Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Einde

Gestart door Jongslog vrijdag 22 mei 2020, 22:32:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bruggenbouw
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bruggenbouw
Hallo Henk, heb je al eens gekeken naar de "Hack" bruggen. Geweldig mooi, filigraan metaal en grote overspanningen in zowel enkel als dubbelspoor.
Zomaar even een idee, maar dit is ook prachtig natuurlijk. Wel jammer dat je die ene brug moet verbouwen. Noodzakelijk voor het rijtuig zie ik, maar wel een beetje vreemd.
Inderdaad maar goed camoufleren.  ;)
Re: Bruggenbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Bruggenbouw
@Tjoekedoris: Die Hack bruggen ken ik, die zijn zeker mooi. Maar deze had ik nog dus fie heb ik maar gebruikt.

@Robkop: De oplossing met de overgangsrails had ook gekund inderdaad. Loopplaten laten laseren lijkt mij wel heel mooi trouwens.
Over mijn camper heb ik twee video's gemaakt. De eerste bouw en een verbeter-update. Als je vragen hebt, stel ze gerust. Dan maar even via Pb want nogal off topic  :).





Re: Bruggenbouw
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

online
Re: Bruggenbouw
Leuke filmpjes , Henk.
Bedankt
Gezien de berichten over de bouw vd modelbaan, kon het bijna niet missen dat er vd camper ook wel iets zou zijn vastgelegd.
Geeft een goed beeld wat er allemaal bij komt kijken.
Als je er over nadenkt komen toch veel facetten van het opzetten van een modelbaan ook terug bij het realiseren van zo'n woonmobiel.
Houtbouw en electro om zo maar s wat te noemen.

Alleen nog geen trein gezien in de camper  :D
Re: Bruggenbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Bruggenbouw
@Robkop:  Een camper bouwen heeft heel veel weg van het bouwen van een treintafel. In beide situaties moet je ver vooruit kunnen denken om de juiste stappen te doen met het bouwen. Je moet al weten waar de lampen komen te hangen als je nog bezig bent met bekabeling leggen en isoleren. Dat lijkt logisch en simpel maar in de praktijk blijkt dat best lastig. Je kunt het (baan)plan wel vooraf uittekenen maar de praktijk moet uitwijzen of het ook mooi en bruikbaar is. En net als in de modelbouw telt elke centimeter.
Banktunnel St. Goar
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Banktunnel St. Goar

In post 141 was ik aan het klussen met de Banktunnel bij St.Goar. Die was nogal slordig. Maar na een goede schilderbeurt was ik daar in post 148 best tevreden over. Het tunnelportaal is slechts geïnspireerd op de werkelijkheid want in het echt ligt het er iets anders bij en zijn het niet twee separate tunnelingangen. Maar een proefrit met de treinen maakte duidelijk dat slordigheid wordt afgestraft. De beide tunnelingangen waren toch te krap. Eigenlijk is er tussen de rails zelfs geen ruimte voor een muurtje. De bochten zijn scherp dus wagons steken flink uit en raken de de tunnelmuur. Dus uithuilen, afbreken, en opnieuw beginnen.

Nog iets beter gekeken naar het origineel. En het moest so wie so wat strakker. Het werd een combinatie van styrodor voor de muren, karton voor de afwerking van kantelen en klei voor de stenen boog en de kieren en gaten. En dan moet ik afwijken van het origineel om het model te laten passen op deze plaats. Helaas wordt het altijd zo'n enorme garagedeur als er twee sporen de tunnel in moeten maar dat is niet anders. 



