Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En de eerste volle week van 2022 zit er ook alweer op. De tijd gaat snel als je lol hebt.
Aan de bouw is deze week niet zo heel veel gedaan om redenen die ik al eerder heb aangegeven. Het meeste is binnen gedaan waar nu alle leidingen voor elektriek zijn geïnstalleerd en bijna alle binnenwanden zijn aangebracht. De laatste paar ontbrekende platen gaan er morgen tegenaan. Ten behoeve van de airco binnenunit is er achter de gipsplaten een houtwand aangebracht die het gewicht van deze unit kan dragen. Om dat ding alleen aan een dunne gipsplaat op te hangen vind ik toch een beetje eng.
Dan kunnen we volgende week weer verder met de luifel waarvoor inmiddels de materialen zijn aangekomen. Nou ja bijna dan, de leverancier had niet genoeg voorraad dus we hebben nog wat tekorten. Tevens hebben we aan de binnenkant nog genoeg werk met het inhangen van het plafond. Van verveling is hier dus nog lang geen sprake.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Lekker bezig dus!
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ziet er toch al goed uit.... :D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En pewr vandaag ziet het er nog beter uit. Alle platen zitten er nu tegenaan en rond de glasblokken is het ook dicht en afgewerkt met een cementfiber (want watervast) vensterbankje. Maandag eerst wat anders doen wat waarschijnlijk weer de hele dag gaat kosten en daarna opruimen en schoonmaken. Dan kan er weer verder gewerkt worden aan de tussenwanden en de luifel.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
jaren geleden toen ik nog in NL woonde heb ik eens een setje wagons gekocht op Ebay of marktplaats, dat weet ik niet meer. Wat ik wel weet is dat ze aangeboden werden als Donnerbüchsen, wat het niet zijn, want te klein. Wat het wel precies is weet ik niet en vind ik ook niet zo belangrijk. Het is een leuk setje wat indertijd door Roco als bouwpakketjes op de markt is gezet. Volgens mij met de nodige fantasie want een restauratierijtuig in een lokaalbahn trein is redelijk overdreven. Maar goed. De karretjes hebben er volgens mij nogal wat kilometers op zitten omdat de lagerpotten in het plastic totaal uitgesleten waren. Daar heb ik dus nieuwe lagerpotjes ingezet van messing, verkrijbaar bij PeHo (Peter Horst) in Dld. Hij heeft ook mooi geprijsde stroomvoerende koppelingen met magneten in zijn program. Die heb ik meteen maar meebesteld om te testen. Het hele zwikkie in deze wagonnetjes gebouwd samen met een paar LED strips en ziehier het resultaat. De wagons staan weer stevig hoog op de benen en zijn mooi verlicht. Voor de foto heb ik de spanningstoevoer even met een losse koppeling gedaan. Later komt deze koppeling op de lok en wordt de hele trein zo verlicht vanuit de decoder. De stroomopname voor de hele trein is rond 10mA dus dat is best te doen.

De kleefkracht van de magneten is groot genoeg om de wagons stevig bij elkaar te houden. Een test met de hand waarbij de hele sleep door een R1 bocht wordt gesleurd is positief verlopen. Enkele wagons moeten nog van reizigers worden voorzien. Die zijn momenteel even "op". Moet weer nieuwe bestellen. Het restauratie gedeelte heb ik van tafeltjes voorzien want die zaten er niet in. En met het bord op schoot eten is ook niks. De wagon in groene kleurstelling heb ik apart van de rode wagentjes gekocht. Deze was nogal gehavend, Buffers weg, koppelingen weg en zo. Na restauratie staat ze hier weer te pronken met nieuwe buffers van Weinert en een kkk van Roco. Ben er weer helemaal blij mee.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Toch leuk opgeknapt...?  :thumbup:
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Prima opgeknapt en heerlijk 'gelig' licht.
Ziet er beter uit dan menig LED wit, hoe zak dat af en toe ook schijnt.

Vrgr,
Wilko
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 B) Mooie set en de verlichting is ook prima. :thumbup:
Je hebt dat weer mooi weten op te knappen met die nieuwe lagerpotjes. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
:o) En prettig voor de Preisertjes dat ze gewoon aan tafel kunnen eten, met het bord op schoot is ook zo'n armoe. :D

Dirk-Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Lekker uitleven op de wagons geeft toch wel een heel goed resultaat.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Knap knutselwerk geleverd, Henk  :thumbup:
En mooi zacht licht in de wagens !
Die magnetische koppelingen kende ik nog niet.

