Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vollmer bouwpakketen

Gestart door Hansw dinsdag 11 januari 2022, 22:32:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vollmer bouwpakketen
Lid sinds: 2021

offline
Vollmer bouwpakketen
Beste , omdat ik niet veel ervaring heb met het bouwen van modelbouwdozen kijk ik eerst bij de beschrijving van het model op de website van de fabrikant welke moeilijkheidsgraad wordt aangegeven.
Bij Faller wordt dit aangegeven . Nu zag ik op de website van Vollmer de serie gebouwen van Schlossallee staan  ( 43811, 42815 en 43813 ) die mij erg aanspreken vanwege de details , maar ik kan nergens info vinden welke moeilijkheidsgraad deze hebben

Mvg Hans     
Re: Vollmer bouwpakketen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Vollmer bouwpakketen
Vollmer geeft dit ook niet aan en heeft dat ook nooit gedaan.

Met genoeg geduld en tijd, kom je al een heel eind.
Nu is zelfs zo'n pand van Vollmer in elkaar te zetten hoor, ook door een leek, al zal het resultaat dan misschien anders zijn.

Heb al veel panden van dat merk in elkaar gezet, en ik vindt ze zelfs mooier dan Faller, gedetailleerder.
Soms moet je echt een gebouw verouderen om nog meer details naar voren te laten komen.

Heb voor een vriend van mij de kerk van dat merk verouderd, en er staan ook wat foto's hier op het forum daarvan.

Vollmer kerk

Je hoeft echt geen genie te zijn of "op leeftijd" te selecteren, dat is meer voor de echte beginners.......namelijk de kids die met de hobby beginnen ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Vollmer bouwpakketen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Vollmer bouwpakketen
Vollmer is prima in elkaar te zetten en mijn ervaring is, dat alle delen nauwkeurig passen, Hans  ;)
Kwestie van handleiding goed volgen en niet al te veel lijm gebruiken.

Grtz Tony
Re: Vollmer bouwpakketen
Volgens mij zijn de Vollmer pakketten het "nec plus ultra" onder de plastic pakketten.
Re: Vollmer bouwpakketen
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Vollmer bouwpakketen
Bij Vollmer/Viessmann zijn de bouwhandleidingen op de website te downloaden. Zo kan je zelf een inschatting maken hoe moeilijk het bouwpakket is voordat je het in huis hebt.
Re: Vollmer bouwpakketen
Ik heb een Vollmer bouwpakket gehad van Bioplastic. Ik had de aanbevolen lijm gekocht. Dat bleek de grootste miskoop ooit te zijn geweest. De lijm was dik, stug en droogde te snel op. Hierdoor kon je niks mooi aan elkaar lijmen. De hele set ligt nu in het grijze archief.
Re: Vollmer bouwpakketten
 @citaat Daar heeft 't pakket geen schuld aan.
Met verkeerd kleefspul kun je alles verpesten... ;)
Re: Vollmer bouwpakketen
Citaat van: nobody op woensdag 12 januari 2022, 05:38:46
Volgens mij zijn de Vollmer pakketten het "nec plus ultra" onder de plastic pakketten.

en dat betekent???
Re: Vollmer bouwpakketten
Dat deze persoon er zeer tevreden over is.
Re: Vollmer bouwpakketten
Citaat van: nobody op woensdag 12 januari 2022, 08:21:47
@citaat Daar heeft 't pakket geen schuld aan.
Met verkeerd kleefspul kun je alles verpesten... ;)
Maar Vollmer wel, ik had er speciaal de lijm (Vollmer 6117) bij gekocht die Vollmer aanbeval voor het lijmen van het pakket omdat normale plastic lijm niet werkt met de bio plastics.
Re: Vollmer bouwpakketen
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Vollmer bouwpakketen
@citaat Zeker een goed punt om op te letten. Zou toch zeggen dat een fabrikant wil dat het goed werkt.
Re: Vollmer bouwpakketen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Vollmer bouwpakketen
Beste , ik had naar de handleiding gekeken ( van nr 43811 ) en neem aan dat alle onderdelen bij dit model gelijmd moeten worden  . Faller vermeldt namelijk bij iedere tekening welk onderdeel gelijmd moet worden en welk onderdeel niet.  Er staat bij de handleiding :  Wir verwenden den recyclefähigen Kunststoff Polystyrol.    Is dit bio plastic  . 
Ik kreeg namelijk van een forumlid de tip om Tamiya lijm 87038  en 87003 te gebruiken voor het lijmen vanwege goede ervaringen
En welk tangetje kan ik het beste aanschaffen om de onderdelen netjes te kunnen afknippen zonder bramen
Mvg Hans
Re: Vollmer bouwpakketen
 @citaat Met goed gevolg gebruik ik dit tangetje ===> klik
Re: Vollmer bouwpakketen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Vollmer bouwpakketen
Wanneer je als beginner nog bouwpakketten zo uit de doos bouwt, zoals de fabrikant voorschrijft, is er met Vollmer heel goed te werken. Zodra je zelf wijzigingen aan het object aan wil brengen (kitbashing) dan heb ik met Vollmer minder goede ervaringen. Het plastic is hard en laat zich niet makkelijk snijden. Wel breekt het snel op punten waar jij dat niet wilt.
Re: Vollmer bouwpakketen
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Vollmer bouwpakketen
nec plus ultra: het neusje van de zalm, crème de la crème ... met dank aan gooooooooooooooooooooogle die het ook wel eens mis heeft ...