Re: Banktunnel St. Goar
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Banktunnel St. Goar
Dat is een heel mooi portaaltje geworden naamgenoot. Ziet er patent uit. En ja, dat grote gapende gat lijkt Hollebolle Gijs wel, vreet alle treintjes op.  :( Het is niet anders helaas.
Alleen die grote groene vlek misstaat. Is de weerschijn van het lichtsignaal wat daar staat waarschijnlijk. Kun je dat licht niet wat dimmen zodat het minder op valt?
Re: Banktunnel St. Goar
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Banktunnel St. Goar
Citaat van: Jongslog op vrijdag 21 januari 2022, 20:36:55
Helaas wordt het altijd zo'n enorme garagedeur als er twee sporen de tunnel in moeten maar dat is helaas niet anders.

Daarom kies ik altijd voor 2 enkelsporige portalen die ten opzichte van elkaar verschoven zijn. Dat is veel fraaier en spannender. Je kunt dan ook minder naar binnen kijken.
BW puzzel
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
BW puzzel
Nu maar eens puzzelen op de inrichting van het BW (BetriebsWerk). Het karkas van de zelfbouw locloods staat er al. Die is van bescheiden afmetingen. Het wordt ook maar een klein en verouderd emplacement. Het ligt in de cirkel van een R1 bocht dus de ruimte is beperkt. Op het doodlopende spoor wil ik een sintelbak maken met in de buurt de waterkranen. Er moet ook een kleine kolenkraan komen, die ook de sintels weg kan scheppen. De kolenbunker moet ergens staan en er is nog een zandtoren nodig. Dat wordt allemaal wel weer krap.



De draaischijf ligt er ook weer in. Daar ben ik dit weekend mee in gevecht geweest. Het is een oude 7186 die bij de M-rails hoort. Die had ik al eens onder handen genomen in post 136. De originele motor die meer lawaai produceerde dat dat 'ie productie leverde had ik vervangen door een andere motor. Een motor die ook in de magnetron zit om het gerecht rond te draaien. Dat functioneerde niet meer. De oplossing blijkt niet geschikt voor "dauerbetrieb" en hij is al amper gebruikt.

Het probleem zit in de as. Ik had de nieuwe motor aan die as vast gemaakt. Die as is erg kort, dus weinig houvast om de aandrijving van de motor aan vast te maken, en dat raakt dus los. De brug aandrijven via die as vraagt ook wel een krachtige motor, dat redt de magnetronmotor niet. Uiteindelijk de as er uitgeboord en er een langere bout in gemonteerd voor een betere bevestiging. De aandrijving geprobeerd met een zwaardere motor en dat gaat wel. Deze motor draaide alleen te snel. Dus bij de chinees een andere bestellen. 12 Volt en 3 toeren per minuut.

Een ander probleem betreft de sleepcontacten op de brug. En zijn drie contacten. Eentje wordt gebruikt om het relais voor de vergrendelpin te bedienen met een spanningspuls 16 V AC. Het tweede sleepcontact gebruik ik als massacontact (of beter de min van 12 V) om de aandrijfmotor van spanning te voorzien. Als de pin is ingetrokken, is het relais gesloten en kan de stroom voor de aandrijfmotor lopen. Het derde contact wilde ik gebruiken voor een S88-terugmeldcontact op de brug. Dat is niet echt nodig denk ik. Ik denk dat ik de laatste twee contacten allebei ga gebruiken voor de stroomkring van de aandrijfmotor. Meet twee sleepcontacten meer kans op contact.

De draaischijf weer terug geplaatst. Die motor kan ik er later onder monteren.

Locloods zelfbouwproject
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Locloods zelfbouwproject
De Locloods krijgt een bescheiden afmeting. Er kan geen hele lange stomer in maar eentje van maximaal 20 cm lukt wel. En de sporen blijken niet even ver uit elkaar te liggen bij de draaischijf. Da's best onhandig. Waarschijnlijk gebruik ik net de verkeerde aansluiting en zit ik op de splitsing waar twee locloodsen tegen elkaar kunnen staan.

Ramen, deuren en portalen zijn van Auhagen. De rest is karton en foamboard. De zijmuur is van XPS-schuim en met een roller is daar steenstructuur in gemaakt. Daarboven met roerstokjes een betimmering.