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dag Henk,

Interessante update! Ik zie op de website dat deze messing bussen ook beschikbaar zijn met draad. Betekent dit dat je hiermee in principe de nu vaak gebruikte contactveer (of hoe heet dat ding) kunt vervangen, waardoor je met veel minder wrijving tóch een goed massa-contact hebt?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
mooi gedaan Henk;


kan je ook een foto maken van de onderkant van de wagons?


mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat @citaat

@ William,
Ja, dat kan het in principe betekenen. Moet je die draad wel naar binnen voeren en ergens aan de massa aansluiten.

@citaat

@Michel,
Daar kan ik eerstdaags ook wel een foto van maken. Heb je nog voorkeur welke details goed in beeld moeten komen? De lagerpotten, het kkk mechanisme, de koppelingen of de buffers?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 14 januari 2022, 15:56:44
Daar kan ik eerstdaags ook wel een foto van maken. Heb je nog voorkeur welke details goed in beeld moeten komen? De lagerpotten, het kkk mechanisme, de koppelingen of de buffers?

Nee, geen voorkeur, graag alles  ;). Ik vroeg me namelijk af hoe je het gat, wat je alleen maar schuin kunt voorboren, kunt gebruiken voor de aspotten? Die zitten er dan toch ook schuin in, of vergis ik me?

Alvast bedankt voor de moeite!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ach zo op die fiets. Ik zal daar een klein verslagje van maken. Dan wordt het hopelijk wat duidelijker.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
het KK- mechanisme en koppelingen zou ik graag in detail zien, waarschijnlijk zal het ook wel in het verslag staan ;)


mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En weer tijd voor een updeet van het 1 op 1 gebouw. Deze week niet erg veel kunnen doen, 4 halve dagen werken is niet bepaald veel om snel vooruit te komen. We hebben effe een vervelend akkefietje aan de hand. Een aanmaning ontvangen van een incassobureau betreffende een telefoonrekening. Alleen is het niet onze telefoon en voor je ze dat aan het verstand hebt gebracht ben je wel even verder. Met dergelijke geintjes moeten ze niet bij mij aankomen. Dan wordt ik heel onaangenaam.

Aan de buitenkant druk bezig met de luifel, voordak, afdak of hoe je het maar wilt noemen. De staalconstructie daarvan is nu wel helemaal klaar maar voor de dakplaten er op kunnen moet eerst het bovenliggende gedeelte van de gevel worden afgewerkt. Anders kom ik er niet meer goed bij. Dus onder de dakrand nog wat gevelplanken aangebracht, het geheek afgekit en geschilderd. Een klein hoekje hier moet nog geel gekleurd worden. Dan kunnen eindelijk de dakplaten er op. Op foto 2 heb ik er al eentje liggen. Die moet er weer af voor het schilderwerk. Ligt er tijdelijk op om de aansluiting met de wand te controleren.

Aan de binnenzijde een begin gemaakt met de tussenwanden. De douchehoek staat nu maar om één of andere domme reden heb ik veel te weinig profielen van het C-type. Dat stagneert de voortgang omdat deze maat niet hier in de stad verkrijgbaar is. Daarvoor moet ik naar Surin City. Gaat volgende week gebeuren. Dan meteen ook de deurkozijnen meenemen, die zijn daar stukken goedkoper, dan kunnen die ook meteen geïntegreerd worden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 14 januari 2022, 16:14:15
Ach zo op die fiets. Ik zal daar een klein verslagje van maken. Dan wordt het hopelijk wat duidelijker.

Het verslagje met foto's vind je hier> https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87704.0
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En wat is er deze week zoal gebeurt? Nou, niet veel, dus ik heb lekker door kunnen werken. Het afdak is zover af, ik mis nog een paar componenten. Die  moeten nog aangeschaft worden. 1 Dakplaat voor de aansluiting met de wand en 2 boeidelen voor afsluiting van het einde (zie foto). Enig schilderwerk verricht. De wand waar de voordeur in zit (wit en geel) en de wand boven het afdak (wit). Het gat gemaakt voor een buiten WCD (waterdicht IP44). De behuizing hiervan ook meteen gemonteerd en de kabel getrokken. Verder nog wat aan binnenwanden gezet. En mezelf rot gezocht naar schroeven. Ergens moet ik nog schroeven hebben om de alu raamkozijnen in elkaar te zetten. Maar ik kan ze niet vinden. Morgen nog eens een poging wagen.

