Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes

Gestart door Daan maandag 03 januari 2022, 22:10:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
UPDATE 02-02-2024 Modelbaan van Daan: Installeren componenten en veeeel draadjes
Hoi allemaal,

Bijna 6 jaar geleden dat ik hier iets gepost heb (onder username daanknoben, maar die account was verlopen). Om allerlei redenen ben ik niet of nauwelijks meer treintjes bezig geweest. De zolder stond ook compleet vol met troep. Afgelopen dagen alles opgeruimd en nu is er weer een nagenoeg lege zolder waar gehobbiet kan worden.  De ruimte die ik nu beschikbaar heb om te bouwen is een U vorm van 5x3x2,6 meter. Gisteren een licentie van wintrack aangeschaft en nu bezig met het schetsen van wat baanverlopen. Ben er nog niet over uit of ik ga voor een kop station met doorgaande nevenlijn, of één groot doorgangsstation. Hangt er ook een beetje vanaf welke rijlengtes ik krijg met beide opties. Komende week nog vrij dus zsm een volgende update.

Gr. Daan
Re: Modelbaan van Daan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modelbaan van Daan
Hallo Daan

Dat is alvast een mooie start, we zijn benieuwd naar je baanplan.
Re: Modelbaan van Daan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Modelbaan van Daan
Hoi allemaal,

Na wat schetsen ben ik er waarschijnlijk al uit. Ik heb me de volgende doelen gesteld met mij baanplan/thema:

  • Grote spiralen met laag stijgingspercentage
  • Radius in station van minimaal 1,5m
  • Enkel slanke wissels in het zicht
  • Minstens 1 perronspoor van> 3,5m
  • Rondrijden moet mogelijk zijn
  • Schaduwstation moet goed bereikbaar zijn
  • Schaduwstation met minstens 8 sporen, liefst meer
  • Bochten met radius < 1m uit het zicht

Het thema wordt een grote stad waar een internationale spoorlijn eindigt in een kopstation. Vanuit het kopstation loopt de zijn enkelsporig door naar een denkbeeldige haven waar ook boemeltjes heenrijden voor de havenmedewerkers. Aan de andere zijde vertrekt nog een enkelsporige goederenlijn. Zie hieronder voor simpel schema. Het groene vak is het zichtbare gedeelte. De kleine rode en blauwe cirkels zijn respectievelijk de havenlijn en goederenlijn.

Verder alvast een hele schematische schets van het baanplan, de spiraal wordt waarschijnlijk 3 sporig om de rijmogelijkheden te vergroten. Links zit ook het raam van de dakkapel, en loopt het dak links en rechts schuin. Nu verder met het uitwerken van het baanplan.
Re: Modelbaan van Daan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Modelbaan van Daan
Hoi allemaal,

Niet stilgezeten laatste dagen. Kostte wat tijd om weer even bekend te worden met Wintrack. Inmiddels na wat gevloek en passen/meten/compromissen heb ik een eerste versie voor het baanplan van mijn schaduwstation klaar. Dit moet voldoen aan de volgende eisen:

  • Minstens 1 spoor van 4 meter wat vanuit beide sporen van elke spiraal te bereiken is (dus zodat een trekduw trein met de zelfde kant naar voren weer terug komt (volledige NS ICRm stam bv.)
  • Stijgingspercentage <2% wat lukt met 2251 bochten en 10cm per wending
  • Schaduw station moet minstens 30cm onder het zichtbare gedeelte liggen, zodat er genoeg ruimte is om erbij te kunnen
  • Beide richtingen moeten een keerlus hebben om rondjes rijden te voorkomen

Bijgevoegd het baanplan. Nu zul je denken 1,40 is erg diep, maar dat komt omdat het zichtbare gedeelte verder naar voren komt vanwege het schuine dak. In het bijgevoegde tekeningetje zie je wat ik bedoel, en is het zijaanzicht op beide poten van de U. Rood is het schaduwstation, blauw het zichtbare gedeelte.


  • Donkergroen/blauw zijn de keerlus sporen.
  • Lichtgroen/blauw zijn de doorgaande sporen.
  • Rose is het kopspoor voor beide richtingen
  • Het grijze vlak is een dakspant die danig in de weg zit ;)
Doorgaande sporen zijn allemaal tussen de 3,3 en 4m lang. Kijk er maar eens naar en schroom niet om feedback te geven. Beter de fouten er nu uithalen dan straks.

Groeten, Daan


Re: UPDATE 7-1 Modelbaan van Daan: Baanplan schaduwstation
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: UPDATE 7-1 Modelbaan van Daan: Baanplan schaduwstation
Mooie oppervlakte heb je.
Daar kan je zeker iets leuks van maken en je bent al goed op weg zo te zien.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Re: UPDATE 7-1 Modelbaan van Daan: Baanplan schaduwstation
Hoi allemaal,

Vandaag het frame voor het schaduwstation uitgetekend. Ik ga het net als Guus maken van multiplex latten van 150x18m. Nu zoeken naar een goedkope leverancier die ook mijn latten perfect op maat kan zagen.
Zie hieronder het frame zoals het moet worden. Lekker grote gaten in de spiraal zodat ik overal goed bij kan. Hopelijk zeer snel de eerste echte bouw update.

Gr. Daan
Re: UPDATE 15-1 Modelbaan van Daan: Frame schaduwstation
Je moet nog eens goed naar je opstelsporen / ruime bogen uit flexrail kijken. ( het 90' stuk)
Er zitten naar verhouding vrij scherpe knikken aan het begin en eind.
Misschien kan je ze nog wat "ronder " tekenen.

Succes en bouw ze.
Mvg Robin.

Re: UPDATE 15-1 Modelbaan van Daan: Frame schaduwstation
Thanks, ga ik nog naar kijken.  Punt is beetje dat ik de achterste spoor bundel bereikbaar moet houden
Re: UPDATE 23-1 Modelbaan van Daan: Frame schaduwstation
Hoi allemaal,

Momenteel ben ik druk bezig met met het zagen en frezen van de latten van de onderstel, dit wordt gemaakt van populieren multiplex 18mm, latten van 14cm hoog. Veel werk om alles af te tekenen en geen fouten te maken met wel en niet meetellen houtdiktes  :).
Zie hieronder een foto.

Ook ben ik begonnen met het baanplan voor het zichtbare gedeelte. Linkje naar banenplannen subboard hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87739.0

Komend weekend ga ik het hele frame in elkaar zetten.

Groeten,
Daan
Re: UPDATE 25-1 Modelbaan van Daan: Update baanplan zichtbare gedeelte
Kleine update van baanplan, was toch niet tevreden met vorige versie. Voor meer tekst en uitleg zie: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87739.0
Re: UPDATE 28-1 Modelbaan van Daan: raamwerk onderbouw klaar
Hoi allemaal.

Deze week het hele zaag en freeswerk met hulp van timmerhandjes afgekregen. Best indrukwekkend dat ik van 2 platen van 250x125 maar 1 stukje van 13x14 cm over heb als zaagafval.  Hier ligt het frame in elkaar zonder dat kopse kanten of kruisverbindingen geschroefd zijn. Dus vandaar dat je soms nog iets schuin ziet lopen.  Morgen alles ophalen en thuis in elkaar zetten. De lange poot is 4.5m, de korte 2.6m

Groeten Daan
Re: UPDATE 29-1 Modelbaan van Daan: Begonnen met bouw tafel
Vandaag het hout opgehaald en thuis begonnen met in elkaar zetten van de tafel. Op de foto zie je het kleine stukje hout wat er over bleef van 2 hele platen.  Dat ging omdat we her en der latten verlengd hebben door middel van pen verbindingen. De sleuven hebben we gemaakt met een zogenaamde domino frees. Morgen weer verder en dan gaan we de echte poten eronder maken en als waterpas zetten.

Gr Daan
Re: UPDATE 29-1 Modelbaan van Daan: Begonnen met bouw tafel
Mooi plan zo met die lange gebogen perrons.

Ook net frame zo uit die platen gehaald.

MvG,

Timaximus.
Re: UPDATE 29-1 Modelbaan van Daan: Begonnen met bouw tafel
Hallo Daan,

Mooi frame, deze baan ga ik volgen.

Gr Einte
Re: UPDATE 29-1 Modelbaan van Daan: Begonnen met bouw tafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: UPDATE 29-1 Modelbaan van Daan: Begonnen met bouw tafel
Mooi begin Daan  :thumbup:

Een domino frees kende ik niet, zelf gebruik ik een lamellen frees, maar het principe komt op hetzelfde neer  :)

Succes vandaag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: UPDATE 29-1 Modelbaan van Daan: Begonnen met bouw tafel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: UPDATE 29-1 Modelbaan van Daan: Begonnen met bouw tafel
Frame ziet er netjes uit, en... een goed begin is het halve werk ;) :thumbup:
Re: UPDATE 29-1 Modelbaan van Daan: Begonnen met bouw tafel
Hoi Peter.