De ramen waren eerst veel groter maar dat klopte niet in de verhoudingen. Nu zijn ze kleiner maar kun je amper meer naar binnen kijken. Nou, dan hoef ik ook niet zoveel aan het interieur te doen.



De dakbedekking is van karton. Ik wilde eerst dakpannen doen maar deze beplating zie je meer op loodsen en staat ook wat industriëler. Ik weet eigenlijk niet wat dit in het echt voor materiaal is. Zink? Bitumen?
En daar moet nog een dakgoot langs lijkt mij.



Alle kieren en stukken die niet goed aansluiten heb ik opgevuld met klei in steen structuur. Dat ging eenvoudig met goed resultaat.
De eerste verfkleuren er op om te kijken wat het wordt. Ik dank dat het best goed gaat komen.

Videootje
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Videootje
De locloods is zo ongeveer af. Af is een groot woord want er moet nog veel omheen worden gebouwd. Dat geldt ook voor de rest van de tafel. Maar een videootje tussendoor is altijd leuk toch.


Re: Videootje
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Videootje
Je gaat weer lekker tekeer, Henk  :thumbup:
En je wordt er steeds beter in !  :P

Grtz Tony
Re: Videootje
Lid sinds: 2015

offline
Re: Videootje
Zodra je met je camera zijwaarts beweegt langs je trace en het water komt in beeld dan lijkt het net of het water echt beweegt (golfslag) door de veranderende licht reflexies. Best Cool.

MvG,

Timaximus
Waterkraan bij het BBW
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Waterkraan bij het BBW
Bij een BahnBetriebsWerk (spoorwegdepot volgens Google translate) moet de stoomloc natuurlijk van water worden voorzien. Nu had ik in de oude doos nog wel twee waterkranen. Het merk weet ik niet. Maar nu blijkt dat die eigenlijk te laag zijn. Ze kunnen niet boven de stoomloc draaien. Bovendien wil ik het plateau waar het ding op staat inbouwen waardoor het nog iets lager uitvalt. Dan maar de mast verhogen met stukjes riet er tussen. (Ik heb nog plastic rietjes! Misschien moet ik die maar eens op een veilingsite zetten want die zijn inmiddels niet meer te krijgen en veel waard voor modelbouwers.)



De boel straks nog schilderen. Verlichting aanbrengen vind ik te lastig dus ik schilder die lantaarn wel geel. En nog iets bedenken voor een kraan op dat pijpje aan de achterzijde want die heb ik niet meer.
Re: De tafel
Lid sinds: 2019

offline
Re: De tafel
Citaat van: lucdiels op zondag 31 mei 2020, 21:21:15
Henk, het valt mij op dat de Lorelei nu plots veel dichter bij Italië ligt. ;) Wat in modelbouw toch allemaal kan...
Ik vind het wel een mooi ontwerp hoor.

Luc
Goed om te weten, scheelt volgend jaar het stuk tussen Bingen en de Alpen  :D
Re: Waterkraan bij het BBW
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Waterkraan bij het BBW
Dag Henk,

Je lokloods is weer mooi geworden.

(ook) Henk
Re: Waterkraan bij het BBW
Lid sinds: 2008

offline
Re: Waterkraan bij het BBW
Henk, een tip

De lantaarn heeft 4 vlakken. 2 rode en 2 witte.

Als de kraan boven de loc  staat zie je in het verlengde van de rails 2 rode vlakken. (van 2 kanten)

Als de kraan staat zoals bij jou op de foto zie je in het verlengde van de rails de witte vlakken (van 2 kanten)

Succes met de verdere bouw

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Waterkraan bij het BBW
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Waterkraan bij het BBW
@Cees: dank voor de tip! Dat zijn belangrijke details die er toe doen.
Slakkenkuil
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Slakkenkuil
De locloods moet nog worden voorzien van ramen. En er kan nog wel iets meer wheatering op denk ik.