Eigenlijk had ik in de planning staan om deze week wat materialen op te halen die ik te kort kom. Na overleg met mezelf tot de conclusie gekomen dat dat niet economisch zou zijn. Aangezien ik nog genoeg materiaal had om andere klusjes te doen leek het mij beter te wachten tot de betalingsronde geweest is dan kan ik in één keer mijn hele truck volladen. Scheelt weer brandstofkosten. Deze beslissing bleek uiteindelijk nog ergens anders goed voor ook. Normaliter worden de pensioenen rond de 23ste uitbetaald of op de donderdag er voor, als deze datum in een weekend valt. Dat doet ze nu dus ook. Echter heb ik (te laat) in de gaten gekregen dat het verandert is naar de 24ste. Komende maandag dus. Valt even tegen dat de uitbetaling pas na het weekend gedaan wordt. Nja, zal niet alleen voor mij gelden maar voor alle pensionados. Effe doorbijten mannen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Pensioen is bij mij keurig op vrijdag de 21e overgemaakt. Hobby geld voor februari is ook gelijk dit weekend uitgegeven :D.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
I know the feeling.... hier is t normaliter de 23ste... of erna...😬
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zoekt en gij zult vinden. Schroefjes bijvoorbeeld. Meteen het eerste kozijn in elkaar gefrutseld en provisorisch op zijn plek gezet. Past precies. Als er meerdere (3) klaar zijn worden deze definitief gemonteerd en ingeschuimd.
Tevens vandaag de plank gemonteerd waar de regengoot tegenaan moet gaan komen. En meteen ook gekit en geschilderd. Kan maar gedaan zijn.
Daarnaast nog wat gips platen op maat gesneden voor de binnenwanden. Is nu bijna klaar.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zijn dat metalen dakpannen, of lijkt dat maar zo?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat lijkt maar zo Jan. Het zijn cementfiber pannen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mooi lichtgewicht materiaal.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
In ieder geval veel lichter als betonnen pannen, maar om nu te zeggen echt lichtgewicht, neuh. Dan is aluminium dakplaat nog veel lichter. Maar dat maakt een teringherrie wanneer het regent. Dan moet je daar weer geluidsisolatie op aan brengen en dat maakt het A weer zwaarder en B veel duurder.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik had de moessontijd even verdrongen ...
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Haha ja, in deze tijd van het jaar kun je dat makkelijk doen. Maar van mei tot oktober is daar niet aan te ontkomen. Tijdens zo een tropische regenbui valt in een uur tijd meer water dan in NL in een hele maand. Dat is even een verschil.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Voor de liefhebbers nog even een updeetje over het hoe en wat met die schroeven. De boven en onderprofielen voor de kozijnen hebben over de hele lengte twee "schroefbuizen" aan de achterzijde. De zijkanten moeten daarom op maat afgezaagd en passend gemaakt worden met op de juiste plaatsen gaatjes voor de schroeven (zie foto). Het tweede kozijn zit er nu ook in en inmiddels ben ik begonnen met kozijnen 3, 4 en 5. Nummer drie is het grote raam, dat worden iets stevigere kozijnen, nr. 4 het klapraampje in de badkamer en nr.5 twee grote schuifdeuren. Vooral die laatste wordt nog een hele toer omdat daar ook een overhead deur voor komt om de boel lichtdicht af te kunnen sluiten.
De werkplanning voor de komende dagen is: morgen in de oude hobbyruimte de schuifdeuren demonteren, overmorgen naar het ziekenhuis voor bloedsuikercontrole en de dag daarna naar Surin voor inkopen. Voorlopig dus even geen werk in de nieuwe ruimte.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Heerlijk om dit bouwfeest te volgen, Henk !
Nog even en de Thais komen je vragen, om voor hun ook te bouwen  :D