Domino frees is eigenijk een merk naam van Festtool kom ik nu achter. Maar het systeem werkt wel geweldig.
Gr Daan
Re: UPDATE 29-1 Modelbaan van Daan: Begonnen met bouw tafel
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: UPDATE 29-1 Modelbaan van Daan: Begonnen met bouw tafel
ziet er goed uit Daan, veelbelovend  :thumbup:, notificatie aan gezet  :)
Re: UPDATE 6-2 Modelbaan van Daan: Tafel schaduwstation nivo 0 klaar
Hoi allemaal,

Hier weer een update. Vandaag het hele frame voor de tafel van schaduwstation nivo 0 in elkaar gezet. Het vergde nog wat ongepland zaagwerk aangezien bleek dat de dakspant scheef staat, en er rechts dus 1 cm tekort was om de tafel ertussen te passen. Onder de poten heb ik schroefdoppen gemaakt zodat ik alles perfect waterpas kan zetten, omdat de betonvloer onder het laminaat zeg maar niet helemaal egaal is. Je ziet her en der iets smallere latten zitten. Op deze manier hebben we ook het zaagafval helemaal kunnen gebruiken  :D

Al met al heel erg tevreden met het resultaat. Het kan wel zijn dat ik her en der nog een dwars latje ertussen maak als dat nodig is tegen het doorbuigen van de tracés die erop komen te liggen. Nu ga ik weer terug naar de tekentafel voor het definitieve ontwerp van het schaduw station. Als dat zover is gaan we 12mm multiplex bestellen om de tracés uit te zagen.

Groeten,
Daan
Re: UPDATE 26-2 Modelbaan van Daan: Zagen en plaatsen tracés
Hoi allemaal.

Hier weer een update van mijn kant. Dit weekend volop tijd om meters te maken. Eergisteren 3 platen populieren multiplex 12mm binnen gekregen. Op mijn werk met de A0 plotter het hele baanplan 1:1 uitgeprint. Hiermee ben ik de tracés gaan aftekenen en vervolgens met het decoupeerzaag uitgezaagd. De linkerkant is inmiddels klaar.  Zie de foto's hieronder. Ik moet zeggen dat populieren hout heerlijk is om mee te werken.   Tevens zie je een van de 6mm depron platen die ik ga gebruiken als ondergrond en isolatie. Heb ze hier gehaald trouwens:  https://www.vloervoordeel.nl

Tevens heb ik een plaat 4mm multiplex laten zagen in stroken van 3cm, dit worden de vangrails. Hopelijk morgen de andere helft en het aanbrengen van de vangrails.

Groeten Daan
Re: UPDATE 26-2 Modelbaan van Daan: Zagen en plaatsen tracés
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: UPDATE 26-2 Modelbaan van Daan: Zagen en plaatsen tracés
Je pakt de zaken grondig aan Daan, ik kan hier echt van genieten  :thumbup: :thumbup:

Ik neem aan dat de waslijnen straks niet meer boven de baan hangen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: UPDATE 26-2 Modelbaan van Daan: Zagen en plaatsen tracés
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: UPDATE 26-2 Modelbaan van Daan: Zagen en plaatsen tracés
Hi Daan,

Dat ziet er netjes en doordacht uit, zelf ben ik nog niet zover voor tracé trajecten te monteren maar waarom zo dik ?

groet
Harald
Re: UPDATE 26-2 Modelbaan van Daan: Zagen en plaatsen tracés
Hoi harald .

De reden dat ik 12 mm heb genomen is zodat ik straks ook probleemloos draadeinden enzo voor spiraal kan monteren zonder dat eea gaat doorbuigen.

En idd Peter de waslijn gaat nog weg

Gr Daan
Re: UPDATE 26-2 Modelbaan van Daan: Zagen en plaatsen tracés
netjes maar heb je daar achteraan rekening gehouden met de hoogte van de loks en wagons onder het schuine dak ? Zie dat die tekening er heel dicht bij ligt.
Re: UPDATE 26-2 Modelbaan van Daan: Zagen en plaatsen tracés
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: UPDATE 26-2 Modelbaan van Daan: Zagen en plaatsen tracés
Netjes  :thumbup: maar net als wat Haradigi zegt, waarom zo dik 12mm hout en 6 mmm isolatie. (voor de draadeinde lees ik net, maar dat kan met 9mm ook prima, heb een proef spiraal gemaakt van 9mm en dat buigt echt niet door)

Ik ben van plan met 9mm populieren te gaan werken , de bochten wil ik gaan doen met deze methode https://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm ,kan voor spiralen maar ook voor bochten. Rechten stukken ipv bochten uitzagen, scheelt aanzienlijk aan hout  :D

9 mm, van 3 mm strookjes zagen en op de kopse kant een sleufje frezen, verlijmen en klaar is de bocht  :) MDF vind ik niet zo geschikt, smalle stroken voor dubbel tracé hangen snel door (50-60 cm) is al te groot.

Peter

Re: UPDATE 26-2 Modelbaan van Daan: Zagen en plaatsen tracés
Citaat van: pjotterke op zondag 27 februari 2022, 10:58:52
Netjes  :thumbup: maar net als wat Haradigi zegt, waarom zo dik 12mm hout en 6 mmm isolatie. (voor de draadeinde lees ik net, maar dat kan met 9mm ook prima, heb een proef spiraal gemaakt van 9mm en dat buigt echt niet door)

Ik ben van plan met 9mm populieren te gaan werken , de bochten wil ik gaan doen met deze methode https://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm ,kan voor spiralen maar ook voor bochten. Rechten stukken ipv bochten uitzagen, scheelt aanzienlijk aan hout  :D

9 mm, van 3 mm strookjes zagen en op de kopse kant een sleufje frezen, verlijmen en klaar is de bocht  :) MDF vind ik niet zo geschikt, smalle stroken voor dubbel tracé hangen snel door (50-60 cm) is al te groot.

Peter
De spiraal zelf wordt idd 9mm, het gaat me meer over de ondergrond zodat ik ook ergens kan leunen tijdens de bouw zonder dat het doorzakken enzo. Idd mdf werkt helemaal niet fijn ook.

Trouwens thanks voor de tip mbt spiraal bouw. Zelfs met een tooltje om het uit te rekenen
Gr. Daan
Re: UPDATE 26-2 Modelbaan van Daan: Zagen en plaatsen tracés
Citaat van: bellejt op zondag 27 februari 2022, 10:58:11
netjes maar heb je daar achteraan rekening gehouden met de hoogte van de loks en wagons onder het schuine dak ? Zie dat die tekening er heel dicht bij ligt.

De hele tafel staat los en kan in zijn geheel nog ca 5cm naar voren als het moet 👍
Re: UPDATE 26-2 Modelbaan van Daan: Zagen en plaatsen tracés
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: UPDATE 26-2 Modelbaan van Daan: Zagen en plaatsen tracés
Dat ziet er goed en veelbelovend uit Daan :thumbup:
Re: UPDATE 5-3 Modelbaan van Daan: schaduwstation excl spiraal 2 klaar
Hoi allemaal,

Dit weekend even goed doorgewerkt aan het schaduwstation. Als eerste de ontbrekende stukken hout op maat gezaagd, en vervolgens voorzien van depron isolatie platen en vangrails. Het vastlijmen van de depron platen doe ik met speciale polystyreen lijm, omdat andere kit meestal het polystyreen wegsmelt :?



Vervolgens om te zorgen dat de aangebrachte dotten met lijm goed plat zijn en geen ongewenste bobbels onder de depron platen veroorzaakt, heb ik een simpele rol aluminiumfolie gebruikt, omdat daar een harde kartonnen binnenkant in zit. Deegroller is te grof om in de kleine hoekjes te komen.



Omdat ik te graag wat rails wilde neerleggen doe ik het laatste stukje met de rechter spiraal komend weekend. Zo ziet het er nu uit, paar foto's met 1:1 baanplan, en een paar zonder. Best heel tevreden met het resultaat.













En toen kon het leggen van de rails beginnen  :D :D





En toen kon ik ook eindelijk eens mijn volledige 12-delige ICRm met stuurstand kwijt  :favorite:



Tot de volgende update,

Groeten,
Daan
Re: UPDATE 6-3 Modelbaan van Daan: schaduwstation excl spiraal 2 klaar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: UPDATE 6-3 Modelbaan van Daan: schaduwstation excl spiraal 2 klaar
Wat voor soort printertje gebruikte je hiervoor?