De slakkenkuil maak ik van een stuk foamboard met een kartonnen bakje er onder. Met roerhoutjes twee stalen balken waar de rails overheen kan.



De stalen H-balk heeft tussenstukjes van karton.



Met een beetje groene verf lijkt het heel wat. De railverbindingen nagebootst met wat sculpture verf. En de boel geplamuurd en geschilderd om een betonlook te krijgen.



En dan inbouwen. Het strooisel ligt in de natte lijm. Als het droog is stofzuigen, dan ziet het er iets fatsoenlijker uit.



Met de poederkwast en maskara (goedkope makeup) de roest aangebracht. En zo moet het gaan lijken op een verouderd klein BahnBetriebsWerk.



En uitpuzellen hoe ik de opstelling ga maken. Dan weet ik ook de afmetingen van de nog te bouwen zandtoren, zandbunker, kraan en kolenbunker. Het idee is dat de kraan in het midden kan werken voor het zand, de slakkenkuil en de kolen. Nog genoeg te doen.


Re: Slakkenkuil
Lid sinds: 2020

offline
Re: Slakkenkuil
Dit is het echte scratchbuilden! Cool is dat!
Re: Slakkenkuil
Lid sinds: 2022

offline
Re: Slakkenkuil
Hallo Henk,

CiteerEn nog iets bedenken voor een kraan op dat pijpje aan de achterzijde want die heb ik niet meer.

ik had hetzelfde probleem met een waterkraan en heb het ontbrekende handwiel vervangen door een niet meer gebruikt stuurwiel uit een auto bouwpakket. Ik heb de lantaarn rood en wit geschilderd, net als het origineel.

ich hatte bei einem Wasserkran das gleiche Problem und habe das fehlende Handrad durch ein nicht mehr gebrauchtes Lenkrad aus einem Autobausatz ergänzt. Die Laterne habe ich wie beim Original rot weiß lackiert.



mvg
Ekki



Re: Slakkenkuil
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Slakkenkuil
Mooi gedaan Henk, ik zie alleen bij de rails geen Piko's meer of een draadje om de sleper van spanning te voorzien.
Heb je hier al een idee voor?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Slakkenkuil
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Slakkenkuil
@Peter: Inderdaad geen puko's voor een sleper bij de slakkenkuil. Het spoor loopt daar dood. Mijn idee is dat de loc daar achteruit rijdt. De sleper houdt dan nog net contact als de tender en loc boven de kuil zitten.
Re: Slakkenkuil
Lid sinds: 2016

offline
Re: Slakkenkuil
En hoe los je het op bij locs met de sleper onder de tender? Ok,  die kun je dan vooruit laten rijden. Moet je wel steeds weten welke loc de sleper onder de tender of de loc zelf heeft.
Ik zou gewoon een dun verenstaaltje spannen.
Een wild alternatief is een met een servo beweegbare middenleider die omhoog komt als de loc over de kuil rijdt en weer verdwijnt als de locomotief wegrijdt. Dat moet toch te knutsen zijn? Het houdt mij al een tijdje bezig, maar ik heb geen Bw, dus ik zal het (voorlopig) niet maken.

Groet,

Peter


Häuserkraan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Häuserkraan
@Peter - BlikkenTinus: ik heb slechts één serieuze stoomlocomotief met de sleper aan de voorzijde dus geen problemen met de slakkenkuil zonder middenleider. Iets maken met een servo die de middenleider wegtrekt is wel heel cool maar lijkt mij ook ingewikkeld.

Vandaag bezig geweest met het bouwen van de zandtoren, de zandbunker en een kraan. De kraan is geïnspireerd op de Häuserkraan bij Sankt Goarshausen. Dat blijkt nota bene wereld erfgoed te zijn volgens Unesco, maar dan gaat het eigenlijk om de betekenis van de Rijnvallei als historische verkeersweg. Niks rijnromantiek.

