Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam

Gestart door Laurent zaterdag 12 februari 2022, 00:34:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Hallo allemaal,

Ik ben er, voor het eerst sinds tijden, weer eens opuit geweest nadat ik las dat er vanavond maar liefst 4 nachttreinen in een tijdsbestek van 2 uur vanuit Amsterdam verder zouden rijden Europa in of in Amsterdam zouden beginnen. Aangezien ik de Nightjets ook nog niet te pakken had, ben ik maar even de deur uit gegaan.


RXP 9901 + Alpenexpress te Amsterdam CS by Sporingerdam, on Flickr
In het laatste licht van de dag kwam de RXP9901 met de eerste Alpen Express in 2 jaar tijd Amsterdam binnen, om vanuit daar de reis verder voort te zetting richting Venlo, alwaar een lokwissel zal plaatsvinden. Uiteindelijk zal deze trein morgenochtend in Wörgl gesplitst worden en gaat er 1 deel linksaf Oostenrijk in, om in Vorarlberg te eindigen, terwijl het andere deel rechtsaf gaat om in Salzburg (provincie) te eindigen.


RXP9901 + ICE3 te Amsterdam CS by Sporingerdam, on Flickr
Een NS ICE (4653) die nog op pad ging naar Frankfurt kwam even buurten bij de Alpen Express.


Green City Trip BR 189 by Sporingerdam, on Flickr
Bij de Green City Trip dacht de treindienstleider blijkbaar dat ie met een los treinstelletje te maken had. Die werd via allerlei grotendeels onzichtbare wisselbewegingen (zicht ontnomen door een IC) op spoor 2 binnen genomen, wat hem noodzaakte tot het doorrijden tot het einde van het perron. Vervolgens werd nog met 2,5 bak het perron weer uit gereden, om aannemelijk de wisselstraat achter vrij te krijgen. Dit resulteerde in het uitvallen van de Sprinter naar Rotterdam en het vertragen van de IC naar Nijmegen die hier 7 minuten voor had moeten vertrekken. Ik zal er maar niet bij vertellen dat vervolgens ook nog het combineren van de IC's vanwege overgang van 10 minutendienst naar kwartiersdienst mislukte.
Vanwege de voor ons vervelende stopplek, maar een poging gedaan er wat van te maken met het Amrath Hotel op de achtergrond. Wellicht had ik een iets hoger standpunt moeten kiezen, maar die kans kreeg ik niet meer. Je ziet hier het sein al verspringen.

Reguliere treinen begonnen met de NJ421+40421

NS 193 766 + NJ (40)421 by Sporingerdam, on Flickr
Getrokken door de eerste NS Vectron, 193 766, staat Nightjet 421+40421 klaar voor vertrek naar Innsbrück en Wenen. De NS Vectron zal de trein tot Keulen West trekken, alwaar de ÖBB Taurus naar Wenen ervoor komt. Deze ÖBB Taurus is afkomstig uit Aken en heeft de 4 rijtuigen vanuit Brussel, NJ425, aan de haak. Dat doet ie alleen op Maandag, Woensdag en Vrijdag. Dit konvooi, van dan 14 rijtuigen, zal doorijden naar Nürnberg, alwaar treindeel 40421+425 omgerangeerd wordt met de lok en de rijtuigen naar Innsbrück overstappen op het treindeel 40491 vanuit Hamburg naar Innsbruck. De rijtuigen Hamburg - Wenen gaan met de ÖBB Taurus mee naar Wenen, terwijl de Innsbrück meegaan met de BR101 uit Hamburg totaan München. Het deel Hamburg - Innsbrück bevat tevens autotransporters. In München blijft de 101 achter en komt er aan de andere kant een 1216. Dan heb je de klassieke situatie waarin de autotransporters tussen lok en rijtuigen hangen. Gelukkig zijn ze administratief ook rijtuig, dus kan dat prima.


NS 193 759 + Nightjet 403 by Sporingerdam, on Flickr
Als laatste de beurt aan Nightjet 403, met als lok de 193 759, naar Basel en Zürich... Alhoewel, NightJET? Nightboemel is een betere naam. En met maarliefst 6 van de 10 rijuigen niet in Nightjet (normaal 6 van de 14) bestickering, maar totaal wel in 3 verschillende kleuren, is het in ieder geval nog een redelijk bont zooitje geworden. Een beetje zoals voorheen met de Euronight/Citynightline mix. Op deze NS dienst komt de Vectron het verst "van huis", die gaat door tot Frankfurt HBF, alwaar gewisseld wordt op een BR101.

