t87051f5-M-rklin-Soundmodul-verantwortlich-f-r-Decodertod.html

Weet je uit welk model de module komt?
Schijnt overigens niet meer dan een toetertje te zijn.
Re: Onbekende decoder
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onbekende decoder
Zie HGH

De SVT 137 dus?  De decoder is een Märklin FX decoder (ESU Lopi 2).
Re: Onbekende decoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Onbekende decoder
Ik heb het vermoeden dat deze uit een 3-delige ICE-2 komt van Marklin; art.nr 29795, (2004-2005) (Br 402 013-7)
De eerste versie, in verkehrsrot, met nog de 5-polige motor in draaistel.
Deze wordt aangestuurd door een ESU Lp2 decoder, verbonden met een Marklin soundmodul met het geluid "Hoorn".
Er is ook een latere versie onder nr 29790 welke indentiek is, behalve dat de geluidsmodul ook nog een "stationsomroep" als 2e geluid bevat. (2006-2009)

Ik kan alleen het type luidspreker niet plaatsen met de versie die bij mij in de genoemde ICE-2 zit.

Mvg
Marcel
Re: Onbekende decoder
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onbekende decoder
In ieder geval op Moba een plaatje van de combinatie LP2 met deze geluidmodule in de 29795. Daarop is met enige moeite inderdaad te zien dat de oranje draad van de module aan de hoofdprint is gesoldeerd. In andere modellen met deze combinatie zal dat niet anders zijn.

KLIK

Het is helaas niet goed te zien waar dat printspoor naartoe gaat. 'Mogelijk' naar de decoderaansluiting van de blauwe draad (plus voor de functies op de decoder). Dat is in de DCC-kleurcodering het equivalent van de oranje draad in de Märklin kleurcodering.
Verder daar in de tekst de beperkingen van de decoder: alleen Motorola en slechts 80 adressen.

EDIT Fred, linkje ingekort.

Verzoekje, lees deze ook eens: KLIK