En alles wordt uiteraard weer zelf gebouwd. De kraan was best een hele uitdaging. Hij kan zwenken en moet worden voorzien van een motor. Ik heb geen hijsinrichting gemaakt maar dat zou best kunnen denk ik. De constructie is gemaakt van hout en ijzerdraad. De as is een stuk ijzerdraad die door de tafel heen steekt zodat ik de motor onder de treintafel kan plaatsen.





Met schilderstape en elastisch garen maak ik de dwarsverbindingen. Solderen met ijzerdraad is mij te lastig. Het betonblok achterop is een kartonnen doosje gevuld met zand. Want er was inderdaad een contragewicht nodig. Het karton schilder ik met latex. Dat geeft een goede coating zodat het karton niet kromtrekt door vocht en je kunt met de dikke latexverf mooi alle kieren dichtkitten.





En zo komt dat er dan uit te zien op de treintafel met zandtoren, zandbunker en kraan. Eerst nog even drogen voordat het echte schilderwerk kan beginnen.
De kraan moet kunnen werken voor de zandbunker, de slakkenkuil en de nog te maken kolenbunker.







Re: Häuserkraan
Lid sinds: 2020

offline
Re: Häuserkraan
supercool dat je alles scratchbouwt. Kost moeite maar dan is het wel helemaal je eigen schepping.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Häuserkraan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Häuserkraan
Door dat 'Scratch builden' gaat het leven. Als je er naar kijkt dan verwacht je elk moment zo een klei figuurtje dat voorbij komt lopen. Net als in zo een animatie. Inderdaad Cool.

MvG,

Timaximus
Re: Häuserkraan
Lid sinds: 2012

offline
Re: Häuserkraan
mooi resultaat met eenvoudige materialen  :favorite: , zeer leerrijk;


mvg,
Michel
Re: Häuserkraan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Häuserkraan
Dag Henk.

Prachtig weer gemaakt, dit kan ik echt waarderen  :thumbup:
Meer foto's van het Scratch Built bouwproces worden gewaardeerd!

Groeten,

Erik.
Re: Häuserkraan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Häuserkraan
 B) Henk, dat is heel erg mooi wat jij weet te maken, knap staaltje werk, petje af. :thumbup:

Citaat van: Jongslog op zaterdag 05 februari 2022, 19:06:36
Met schilderstape en elastisch garen maak ik de dwarsverbindingen.
:roll: En dan misschien nog een laagje houtlijm eroverheen, dan weet je zeker dat de schildertape niet meer loskomt.

Dirk-Jan
Re: Häuserkraan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Häuserkraan
Hoi Henk, ik heb net vol bewondering naar je laatste bouwsel zitten kijken  :thumbup:
Als mede-Mittelrheinfan heb ik nog een passend vakantiekiekje gezocht en gevonden  :P

Grtz Tony

( die het appartementje in Oberwesel voor dit jaar alweer geboekt heeft  O:-D )
Häuserkraan onderbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Häuserkraan onderbouw
Dank voor de complimenten.
@Tony: en dank voor de foto. Maar dat is niet mijn camper daar :)
@Dirk-Jan: Inderdaad wat houtlijm er over om het te fixeren werkt goed.

Ik was nog niet tevreden over het onderstel van de kraan. Het oogde teveel als een tafeltje. Dus maar weer een schoenendoos tevoorschijn gehaald en van dat karton een nieuw frame gemaakt. Met een likje verf gaat dit model er meer op lijken denk ik.

Ik moet nog een grijperbak maken voor de kraan. Maar eens op zoek naar een voorbeeld. Iemand tips?

Re: Häuserkraan onderbouw
Lid sinds: 2020

offline
Re: Häuserkraan onderbouw
Goed bezig! Je bent een scratchbuildkoning! Heb je ruimte om die weg ook te modelleren? Met wat graspolletjes erop? Rails er aan weerszijden naast? Hekwerk? The works?
Re: Häuserkraan onderbouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Häuserkraan onderbouw
Maar wat is er nou toch ineens met die deur gebeurd?
Re: Häuserkraan onderbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Häuserkraan onderbouw
Die is er even uitgevallen en waarschijnlijk alweer terug geplaatst, Jan ;).
Betriebswerk
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Betriebswerk
Het tafereeltje van Ekki (Heidebahner) vond ik erg leuk en daarom "gejat".


De ontbrekende kraan is vervangen door een rond raampje wat ik rood heb geschilderd. De lantaarn moet nog de juiste kleuren krijgen.

@Doevie: de weg nabouwen bij de kraan ga ik niet doen omdat dit in het geheel niet zo logisch oogt want je kunt nergens komen met het wegverkeer. Nou moet je je niet altijd afvragen hoe de logistiek nu echt in elkaar zit wan tmeestal klopt er niks van op een treintafel. Ik puzzel nog wel met de bodemplaat van de kraan. Misschien dat ik die toch "in beton stort".

Om iets op beton te laten lijken valt nog niet mee. Ik heb nu een nieuw verfpotje met 'terrain concrete' en dat werkt wel makkelijk. Het geeft het oppervlak meteen een structuur. Daarmee de draaischijf ook gedaan. Maar nu wel erg egaal van kleur dus er moet nog wel wat aan gebeuren.

De kraan geschilderd. Een grijperbak gemaakt, die staat nog te drogen. De zandbunker staat op zijn plaats. De kolenbunker is inmiddels ook klaar. De boel nog een beetje roesten en zo krijgt dit stukje een beetje vorm.


Re: Betriebswerk
Lid sinds: 2018

offline
Re: Betriebswerk
Fabelachtig mooi! Ik heb diep respect voor jouw bouwkunde, Gr. Peter
Re: Häuserkraan onderbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Häuserkraan onderbouw
Citaat van: Jongslog op woensdag 09 februari 2022, 20:08:13
Ik was nog niet tevreden over het onderstel van de kraan. Het oogde teveel als een tafeltje. Dus maar weer een schoenendoos tevoorschijn gehaald en van dat karton een nieuw frame gemaakt.

En je vrouw een paar nieuwe schoenen voor de volgende schoenendoos?   >:-D >:-D

Mooi gemaakt weer!
Re: Betriebswerk
Lid sinds: 2016

offline
Re: Betriebswerk
Dat is een hele kloeke kraan voor het bekolen van (een) enkele stoomloc!
Maar het ziet er allemaal weer bijzonder uit.

Groet,

Peter
Re: Betriebswerk
Lid sinds: 2006

offline
Re: Betriebswerk
Dat is een kraan die voor zo een kleine kolenopslag redelijk groot is. Maar misschien ga je ze ook voor ander los en laadwerk gebruiken.

Re: Betriebswerk
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Betriebswerk
De kraan is inderdaad groot maar het idee is iets te bouwen wat geïnspireerd is op de omgeving van St Goar en St Goarshausen en daar staat zo'n kraan. Zie post 174. En die kraan is eigenlijk voor goederenoverslag. Hier moet ie dienst doen voor zand, sintels en kolen. Klopt dus niks van maar dat geldt voor onze hele modelbouw met h0 spoorbanen :).
En tja schoenen en vrouwen, laat mij als dank voor het verpozen de schillen en de dozen, goed voor de hobby zullen we maar zeggen.
Re: Betriebswerk
Lid sinds: 2012

offline
Re: Betriebswerk
mooi gedaan :favorite:


die AK Concrete en consoorten gebruik ik ook veel, verf en structuur in 1 potje, lekker gemakkelijk ;)


mvg,
Michel
Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Lantaarnpalen maken
Verlichting doet altijd veel voor de sfeer dus er moeten wel wat lantaarns worden geplaatst op het terrein. Nu kun je die dingen best goedkoop krijgen bij de Chinees dus zelfbouw is niet erg lonend. Maar wel veel leuker dus ik ga toch een poging wagen.

