Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Test grasmakers

Gestart door zeeland maandag 03 januari 2022, 20:51:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Test grasmakers
Lid sinds: 2012

offline
Test grasmakers
Ik ben me aan het oriënteren op een grasmaker. Daarbij stuitte ik op een video waarin vijf apparaten worden vergeleken. Het is een test uit december 2020 dus best recent denk ik zo. De video is Duits gesproken met een Engelse ondertiteling. Deze wilde ik jullie niet onthouden.

https://youtu.be/m6Twe-g6ycU

Groeten, Frank
Re: Test grasmakers
Lid sinds: 2021

offline
Re: Test grasmakers
Inderdaad een mooi vergelijk. Ik heb er echter voor gekozen er zelf 1 te bouwen met een 50KV generator van tante Ali.
Gaat echt als een speer, ook voor lang gras. Kosten bij elkaar <€20
Re: Test grasmakers
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Test grasmakers
 @citaat
Welke 50KV "generator" (kaskade) ? Linkje svp

groet
Harald
Re: Test grasmakers
Lid sinds: 2021

offline
Re: Test grasmakers
Re: Test grasmakers
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Test grasmakers
Ik heb hem ook zelf gebouwd maar het lijkt dat mijn aantal Kvolts iets te weinig is vandaar de interesse.
Wilde het meten en heb nog ergens een hoogspannings probe maar kan hem niet vinden.
Heb je een schema voor de meelezers ?

groet
Harald
Re: Test grasmakers
Lid sinds: 2021

offline
Re: Test grasmakers
Zie link bij de buren:

http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=4285.msg66797#msg66797

Project dreigde door een verkeerde generator te mislukken.......nu perfect. Voor lang gras gebruik ik een rooster van 7mm, wel metaal, anders blijft het gras plakken:


Elektrode zit op de "vloer" van de beker
Re: Test grasmakers
Lid sinds: 2021

offline
Re: Test grasmakers
Hij zuigt alle gras wat naast de lijm valt weg :)
Zal vanavond een schemaatje tekenen
Re: Test grasmakers
Lid sinds: 2021

offline
Re: Test grasmakers
Schema al klaar

(foto aangepast, DC-DC nu getekend ipv trafo)

Maakt niet uit hoe de uitgang aangesloten wordt, geld voor de input van de generator natuurlijk wel!!

Het is verstandig de uitgang goed gescheiden te houden in verband met overslag, ik heb er een stuk schuim tussen gedrukt.

Zou de 5V ingang ook niet langs de hoogspanning laten lopen.

Heb een moment schakelaar gebruikt, dus constant indrukken. Led met weerstrand is optioneel, je hoort hem ook wel flink piepen

Vraag maar indien er meer info gewenst is
Re: Test grasmakers
Lid sinds: 2021

offline
Re: Test grasmakers
Modificatie:
Hij deed het al uitstekend. Heb nu het gaasrooster ook met de elektrode verbonden omdat ik soms door obstakels vrij ver van het grasoppervlak weg moest blijven, hij doet het nu nog beter
Re: Test grasmakers
Lid sinds: 2010

offline
Re: Test grasmakers
Weet je trouwens zeker dat er 50 kV eruit komt :) De Chinezen willen nog wel eens overdrijven... En hoe veilig is het ding? Ik mag aannemen dat jij weet wat je doet met het apparaat dat je gebouwd hebt. Iemand anders met geen verstand van elektronica die dit gaat nabouwen kan een behoorlijke klap krijgen van dit ding.
Re: Test grasmakers
ACTS.zuid
gast

Re: Test grasmakers
Citaat van: Bert1955 op dinsdag 04 januari 2022, 12:54:01

Zie link bij de buren:

http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=4285.msg66797#msg66797


De link werkt niet, alleen te benaderen door geregistreerde gebruikers.

Re: Test grasmakers
Lid sinds: 2021

offline
Re: Test grasmakers
Goed dat je aan de veiligheid denkt. Ik ben electronicus van huis uit, zou dus moeten weten wat de risico's zijn.

Ik heb er een momentschakelaar op zitten, die zit helemaal bovenaan, kan dus met mijn hand niet in de buurt van de voorkant komen. De andere draad zit op de plek waar het gras moet komen.
Denk dat mijn risico te verwaarlozen is.
Dit is overigens de reden dat ik niet voor een andere ga bouwen. :P

Er komt vast geen 50KV uit maar zeker voldoende. Ik heb geen hoogspanningsprobe dus testen zit er niet in.

Ik zal zo kijken of ik de onleesbare post bij de buren hier ook zo neer kan zetten
Re: Test grasmakers
Lid sinds: 2021

offline
Re: Test grasmakers
De Post bij de buren:
Geïnspireerd door voorbeelden met een eigen touch ben ik met een begrasser begonnen. 

De verzamelde onderdelen:

Rechts een 75mm Eindstop met schroefdeksel. Gat gemaakt in het deksel.
75mm eindkap voor de andere kant, daarop een 32mm eindkap gelijmd.

Vergiet bij de bekende goedkope leverancier gekocht en daar 3 rondjes uitgeknipt. Op 2 ervan respectievelijk 1 en 2 rondjes vliegengordijn opgeplakt voor fijner spul.
De houten rondjes kan ik tegen elkaar indraaien (of het geheel weglaten) om een klein stukje te begrassen.
De voeding en de (moment) schakelaar had ik nog liggen. Er komt ook nog een ledje bij ter controle.
De hoogspanningsaansluiting in de beker maak ik aan de rand van de beker. Zou goed contact moeten maken met het rooster zodra ik die erop schroef.

De 20KV generatoren komen van Ali. Trekken een vlamboog als een malle, met gemak 2-3 cm

Vraag: zal ik ze in serie zetten om 40 KV te krijgen of is 20 KV voldoende?

Binnenkort het resultaat.

##########################


(Schakelaar heb ik later dus verplaatst naar boven)

##########################

Tante Ali heeft een nieuw 50KV generatortje afgeleverd, probleem opgelost, deze gaat als een speer:

Heb de elektrode op de bodem van de beker vastgemaakt op een rooster die de bodem bedekt, net als bij Noch
(Vandaag dus aangepast met een verbinding naar het rooster)

#########################