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Haha, nou ja vragen staat vrij maar het antwoord zal steevast nee zijn. Vind het genoeg zo. Ga straks alleen nog maar tijd besteden aan ´model´bouw. is beter voor mijn gestel (ouwe botten zeg maar).
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 25 januari 2022, 17:06:01
Ga straks alleen nog maar tijd besteden aan ´modelbouw. is beter voor mijn gestel (ouwe botten zeg maar).
:) Vinden wij ook veel leuker.
De bouw van je treinen paleisje is natuurlijk erg leuk om te volgen maar uiteindelijk willen we treinen zien. 8)
En als er Thaise buurtbewoners komen om bouwhulp of advies kan je nog altijd zeggen; ikke niet verstaan, ikke niet begrijpen :D

Dirk-Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Deze week niet veel dagen kunnen werken. Wel enige rompslomp gehad met ongeplande bezigheden. Woensdag aan het klussen geweest in de oude hobbyruimte. De schuifdeuren moesten gedemonteerd worden, dat koste niet zo heel erg veel moeite en is prima gelukt. Toen ik thuiskwam begon mijn vrouw meteen te roepen dat er geen water uit de kraan kwam. Helaas is zij technisch volkomen analfabeet. We hebben op de pomp een elektronische drukschakelaar en die wil heel af en toe wel eens op error springen. Dan is het de reset knop indriukken en alles werkt weer. Dus ik loop naar de pomp en zie dat de bekende error wordt aangegeven. Druk op de reset knop en er gebeurt ... niets! Althans de error verdwijnt maar er wordt geen waterdruk aangegeven. Na meerdere malen de stop and go knop ingedrukt te hebben kwam ik tot de conclusie dat de pomp wel ingeschakeld werd maar verder niets deed. Bij inschakelen begon het geheel licht te vibreren maar niks draaien. Eindoordeel pomp kapot, geen water. Zonder water geen leven, dus dat moet meteen gefixed worden. Om half vijf snel in de auto de stad in voor een nieuwe pomp want om vijf uur sluit alles. Deze pomp hebben we zes jaar geleden gekocht voor 2500Baht. Een identieke pomp kost nu 8000Baht, nou ja voor 7000Baht mocht ik hem meenemen. Dat vond ik toch iets te veel van het goede. Hij had nog een andere voor 4500Baht die, volgens de verkoper, dezelfde aansluitingen voor het water had. Kon je zo over zetten vertelde de beste man. Nou niet dus. Het leek er allemaal wel op maar was toch net even wat anders. Uiteindelijk is het gelukt om het hele boeltje net voor donker (6 uur) weer aan de praat te krijgen. Kostte wel de nodige zweetdruppels en gvd's. Men zegt wel eens een ongelukje komt nooit alleen. Klopt ook weer helemaal. Donderdag wilde mijn scooter niet meer starten, accu kapot en vrijdag kreeg vrouwlief de slaapkamer van kleinkind niet meer open, slot kapot. De pot voor ongeplande uitgaven is weer helemaal leeg!

Lichtpuntjes hebben we gelukkig ook nog. Deze week weer een hele dag in het ziekenhuis mogen doorbrengen voor bloedsuiker controle, Ja, een hele dag, de inefficiëntie die daar tentoon wordt gespreid is hemelschreiend. Thailand is een koninkrijk en niet één, maar 70miljoen. Iedere Thai bestuurt zijn eigen koninkrijk. En niemand die daar iets aan kan veranderen. Oh je wilt weten wat het lichtpuntje dan is? De suikerspiegel is historisch laag. Dat is toch mooi, niet?

Verder nog een dag kwijt geweest aan boodschappen doen in Surin City. Makro en bouwmarkt aangedaan en met een truck volgeladen weer huiswaarts gekeerd.

Tussendoor heb ik toch nog kans gezien om wat werk aan het treinpaleis (dank Dirk-jan) te werken. Voornamelijk binnen. De binnen- en tussenwanden zijn nu zo goed als klaar. Het elektriek zit er ook in, morgen de laatste paar gipsplaten er op, op één na dan. Ergens een telfout gemaakt en ik heb precies één lengte C-profiel te kort. Dat moet dus nog ergens gehaald worden. Helaas is deze maat alleen in Surin te verkrijgen, niet hier in de stad. Ondertussen ook al begonnen met het raamwerk voor het plafond te monteren. Dat gaat lekker vlot, meters maken dus.
Volgende week, 's ochtends als het nog niet zo warm is, eerst de paar klusjes aan het dak, die nog liggen te wachten, afmaken. Alle materialen die daarvoor benodigd zijn heb ik nu liggen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wel stoer, zo een apart huisje voor je modelspoorbaan in de tuin.

MvG,

Timaximus
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tsjonge jonge Henk.

Ik wou dat ik de helft van jou energie had.... :|
Ongelofelijk wat voor werk jij verzet  8o
Hoop voor jou dat alle onverwachte surprises nu klaar zijn, en je ongestoord verder kan met het Treinen Paleis (die houden we erin  :P)
En dan op naar het, nog bestaande..., ontwerp ?
Of moet je nog een nieuw ontwerp maken voor deze ruimte ?

Succes !

Groet, Edwin.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
een avontuurlijke week beleefd  :D , gelukkig is jouw suikerspiegel goed,
en mooie tempels daar in Surin City  :) ;



wel apart dat alles om 5 uur sluit, in Indonesië blijft alles open tot een stuk in de nacht;


mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat @citaat

Het bestaande ontwerp wordt grotendeels overgenomen op een paar kleine wijzigingen na. Het schaduwstation in de linker poot wordt licht gewijzigd. Het schaduwstation rechts wordt drastisch gewijzigd. Gaat circa dertig cm omlaag met twee enkelsporige helixen. Het middengedeelte wordt iets langer, waardoor de rechterzijde van het hoofdstation beter uitgewerkt kan worden, en er komt rechts nog een poot bij. Dus de L wordt een U.

@citaat
Ja, dat is heel apart hier. Om vijf uur gaan alle luiken en roldeuren naar beneden, dicht. Ook rond die tijd zie je overal op straat de vliegende keukentjes verschijnen. Dat gaat ongeveer zo. Er komt een pickup truck aangereden die ergens aan de stoeprand stopt. Tafels en stoelen worden uitgeladen en achteloos neergezet. Daarna volgt de keuken compleet met gasbrander en propaanfles. Als laatste nog een grote container met water, een bak met ijs en wat emmers voor de vaat en het afval. Niet veel later volgt er een scooter (motorcycle) met tassen vol etenswaar en de kok. Dan kunnen de eerste gasten plaatsnemen. Rond negen uur verdwijnt alles dan weer.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Dirk-Jan op dinsdag 25 januari 2022, 17:23:38

De bouw van je treinen paleisje is natuurlijk erg leuk om te volgen maar uiteindelijk willen we treinen zien. 8)

Dirk-Jan

Bij deze dan. Vandaag is de bestelling van Januari afgeleverd met enkele leuke regionaalbaan wagentjes. Om helemaal eerlijk te zijn: Deze Donnerbüchsen zijn de eerste Märklin personenwagens die ik ooit gekocht heb. Vallen me niet eens tegen.  :P
Het andere setje zijn Roco 3-assers "ohne Dachlüfter"  met, zoals van Roco gewend, een hele zooi aan Zurüstteile. Wat me wel op viel is dat deze wagens niet erg soepel lopen. Moeten misschien nog inlopen of de verkeerde AC assen gemonteerd. Zal dat eens testen en nameten.

Sinds kort verzend MSL met Fedex en dat scheelt een slok op een borrel qua verzendtijd. Voorheen met DHL (en Thaipost) waren paketten met gemak drie weken onderweg. Nu met Fedex in een week binnen. Kost wel iets meer aan handling fee voor de inklaring maar die drie Euro kan er dan nog wel bij. En nog een voordeel, Fedex belt netjes van te voren wanneer ze komen leveren en wat de kosten zijn voor inklaring en VAT. In het Engels en niet in het Thai, wat een opluchting.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En dan natuurlijk nog een updeet van het treinpaleis. Deze week weer aardig wat vooruitgang kunnen maken. Allemaal kleine klusjes die her en der waren blijven liggen. De kozijnen voor de drie schuiframen zijn gemonteerd en in de muuropeningen vastgezet. Dat zit echt muurvast. Straks de ramen erin maken dan kan de boel dicht.
Het dak is op een heel klein puntje na helemaal dicht. Morgen de laatste stukjes kitten en schilderen dan ben ik daar vanaf.
In de badkamer en de keuken hangt het geraamte voor het gipsplafond ondertussen ook en de centraaldozen zijn afgemonteerd. Ben nu langzaam begonnen met het plafond in de living. Dat is wat meer werk, eerst de langsliggers maken van 2 maal 7,5 meter en stukje bij beetje ophangen en waterpas krijgen. Dat is veel heen en weer over 2,5 meter terwijl de rolsteiger nog geen twee meter is. Dus vaak verplaatsen.
Deze week ook nog een dag in de oude ruimte gewerkt om de laatste restanten van de schuifdeuren daar uit te halen. Daar gaan we nieuwe schuifdeuren van maken.

Oh ja, er werd ook nog een bestelling uit China afgeleverd. Ik had poppetjes besteld om in de rijtuigen te plakken, 50 seated figures voor 33 baht, hartstikke leuk hé voor dat geld, dus meteen maar twee verpakkingen besteld. Nou nee, Toen ik ze uitpakte zat er tot mijn verbazing geen één. Alleen maar staande en lopende posities. Die zijn dus meteen retour gegaan met een negatieve beoordeling. Zulke geintjes kan ik niet waarderen.

Planning voor volgende week is dus laatste puntjes van het dak afwerken, plafond geraamte afmaken en badkamer klapraam installeren.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Treinkoning Henk kan al bijna in zijn nieuwe stulpje trekken  :thumbup:
Het begint er al serieus op te lijken  ;)

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Daar is het einde der werken & begin der treinen in zicht 👌👌👌
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Jaja, het einde begint in zicht te komen. De planning voor deze week gehaald met een kleine afwijking. In plaats van het badkamer raam geïnstalleerd heb ik de groepenkast en alle centraal dozen afgemonteerd. Aan de buitenkant rest alleen nog schilderwerk. Een stukje daarvan had ik vanochtend willen doen maar het regende. Dus daar is niks van gekomen. In plaats daarvan een begin gemaakt met de plafondisolatie en de gipsplaten ophangen. De eerste plaat hangt. In je eentje is dat een rotkarwei. De plaat op zijn plaats manouvreren en uitlijnen met de rest waarna het ding vastgeschroefd moet worden. De eerste twee lukt nog wel met twee handen maar dan heb je er geen over voor het schroeven. Dat is een probleempje. En die platen hebben de neiging om naar beneden te donderen. Zal wel door de zwaartekracht komen want zwaar zijn ze.

Maar ja, als je Henk heet dan bedenk je gewoon derde en vierde handjes die het karwei dan weer iets eenvoudiger maken. Iets hoor, want het neemt allemaal redelijk veel tijd in beslag.

Fotooos!
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hee Henk,

Weet je zeker dat je geen vier handjes hebt.... :D
Als ik jou werkzaamheden zo zie en de snelheid waarmee je bezig bent, kan ik bijna niet geloven dat je maar 2 paar handjes hebt.  8o
En van alle markten thuis, handige Harry....o nee, ...Henk.

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Eerder al bericht over de sof met de zittende figuren die ik toch echt nodig heb. Vind het een beetje sullig om allemaal lege treinen te laten rijden. Dus een nieuwe pging gewaagd om deze te bestellen. Ditmaal bij een andere leverancier die ook nog iets meer keus had in andere scenery. Vandaag binnengekomen. Ditmaal wel de juiste figuurtjes en o verrassing, redelijk netjes beschilderd, weinig fantasie maar ja wat wil je voor die prijs. Ook nog een zooi parkbankjes en staande figuurtjes, ook heel redelijk qua beschildering. Bij gebruik in gebouwen hoef je daar niets aan te verbeteren. En een setje leuke lantaarnpalen met LED. Die komen in de binnenstad.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Beetje verf, een vaste hand en een klein penseeltje doen straks wonderen bij die figuurtjes, Henk  O:-D
Zeker bij die roze dames en grijze heren.
Bij die bleke chineesjes die echt goed zichtbaar zijn schilder ik eerst hoofd en handen met huidskleurverf ( ja, die bestaat ) en dan bij sommigen (licht)bruin haar.
Daarna komt de garderobe aan de beurt.

Is maar een tip.

Enne je mag blij zijn, dat Henk Henk heet  :thumbup:
Dat scheelt toch maar mooi 2 handen  :D

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 :) Best mooie poppetjes, niet van die felle kleuren. B)
Wel een beetje veel roze, maar ja, wat Tony al benoemde, een kwastje verf doet wonderen.