De mijne kan alleen formaat A4 (of kleiner) ...  :idea:
Re: UPDATE 6-3 Modelbaan van Daan: schaduwstation excl spiraal 2 klaar
Citaat van: Jan22 op vrijdag 11 maart 2022, 19:02:29
Wat voor soort printertje gebruikte je hiervoor?

De mijne kan alleen formaat A4 (of kleiner) ...  :idea:
De a0 plotter op m'n werk.  Een HP design jet geloof ik
Re: UPDATE 6-3 Modelbaan van Daan: schaduwstation excl spiraal 2 klaar
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: UPDATE 6-3 Modelbaan van Daan: schaduwstation excl spiraal 2 klaar
Hoi Daan, Johnny wees je er in bericht 23 al op maar ook ik denk niet dat er op het achterste spoor onder de schuine kap een trein past. Als je dit zelf al hebt uitgetest dan geven de foto's kennelijk een verkeerde indruk.
Wel een imposant baanplan trouwens.

groet, Wim
Re: UPDATE 6-3 Modelbaan van Daan: schaduwstation excl spiraal 2 klaar
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: UPDATE 6-3 Modelbaan van Daan: schaduwstation excl spiraal 2 klaar
Zo te zien past het net. Het achterste schot loopt vrij steil. Maar krappies is het wel, je moet die rails daar niet willen schroeven.
Re: UPDATE 6-3 Modelbaan van Daan: schaduwstation excl spiraal 2 klaar
Hoi Daan,

Door je bestelling van de 3 Koplopers maar eens je draadje bekeken. Ziet er goed uit! Maar, is er sinds maart 2022 nog iets gebeurd aan de bouw van je baan?

Notificatie staat aan!

Met vriendelijke groet,
William
Re: UPDATE 6-3 Modelbaan van Daan: schaduwstation excl spiraal 2 klaar
Er is wel degelijk het een en ander gebeurd, maar niet super veel. Mega druk met werk en brugklassende kinderen  :P .

Hier effe snel een paar foto's van het schaduwstation zoals t er nu bij ligt.20221207_205729.jpg20221207_205749.jpg20221207_205757.jpg20221207_205810.jpg     

Gr. Daan
Re: UPDATE 7-12 Modelbaan van Daan: schaduwstation, eerste rails liggen
Hoi allemaal,

Valt mee, pas 1 jaar geleden sinds de laatste update hier. Komt omdat ik n hele periode in het buitenland gewerkt heb. Maar nu gaan we weer vol goede moed verder. Vandaag heb ik de houten traces voor spiraal 2 gemaakt, voorzien van depron isolatieplaat en vangrails. Nu zul je denken waarom die 90 graden hoek aan de binnenkant, maar dat is omdat de spiraal daar toch al omhoog gaat en ik als het zover is een diagonaal dwarsbalkje maak voor de bevestiging.

20231018_163240.jpg

Gr. Daan
Re: UPDATE 20-10 Modelbaan van Daan: Flexrails leggen
Zojuist begonnen met het leggen van flexrails voor de keerlus om spiraal 2. Ook heb ik boekbinders lijm gehaald van Collall. Deze heb ik 1:2 verdund met water. Nu vroeg ik me af hoeveel lijm ik nodig heb om flexrails goed vast te hebben liggen. Hieronder 2 foto's met "veel" en "weinig" . Misschien kunnen de kenners wat loslaten over de hoeveelheid lijm?