En zonder afleidende dubbeldekker in beeld

NS 193 759 + Nightjet 403 by Sporingerdam, on Flickr

Groet,
Laurent
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Mooie foto's Laurent, beter dan de foto's die je met je telefoon had gemaakt. Zo'n NS Vectron kan dus ook probleemloos op een Duitse modelspoorbaan.
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Ik heb me even tot plaatjes kijken beperkt. Dat mag er bepaald zijn, echt genieten, complimenten! :) :thumbup:
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Mooie foto's, Laurent !
en een leuk verslag.
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Leuk om te zien Laurent! Hoewel het lijkt alsof je vanaf de andere zijde van de trein hebt gefotografeerd, misschien heb je toch kunnen zien hoe druk het was?
Dat vraag ik me echt af: plotseling 4 nachttreinen naar diverse bestemmingen, hoeveel reizigers zou dat nou trekken?

Groet Dennis
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Ze staan er mooi op Laurent  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Leuk om te zien dat het nachtleven op spoor weer los is.
Dank voor het delen van deze sfeervolle beelden.

Groet, Erik
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Heb de platen bekeken natuurlijk maar ook de text aandachtig gelezen, leuke info :thumbup:
Mooie sfeer foto's

Gr. Jan
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Hi Laurent,

Mooie foto's en ook interessant.

groet
Harald
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Laurent,

Prachtige foto's van het CS van Amsterdam met de nachttreinen. :) :thumbup:
Heb net uitgebreid de teksten en nogmaals de foto's bekeken die ik vanochtend snel had doorgekeken.

Groet Michel
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Citaat van: d.vanaalst op zaterdag 12 februari 2022, 11:33:55Dat vraag ik me echt af: plotseling 4 nachttreinen naar diverse bestemmingen, hoeveel reizigers zou dat nou trekken?
Tja, hoewel moment opname en dus niet representatief:

Innsbruck heen 21-01, 1e klas (dwz eigen coupé) 3 maanden(!) van te voren volgeboekt, terug op 29-01 idem
Uitgeweken naar resp 20-01 en 30-01, daar hadden wij nog plek, maar het betreffende rijtuig was wederom vol

Van de andere rijtuigen heb ik geen beeld, maar kijkend naar het aantal passagiers wat in Utrecht (heen do) resp Innsbruck (terug zo) opstapte is er zeker in deze periode, wel degelijk belangstelling voor dit soort verbindingen.

En die ervaring is in lijn met de vorige CNL verbindingen in deze (wintersport)periode: Je moet er vroeg bij zijn, zeker als je de comfort klasse wilt hebben.
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Citaat van: frank-103 op zaterdag 12 februari 2022, 08:35:20
Mooie foto's Laurent, beter dan de foto's die je met je telefoon had gemaakt. Zo'n NS Vectron kan dus ook probleemloos op een Duitse modelspoorbaan.
Die NS Vectron kan je inderdaad prima inzetten op een Duits gethematiseerde baan.

Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 12 februari 2022, 10:07:48
Ik heb me even tot plaatjes kijken beperkt. Dat mag er bepaald zijn, echt genieten, complimenten! :) :thumbup:
Thanks voor het compliment.

Citaat van: Wim op zaterdag 12 februari 2022, 10:25:53
Mooie foto's, Laurent !
en een leuk verslag.
Bedankt.

Citaat van: d.vanaalst op zaterdag 12 februari 2022, 11:33:55
Leuk om te zien Laurent! Hoewel het lijkt alsof je vanaf de andere zijde van de trein hebt gefotografeerd, misschien heb je toch kunnen zien hoe druk het was?
Dat vraag ik me echt af: plotseling 4 nachttreinen naar diverse bestemmingen, hoeveel reizigers zou dat nou trekken?

Groet Dennis
Afgaande op de hoeveelheid volk die er in Amsterdam al in zat, denk ik dat ze op zich niet te klagen hebben. Bedenk dat de NJ's allebei in Amsterdam starten en naar verluidt gedeeltelijk niet boekbaar zijn tot Düsseldorf. Je hebt wel beperkingen, maar je mag wel een heleboel qua reizen als je aan de voorwaarden voldoet.

Verder, de Green City Trip is natuurlijk een pendel die telkens ergens anders naartoe gaat. Volgende week gaat ie naar Praag en blijft ie daar 5 dagen staan. De Alpenexpress is echt een seizoenstrein die vooral het comfort levert niet meer over te hoeven stappen totdat je nagenoeg in je skigebied bent. Ze bieden aansluitende bustransfers naar bijvoorbeeld Schladming, vanuit Bischofshofen toch nog wel een half uur tot 3 kwartier rijden. Maar voordat je in bijvoorbeeld Bischofshofen bent, vanuit Wörgl, heb je al wat aansluitingen gehad. Voorheen gingen ze ook wel echt naar Schladming. En laat die hoek van de Tauern en vooral het stukje ervoor een gedeelte van Oostenrijk zijn wat ik zelf ook wel ken. Vanuit Wörgl gezien heb je een stop in Westendorf, Kirchberg i.T., Kitzbühel, St. Johann i.T., Fieberbrunn, Saalfelden, Zell am See, Schwarzach St. Veit, St. Johan i.P. (de Skibus naar Alpendorf komt langs het Bahnhof) en Bischofshofen. Voorheen kon je nog door naar Eben, Altenmarkt (biedt weer een busaansluiting op Zauchensee), Radstadt en Schladming.

