Citaat van: frank-103 op zaterdag 12 februari 2022, 08:35:20
Mooie foto's Laurent, beter dan de foto's die je met je telefoon had gemaakt. Zo'n NS Vectron kan dus ook probleemloos op een Duitse modelspoorbaan.
Die NS Vectron kan je inderdaad prima inzetten op een Duits gethematiseerde baan.
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 12 februari 2022, 10:07:48
Ik heb me even tot plaatjes kijken beperkt. Dat mag er bepaald zijn, echt genieten, complimenten!
Thanks voor het compliment.
Citaat van: Wim op zaterdag 12 februari 2022, 10:25:53
Mooie foto's, Laurent !
en een leuk verslag.
Bedankt.
Citaat van: d.vanaalst op zaterdag 12 februari 2022, 11:33:55
Leuk om te zien Laurent! Hoewel het lijkt alsof je vanaf de andere zijde van de trein hebt gefotografeerd, misschien heb je toch kunnen zien hoe druk het was?
Dat vraag ik me echt af: plotseling 4 nachttreinen naar diverse bestemmingen, hoeveel reizigers zou dat nou trekken?
Groet Dennis
Afgaande op de hoeveelheid volk die er in Amsterdam al in zat, denk ik dat ze op zich niet te klagen hebben. Bedenk dat de NJ's allebei in Amsterdam starten en naar verluidt gedeeltelijk niet boekbaar zijn tot Düsseldorf. Je hebt wel beperkingen, maar je mag wel een heleboel qua reizen als je aan de voorwaarden voldoet.
Verder, de Green City Trip is natuurlijk een pendel die telkens ergens anders naartoe gaat. Volgende week gaat ie naar Praag en blijft ie daar 5 dagen staan. De Alpenexpress is echt een seizoenstrein die vooral het comfort levert niet meer over te hoeven stappen totdat je nagenoeg in je skigebied bent. Ze bieden aansluitende bustransfers naar bijvoorbeeld Schladming, vanuit Bischofshofen toch nog wel een half uur tot 3 kwartier rijden. Maar voordat je in bijvoorbeeld Bischofshofen bent, vanuit Wörgl, heb je al wat aansluitingen gehad. Voorheen gingen ze ook wel echt naar Schladming. En laat die hoek van de Tauern en vooral het stukje ervoor een gedeelte van Oostenrijk zijn wat ik zelf ook wel ken. Vanuit Wörgl gezien heb je een stop in Westendorf, Kirchberg i.T., Kitzbühel, St. Johann i.T., Fieberbrunn, Saalfelden, Zell am See, Schwarzach St. Veit, St. Johan i.P. (de Skibus naar Alpendorf komt langs het Bahnhof) en Bischofshofen. Voorheen kon je nog door naar Eben, Altenmarkt (biedt weer een busaansluiting op Zauchensee), Radstadt en Schladming.
Zoals ik al zei, in die hoek ben ik vaker geweest. Ik heb een aantal jaar St. Johan i.P. als eindstation gehad. Ik nam alleen altijd een normale nachttrein. Begon met de CNL naar München, later ben ik vanuit Amsterdam eerst naar Keulen gereisd om daar EN421 te nemen, de voorloper van de huidige NJ421, die toen nog reed tussen Düsseldorf en Wenen. Dan in Wels eruit, EC naar Frankfurt over Salzburg en in Salzburg op de IC naar Klagenfurt. Rond 16:30 ofzo weg uit Amsterdam, 2:15 uur overstap op Keulen en uiteindelijk rond 9:30 stond ik bij de skilift.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 12 februari 2022, 11:55:24
Ze staan er mooi op Laurent
Mvg,
Peter Degeluidsman
Thanks Peter!
Citaat van: erik01 op zaterdag 12 februari 2022, 12:36:32
Leuk om te zien dat het nachtleven op spoor weer los is.
Dank voor het delen van deze sfeervolle beelden.
Groet, Erik
Zekers. Nou is de Nightjet eigenlijk nooit helemaal weg geweest uit Nederland sinds de introductie, maar er zijn er de afgelopen jaren diverse uitgevallen.
Citaat van: 44er op zaterdag 12 februari 2022, 13:30:18
Heb de platen bekeken natuurlijk maar ook de text aandachtig gelezen, leuke info
Mooie sfeer foto's
Gr. Jan
Mooi dat de info ook is bevallen.
Citaat van: Haradigi op zaterdag 12 februari 2022, 15:05:25
Hi Laurent,
Mooie foto's en ook interessant.
groet
Harald
Dank Harald.
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 12 februari 2022, 15:27:14
Laurent,
Prachtige foto's van het CS van Amsterdam met de nachttreinen.
Heb net uitgebreid de teksten en nogmaals de foto's bekeken die ik vanochtend snel had doorgekeken.
Groet Michel
Weer wat wijzer geworden?
Citaat van: R.C.Grootveld op zaterdag 12 februari 2022, 15:44:40
Citaat van: d.vanaalst op zaterdag 12 februari 2022, 11:33:55Dat vraag ik me echt af: plotseling 4 nachttreinen naar diverse bestemmingen, hoeveel reizigers zou dat nou trekken?
Tja, hoewel moment opname en dus niet representatief:
Innsbruck heen 21-01, 1e klas (dwz eigen coupé) 3 maanden(!) van te voren volgeboekt, terug op 29-01 idem
Uitgeweken naar resp 20-01 en 30-01, daar hadden wij nog plek, maar het betreffende rijtuig was wederom vol
Van de andere rijtuigen heb ik geen beeld, maar kijkend naar het aantal passagiers wat in Utrecht (heen do) resp Innsbruck (terug zo) opstapte is er zeker in deze periode, wel degelijk belangstelling voor dit soort verbindingen.
En die ervaring is in lijn met de vorige CNL verbindingen in deze (wintersport)periode: Je moet er vroeg bij zijn, zeker als je de comfort klasse wilt hebben.
Ik pakte eigenlijk nooit de comfort. Ook van het najaar, toen ik naar Zuid Duitsland was, heb ik niet de Nightjet naar huis gepakt, maar de nacht ICE. Die is sneller en goedkoper. Zeker de verbinding naar Nederland is vaak uitverkocht, viel mij in die periode op. Ik kreeg al reisadviezen naar Hannover om daar de Berlijntrein naar huis te pakken.
Met de CNL nam ik eigenlijk altijd een Ruhesessel. Daar sliep ik prima in. Enige irritante vond ik dat ze het licht al tussen Stuttgart en Ulm weer wat feller aandeden. In de EN421 heb ik dat 1x gedaan, kwam ik in een 6 persoons coupetje terecht. Was meteen de laatste keer, daar nam ik daarna wel een liegewagen.
Als je bij AE op de website kijkt, dan zie je dat ze redelijk uitverkocht zijn. De laatste rit nar Oostenrijk zit vol, deze rit had geen plaatsen meer beschikbaar. Er is dus voldoende vraag naar.
Wat ook nog leuk is, is dat je in feite 2x een trein met BTX materieel hebt. De Alpen Express rijdt met BTX materieel, maar de NJ naar Zürich heeft zijn slaap- en ligrijtuigen ook van BTX betrokken. Dat zal alleen een langduriger huurcontract zijn, want die zijn omgestikkerd. Leuk feitje daarbij is weer dat de slaaprijtuigen voormalig ÖBB T2S zijn.