Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Schroevendraaiers met magnetische punt

Gestart door Hans 2.0 TDI zondag 20 februari 2022, 11:05:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schroevendraaiers met magnetische punt
Goedemorgen, mijn vraag is welke schroevendraaiers met magnetische punt jullie gebruiken (mits in gebruik natuurlijk) om locs weer in elkaar te schroeven. Sommige schroefjes/boutjes zijn zo klein dat het onmogelijk is om ze eerst met de hand te plaatsen en dan vastdraaien. Gaat vaak om kruiskop boutjes die echt zeer klein zijn. Advies is welkom!!! Gr, Hans
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
tegen een luidspreker houden of magneet van een motor
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Hoi Hans,
Even een paar keer met een magneet over de top van je schroevendraaier bewegen, wordt  magnetisch en net sterk genoeg om een schroefje op zijn plaats te houden.

Gr Matje
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Mijn schroevendraaier voor kleine kruiskopschroeven is niet magnetisch.
'k Doe een beetje vet in de groeven van de kruiskopschroef, dat heeft voldoende kleefkracht om
het schroefje door de schroevendraaier vast te houden.
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Ik heb een plat stukje magneet vastgeplakt in een hoekje van mijn werktafeltje.
Na gebruik van de kruiskop schroevendraaier leg ik die dan daarop, rolt niet weg en is altijd klaar voor actie.
(Ik gebruik ook nog wel eens van die hele kleine schroefjes, de C-rail kruiskopschroefjes)

Dirk-Jan
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
ok, maar die C Rail kruiskopschroefjes zijn groter dan wat er in sommige locs zit. Bij C rail sla ik eerst een gaatje en dan lukt het wel om beginnetje te maken met de hand. Maar in locs is het nog kleiner en kom je er echt niet bij
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Ik gebruik dit:

Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Op de beurs in Houten staan van die instrumentenmannetjes. Die hebben kleine pincetten (met gebogen naald-dikke puntjes). Daarmee kan je prima de minischroefjes vasthouden. Dan heb je geen magnetische schroevendraaier of vette schroefkop meer nodig. Ik heb er een die ca. 45 graden buigt en een in een halve S-vorm.
Ik gebruik ze o.a. voor de vervanging van M-wissellampjes (schroefjes die de klepjes dicht houden), diverse schroeven uit diverse locs halen en vasthouden bij indraaien, omleggen van antislipbandjes, maar ook bij het lijmen van onderdelen op Z-huisjes.

Mijn probleem was juist dat al mijn schroevendraaiers (en pincetten) magnetisch werden. Bij Ali een elektrische demagnetiseur gekocht...

Groet, Paul
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
 @citaat @citaat

Idd vervangen lampje van M-wissel is ook drama
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Voor mijn niet magnetische schroevendraaiers heb ik een klein magneetje van een oud keukenkastje. Bij kleine boutjes hang ik die aan de schroevendraaier en als ik klaar ben haal ik die er weer af.

   M.vr.gr.   Ab
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Je kan ook een klein stukje papier tussen schroef en schroevendraaier drukken, dan klem de schroevendraaier in de schroef.
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Een ieder bedankt voor de tips!!! Zal nu moeten lukken. Gr, Hans
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Die tip van Paul (45 graden pincet) werkt fantastisch. Heeft me vandaag veel gepiel bespaard. Bedankt!
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
 :thumbup: :thumbup:
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
 @citaat @citaat Daar is dit forum voor  ;)
Groet, Paul
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Citaat van: pajomaho op zondag 20 februari 2022, 12:12:28
Mijn probleem was juist dat al mijn schroevendraaiers (en pincetten) magnetisch werden.
RVS pincetten gebruiken deze worden niet magnetisch en je heb bij de duurdere merken ook setjes schroevendraaiers die niet magnetische worden.
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Schroevendraaiers met magnetische punt
 @citaat @citaat
Doe ik dus ook, soms gebruik ik ook krimpkous als 'schroefjesvasthouder'... Gaat prima :thumbup: