Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)

Gestart door Kaj Gigengack zondag 22 november 2020, 21:37:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Rob,

Jouw advies om een ovaal met dubbelspoor en omloopsporen te leggen  had ik inmiddels liggen (met een keerlus). Ik ben weer begonnen met de wissel bediening en terugmelding aan te leggen, zodat alles kan worden uitgeprobeerd. De operatie had dit stil gelegd.

Door de hoeveelheid reacties en kijkers bij het laatste ontwerp, ben ik met je eens dat het wel eens erg saai wordt zonder "kerende" treinen.
Ik heb echter door de ruimte die ik gebruiken kan voor een treintafel ontzettend zitten rommelen met de dalende / stijgende sporen. Een helix vind ik veel te veel ruimte innemen. Hiervoor moet er dus een andere oplossing komen om toch minimaal 20 cm te kunnen dalen naar een lager niveau. Omdat ik vooral met Nederlandse treinstellen wil rijden is een schaduwstation wel de mogelijkheid om ze even "weg" te zetten en anderen te laten komen. Een andere overweging is dat ik in het bezit ben van 4 treinstellen die tussen de 120 - 130 cm lang zijn. Vermoedelijk wil ik teveel tegelijk, maar ik ga het toch proberen.
Rekening houdend met mijn handicap (kunstbeen) moet de tafel niet te laag worden en moeten de mangaten in het niveau van het schaduwstation groot zijn.
Zoals eerder omschreven is het bij een tafelgrootte van 330x160 cm mogelijk om de tafel heen te lopen ondanks een schuin dak. De hoogte zal tussen de 85-90 cm zijn.
In dit ontwerp heb ik de dalende en stijgende sporen deels boven elkaar geprojecteerd (10-11 cm tussen ruimte). Ook de keerlussen zijn terug. Er zijn 6-7 opstelsporen in het schaduwstation waarvan de meerderheid lang genoeg is (en geen Engelse wissels en 3-wegwissels). Het schaduwstation is bij de opstelsporen met opzet 60 cm diep gehouden. Via het groene = dalende spoor volgt eerst de keerlus en dan verdeling naar de opstelsporen.

Om het geheel te bouwen wil ik inderdaad niet verder gaan dan 2 niveaus. De bedoeling is om met nogal veel spoor geautomatiseerd te gaan rijden.
Ik ben benieuwd naar de reacties en verbeteringen.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Voor een indruk  van de proefbaan, die nog erg rommelig is een plaatje
Ook een paar treinstellen zijn hier te zien
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Wel, de baan van de laatste foto is gesloopt en ook de tafel waarop deze heeft gelegen, is tot brandhout gereduceerd. Dit is voorlopig mijn laatste ontwerp. Het zichtbare niveau is eigenlijk niet veel veranderd. Het schaduwstation wel:
- er zijn nu twee keerlussen
- de toegangssporen zijn van plaats veranderd. Deze zijn nu gelinkt aan het paarse spoor dat op -3 cm komt
  te liggen bij de wissels naar geel en groen, zodat ze bij aankomst op het lage niveau op plusminus -25 cm
  kunnen komen te liggen.
- er zijn nu ook geen R1 bochten.
Het gele en groene spoor zijn nu te gebruiken voor beide richtingen: bij groen dalen is later groen stijgen nu mogelijk geworden. Dit geldt ook voor geel.
Dit maakt vele treinbewegingen mogelijk - ook voor stammen van 130 cm lang. Het wordt minder voorspelbaar. Inderdaad wellicht ook ingewikkelder om te programmeren.
Het spoor met de toegangswissels ( onder de tekst 190 cm) is niet in gebruik als opstelspoor --> rondrijden is dus ook beneden mogelijk.

De volgende berichten van mijn kant zullen bij modelbaanbouw https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87195.0 te vinden zijn.
Ik wil iedereen en in het bijzonder Rob (speeltmettreintjes) bedanken voor de hulp en opleiding tot nu toe.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Omdat je de bedding wat smaller hebt getekend dan de 4 cm van C-rails valt het niet op, maar de bedding van een stootblok zal in de knel komen met de driewegwissel die er vlak naast ligt. Verder zie ik de rails héél dicht bij de rand van de baan liggen. Ik zou tussen de bedding en de rand van de baan minstens 1 cm vrije ruimte willen hebben voor uitzwenkende treinen.

Tenslotte denk ik dat praktisch hetzelfde ontwerp met iets minder passtukjes toe kan. Als er bijvoorbeeld in een recht traject een 064 en een 172 ligt, kun je daarvoor in de plaats een 236 gebruiken. En in plaats van 2 x 077 en even verderop een 360 past net zo goed 3 x 172. Wil je dat ik er nog een keertje naar kijk, of maakt dat je niet zo veel uit?

Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Rob,

Inderdaad heb ik de grenzen voor het railplan maximaal opgerekt. De tafel kan ietsje groter worden dan 330 cm lang en 160 cm diep. Dan kunnen de ruimtes naast de rails ook iets groter worden. Alles is getekend in scarm met de bedding van 4,5 cm breed weergegeven. Dus een lengte van 332 cm is al genoeg om ruimte te scheppen.
Ik heb met reden (ik ken mezelf) de afmetingen zo gekozen dat er nog reserve ruimte was. Het liefst zou ik een baan bouwen van 800*160 cm.

Met betrekking tot de passtukjes: je hebt gelijk, dat kan beter. Ik heb eigenlijk alleen gelet op de juiste lengtes en aansluitingen om niet te smokkelen. Wederom dank voor je enorme oplettendheid en reactie.
Ik zal zelf alles nog een keer langs lopen.


Er is nog tijd zat, want met die covid kan ik geen kant op om materiaal te kopen om een nieuwe baan te gaan bouwen. Intussen probeer ik na te denken hoe deze baan te bouwen. Desnoods laat ik het brengen na bestelling via het internet. Dit heeft wel het risico dat balken en planken niet recht zijn of zelfs getordeerd.
Bij het bouwen zal ik het schaduwstation grondig testen alvorens aan de bovenbouw te beginnen. Dit project zal dus wel even duren.
We gaan het zien!

Mijn gezondheid staat gelukkig weer toe om dingen te ondernemen.
EN: er is altijd tijd om mooie Nederlandse treintjes te kopen. Mijn laatste aanwinst is een blauwe NS 1100 van Pico met een zeer moeilijk te dresseren Plux22 met sound. Uiteindelijk is het gelukt om hem op DCC te zetten met een ander adres.

Het mag niet meer, maar toch de beste wensen.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Rob,

Bij deze de file met een ontwerp zonder wielen. Enkelbaans met een dubbele keerlus , zodat de treinen in beide richtingen kunnen rijden.
De helix is rudimentair getekend - heeft twee niveaus en kan 20 cm dalen (de binnenhelix)
Het schaduwstation is overal 60 cm diep - behalve bij de keerlus en de helix. Bij de keerlus en helix zullen mangaten worden gemaakt.
Het bovenblad is maximaal 70 cm diep.
Ben benieuwd naar je oordeel.
Er is denk ik het een of ander is gegaan in de communicatie. In een PB had ik aanvullende informatie gestuurd waarom toch nog ontwerp zonder wielen. Ik moet natuurlijk rekening houden met mijn kunstbeen. Wellicht is dit een betere optie. In principe zou alles makkelijker bereikbaar moeten zijn. Helaas niet dubbelbaans en een brug bij de toegang rechts. Het is ook simpeler te bouwen: geen wielen en dergelijke.
Groet

Kaj
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Een baan langs de muren met een opening in het midden is wel heel wat anders dan een rechthoek als basisvorm. Als startpunt voor het ontwerpen biedt dit veel mogelijkheden. Bij de bouw zou ik het maken van een opklapbare of uitneembare brug de grootste uitdaging vinden, maar er zijn genoeg voorbeelden te vinden van banen waar dat wordt gedaan. Ik ga het eerst eens op me laten inwerken, maar ik heb al wat ideeën. Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom je de klimspiraal niet ergens in een van de vier hoeken hebt gelegd. Niet dat ik de gekozen plaats verkeerd vind hoor, ik vind het gewoon een opvallende keuze.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Rob,

Voordat je er veel werk van gaat maken zou ik even wachten. Ik ben helemaal niet tevreden met de helix. Niet met een helix in het bijzonder en ook niet met de plaats waar deze nu ligt. Ik ben toch weer aan het kijken of het niet anders kan.
Het blijft een vaste baan dat wel. Ik ben nu bezig met lange daling en stijgingstrajecten (> 800 cm) zodat ik toch de 25 cm tussenruimte  kan bouwen. Bij voorkeur wil ik de diepte niet groter maken dan 60 - maximaal 65 cm. Bij een baan van 85-90 cm hoog blijft er dan toch 60-65 ruimte onder baan over. Ook de draaischijf en rangeerterrein moeten anders worden gepland: nu een stiefkind in het plan.
Ik ben weer druk aan het tekenen - houd zelfs wat meer rekening met toekomstige scenery. Het ontwerp is nog niet klaar helaas.
Op korte termijn zal ik toch een knoop moeten doorhakken, hout kopen (het mag weer) en gaan bouwen.
Nogmaals dank voor je beoordeling.

Groet Kaj
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Rob

Zoals gezegd bleef ik twijfelen of hetzij een baan op wielen bouwen, hetzij een baan langs de wanden zonder diepte groter dan maximaal 60-65 cm.
Hier een tweede ontwerp van de laatste keuze. Het blijft door de beperkte ruimte van de kamer een gevecht met de programmatuur om een bevredigend resultaat te bereiken. Na twee dagen ben ik tot dit ontwerp gekomen. Geen helix meer en een maximale diepte van 105 cm die ook van de zijkant en een mangat bereikbaar kunnen zijn. Er zijn meer hoogte verschillen geprojecteerd om het schaduwstation op min 25-30 cm te brengen.
Uiteindelijk is het toch weer dubbelbaans met altijd 1 doorgang via het station.
Dit zou wel een baan kunnen worden - ben benieuwd wat je er van vindt . In het bijzonder heb ik veel tijd besteed aan de plaats van de draaischijf en het rangeer terrein. Ik houd mij aanbevolen voor ieder ander goed idee.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Citaat van: Kaj Gigengack op donderdag 20 januari 2022, 17:30:55Zoals gezegd bleef ik twijfelen of hetzij een baan op wielen bouwen, hetzij een baan langs de wanden

Gegeven de beschikbare kamer twijfel ik geen seconde, dan biedt een baan rondom veel meer mogelijkheden.

In jouw ontwerp zie ik een aantal bruikbare onderdelen, maar ik zie ook wat dingen die me minder aanspreken. Er liggen bijvoorbeeld veel sporen evenwijdig aan de muren van de kamer, terwijl je nu ruimte genoeg hebt om ook wat meer diagonaal te werken. Te beginnen met het station.

Over het nut van de keercirkel twijfel ik nog. Hij neemt vrij veel ruimte in beslag, terwijl je aan één keermogelijkheid in principe genoeg hebt. Het schaduwstation is immers de tweede. Bovendien kun je losse locs keren met de draaischijf.

Over die draaischijf: wil je een klein depot voor diesels, stomers en/of electrische locs, of niets van dat alles?

In je vorige ontwerp had je een opzet voor een helix getekend. Je was er niet blij mee en hebt hem dan ook weer weggelaten. Is dat omdat je denkt dat je er niet goed in zult kunnen kruipen wanneer dat nodig is, of is er een andere reden?
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Fijn dat je weer meedenkt.
Met betrekking tot de helix --> deze komt 20 cm meer uit de muur en is  lastig om er onder te kruipen met mijn handicap. Dit zijn voor mij twee redenen om hem te verwerpen. In een hoek van de baan zou dit probleem nog groter worden.
Zoals je in het ontwerp ziet werkt mijn brein blijkbaar in rechte lijnen (??) waardoor alles parallel komt te liggen. Voor het station dat voor mij niet parallel hoeft te liggen, wil ik in ieder geval een treinlengte van 150 - 160 cm proberen aan te houden.
De draaischijf met loods is echter niet makkelijk te plaatsen. Ik heb daarom al een bocht in het lange tracé gelegd om meer ruimte te verkrijgen. Ik heb 2 stomers, een elektrische loc (E44) en een V200 die ik wel in de loods wil parkeren. Ik heb me verkeken op de ruimte die nodig is voor een klein depot met draaischijf. Een stoomdepot zou ik graag willen bouwen: ik heb er niet veel verstand van hoe dat er uit zou moeten zien met betrekking tot het railplan.
De keercirkel is deels twee kanten op gepland om ook in twee richtingen te kunnen rijden, deels omdat het leuk was deze zo te ontwerpen.
Kortom mijn idee is dat een baan rondom de juiste keuze is (met de brug), maar de plaatsing van de onderdelen nog niet echt interessant is.
Ik ga eerst nog eens kijken hoe zo'n depot er uit zou moeten zien en proberen het station diagonaal te plaatsen.
Nogmaals dank voor je commentaar.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Ok, het wordt een baan rondom, waarbij de schuine muur en de ingang van kamer twee beperkende factoren zijn.

Een diagonaal station kan langer zijn dan een station evenwijdig aan de rand van de baan, 150-160 cm is dan ook geen enkel probleem. Ter illustratie heb ik een wisselstraat ontworpen voor één kant van een 4-sporig station waarbij elk stationsspoor alvast 160 cm lang is, de 071 niet meegerekend. Bij deze wisselstraat is ieder stationsspoor verbonden met beide sporen langs de linkerkant. Of deze wisselstraat uiteindelijk te gebruiken is, weet ik niet, daar kom ik pas achter als ik een geschikte wisselstraat voor de andere kant weet te vinden. Misschien blijkt dan die hoek van 16,7° net iets te veel van het goede, maar daar is gemakkeljk wat aan te doen.

De brug bij de ingang vind ik alvast een mooi onderdeel.

Bij wat jij had ontworpen, kunnen de treinen rondom rijden zonder het schaduwstation te gebruiken. Met rechte sporen evenwijdig aan de rand van de baan en vier bochten van 90° is zoiets gemakkelijk passend te maken. Zodra je begint sporen diagonaal te leggen, moet je bij het dichtmaken van het 'rondje' altijd weer zorgen dat de som van alle hoeken 360° is. Bij het door elkaar gebruiken van allerlei C-railbochten met verschillende hoeken vormt dat een extra uitdaging bij het ontwerpen. Wat dat betreft is K-rail gemakkelijker: met flexrail kun je iedere gewenste hoek bereiken.

Daarom bedacht ik dat het misschien wel een idee is om een stukje van de baan met K-rails te maken. Daarbij denk ik onder andere aan de brug. Er bestaat een C-K-overgangsrail, maar ik heb hier op het forum gelezen dat er modelbouwers zijn die C- en K- gewoon zonder overgangsrail aan elkaar knutselen. Geen idee hoe, maar omdat de brug uitneembaar of op z'n minst opklapbaar moet worden, zul je sowieso al iets bijzonders moeten doen om de rails gemakkelijk los te koppelen maar toch weer betrouwbaar te verbinden als de brug naar beneden is. Gewoon om tips vragen hoe je dat het beste aanpakt, dan komt dat vast wel goed. Dit wordt immers niet de eerste baan met een brug bij de ingang.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Rob,

Ben het ontwerp aan het bestuderen --> antwoord volgt later.
Inderdaad is de bocht aan de rechter zijde een uitdaging
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Rob,

Het is mij vooralsnog niet gelukt om een wisselstraat rechts aan het voorbeeld te leggen in een baan niet groter dan 370 cm lang. Ik heb nu wel een diagonaal liggend station ontworpen met "gewone" wissels, maar ik zoek nog even verder. Het probleem zit um in de wissels met een hoek van 12,1 graden die aan de rechterkant wel te op te vangen zijn met heel veel raillengte die ik niet heb.
Voorlopig blijf ik bij c-rail. Inderdaad is er veel mogelijk in de geometrie, maar hiervoor heb ik geen oplossing gevonden.
Jammer is het wel want het is een heel fraaie wisselstraat.
Ik stuur wel een plaatje mee van het diagonale ontwerp (nog niet af). Zowel de station lengte (minimaal 160 cm) als de mogelijk daling (minimaal 25 cm) zijn gewaarborgd.
Bovendien kunnen zowel een klein stoom loc depot als opstelsporen / klein rangeerterrein worden gerealiseerd. Maar wellicht heb jij een beter idee. Ik houd mij graag aanbevolen. Het blijft woekeren met de ruimte als je alles wilt realiseren.

Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Met de hoek van 16,7° die ik eerder had bedacht is het lastig, zo niet onmogelijk, om aan de rechterkant een mooie wisselstraat te maken en toch nog genoeg ruimte over te houden voor de brug bij de ingang. Met een beduidend kleinere hoek lukt het wel.

De wisselstraten zijn wel wat anders geworden. Het voorste stationsspoor is alleen met de binnenbaan van het dubbelspoorstraject verbonden, het achterste stationsspoor alleen met de buitenbaan. De wisselstraten zijn daardoor wat minder groot. Aan de linkerkant is de aftakking naar de draaischijf, die is zodoende met drie van de vier stationssporen verbonden. Dat gebiedje is nog niet klaar, dat moet nog wat meer op een BW gaan lijken.

De cirkel heb ik er ook weer in gestopt, maar nu is 'ie verbonden met het dubbelspoor. Op deze manier kunnen treinen die net uit het schaduwstation zijn gekomen kiezen of ze de cirkel negeren of meteen omkeren.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Rob,

Het is je toch weer gelukt om een oplossing te vinden!! Ik zet het om in scarm en laat weten hoe het er uit komt te zien. Het lijkt er op dat dit de juiste oplossing is.  Weer dank voor je inspanning (en kennis van de c-rail).
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Volgens mij kun je de cirkel, maar een kant op als keerlus gebruiken.

want als je van de linkse kant afkomt moet je er altijd rechts uit....
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Klopt, maar het heet ook niet voor niets "Opzet voor ...". Het is nog lang niet compleet. Voor de andere keermogelijkheid kan er nog gemakkelijk een extra aftakking met een wissel 24611 ergens aan de linkerkant van de cirkel, die is immers overal R2. Het kan eventueel hetzelfde als aan de andere kant.

Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Rob en BR66,

Met jouw opzet heb ik een nieuw ontwerp gemaakt. De keerlus gaat inderdaad maar 1 kant op, maar met oog op de rijrichting en de toegang naar het schaduwstation is dit denk ik wel genoeg. De lengte van de sporen bij het station is 160 cm tot 200 cm - lang genoeg voor mijn treinstellen. Er is een aanzet voor een stoomdepot en een stel opstelsporen. Ik heb de wisselstraat nog wel iets moeten aanpassen. Wellicht is de pasvorm van Scarm anders dan andere programma's.
Ook het schaduwstation is aangepast: de parallelle sporen links zijn dichter op elkaar gepland om minder diepte te verkrijgen (< 60 cm).
Ik heb nog niet gelet op de passtukjes. Ook past het niet overal perfect.
Graag hulp voor het stoomdepot, de draaischijf en opstelsporen als er een betere mogelijkheid is.
NB: De ontwerp diepte is inderdaad van 240 naar 220 cm gegaan in verband met het schuine dak. Een dakkapel zit er niet in door de zonnepanelen!
Kortom het begint wel wat te worden!
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
De upload is niet goed gegaan van de bovenbaan.
Tevens een variant van de keerlus
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Ja, dat er iets fout was gegaan was wel duidelijk.

Jammer dat je van 240 naar 220 moet. Ook dan vind ik een baan rondom nog steeds veel beter dan een rechthoekige baan op wielen, maar die 20 cm mis ik wel een beetje. Bij de ingang wordt het wat krapper. Zoals je al had geschetst, zal de brug dan ook een deel van de bocht rechtsvoor mee moeten pakken, maar verder hoeft er aan de rechterkant niet veel te veranderen. Ingrijpender is het aan de linkerkant. Daar had ik in gedachte al een depot met draaischijf gepland en dat zou met 240 cm al behoorlijk krap worden. Ik heb wat gepuzzeld om de draaischijf toch nog goed in te passen en te verbinden. Er past zelfs nog een 3-standige locloods als je dat wilt. Ik heb de nieuwe van Märklin er in gezet, maar je kunt er natuurlijk ook een van een andere fabrikant in zetten, of zelf eentje maken. Een detail: Voor de sporen voor de locloods heb ik steeds 2 x 24188 gebruikt, maar dat is maar een slag in de lucht. Ik weet niet of ze daarmee lang genoeg zijn. Dat ligt natuurlijk ook aan de locloods die er komt.

Ik heb overigens niet voortgeborduurd op jouw laatste ontwerp want daar klopten een paar dingen niet. Ik moest even zoeken, toen had ik de grootste boosdoener gevonden: in de wisselstraat aan de linkerkant van het station heb je in plaats van een slanke meegebogen wissel 24771 een gewone meegebogen wissel 24671 gelegd. Het gevolg is dat de twee voorste stationssporen véél te dicht bij elkaar komen te liggen. Zoals ik het nu heb gedaan, past er in het midden een royaal perron. Bovendien had jij het iets minder schuin gelegd, maar daardoor past er aan de achterkant geen stationsgebouw meer dus dat heb ik ook niet overgenomen. Ik denk dat er nu, vrij ver naar rechts, nét genoeg ruimte voor is. Helemáál rechts, langs het rechte deel van 360+172, is misschien nog wel het beste. Een stationsgebouw aan de voorkant vind ik namelijk minder geslaagd want dat ontneemt het zicht op de sporen.

Iets anders in jouw ontwerp was dat de draaischijf alleen maar met het voorste stationsspoor was verbonden. Voor een depot vind ik dat een veel te grote beperking, daarom heb ik hem op een andere plaats gelegd. De aansluitingen van de draaischijf zijn om de 12°. Als je verschillende aansluitingen gebruikt, betekent dat vrijwel altijd dat er hier en daar een fractie van een graad gesmokkeld moet worden. De gele rondjes laten zien waar het niet exact aansluit, maar het is nergens meer dan 0,2° of 2 mm.

De twee sporen vlak naast elkaar tussen de draaischijf en het voorste stationsspoor zijn essentiëel om er een echt stoomdepot van te kunnen maken. Tussen die twee sporen staan onder andere de kolenbunkers. Ik stel me voor dat de kolen worden aangevoerd op het linkerspoor. Het rechterspoor is het behandelspoor voor stoomlocs. Ik had liever een behandelspoor met een lang recht stuk, maar met slechts 220 om mee te werken is me dat niet gelukt. Dan maar gebogen. Wat er níet essentiëel aan is, is dat het aanvoerspoor voor kolen verbonden is met de draaischijf, dat zou ook dood mogen lopen. De kolentreinen hebben immers toch niets aan de draaischijf: na aflevering van kolen moet de trein achteruit rijden. Door het toch te verbinden, is er een extra verbinding van de draaischijf naar het voorste stationsspoor. Dat heeft nog wel enige waarde: de sporen aan de linkerkant blijven daardoor beschikbaar voor doorgaande treinen als er een loc van het depot naar het voorste stationsspoor wil rijden (of omgekeerd) en het behandelspoor is bezet. En dat zal geregeld het geval zijn want de verschillende behandelingen duren wel een tijdje. Aanleveren van kolen duurt ook wel even, maar dat gebeurt veel minder vaak, dus dat kolenspoor is meestal wel beschikbaar.

Het idee is dat een stoomloc die behandeld moet worden vanaf de rechterkant naar het voorste stationsspoor rijdt, eventueel z'n wagons loskoppelt op de ontkoppelrail en dan naar het behandelspoor gaat. Terwijl het behandelspoor bezet is, zijn er nog steeds drie verbindingen tussen de draaischijf en de rest van de baan, dat biedt heel veel mogelijkheden.

Op het op één na voorste spoor liggen aan beide kanten ontkoppelrails. Een loc van een trein die van rechts komt kan links ontkoppelen en heeft dan een korte route naar de draaischijf. Eventueel kan hij daar een stukje draaien en dan naar het behandelspoor gaan, hij kan ook gewoon naar de loods of naar één van de opstelspoortjes, die zijn er voor locs van klein tot groot. Tenslotte kan een loc van een trein die van links komt rechts ontkoppelen, maar dan is er wel een relatief lange route naar de draaischijf. Dat zie ik dan ook niet als een optie om veel te gebruiken, maar als je een trein die met de klok mee rijdt niet eerst wilt keren, kun je daarmee toch de wagons loskoppelen.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Het was weer een hoop werk voor jou om het ontwerp om te zetten. De oplossing van de draaischijf vind ik heel mooi. Inderdaad had ik een fout links in de wissels. Overigens dezelfde fout in de wisselstraat rechts. Ook hier had ik de verkeerde 671's liggen.  Jammer genoeg kwam ik er laat achter dat in de rechter hoek onderin de krommen waren aangepast om de diagonaal mogelijk te maken (206, 207 en 315). Ik zal de rails in scarm nog even om moeten zetten. Morgen ga ik verder met de aanpassing. Het wordt steeds beter. Het station moet inderdaad in de rechter bovenhoek --> ik overweeg om het dubbele spoor naar het schaduwstation naar enkelspoor om te zetten of dit spoor op een andere plaats neer te zetten zodat het station meer in de vrije ruimt komt te staan. Je hoort van me.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Geïnspireerd door jouw idee van de diagonale ligging van het station heb ik dat nog iets sterker doorgezet en meer ruimte voor het station gemaakt en mogelijk scenery voor een dorpje. Wat leuk is dat er nu tussen stationsporen ruimte is gekomen om mijn oude perron van Lindental weer in te zetten. Dat hoef ik niet te weatheren, maar slechts te restaureren ( > 50 jaar oud).
De toegang naar het schaduwstation is verplaatst (geel - kan 10 cm dalen).
Ook de wissels 24600 serie rechts zijn weggehaald. Onderin heb ik een set slanke wissels (van binnen naar buitenbaan) weggehaald die eigenlijk niet nodig waren. De andere slanke wissels heb ik laten staan.
De gehele actie heeft wel de nodige veranderingen nodig gemaakt, maar ik denk dat het wel is gelukt.
Het probleem "waar ontkoppelrails" lijkt ook opgelost.
Er zijn een aantal opstelsporen / rangeersporen toegevoegd (groen) aan het werkspoor. Is dit zinnig? Wellicht moet ik het toegangswissel andersom leggen.
Ik ben benieuwd of dit het definitievere versie zal zijn.  Ik stuur het plaatje mee (zonder schaduwstation).
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Het station wat schuiner leggen maakt het zeker fraaier, en dat daardoor rechtsachter ruimte voor een dorpje komt is mooi meegenomen. Of dit de definitieve hoek voor de stationssporen is, durf ik niet te zeggen.

Het idee om de aftakking naar het schaduwstation te verplaatsen lijkt me eveneens en verbetering. Klein detail: het korte zijspoortje links van het stationsgebouw zou ik niet met een 24912 beginnen maar gewoon rechtdoor laten lopen. En natuurlijk beginnen met een 071. Als het spoortje daardoor buiten de grondplaat dreigt te komen, dan maar een 24206 of 24207 (direct naast de 071) om het toch nog een beetje af te buigen. Zo blijft er nog ruimte voor een perron tussen dat spoortje en het doorgaande stationsspoor.

De groene sporen die je voor het station hebt gelegd, maken het naar mijn idee wel erg vol, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn. Kwestie van smaak. Wél zou ik dan een paar details willen veranderen. Ten eerste zou ik er geen bochten in leggen zoals je aan de rechterkant hebt gedaan; als je er een bocht in wilt, zou ik het beperken tot een 206 of 207 direct naast de wissel. Ten tweede heeft het weinig zin dat de twee zijsporen naar rechts langer zijn dan het langste zijspoor naar links. Ten derde zou ik iets meer afstand willen van het voorste doorlopende stationsspoor. Dat kan eenvoudig met een kort recht passtukje of iets minder voor de hand liggend door de 24611 te vervangen door een 24711 + 071 + 912. Dat laatste heeft mijn voorkeur want slanke wissels vind ik nu eenmaal mooier. Het kan ook nog door tussen de twee wissels een klein bochtje te leggen, en vervolgens ook kleine bochtjes bij alle zijsporen, direct naast de engelse wissels, om die zijsporen weer de juiste richting te geven. Tenslotte overweeg je al om de toegangswissel andersom te leggen. Ik weet het ook niet, ik moet het eerst maar eens tekenen. Dan kan ik meteen eens kijken naar de aansluitingen en onderzoeken of het hier en daar met wat minder passtukjes kan.

Overigens is het goed om te bedenken dat het voorste doorlopende stationsspoor regelmatig bezet zal zijn nadat een stoomloc z'n wagons heeft laten staan voordat 'ie naar het behandelspoor en richting de draaischijf is gegaan. Dat betekent een beperking bij het gebruik van de groene sporen, iets dat in de praktijk een nadeel zou zijn. Voor een modelbaan vind ik dat niet zo erg, daar leidt het gewoon tot meer actie: zodra er wagons zijn achtergelaten kan er een rangeerloc aan de slag om ze ergens anders naar toe te slepen. Bij voorkeur een loc met telex, die kan ze ergens achterlaten waar ze níet in de weg staan. Als het past eventueel op een van de groene zijsporen, anders in het schaduwstation.

Als laatste nog een detail: wat is nog het nut van de twee slanke wissels 24712 rechts naast de cirkel? Toen de aftakking naar het schaduwstation aan de rechterkant lag, vond ik ze nog wel enigszins zinvol (en om meer rijmogelijkheden te hebben had ik er een gewone wissel en een engelsman van gemaakt), maar nu die aftakking is verplaatst lijken ze mij overbodig.

Heb je inmiddels al bedacht hoe je de brug wilt gaan maken? Helemaal uitneembaar of iets anders? Wordt het C-rail? Hoe zorg je voor stroom op de sporen op de brug? Het lijkt me een interessant project, maar ook een van de uitdagingen bij de bouw.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Door het kortere dalende spoor heb ik alsnog een ingreep gedaan en het korte opstelspoor bij het station weggelaten. Ik wil graag ook door mijn handicap  ingegeven minimaal 25 hoogte verschil tussen hoofdbaan en schaduwstation: dus er is links boven een extra stukje spoor aangeplakt. Om dezelfde reden wil ik de breedte van het schaduwstation zoveel als mogelijk begrenzen op 60 cm. Dit is behalve bij de keerlussen inderdaad gelukt. Hier worden mangaten gepland. Overigens is het schaduwstation aan de bovenrand van het ontwerp ook toegankelijk via de "achterkant" na kruipen onder de baan.
Het bovenblad moet het liefst onder 70 cm blijven. Dit is voor de hoek links boven helaas niet echt gelukt. Wat wel mogelijk is om een driehoek tussen de draaischijf en de groene sporen uitneembaar te maken.
De groene sporen zijn puur facultatief. Er is een extra wissel bijgekomen om van beide kanten de sporen te kunnen vullen. Het definitieve ontwerp heb ik nog niet rond. Ik heb een wel klein locje met telex (Sik) om hier eventueel in te zetten. De twee slanke wissels heb ik laten zitten omdat ook ik slanke wissels mooier vind. Overigens kan een trein die uit het schaduwstation komt nu na passage van het station direct naar de binnen baan, ook zonder keren. Ik weet nog niet of ik in twee richting wil rijden. Evenzo kan een trein uit het station (binnenbaan) makkelijk naar het schaduwstation rijden.
De brug wordt een uitdaging. Ik heb er wel ideeën over:
Voorlopig gewoon c-rail met scharnieren op een houten plankier, zodat deze kan worden opgehaald richting rechts boven. De grootste truc is waar het losse uiteinde in moet vallen: ik denk een soort van wig-vorm in een v-vormige opvang. Tevens moet de elektrische voeding worden aangepast dat er geen trein de opgehaalde brug kan oprijden. Koploper kan dat elektronisch, maar ik wil het ook absoluut veilig regelen. Misschien kan dit met een pen in gat verbinding.
Gelukkig kan ik hier nog even over nadenken. Het schaduwstation moet eerst worden gebouwd.
Ik heb een foto gemaakt van de lege ruimte en zal bij Modelbaanbouw https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87195.0 in de toekomst de bouw verder tonen.
Overigens houd ik mij nog immer aanbevolen voor goede raad en wat voor (opbouwende) kritiek dan ook.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Citaat van: Kaj Gigengack op woensdag 26 januari 2022, 21:25:09Door het kortere dalende spoor heb ik alsnog een ingreep gedaan en het korte opstelspoor bij het station weggelaten.
Als je de sporen aan de linkerkant van de bovenbaan een heel klein beetje omhoog laat lopen, hoeft het dalende spoor minder lang te zijn voordat het er onder past.

CiteerIk wil graag ook door mijn handicap  ingegeven minimaal 25 hoogte verschil tussen hoofdbaan en schaduwstation
Het gele spoor kan nog véél langer voordat je het schaduwstation laat beginnen.

CiteerOm dezelfde reden wil ik de breedte van het schaduwstation zoveel als mogelijk begrenzen op 60 cm. Dit is behalve bij de keerlussen inderdaad gelukt.
Ja, dat kan niet anders. Een keerlus met R2 inclusief een beetje vrije ruimte naast het spoor vergt nu eenmaal zo'n 95 cm. Maar ik denk dat de opstelsporen nog wel iets dichter naast elkaar kunnen. Als je nog even kunt wachten met de start van de bouw, zal ik iets ontwerpen.

CiteerOverigens is het schaduwstation aan de bovenrand van het ontwerp ook toegankelijk via de "achterkant" na kruipen onder de baan.
Dat maakt me nieuwsgierig: hoeveel ruimte is er daar achter?

CiteerHet bovenblad moet het liefst onder 70 cm blijven. Dit is voor de hoek links boven helaas niet echt gelukt. Wat wel mogelijk is om een driehoek tussen de draaischijf en de groene sporen uitneembaar te maken.
Dat komt omdat je het station wat schuiner hebt gelegd en omdat het gele spoor relatief ver in de hoek ligt. Ik ga onderzoeken of hier wat aan te doen is. Bijvoorbeeld door de twee verbindingen tussen stationsspoor en draaischijf wat meer naar links te leggen.

CiteerDe groene sporen zijn puur facultatief. Er is een extra wissel bijgekomen om van beide kanten de sporen te kunnen vullen. Het definitieve ontwerp heb ik nog niet rond.
Die extra wissel vind ik een prima idee. Misschien kun je de groene sporen zelfs met een Hosenträger verbinden met het station. Ik vind dat een mooi patroon, en ik vind het een voordeel dat de rechte stukken tussen de wissels erg kort zijn (77,5 mm). Bovendien hoef je dan aan de linkerkant de wissel niet direct tegen de ontkoppelrail te leggen.

CiteerIk heb een wel klein locje met telex (Sik) om hier eventueel in te zetten.
Mijn kleinste rangeerloc is een Köf, dat is zo'n beetje hetzelfde. Hij rijdt prachtig, maar kan alleen een relatief korte sleep verplaatsen, en dan heb ik het nog niet eens over hellingen. Ik denk dat je er nog een krachtiger rangeerloc bij nodig zult hebben. Een V 90 is mijn favoriet voor het zware werk.

CiteerDe twee slanke wissels heb ik laten zitten omdat ook ik slanke wissels mooier vind. Overigens kan een trein die uit het schaduwstation komt nu na passage van het station direct naar de binnen baan, ook zonder keren. Ik weet nog niet of ik in twee richting wil rijden. Evenzo kan een trein uit het station (binnenbaan) makkelijk naar het schaduwstation rijden.
Allemaal goede punten, ik ben overtuigd. Al zou ik ze wel liever verder naar rechts hebben zodat een trein vanaf de rechterbaan op de brug nog kan oversteken vóór de eerste aftakking richting de keercirkel, maar daarvoor is het traject tussen de brug en die aftakking helaas te kort.

CiteerDe brug wordt een uitdaging. Ik heb er wel ideeën over:
Voorlopig gewoon c-rail met scharnieren op een houten plankier, zodat deze kan worden opgehaald richting rechts boven. De grootste truc is waar het losse uiteinde in moet vallen: ik denk een soort van wig-vorm in een v-vormige opvang. Tevens moet de elektrische voeding worden aangepast dat er geen trein de opgehaalde brug kan oprijden. Koploper kan dat elektronisch, maar ik wil het ook absoluut veilig regelen. Misschien kan dit met een pen in gat verbinding.
Met mechanische deel van de brug zou ik het lastigst vinden en dan met name zorgen dat wanneer de brug dicht is, de rails bijna perfect aansluiten zodat de treinen er moeiteloos overheen rijden. Eén van de voorwaarden lijkt me dat je rails moet doorslijpen. Voordeel is dan wel dat het daardoor makkelijker wordt om de aansluitingen voor elkaar te krijgen. Ik zal er met m'n volgende ontwerp rekening mee houden.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Wat een vreselijk ingewikkelde constructie die keerlus.
Dat kan toch veel eenvoudiger en zelfs minder diep?
Is dit, met eventueel toevoegen van overloopwissels in de parallelsporen indien nodig, niet even bruikbaar?
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Dit laatste kan zeker, is eenvoudiger en minder diep, maar heeft 1 nadeel (ten minste zo zou je het kunnen zien): alle treinen die van rechts komen en naar links rijden, moeten door die slinger van de cirkel.

gr. Gertjan
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
@ Gertjan
Dit was ook mijn overweging om het niet zo te doen.  De trein moet bij voorkeur altijd rechtdoor kunnen rijden
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Over de keerlus heb ik inderdaad heel lang nagedacht en allerlei constructies bedacht met kruisingen etc. De binnenbaan moet in de variant die jij laat zien ook altijd de keerlus zelf rijden. Dat wil ik liever niet - bij de korte wissels kan de trein gewoon rechtdoor rijden of keren. De plaats van de slanke wissels is ingegeven door het feit dat de buitenbaan (uit het schaduwstation) altijd kan keren zonder nogmaals het station in te rijden. Het is ook de enige plaats waar de buitenbaan naar de binnenbaan kan gaan. De locatie van de slanke wissels is eigenlijk alleen mogelijk in het parallelle deel onderin, omdat de baan diagonaal is verplaatst.

De locatie van de draaischijf lijkt mij oké: blijft binnen de afstanden van 60 cm. Alleen de linker boven hoek is wat moeilijker te bereiken (> 1 meter) . Het is wel mogelijk om gewoon nog een stuk van het bovenblad weg te halen door het rond uit te zagen. Ik wil er geen rails leggen maar scenery.

Ben benieuwd hoe je het gele spoor zou kunnen verlengen: wordt de hoogte mogelijk 30 cm. Dat zou wel prettig zijn. Inderdaad had ik ook al gedacht om de bovenbaan iets hoogte te geven. Dat is ook leuker om te zien denk ik.

De bereikbaarheid van het schaduwstation is te doen als je onder het blad bent door gekropen en bij het schuine dak terecht komt. Daarom zou een hoogteverschil van 30 cm (of 35 cm) erg welkom zijn. Ontsporingen en dergelijke zijn zo op te lossen, maar (re)constructie van de baan moet vanaf de voorkant gebeuren.

De brug kan worden gefixeerd door een V-vorm aan de onderkant in een ontvangende V-vorm te laten zakken. Op dit of een ander forum heb ik hier voorbeelden van gezien. Moeilijker wordt de veiligheid - hiervoor zijn goede elektrische contacten noodzakelijk. Daar moet ik nog over nadenken. Op fora heb ik nog geen goede voorbeelden gezien. Een met de hand bediende multi-connector (computer stekker) zou een mogelijkheid zijn.
De rails zullen inderdaad op lengte moeten worden aangepast - gedremeld.

Ik ga nog niet direct bouwen, maar wel een ontwerp voor de treintafel bedenken: hoeveel poten etc.
Dit wordt nog een hele klus, maar ik heb er veel zin in.

Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Bij deze een nieuwe versie van de bovenbaan. Linksachter ligt het verste spoor wat minder ver van de rand. Het verst van de rand ligt nu het gele spoor linksvoor, achter draaischijf en locloods. Om daar zonodig bij te kunnen komen, kun je misschien een toegang van onderen maken. Ik neem althans aan dat dat spoor in een tunnel komt te liggen.

Het gele spoor kan al ±67 mm dalen tot het onder het bovenliggende door moet. Dat hoeft daarom maar 23 mm verhoogd te liggen om toch al 90 mm hoogteverschil te hebben.

Schaduwstation heb ik nog niet getekend, dat zit alleen nog maar in m'n hoofd.

Voor wat betreft de brug ben ik uitgegaan van R3/R4. Als de rood gemarkeerde bochten een hoek van 23,7° maken, kloppen de aansluitingen.

De aftakkingen naar de groene sporen heb ik met een Hosenträger gedaan. Eén van de voordelen is dat er wat ruimte ontstaat tussen de groene sporen en het station. Kijk er maar eens naar. Als je het niets vind, haal ik het weer weg.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Als aanvulling: het is niet mijn bedoeling dat je bochten van 23,7 graad maakt. Waar ik aan denk, is dat het begin of eind van de brug ruwweg halverwege die bochten zou kunnen liggen. Voor de binnenbocht maak je dan uit een 24330 twee bochtjes, samen 23,7 graden, en hetzelfde uit een 24430 voor de buitenbocht.

Aan de andere kant moet je dan nog een paar rechte rails doorslijpen. Als je dat een beetje handig uitkient, kun je de rest van het rechte spoor naast de brug met rails 188 en 172 maken, dan heb je geen passtukjes meer nodig.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
De hosenträger is lijkt mij een mooie oplossing - heb ik overgenomen. Over het terugzetten van de diagonale draai moet ik even nadenken. Ik vond de ruimte voor een stationsgebouw wel aantrekkelijk. De winst voor de ruimte bij de draaischijf is eigenlijk niet zo groot, tenzij we een "breed" schaduwstation er onder gaan plannen. Bij de brug zal ik sowieso moeten zagen: de passtukjes zijn nu voor de continuïteit. Ik denk dat het misschien niet verstandig is in de bochten zelf te zagen, maar dat zoveel als mogelijk in rechte rails te doen of aansluiting hiervan. (Ik weet het niet echt.)
Misschien eerst maar bekijken of het schaduwstation nog iets lager kan worden gebouwd dan 25 cm. Vanavond eens puzzelen.

Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Ik had de diagonale draai niet teruggezet maar slechts minimaal aangepast. In jouw laatste tekening was het ±10,3°, ik heb er ±9,2° van gemaakt. In mijn vorige ontwerp was ±4,7°. De wijziging zit hem in het gebruik van bocht 912 (van 12,1°) in plaats van de bochtjes 206+207 (samen 13,2°) in jouw ontwerp.

Het lijkt veel groter dan die ene graad, maar dat komt omdat het station in z'n geheel in mijn ontwerp dichter bij de achterkant ligt, waardoor er minder ruimte overblijft voor het stationsgebouw en het dorpje. Als je daar meer ruimte voor wilt, zou ik niet zozeer aan de hoek sleutelen maar de stationssporen gewoon in z'n geheel wat naar voren halen. Met wat aanpassingen kan dat best, zie bijvoorbeeld het onderstaande plaatje.

Wel komt door de aanpassingen de Märklin locloods nu wel erg dicht bij de bocht linksvoor. Misschien past het nog net, misschien ook niet, ik weet niet precies hoe die locloods moet liggen ten opzichte van de sporen. Bij een zelfbouw loods kun je het natuurlijk altijd passend maken. Met de Märklin loods kun je hem zonodig 12° draaien, dan past het gemakkeijk. Dat staat alleen iets minder mooi als je er vanaf de zijkant van de baan naar kijkt. Tenslotte is het ook nog een optie om de bochten aan te passen om iets meer ruimte te maken. De bochten zijn daar opgebouwd uit twee bochten van respectievelijk 75° en 15° met een stukje recht ertussen. Dat stukje recht zit er in omdat de buitenbocht anders iets te vroeg boven het gele spoor komt, maar daarvoor zijn ook nog wel andere oplossingen mogeljk.

Ik heb aan de rechterkant nog twee extra stukjes gemarkeerd waar je de brug kunt laten beginnen. Het idee is dat je twee rechte stukjes maakt die samen 213 mm zijn, en twee andere die samen 162 zijn. Inderdaad is een geopende brug met een gebogen spoor erg vreemd. Als je besluit dat de brug helemaal recht moet zijn, is daarvoor bij dit ontwerp echter maar 45 cm recht spoor beschikbaar. Dat lijkt me nogal krap.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Na omzetting in scarm zal ik verder laten weten of we dit als een definitief ontwerp kunnen bouwen.
Ziet er goed uit en is ook goed met mijn lange armen te bereiken denk ik. Ik zal mijn schoonzoon alvast vragen een ochtend vrij te houden. Er zullen altijd compromissen nodig blijven door de beperkte ruimte.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Ik kon het niet laten om nog wat te sleutelen aan de bochten linksvoor. Zo heeft de locloods wat meer ruimte.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Het ontwerp voor de bovenbaan is mijns inziens gereed om te bouwen: is het zinnig om ook het schaduwstation nog te veranderen?
Het is nu mogelijk om 25 cm te dalen. Ook is het mogelijk na lang meten met de waterpas en lange latten een bouwhoogte van 88-90 cm aan de houden voor de bovenbaan. Zijn er in jouw ogen nog grote verbeteringen om naar -30 cm te komen?

Op de brug ga ik mogelijk k-rail gebruiken om een recht stuk te verkrijgen om te zagen. (helaas moeilijk te solderen)

Op het internet ben ik al bezig om te zien met welk materiaal de treinbaan te bouwen is. Mogelijk ga ik volgende week beginnen.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Waarom worden de 3 sporen voor de loodsen niet 1 aansluiting tegenwijzerzin gedraaid? Dan krijg je toch nog meer ruimte voor de loodsen die je waarschijnlijk ook nodig zal hebben, de sporen zien er nu toch wat kort uit.
Ik denk dat de plaats nu ingegeven is om de loods recht tegenover het aan- en afrijspoor te plaatsen, maar dat is toch voor niets nodig? Een draaischijf kan toch draaien? Het begint er nu zelf al een beetje uit te zien zoals ze in de jaren 30 van de vorige eeuw de draaischijven op de (model?)banen dikwijls opnamen in de rijwegen...
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Citaat van: :-) op vrijdag 28 januari 2022, 15:09:17
Waarom worden de 3 sporen voor de loodsen niet 1 aansluiting tegenwijzerzin gedraaid? Dan krijg je toch nog meer ruimte voor de loodsen die je waarschijnlijk ook nodig zal hebben, de sporen zien er nu toch wat kort uit.

Zeker, dat kan. De reden dat ik het anders heb gedaan, is vanuit het idee dat je zo vanaf de rand van de baan iets beter zicht hebt op de deuren. Als de sporen inderdaad te kort blijken, zal 12° draaien alsnog moeten. Ik weet niet of 2 x 188 voor de locloods de aangewezen lengte is. Hieronder heb ik er iets langere sporen van gemaakt en jouw suggestie gevolgd. En meteen nog maar wat extra opstelspoortjes voor locomotieven er bij gezet.

Citaat van: Kaj Gigengack op vrijdag 28 januari 2022, 14:59:22
Het ontwerp voor de bovenbaan is mijns inziens gereed om te bouwen: is het zinnig om ook het schaduwstation nog te veranderen?
Het is nu mogelijk om 25 cm te dalen. Ook is het mogelijk na lang meten met de waterpas en lange latten een bouwhoogte van 88-90 cm aan de houden voor de bovenbaan. Zijn er in jouw ogen nog grote verbeteringen om naar -30 cm te komen?

Inmiddels heb ik het schaduwstation dat ik in m'n hoofd had uitgewerkt. Het gele spoor begint geleidelijk te dalen maar het moet snel naar 3% om aan de voorkant onder de zichtbare sporen te kunnen duiken. Daarna komt het niet meer zo nauw, daarom heb ik de grijze sporen maar eens op 2,75% ingesteld. Daardoor Het komt uit op -36 cm. Als je dat te veel van het goede vind, maak je de grijze sporen gewoon wat minder steil, dan kan -30 cm ook best. Omdat het grijze spoor vrij lang is, heb ik het deels dubbel gemaakt zodat stijgende en dalende treinen minder lang op elkaar hoeven te wachten.

Citaat van: Kaj Gigengack op vrijdag 28 januari 2022, 14:59:22Op de brug ga ik mogelijk k-rail gebruiken om een recht stuk te verkrijgen om te zagen. (helaas moeilijk te solderen)
Je hebt nog wel even de tijd voordat je aan de brug moet beginnen, maar ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden.


Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
En tenslotte nog een plaatje met alle sporen, daar kun je zien hoe het schaduwstation ligt ten opzichte van de zichtbare baan. Zo heb ik bijvoorbeeld rekening gehouden met de keercirkel, daarbinnen mogen immers ook op lager niveau geen sporen liggen.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Märklin adviseert voor de lengte van de loods sporen 24188+24172+24077
https://static.maerklin.de/damcontent/de/2a/de2a49d2399ae1c6dc7ef2a6157e12751628150035.pdf blz43
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Ah, bedankt, dat wist ik niet. Dan wordt het zo:
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Naar de lengte van de sporen bij de locloods heb ik mij wil gezocht - gelukkig wist Ed :) de juiste lengte.
Ik wil jou (Rob)en ook iedereen bedanken voor de hulp. Het heeft tijd gekost om een keuze te maken, maar basale ontwerp is rond. Ook de hoogte van 30 cm voor de onderlaag kan worden gehaald.
Bij nogmaals nameten bij het schuine dak is het haalbaar een hoogte van 90 cm aan te houden. Het schaduwstation is behalve bij de keerlussen nooit breder dan 60 cm. Deze liggen nu ook boven elkaar. Ik ben blij met het resultaat. Dus: zoals eerder gezegd ga ik naar de doehetzelf winkel volgende week. Het vervolg is bij modelbaan bouw te volgen.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Volgende week al beginnen aan de bouw, dat houdt de vaart er goed in!

