Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Mobile station 60653 vastgelopen in update en reageerd nu niet meer

Gestart door ahvanderlaan woensdag 29 december 2021, 18:26:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mobile station 60653 vastgelopen in update en reageerd nu niet meer
Ik ben bezig met mijn nieuwe salontafel modelbaan. Hiervoor heb ik een nieuwe set 29000 besteld en een 2de hands mobile station 2 60653. Alles aangesloten maar de mobile stations wilde niet samenwerken. Toen dacht ik ik moet de oude mobile station 2 eerst maar eens updaten. Dus mobile station 2 aan mijn Central station 2 gehangen, deze was nog niet geüpdate. Toen heeft de mobile station 60653 geprobeerd te updaten naar versie 2.7, alleen tijdens de update is er iets mis gegaan denk ik. Daarna werd de mobile station niet meer herkend door de gleisbox en of de central station 2, hij blijft in STOP hangen.
Inmiddels heb ik de central station 2 via USB geupdate en de mobile station van de 29000 set en nog een andere mobile station die ik bij de CS2 gebruik allebei naar de nieuwste mobile station geüpdate en kan ik via de gleisbox met 2 mobile station 2's rijden.
Echter degene die de mislukte update naar 2.7 heeft gehad krijg ik met geen mogelijkheid meer aan de praat. Ik heb fabrieks instellingen geprobeerd alleen blijft hij dan software versie 2.7 aangeven, alleen het geheugen is gewist. Ik zag dat er nog een lijst met files is die je kunt wissen onder Dateisystem-->Detailliste, maar dat heb ik nog maar niet gedaan. Voor de duidelijkheid, als ik de mobile station 2 aansluit doen alle knoppen het, maar ik krijg niet de vraag of ik wil updaten en de STOP blijft actief, kan ik niet uitzetten met de STOP know. De vraag die ik heb is kan ik de mobile station op een of andere manier nog tot leven wekken of moet ik hem maar als verloren beschouwen, in dat geval ben ik wel een beetje teleurgesteld in mijn Mobile Station 2  :(
Re: Mobile station 60653 vastgelopen in update en reageerd nu niet meer
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mobile station 60653 vastgelopen in update en reageerd nu niet meer
Heb je hem geupdate vanuit de CS of vanuit de MS? Mijn ervaring met de laatste updates is dat je ze eerst moet forceren vanuit de CS, dan pas MS. En met de laatste update was in het begin wat mis. Als het niet lukt vanuit de CS, contact opnemen met Märklin.
Re: Mobile station 60653 vastgelopen in update en reageerd nu niet meer
Hoe zou ik een update met de cs2 moeten forceren? Er worden geen apparaten herkend door de cs2. Bij de andere mobile station 2's kreeg ik een melding op de cs2, die krijg ik bij deze niet meer.
Re: Mobile station 60653 vastgelopen in update en reageerd nu niet meer
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mobile station 60653 vastgelopen in update en reageerd nu niet meer
Dat had je dus in het begin al moeten doen. En zorgen dat je CS op de laatste versie draait schijnt meestal ook te helpen. Maar zoals ik al zei, er ging een versie rond die niet helemaal lekker liep op sommige apparaten, dus schrijf Märklin aan.
Re: Mobile station 60653 vastgelopen in update en reageerd nu niet meer
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re: Mobile station 60653 vastgelopen in update en reageerd nu niet meer
Wat wellicht ook nog helpt is de (bekende) MS2-en uit de CS2 verwijdern, vervolgens afsluiten  opnieuw opstarten en dan pas de (foute) MS2 weer aankoppelen aan de CS2. Doordat de MS2-lijst van de CS2 lijst leeg is na het oonieuw opstarten, moet een aangesloten MS2 zich opnieuw aanmelden.
Lukt dat niet, dan eordt het toch een afspraak met de lokkendoctor (serviceafdeling)

Updaten van de MS2 zoveel mogelijk vanaf de CS2 of CS3 doen en via het systeem-menu.

John (VT601)
Re: Mobile station 60653 vastgelopen in update en reageerd nu niet meer
Ik heb nu alle suggesties geprobeerd, probleem is gewoon dat de mobile station 2 geen contact meer maakt waar je hem ook instopt. Je krijgt er dus ook geen andere update op. Wat me een beetje tegenvalt is dat "fabrieksinstellingen" blijkbaar alleen het resetten van de data is en niet het resetten van de software vanaf de ROM. Anyway, service balie is de enige overgebleven optie, maar ik weet niet of dat de moeite is.
Re: Mobile station 60653 vastgelopen in update en reageerd nu niet meer
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mobile station 60653 vastgelopen in update en reageerd nu niet meer
Een nieuwe MS2, met een zwart jasje maar identieke hardware, kost zo'n 75-100 euro. Dat is dus de moeite. Zo niet, dan mag je hem naar mij sturen, betaal ik de verzendkosten en ga ik wel in conclaaf met Märklin. Een goedkope MS2 is nooit weg. O:-D O:-D >:-D
Re: Mobile station 60653 vastgelopen in update en reageerd nu niet meer
Hoi
Wat denk ik is fout gegaan dat jouw MS2 al een hogere sw versie heeft gehad dan je CS.
Ik heb zoiets ook al eens aan de hand gehad toen ik met een jongere MS2 (hoger serie nr) een oudere (lager serie nr) probeerde te updaten.
Ook toen bleef de jongere (geupdate) Ms2 hangen en was niet meer te benaderen. M`n dealer heeft e.e.a. hersteld. Hoe? wilde hij niet zeggen.
Alle MS2 (4 stuk) laten updaten. Bij de laatste update alleen de oudste bij de dealer laten updaten en de rest zelf gedaan.
Updaten: software versie MS moet ouder zijn dan update op de CS. Bij updaten met MS naar MS; op de oudste MS (laagste serie nr ) als "master" gebruiken (met de nieuwste versie).
Allemaal de beste wensen en groet  digibert