Zoals ik al zei, in die hoek ben ik vaker geweest. Ik heb een aantal jaar St. Johan i.P. als eindstation gehad. Ik nam alleen altijd een normale nachttrein. Begon met de CNL naar München, later ben ik vanuit Amsterdam eerst naar Keulen gereisd om daar EN421 te nemen, de voorloper van de huidige NJ421, die toen nog reed tussen Düsseldorf en Wenen. Dan in Wels eruit, EC naar Frankfurt over Salzburg en in Salzburg op de IC naar Klagenfurt. Rond 16:30 ofzo weg uit Amsterdam, 2:15 uur overstap op Keulen en uiteindelijk rond 9:30 stond ik bij de skilift.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 12 februari 2022, 11:55:24
Ze staan er mooi op Laurent  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Thanks Peter!

Citaat van: erik01 op zaterdag 12 februari 2022, 12:36:32
Leuk om te zien dat het nachtleven op spoor weer los is.
Dank voor het delen van deze sfeervolle beelden.

Groet, Erik
Zekers. Nou is de Nightjet eigenlijk nooit helemaal weg geweest uit Nederland sinds de introductie, maar er zijn er de afgelopen jaren diverse uitgevallen.

Citaat van: 44er op zaterdag 12 februari 2022, 13:30:18
Heb de platen bekeken natuurlijk maar ook de text aandachtig gelezen, leuke info :thumbup:
Mooie sfeer foto's

Gr. Jan
Mooi dat de info ook is bevallen. :)

Citaat van: Haradigi op zaterdag 12 februari 2022, 15:05:25
Hi Laurent,

Mooie foto's en ook interessant.

groet
Harald

Dank Harald.

Citaat van: h0_miessie op zaterdag 12 februari 2022, 15:27:14
Laurent,

Prachtige foto's van het CS van Amsterdam met de nachttreinen. :) :thumbup:
Heb net uitgebreid de teksten en nogmaals de foto's bekeken die ik vanochtend snel had doorgekeken.

Groet Michel
Weer wat wijzer geworden? >:-D

Citaat van: R.C.Grootveld op zaterdag 12 februari 2022, 15:44:40
Citaat van: d.vanaalst op zaterdag 12 februari 2022, 11:33:55Dat vraag ik me echt af: plotseling 4 nachttreinen naar diverse bestemmingen, hoeveel reizigers zou dat nou trekken?
Tja, hoewel moment opname en dus niet representatief:

Innsbruck heen 21-01, 1e klas (dwz eigen coupé) 3 maanden(!) van te voren volgeboekt, terug op 29-01 idem
Uitgeweken naar resp 20-01 en 30-01, daar hadden wij nog plek, maar het betreffende rijtuig was wederom vol

Van de andere rijtuigen heb ik geen beeld, maar kijkend naar het aantal passagiers wat in Utrecht (heen do) resp Innsbruck (terug zo) opstapte is er zeker in deze periode, wel degelijk belangstelling voor dit soort verbindingen.

En die ervaring is in lijn met de vorige CNL verbindingen in deze (wintersport)periode: Je moet er vroeg bij zijn, zeker als je de comfort klasse wilt hebben.
Ik pakte eigenlijk nooit de comfort. Ook van het najaar, toen ik naar Zuid Duitsland was, heb ik niet de Nightjet naar huis gepakt, maar de nacht ICE. Die is sneller en goedkoper. Zeker de verbinding naar Nederland is vaak uitverkocht, viel mij in die periode op. Ik kreeg al reisadviezen naar Hannover om daar de Berlijntrein naar huis te pakken.

Met de CNL nam ik eigenlijk altijd een Ruhesessel. Daar sliep ik prima in. Enige irritante vond ik dat ze het licht al tussen Stuttgart en Ulm weer wat feller aandeden. In de EN421 heb ik dat 1x gedaan, kwam ik in een 6 persoons coupetje terecht. Was meteen de laatste keer, daar nam ik daarna wel een liegewagen. :)

Als je bij AE op de website kijkt, dan zie je dat ze redelijk uitverkocht zijn. De laatste rit nar Oostenrijk zit vol, deze rit had geen plaatsen meer beschikbaar. Er is dus voldoende vraag naar.

Wat ook nog leuk is, is dat je in feite 2x een trein met BTX materieel hebt. De Alpen Express rijdt met BTX materieel, maar de NJ naar Zürich heeft zijn slaap- en ligrijtuigen ook van BTX betrokken. Dat zal alleen een langduriger huurcontract zijn, want die zijn omgestikkerd. Leuk feitje daarbij is weer dat de slaaprijtuigen voormalig ÖBB T2S zijn.
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
In Duitsland heeft ook iemand de 4 treinen opgepikt  :)



Groet, Victor
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Een avondje nachttreinen kijken op Amsterdam
Ik heb ook gefilmd. Niet helemaal naar mijn zin qua belichting. En voor de CGT ben ik naar Amstel gestoven.