Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Die Modellbahn auf dem Felsen

Gestart door Todtnauerli dinsdag 21 december 2021, 22:54:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo,

da meine H0 schon etwas länger fast  fertiggebaut ist , es kommen immer noch kleine Änderungen dazu.
von der Überlegung  zeige ich die Anlage im derzeitigen Zustand, ich erzähle den Bau der Anlage von Jetzt
zurück zum Beginn.

da ich ja in der Nähe der Schweiz wohne,sollte es keine flache Spur H0 werden,auch keine normale Gebirgsbahn.
das Zimmer ist komplett bis zur Decke und dem Boden die Modellgebirgsbahn. Innen ist die Anlage hohl,
so das man überall hin kommt. Die Anlage ist in tassen und Rampenbauweise erstellt. Es gibt keinen  Gleiswendel.
Die Gleise sind das M-Gleis . Die Anlage ist digital betrieben, Weichen werden mit Esu Switchpilot bedient, Beleuchtung
auch über Esu Switchpilot. Steuerung  Roco Multimaus. Keine PC-Steuerung, ich wollte selbst der Lokführer sein.

So wie ich Zeit und Müsse habe werde ich immer wieder etwas von dieser Anlage schreiben.
Nun noch einige wenige Bilder von der aktuellen Spur H0







Gruss Udo
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
OMG das sind wirklich zum Himmel reichende Felsen. Das schmeckt nach mehr, viel mehr Foto. So eine wunderschöne Anlage muss gezeigt und bewunderd werden.
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
So eine wunderschöne Anlage muss gezeigt und bewunderd werden

Genau, finde ich auch. Ihren Berg ist einfach Großartig.
Aber eine Frage, wie kommen Sie als Deutscher auf einen niederländischen Foren ?
Bin gespannt auf Ihre Antwort.

Guy aus Belgien
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo Udo,

Das sieht ja wunderbar aus! Auch von meiner Seite: gerne mehr Bilder, natürlich wenn möglich under verfügbar. Bis jetzt lauft noch alles immer gut auf die M-Gleise? Interessant auch zu lesen, das die Weichen via ESU-Switchpilot bedient werden. Gibt es dafür noch ein spezielles Hintergrund?

Mit freundlichen Grüssen,
William

PS: Nicht alle Leute hier können oder möchten Deutsch schreiben. Ist Niederländisch für dich ein Problem?
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
 @citaat Google Translate will do the trick ;)
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Wauw dass sind ja hohe felsen uns alles schon gemacht.

grusse
Harald
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo zusammen,

vielen Dank für den  Besuch der Gebirgsbahn,.

Ich schaue das ich künftig  die  Threads in Niederländisch schreibe. Eigentlich sollte das kein Problem sein.

Hallo William, ganz am Anfang wurden die Magnetartikel, Weichen ,Signale  analog geschaltet. Das war für mich nicht so optimal. Es sollte digital auch gehen, daher schalte ich die Magnetartikel nun über Esu Switchpiloten. Geht alles nun über die Roco Multimaus.

Das M-Gleis ist so verbessert das es digital wunderbar  geht. Alle Digitallokomotiven fahren ohne Probleme. 
Alle 1, 5 m ist eine Stromeinspeisung im M-Gleis.

Ja, ich werde noch mehr Bilder einstellen  aus verschiedenen Blicken aufgenommen.

Die Felsen haben eine Höhe vom Boden bis Decke von 2,20m.

Alles weiter in den nächsten  Thread.

Gruss Udo
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hoi Guy,

Ik ben op dit forum gekomen via John Soldeert, omdat ik daar printplaten koop. Ik vroeg of hij een goed forum in Nederland weet, ook M-Track voor 3 dirigenten. In Duitsland kijken mensen je op de grote modelspoorforums vreemd aan als je nog bezig bent met het bouwen en rijden van M-Track.

Groeten Udo
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo allemaal,

Voor een modelspoor collega in Hamburg heb ik met Seuthe Rauch een BR 96 GT4/4 omgebouwd naar Esu Lok Sound 5.0. Dit resulteerde in prachtige foto's in de faciliteit.

Groeten Udo











Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo Udo,

Mooie foto's van een mooie baan. In mijn optiek gaat het niet om welke rails je gebruikt, maar om de plezier die je uit je hobby haalt en eventueel doorgeeft aan anderen.

Welkom hier :thumbup:
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo allemaal,


Ik weet dat er meer uit Duitsland op dit forum zou zijn, omdat het gezelliger is dan de modelspoorforums van ons in Duitsland. Is het mogelijk voor de administratie om Duits aan de taal toe te voegen?
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo Udo,

Das ist ja ein schönes Kompliment, aber auch hier ist es nicht immer Gold was blingt...  ;)

Ich bin sehr gespannt welche weitere Epoche I-Modellen du schauen gehst...

Mit freundlichen Grüssen,
William, Epoche I-Liebhaber
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Darf man sich schon duzen ?  :)
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo William,

klar würde schon sagen das man sich duz en darf....ich kenne das aus den großen deutschen Modellbahn Foren nicht anders.

Beste Grüße Udo
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo allemaal

we tonen ook enkele mooie foto's van de H0-lay-out. Uitzicht vanuit verschillende perspectieven. Ik hoop dat je de foto's leuk vindt.

Groeten Udo













Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Mooie baan Udo  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Udo,

Uw baan is zeer mooi omdat er ook heel veel groen (bomen, struiken) aanwezig is. Zelfs bij MIWULA zie ik teveel "kale" plekken wat je in de natuur meestal niet tegenkomt.
Vraagje : welk merk zijn uw luchtbalonnen ? Die had ik nog niet eerder tegengekomen. Maar ik weet dat jullie in Duitsland ontzettend veel meer modelbouwartikelen hebben dan hier bij ons in de lage landen.

Guy
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo Guy

bedankt voor het kijken. Veel grote modelspoorbanen missen vaak groen en bomen, zoals ze zeggen, er zijn dan veel kale plekken. De ballonnen zijn van authentieke modellen. Ik heb ook lang naar zulke ballonnen gezocht.


Groeten Udo
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hierbij nog een heel mooi voorbeeld van een baan (Epoche I) in een schitterend landschap:



Mocht iemand weten welk merk ooit een Epoche I sneeuwploeg heeft uitgebracht, dan houd ik me aanbevolen.

Helaas werkt de website niet meer naar behoren...

http://www.modellbahnstudio-thueringen.de/

Groeten,
William
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo William,

hier heb ik voor jullie de video van de GT4/4 BR 96. De locomotief heeft een Esu sound en 2 resonator luidsprekers van Leo Sound Lab. Het geluid is verbeterd. Ik wens je veel plezier bij het naar binnen kijken.

Groeten Udo

Video Mallet BR 96 GT 4/4

Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Citaat van: Todtnauerli op woensdag 22 december 2021, 12:55:21
In Duitsland kijken mensen je op de grote modelspoorforums vreemd aan als je nog bezig bent met het bouwen en rijden van M-Track.
Op het stummiforum zijn er nog genoeg die met M-rails rijden en bouwen ...
Maar dat is niet een echt groot forum, natuurlijk.  :D
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo Udo,

Bedankt voor het filmpje! Dat is een gezonde portie geluid die je hier ingebouwd hebt. Ik moet mijn eigen GT4/4 maar weer eens voor de dag halen om het verschil duidelijk te horen... Ik neem aan dat je zelf al eens een dergelijk vergelijk gemaakt hebt? Waar zit dan het grootste verschil?

Overigens, waar heeft men het geluid vandaan? Dit moet toch zelf gecomponeerd zijn...

Ik ben nu alweer benieuwd naar je volgende post  ;)

Met vriendelijke groet,
William
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo Udo,

Mooie plaatjes, vooral in post #14, van een zeer indrukwekkende baan!

Tja, en welke Märklin rijder is er niet met M-rails begonnen? Het heeft z'n nadelen maar eigenlijk is er niets mis mee, dat bewijs jij maar weer eens! O:-D


Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo allemaal,
@laenderbahn027

bedankt voor het langskomen... de GT4/4 in blauw is zelf gemonteerd geluid, aangezien er geen origineel geluid is voor de locomotief.
Ik heb echter een geluid van Leo Soundlab voor u samengesteld van mijn zwarte BR 96 Mallet.

@narwal

Dank je. Je doet je best zodat de foto's nieuwsgierigheid opwekken. Eens kijken wat ik nog meer vind in het archief.....

Met vriendelijke groet Udo

Hallo alle,
@Laenderbahn027

danke für das vorbeisehen... die GT4/4 in blau ist selbst zusammengestellte Sound, da es ja für die Lokomotive keinen originalen Sound gibt.
stelle für Sie aber noch einen Sound von Leo Soundlab eine von meiner schwarzen BR 96 Mallet.

@narwal

danke man gibt sich ja Mühe damit die Bilder neugierig machen. Mal schauen was ich noch so im Archiv finde.....

Mit freundlichen Grüsse Udo
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Goedendag allemaal,

Nu gaan we naar het begin van de H0-indeling. De foto's die volgen zijn van november 2015. In de jaren 2015-2021 is de lay-out verschillende keren gewijzigd. Zoals u kunt zien, is een groot deel van het spoor getunneld en overbouwd. Op sommige dagen tijdens de bouwfase was de gedachte aan de sloop groter dan de voortzetting van de bouw.
Uiteindelijk is het gelukt.

De foto's tonen het geraamte, het spoor, de bovenbouw, de bekleding met vliegdraad tot en met de bekleding met pleisterwerk.
aan de bekleding met gipsverbanden.

Veel plezier met het bekijken van de foto's.


Met vriendelijke groet Udo

Guten Tag zusammen,

jetzt gehen wir zum Anfang der H0 Anlage. Die Bilder welche nach dem Beitrag folgen sind aus November 2015. In den Jahren von 2015-2021 ist die Anlage mehrfach verändert worden. Wie man sieht ist sehr viel der Gleisanlage vertunnelt und überbaut. An manchen Tagen während der Bauphase war der Gedanke des Abriss grösser als der Weiterbau.
Letztendlich hat es doch funktioniert.

Die Bilder zeigen das Rahmengestell, die Gleistrasse, den Aufbau, die Verkleidung mit Fliegendraht bis hin
zum verkleiden mit Gipsbinden.

Viel Spaß beim durchklicken der Bilder.

Mit freundlichen Grüssen Udo























Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo Udo,
zeer interessante foto's en inzichten van de bouw van de modelbaan.  :thumbup:

Gegroet Ekki

Hallo Udo,
sehr interessante Bilder und Einblicke vom Aufbau der Modellanlage. :thumbup:

Gruß Ekki
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo Udo,

Wat een interessante spaghetti aan rails! Vooral leuk, omdat het bij het eindresultaat zeker niet onnatuurlijk overkomt. Ik probeer het op basis van de foto's te doorgrond, maar het valt niet mee (wél een leuke puzzel!). Is het misschien ook hier mogelijk om een schets te plaatsen van het baanplan?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo William,

om uw vraag te beantwoorden, de raadselachtige vraag die ik zou oplossen als er nu een spoorschets wordt gepubliceerd. Het moet een spannend mysterie blijven.
Slechts één persoon is erin geslaagd de puzzel op te lossen sinds de lay-out werd gemaakt. Deze modelspoorder
mocht de lay-out in het origineel bij mij thuis zien en heeft
en kreeg een bord spaghetti bolognese.

Dus slechts één persoon is het tot nu toe gelukt .......

Met vriendelijke groeten
Udo

Hallo William,

um Ihre Frage zu beantworten, das rätselhafte würde ich lösen, wenn eine Gleis Skizze  nun veröffentlicht wird. Es soll weiterhin ein spannendes Rätsel bleiben.
Seit bestehen der Anlage hat es bisher nur einer geschafft das Rätsel zu löseen. Dieser Modellbahner
durfte die Anlage bei mir im Original sehen und hat
noch einen Teller Spaghetti Bolognese bekommen.

Also nur ein Einziger hat es bisher geschafft .......

Mit freundlichen Grüssen
Udo
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Fantastisch antwoord  :)  :thumbup:  :-)! Ik ga ermee aan de slag...
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Ludo @ Udo :D

Dass sind ja richtige Felsen und nicht die Hügel, die für viele Gleispläne charakteristisch sind  :)

Ich freue mich auf die Fortsetzung des Mysteriums.
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen


Hallo allemaal,

Oké, zoals gevraagd. .......

Gegroet Udo


























Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Wow... Just wow...
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo allemaal,

nu actuele foto's van de rots met het kasteel vanuit het gezichtspunt van de meter 1.32. De foto's zijn van vandaag 07.01.2022

Met vriendelijke groet Udo


Hallo Alle,

nun aktuelle Bilder des Felsen mit der Burg aus dem Blick der Spur 1.32. Die Bilder sind von heute 07.01.2022

Mit freundlichen Grüss Udo












Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Je hebt een prachtige baan, alles past mooi en goed bij elkaar. Het rijden op M-rails is toch geen probleem? Iedereen die 20 jaar geleden met Marklin reed maakte gebruik van deze rails. Voor de ruimte die je hebt was een dubbelspoor door de bergen ook mogelijk geweest, al heeft een enkelspoor ook zo haar charme.

Ik heb 2 vragen:
1. Wat voor groen (merk + type) ligt er op de rotsen?
2. Zijn de dennenbomen zelf gemaakt?

Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Goedenavond Silko,

dubbelspoor is mogelijk...maar de aantrekkingskracht van enkelspoor is groter. Met de M spoor, is het geen probleem. Het is allemaal gedigitaliseerd.

Het materiaal in het groen is afkomstig van Noch en Heki, alsmede van Jordanië. Sommige bomen zijn zelf gemaakt, sommige bomen van Noch en Heki.

Er zijn ook grasvezels van Noch van 6 mm tot 12 mm met een Grasmaster 2.0 van Noch.

Met vriendelijke groeten
Udo

Guten Abend Silko,

doppelspurig ist möglich...aber der Reiz zu Einspurig ist größer. Mit dem M Gleis ist es kein Problem. Es ist alles digitalisiert.

Das Material in grün ist von Noch und Heki sowie Jordan. Einige Bäume sind selbst gebaut ,einige Bäume von Noch und von Heki.

es sind auch grasfasern von Noch verarbeitet von 6mm bis 12 mm mit einem Grasmaster 2.0 von Noch.

Mit freundlichen Grüssen
Udo
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Om de dag en het kasteel af te sluiten....
een foto met de Spur1.

Een Baden C of BR 75 met de bijbehorende
passagierswagons.

Dit is ongeveer hoe het eruit zag in het Zwarte Woud tussen Offenburg en Schramberg rond 1920...

Nog een fijne avond.
Udo

Zum Abschluss des Tages und des Burgfelsen....
ein Bild mit der Spur1.

Eine badische C oder BR 75 mit den dazugehörigen
Personenwagen.

So in etwa sah es um 1920 im Schwarzwald zwischen Offenburg und Schramberg aus...

Schönen Abend
Udo



Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo,
voor vandaag wat foto's van de baan vanuit verschillende perspectieven.

Veel plezier.
Met vriendelijke groeten
Udo

Hallo,
für heute einige Bilder der Anlage aus verschiedenen Perspektiven.

Viel Spass.
Mit freundlichen Grüssen
Udo









Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
woorden schieten tekort, gewoon wow  :favorite:


zijn er ook uitneembare delen in jouw baan, Udo?


mvg,
Michel
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Dag Udo,

Leuk gemaakt zo je baan. Zelfs tot op de grond de bergen door laten lopen.

Enige wat ik mij afvroeg net als Michel ook aan geeft. Heb je uitneembare delen op je baan? Of beter gezegd. Hoe is de bereikbaarheid van je baan? Kan me voorstellen dat je niet zomaar overal even makkelijk bij komt.
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo Michel

Ja, er zijn 3 delen die verwijderd kunnen worden in geval van nood.
Maar de modelspoorbaan is van binnen zo geconstrueerd dat ik
alle delen van de modelbaan en de sporen zijn gemakkelijk toegankelijk.

Het eerste deel is het verwijderbare kasteel in het midden van de baan,
Het tweede deel is afneembaar aan de rechter achterzijde.
niet zichtbaar.
Het derde deel is de 2,10 m hoge achtermuur, die de toegang vormt tot de
aan de binnenkant van de behuizing.

Met vriendelijke groeten
Udo


Hallo Michel

ja es sind  3 Teile herausnehmbar für den Ernstfall.
die Modellbahn ist aber innen so aufgebaut das ich
an alle Anlagenteile und Gleise gut erreichbar sind.

1.Teil ist herausnehmbar die Burg in der Anlagenmitte,
2.Teil ist herausnehmbar rechts hinten ,das Teil ist
nicht einsehbar.
3.Teil ist die 2,10m Hohe Rückwand dies ist der Zugang in das
Anlageninnere.

Mit freundlichen Grüssen
Udo
Re: Die Modellbahn auf dem Felsen
Hallo allemaal,

in dit bericht de foto's van de ingangen van de fabriek.

Het kasteel is gebouwd als een diorama en kan volledig van de modelbaan worden verwijderd

Dit deel wordt rechts achteraan ingevoegd als een rotskromming.

De ingang wordt overdekt door de grote rotswand.

Met vriendelijke groeten
Udo


Hallo Alle,

in diesem Beitrag die Bilder der Zugänge in die Anlage.

Die Burg ist als Diorama gebaut und komplett aus der Anlage rausnehmbar.








Hinten Rechts  ist  dieses Teil eingefügt als Felskurve










Der Eingang wird durch die grosse Felswand abgedeckt.






Mit freundlichen Grüssen
Udo