Daar waar het gele spoor onder de bovenbaan duikt, kun je het bovenliggende spoor ±30 mm verhoogd aanleggen, dan kan het gele spoor er al onderdoor als het nog geen 3% daalt. Het punt waar het om gaat heb ik hieronder rood omcirkeld. Zodra het dalende spoor er onder ligt, volstaat een helling van ±2,2% om uit te komen bij een schaduwstation 300 mm onder de bovenbaan.

Bij de aanleg van dat verbindingsspoor, uiteraard te beginnen bij het schaduwstation, moet je er aan de linkerkant op letten dat het voldoende is gestegen op het punt dat het voor het eerst boven het schaduwstation komt. Met 2,2% lukt dat maar net. Voor iets meer hoogteverschil kun je er voor kiezen om dat onderste stuk van het verbindingsspoor wat sterker te laten stijgen en de rest juist wat minder. Doordat je die vrijheid hebt, kun je ook na de aanleg van het schaduwstation trouwens nog gemakkelijk het hoogteverschil met de bovenbaan naar wens aanpassen.

Toen ik nog eens naar het ontwerp keek, was ik niet helemaal tevreden met de sporen bij de draaischijf. Ik vind het namelijk logischer als het kolenspoor evenwijdig aan het behandelspoor loopt. En dat blijkt zowaar heel goed mogelijk: in WinTrack past het veranderde spoor vrijwel exact. In de praktijk kun je het nog iets goedkoper maken door in plaats van de 4 x 206 de combinatie 215 + 207 te gebruiken. Dat is weliswaar 0,3° te weinig, maar bij een spoor van deze lengte merk je daar bij de aanleg niets van.

Toen ik eenmaal bezig was, heb ik ook het verbindingsspoor tussen draaischijf en keercirkel nog aangepast. Zo zijn er wat minder passtukjes nodig. De rest is onveranderd.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Allereerst zal ik de hele baan in scarm zetten en printen op A3 formaat om een overzicht te maken waar de poten moeten worden geplaatst. Als ik nog gekke dingen tegenkom zal ik het hier tonen. De bouw zal ik bij baanbouw verder laten zien. De stucloper ligt klaar om neer te leggen en naar hout heb ik al gekeken in de bouwmarkt. De start is gemaakt.

12-2:
De baan staat in scarm. Er zijn kleine veranderingen aangebracht. De grootste verandering is de daling enkelspoor van de hoofdbaan naar niveau -1. Het wissel is verlegd naar het station toe opdat de lengte voldoende is voor een helling van maximaal 3%. eventueel kan ook bij het kruisen van de hoofdbaan het niveau iets hoger worden gelegd.
Op niveau -2 is nu ook een programmeerspoor aangebracht dat hier vanaf de zijkant op -30 cm toegankelijk is.
Ook is hier een keuze gemaakt voor strak eenrichtingsverkeer: het binnenste spoor zal het keerspoor worden. Dus na daling gaat de trein direct rechtsaf naar de opstelsporen (lang genoeg voor het opstellen van 2 treinstellen) en keer via het keerspoor terug.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Als je met je kleinzoon met de trein rijdt komt er helaas en toch gelukkig voortschrijdend inzicht over het ontwerp. Er bleef te weinig ruimte over om met zijn tweeën in de beschikbare ruimte te zitten.
Gelukkig was het schaduwstation ruim genoeg maar het bovenste niveau (nog niet aangelegd gelukkig) moet worden aangepast. Ook mijn handicap (kunstbeen) helpt niet mee om in de kleine ruimte te manoeuvreren. DUS --> een forse aanpassing. Het ontwerp leunt wel op het oude ontwerp (https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1473241) maar de keerlus is nu boven de lus van het schaduwstation gelegd.
Het schuingelegen deel wijst nu de andere kant op en er was een compromis noodzakelijk: de stationsporen zijn helaas ietsje korter van 200 - 120 cm. Dit is wel genoeg voor de langste treinstellen.
Ook is er nu een rondgang op de rails mogelijk rondom de gehele treintafel - een deel hiervan zal overtunneld worden (boven en links op het overzicht).
De draaischijf heeft een grotere plek gekregen en er komt zelfs nog een goederenoverslag (naast de keerlus).
De keerlus is zo aangelegd dat het mogelijk is om op de baan in beide richtingen te rijden. Het plan is om in de keerlus een dorp te bouwen op een op te verwijderen ronde plaat, opdat de sporen er onder toegankelijk zijn bij ongelukken. Het station komt links boven in het ontwerp. het slanke wissel rechts onder sluit aan bij de stijgbaan uit het schaduwstation dat 30 cm lager komt te liggen.
Het ontwerp staat in scarm. All_09-12-2-22 is het gehele overzicht - nul_09-12-2022 is het nieuwe ontwerp. Graag uw commentaar.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Helaas heb het verkeerde en oude plaatje geüpload voor het nieuwe ontwerp - de keerlus is hier niet zo aangelegd dat het mogelijk is om in beide richtingen te rijden.
dit nieuwe ontwerp maak dit wel mogelijk. Ook de opstelsporen onderin rechts zijn nu aangepast weergegeven.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Ik zie twee paar overloopwissels in de twee buitenste sporen, maar het lijkt me dat één paar verkeerd om ligt: Een trein die op het buitenste spoor met de klok mee rijdt kan nooit meer naar binnen. Misschien heb ik ik de loop van de week wel wat tijd om er dieper in te duiken.

Heb je trouwens nog wat plaatjes van het huidige schaduwstation en de aansluiting naar boven?
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Wel Rob, je had het goed gezien.

Ik had er helemaal over heen gekeken. Inderdaad komt de trein nooit meer terug op de binnenbaan als deze met de klok mee rijdt. Alleen als het schaduwstation is aangedaan was het mogelijk de andere kant op te rijden.
Ik stuur twee plaatjes mee: de verandering in de bovenbaan en het schaduwstation met de helling naar de bovenbaan. De aansluiting naar de bovenbaan is paars (rechts onder in het ontwerp).
Eigenlijk is het schaduwstation niet meer recentelijk veranderd. Alleen de bovenbaan nam teveel ruimte in met het oude ontwerp van de keerlus.
Het drieweg wissel in de bovenbaan is een oplossing die ik met enige schroom heb gekozen. Het maakt keren van de trein mogelijk met de keerlus en de planning van een klein overslag station.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Daar ik niet tevreden was met het driewegwissel en de ruimte die de keerlus innam heb ik het ontwerp weer aangepast. Het is gelukt om zonder 130-ers toch de bocht te nemen, die een klein goederenstation een grotere ruimte geeft.
Intussen zijn de meeste melders aangesloten en getest. Er zijn er nog 8 over(van de 48 in totaal). De wissels zijn allen werkend en goed te bedienen via de ecos.