Citaat van: Edwin1962 op zaterdag 12 februari 2022, 22:02:19
kan ik bijna niet geloven dat je maar 2 paar handjes hebt.  8o
:o) Dat gelooft ook niemand, Henk heeft 1 paar handen, = 2 handen, eentje links en eentje rechts. :D
:roll: En spreekwoordelijk heeft Henk 2 rechterhanden, zijn treinenvilla wordt mooier en mooier. O:-D

Dirk-Jan

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Deze week niet al te veel gedaan. Voelde me moe. Begonnen met het maken van de ramen, aluminium profielen op maat zagen. Daar ging het meteen al gruwelijk mis. De goede profielen op de verkeerde maat gezaagd, de verkeerde profielen op de goede maat gezaagd, uitsparingen en inkepingen aan de verkeerde kant gemaakt en ga zo nog maar even door. In het begin wil je er dan niet in geloven, kom op je kan toch beter. Maar dit is niet meer dan een resultaat van moeheid en dan moet je gewoon even rust nemen. Zo gezegd en zo gedaan. Na een dag lekker niksen (ja, dat is soms ook lekker) weer met frisse moed begonnen en kijk alles in één keer goed. daar wordt ik dan weer blij van. Niet blij was ik met het feit dat ik diverse meters profiel kon weggooien omdat het veel te klein was gezaagd. Dus de schuiframen zitten er nu allemaal in, nu alleen het glas nog.

Daarna begonnen met de elektrische voedingskabel van het huis naar het treinpaleis te trekken. Ik heb nog een hele bult met 35mm² kabel dus die kon daar mooi voor gebruikt worden. Eerst de bevestigingspunten aan de nieuwbouw fabrieken. Dat betekent boren met grote boren door de staalcontructie. Het moet wel stevig vastzitten want zo een kabel is behoorlijk zwaar en trekt er flink aan. Voor het laatste metertje van het plafond tot in de groepenkast heb ik 16mm² kabel genomen. Dat is nog dik genoeg voor de belasting die er op komt en die hele dikke kabel is zo stug en stijf dat je die niet met goed fatsoen in de groepenkast gevoerd krijgt. Daarbij past deze ook niet in de aansluitingen van de breakers. Een 16mm² gaat nog net. Ook gelijk de draad voor de aardpen gelegd. Daarvoor moest er nog een doorvoer gemaakt worden door de vloer en de fundering naar buiten voor de aardpen. Heb die boring twee maal moeten aanzetten. De eerste kwam niet verder dan halverwege en toen ging niets meer, waarschijnlijk op betonijzer gestuit. Bij de tweede poging de boor iets vlakker gelegd en toen kwam ik er probleemloos doorheen. Maar goed ook want met de eerste boring was ik ook veel te diep uitgekomen. Volgende punt is dan de aardpen (2,4 meter) slaan en aansluiten en de voedingskabel in het huis aansluiten. Daarvoor moet de primaire kabel aan de meter even los want dat ga ik niet onder spanning doen. Als dat gebeurt is dan kan de 50meter verlengkabel die er nu ligt opgeruimd en de eerste wandcontactdoos in de nieuwbouw gebruikt worden. Die is al afgemonteerd en klaar voor gebruik.
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De boog kan niet altijd gespannen staan Henk, zonde van de profielen maar het is wat het is.
Succes met het slaan van je aardpen, gaat jou lukken  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
rust maar eens goed, Henk, de moderne mens negeert dikwijls de signalen van zijn lichaam;


ik denk dat er bij jouw meer zekeringen hangen dan bij het gemiddeld Thais huis ;) ;


mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Michel, dank voor het goede advies. Je hebt helemaal gelijk.

Ook wat betreft het aantal zekeringen (groepen). Meestal zijn het er drie of vier en dan het liefst gezekerd met 32A waarachter de installatie met 2,5 of zelfs 1,5mm² is uitgevoerd. Brandgevaar niet geheel afwezig! Tijdens de bouw van het huis kwam er iemand aanzetten met een levensgroot vooroorlogs lasapparaat, volledig verroest. Aangesloten met een tweelingsnoertje van 0,75mm². Daar wilde hij de dakconstructie mee lassen. Dat heb ik hem verboden, begreep de man niets van.