Mvg Daan

20231020_151448.jpg
20231020_151430.jpg 
Re: UPDATE 20-10 Modelbaan van Daan: Flexrails leggen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: UPDATE 20-10 Modelbaan van Daan: Flexrails leggen
als je zoveel lijm gebruikt zou je wel eens kortsluitings of stroomverlies tussen massa en puko's kunnen hebben.
Re: UPDATE 20-10 Modelbaan van Daan: Flexrails leggen
OK, daarom vraag ik het idd :-)
Re: UPDATE 20-10 Modelbaan van Daan: Flexrails leggen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: UPDATE 20-10 Modelbaan van Daan: Flexrails leggen
ik plooi ze zelf eerst hoe ze moeten liggen en dan schroefje erdoor tot net tegenaan om ze vast te houden.Niks lijm eronder.Je zou versteld staan hoe die flex hun vorm behouden.
Re: UPDATE 20-10 Modelbaan van Daan: Flexrails leggen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: UPDATE 20-10 Modelbaan van Daan: Flexrails leggen
Net je foto met 'veel' en 'weinig' gezien. Zelfs dat 'weinig' is nog veel te veel. Ik breng het aan met een pipet om de andere biels. Zodat net de bodem bedekt is. De lijm trekt zichzelf onder de bielzen en door het gewicht erop te zetten plakt dat als een gek vast.
Re: UPDATE 20-10 Modelbaan van Daan: Flexrails leggen
Helemaal duidelijk. Thanks.
Re: UPDATE 20-10 Modelbaan van Daan: Flexrails leggen
Korte update. Werkt perfect.  Muurvast  :thumbup:  B)  B)  :thumbup:  :thumbup:
Re: UPDATE 20-10 Modelbaan van Daan: Flexrails leggen
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: UPDATE 20-10 Modelbaan van Daan: Flexrails leggen
Welke oplossing is het geworden? Die van Johnny of die van Henk?
Re: UPDATE 20-10 Modelbaan van Daan: Flexrails leggen
Henk.
Re: UPDATE 22-10 Modelbaan van Daan: Rails keerlus 1 ligt
Vandaag weer effe verder kunnen werken aan het leggen van flexrails, maar ik moet zeggen zonder Dremel (ofja het doosje met opzetstukjes is kwijt  :-( ) schiet het niet zo op. Al met al niet heel ontevreden met het resultaat, hoewel een knikje me eigenlijk niet aanstaat (zie rode cirkel). Kwa ruimte kan het niet anders, maar ben wel een beetje benieuwd of ik een geduwde trein met 8 wagens door die binnenbocht krijg, zonder dat het ontspoort. De radius is ca 48cm. Hieronder paar foto's.

20231022_140331[1].jpg

20231022_140231[1].jpg

20231022_134024[1].jpg   
Re: UPDATE 22-10 Modelbaan van Daan: Rails keerlus 1 ligt
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: UPDATE 22-10 Modelbaan van Daan: Rails keerlus 1 ligt
Denk niet dat je van dat 'knikje' veel last gaat hebben. Heb het wel erger gezien. Wat je kunt doen om het te voorkomen is voor het lijmen een recht strookje metaal (aluminium) ertegenaan te drukken en vast schroeven. Na het drogen van de lijm kun je dat weer weghalen en heb je een strakke las. Aluminium of messing is weer makkelijk los te halen van de lijm.
Re: UPDATE 22-10 Modelbaan van Daan: Rails keerlus 1 ligt
ha Daan, wellicht gaat het knikje geen problemen opleveren maar aarzel niet om stukken flex een keer opnieuw te leggen of wat extra te buigen voor het leggen. Zeker het schaduwstation en toeritten, stijgbanen etc. moeten perfect liggen voor het langdurige plezier. Ik heb dit geleerd van de heren 'Schade en schande'. :-)
Re: UPDATE 11-11 Modelbaan van Daan: Leggen rails schaduwstation.
Hoi allemaal,

Hier weer een kleine update uit het Reuselse. Afgelopen dagen verder gegaan met het leggen van flexrails. Ik moet even wachten op een bestelling raillasjes voordat ik verder kon.
De voorste 6 sporen van het schaduwstation liggen nu. Het voorste spoor is nu de lijm aan het drogen, en het tweede spoor moet nog vast (vandaar dat die nog niet perfect recht ligt  ;)  )
Die boekbinderslijm werkt echt fantastisch, en het is verbazingwekken hoe weinig er nodig is, zelfs in de bochten. En door ze op zon mijn mogelijk plekken te lijmen, minimaliseer je ook het geluid. Ook heb ik om de sporen perfect parallel te leggen van stukje vangrail even een mal gemaakt voor 5 sporen op 57mm van elkaar. En met een vangrail van een meter zorg ik dat ze kaarsrecht liggen.
de aansluitingen van de puko's liggen overal, die van de massa en terugmelding niet, maar die kan ik makkelijk naderhand solderen.

Hieronder een paar foto's, hopelijk morgen nog wat voortgang met het leggen van de achterste 5 sporen.
20231111_135307.jpg20231111_135350.jpg20231111_135405.jpg20231111_135439.jpg20231111_135455.jpg     
Re: UPDATE 11-11 Modelbaan van Daan: Leggen rails schaduwstation.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: UPDATE 11-11 Modelbaan van Daan: Leggen rails schaduwstation.
Voor mij niet zo voor de hand liggend;
Bakstenen om de boel te verzwaren tijdens het drogen vd lijm, meestal zoeken we naar iets dat binnen ligt voor dergelijke doeleinden.
Zelf ga ik ook met K-rails aan de gang.