Ik had nog een 3mm hol messing buisje. Daar een draadje doorheen en in model buigen. Dan een LED er aan te solderen. Een LED fitting en een metalen ringetje moeten dienst doen als lampenkap. De mast maak ik zoals ik ook de bovenleidingmasten heb gedaan met bamboeprikkers en een dun strookje schilderstape er omheen gewikkeld.



Een moderne lantaarn maak ik met een LED-stripje. Die vouw ik op maat. Wel uitkijken dat het weerstandje er niet afbreekt. Het stripje plak ik in een kartonnen behuizing. Ik gebruik 2 LED's als lampen, de derde zou naar boven schijnen dus die doet niet mee. Die wordt bedekt door het karton en verf.  De mast is deze keer voorzien van een stukje plastic riet aan de bovenkant waar de bedrading doorheen kan.

Nog eeen beetje uitvinden welke lijm hiervoor geschikt is want met houtlijm blijft de boel niet zitten. ik heb nu een gewone knutsellijm geprobeerd.



Met de plastic rietjes kun je ook een complete lantaarnpaal maken. De verdikking in de mast maak ik door er een stukje schilderstape omheen te wikkelen.



Het zijn allemaal nog prototypes. Na drogen en schilderen maar eens zien of het ergens op lijkt.
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2020

offline
Re: Lantaarnpalen maken
Mooi man!
Zelf maken is idd veel leuker. Zo sta ik ook in de hobby. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Lantaarnpalen maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Lantaarnpalen maken
 B) Weer een mooi project die je ons laat zien, lekker priegelen en het worden vast hele mooie lampjes. O:-D
Ik vind het knap hoe je het telkens weer verzint, MacGyver is er niks bij.
:o) En goed dat je het niet bij de Chinees koop, dan zit er geen KEMA keur of CE-markering op. :D

Dirk-Jan
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lantaarnpalen maken
CE = China Export = niks mis mee toch?

Het worden weer mooie paaltjes, net als je bovenleidingsmasten :thumbup:.
Enneh, u is een bevoorrecht man, dat u nog plastic rietjes heeft!
Re: Lantaarnpalen maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Lantaarnpalen maken
 @citaat en  :offtopic:

CE staat voor Conformité Européenne, het is een label dat aangeeft dat het betreffende product volgens Europese richtlijnen is getest.
Nou, dat is dat spul van de Chinese webgigant niet. :P

Dirk-Jan
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Lantaarnpalen maken
:offtopic: Weet ik Dirk-Jan, maar soms zetten ze de C en de E van het CE logo wat dichter op elkaar, pure misleiding want het lijkt er sterk op maar ís het niet. En dan noemen ze het China-Export. Wel iets om alert op te zijn; Google maar eens op China Export.
Re: Lantaarnpalen maken
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Lantaarnpalen maken
De LED strip is wel afkomstig van die webshop met shipping uit 'porselein'. Zo'n rol van 5 meter voor 5 euro of zo.
Lantaarns geïnstalleerd
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Lantaarns geïnstalleerd
De eerste lantaarns staan op hun plaats. Ze lijken scheef te staan maar dat valt in het echt wel mee.

De betonvloer nog wat uitgebreid want ik vond het niet logisch dat de kolenbunker geen vloer had. De stellage van de hijskraan ziet er dan ook beter uit en de waterkraan staat ook mooier. Allemaal voordelen.
Op de achtergrond een paar WC-rollen. Het plan is nog enkele olietanks te maken maar ik kan de juiste opstelling nog niet vinden.

Re: Lantaarns geïnstalleerd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Lantaarns geïnstalleerd
Prachtige gedaan Henk. :thumbup:
Het staat en schijnt erg mooi.

Groet Michel