Met elk model even nadenken hoe dit in het echt eruit zou zien. Zit een onderdeel vast dan lijmen. Moet een onderdeel volgens jouw beweegbaar zijn dan geen lijm. Denk aan een deur die je -later nog eens- wilt openen om er een figuurtje in te zetten of een garagedeur los laten voor een auto, fiets. Je kunt een dak ook loslaten om later nog een verlichting in te kunnen zetten. Zo nadenkend kom je al een heel eind en ik durf wel te stellen dat je 98% van de onderdelen van een gebouw vast gaat lijmen.

Ik snij de onderdelen met een scherp hobbymes van de spuit-gietstukken. Eventueel nog wat navijlen met een stukje fijn schuurpapier korrel 240 of zo. 
Dirk :-{)
Re: Vollmer bouwpakketen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Vollmer bouwpakketen
Oh ja en tangetje. dat van Faller is prima en gaat lang mee. Tamiya heeft ook iets dergelijks in zijn program. Zelf heb ik een dergelijk model van tante Ali, is een heel stuk goedkoper en gebruik ik nu alweer twee jaar met heel veel plezier. Je moet er alleen geen draad mee gaan knippen, alleen plastic. Ook een goede scherpe scalpel of hobbymes behoort tot de standaard uitrusting evenals een set sleutelvijltjes.
het tangetje van Faller kost meer dan 10 Eurie, van Tamiya is nog duurder. Bij tante Ali betaal je iets van 1,5 Eurie. Gaat met zekerheid niet zo lang mee als die van Faller maar voor die prijs heb je een doos vol. Zoals al gezegd doet de mijne het al twee jaar heel goed en is het einde nog niet in zicht. En ik gebruik het heel veel.
Re: Vollmer bouwpakketen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Vollmer bouwpakketen
Ik heb van Vollmer de kalkfabriek net gebouwd (45725). Duidelijk een oud pakket en vreselijk om in elkaar te zetten.

Zeker niet voor beginners dus...

Ik zou vooral kijken naar wanneer het bouwpakket oorspronkelijk is uitgebracht. Nieuwe pakketten hebben betere mallen.

Zelf vind ik Faller altijd wel redelijk eenvoudig te bouwen en goede kwaliteit plastic. Ook goede ervaringen met Auhagen.
Re: Vollmer bouwpakketen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Vollmer bouwpakketen
Hoi Frederik,

Wat vond je er zo moeilijk aan?
De tekeningen zijn niet altijd even duidelijk, toch kijk ik er niet veel meer naar.
Heb verschillende bouwpakketten gehad van Vollmer, en persoonlijk vindt ik ze beter dan Faller, en ook nog eens meer gedetailleerde :thumbup:.

Faller is wel beter met de handleiding, maar ook die heb je niet altijd nodig.
Wel als je beweegbare delen zoals ramen of deuren hebt, dan moet je kijken waar je mag lijmen of niet.

Elk begin is moeilijk, dus ook het bouwen van een huisje of fabriek, en of je genoeg ervaring hebt of niet neem gewoon lekker de tijd om iets in elkaar te zetten.
Vaak pas ik de muren e.d. eerst droog op elkaar om te kijken of het haaks is, en of dat het past.
Ook gietdelen kunnen dan in de weg zitten, dus ook die moeten verwijderd worden.

Owja ook in den beginne maakte ik weleens een foutje, daar komt de ervaring van, zo dat je weet hoe je iets NIET moet doen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Vollmer bouwpakketen
Re: Vollmer bouwpakketen
Leve het taalforum... :D
Re: Vollmer bouwpakketen
 @citaat Zeikstraal  :) :D
Re: Vollmer bouwpakketen
Dat mag u beweren, grote volwassen man... :P
Re: Vollmer bouwpakketen
 :D :thumbup: