Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

S88 via CS3+ naar iTrain

Gestart door Damswim dinsdag 28 december 2021, 20:11:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
S88 via CS3+ naar iTrain
Lid sinds: 2020

offline
S88 via CS3+ naar iTrain
Wie kan me helpen>
Ik heb op mijn nieuwe baan Crails. De baan heeft 21 blokken en deze blokken hebben allemaal 3 melders die zijn aangesloten op 4 Marklin S88modules die onderling met UTP zijn verbonden. Alle 63 aansluitingen werken perfect op de CS3+ en kan de treinen ook perfect volgen. De nummering is als volgt: S88 1.  1/1-16, 2. 2/1-16, 3/1-16 en 4/1-16.
Nu heb ik sinds een paar weken iTrain en heb hier mijn baan ingetekend de blokken gemaakt en deze automatisch laten vullen met de drie melders in t blok.
Ik heb de terugmelders hetzelfde adres gegeven als in de CS3+ maar helaas het werkt niet.  Wat doe ik fout?
BVD
Wim Dams

Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Lastig om op basis van deze info een antwoord te geven. Heb je ook een diagnose in iTrain uitgevoerd om te kijken of daar alles goed staat?

Misschien ook beter om de vraag hier te posten: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=44863.0

Groeten,
Wico
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Kan de CS3 bediend worden door iTrain? Controleer dan of de IP-adressen met van de CS3, de PC goed staan.
Dan pas zullen ook S88-contacten kunnen werken.

John
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Lid sinds: 2020

offline
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Ik heb die diagnose inderdaad uitgevoerd en de enige vermelding daar is dat de locs niet kunnen worden gedetecteerd. Dit zou wel eens te maken kunnen hebben dat iTrain de bezetmelders niet goed ziet
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Lid sinds: 2020

offline
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Ja ik kan de wissels bijv. gewoon met iTrain bedienen zowel vanuit de pc met iTrain als op de CS3+ met zowel pc als interface
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Wat bedoel met "gedetecteerd"? Dat zou alleen met mfx-loks en rail-com kunnen. De CS3 heeft echter geen rail-com.

Mijn vraag was of je de locs (ingevoerd in iTrain) kunt bedienen.

John (VT601)
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Lid sinds: 2020

offline
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
F:Locomotief   Locomotief '41 255 DB' kan niet worden gedetecteerd door een melder.
F:Locomotief   Locomotief 'Ae 6/6' kan niet worden gedetecteerd door een melder.
F:Locomotief   Locomotief 'E 10 238 DB3039' kan niet worden gedetecteerd door een melder.
F:Locomotief   Locomotief 'Ee 3/3 16367' kan niet worden gedetecteerd door een melder.
F:Locomotief   Locomotief 'MOTORPOST' kan niet worden gedetecteerd door een melder.
F:Locomotief   Locomotief 'Serie 1205 NS' kan niet worden gedetecteerd door een melder.
F:Locomotief   Locomotief 'Serie 460' kan niet worden gedetecteerd door een melder.
F:Locomotief   Locomotief 'V 200 021' kan niet worden gedetecteerd door een melder.

Bovenstaande melding krijg ik in de diagnose.
Ja ik kan met mijn pc in iTrain de locs gewoon laten rijden.
Als de trein rijdt dan zie ik in de layout hele andere blokken van kleur veranderen dan het blok waarin hij rijdt
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Lid sinds: 2020

offline
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
John, alvast bedankt voor je input.
Ik heb zelf geen locs in hoeven voeren. Het zijn allemaal MFX locs die ik in de CS3+ heb laten herkennen.
iTrain heeft deze 1 op1 overgenomen.
Misschien zeg ik iets doms maar zo komt het bij mij over. 
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Wat suggesties:
Heb je wel het aantal S88 modules opgegeven in de setup van iTrain?
Het lijkt erop dat iTrain helemaal geen bezetmelders leest.
Je hebt de S88 melders op de CS3+ onderzijde aangesloten lijkt me en niet via een S88 Link.
Dan moet je in iTrain wel een speciale adressering toepassen die wordt uitgelegd in de appendixen van iTrain. Ik zou hier nog eens goed naar kijken.



Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Misschien is het handig als je het tcdz-bestand plaatst, zodat er meegekeken kan worden.
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Lid sinds: 2020

offline
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Ik heb inderdaad de 4 S88's aangegeven in de setup
Ga de appendix nog eens lezen.
De uitleg op pagina 209 van de gebruiksaanwijzing levert in ieder geval geen soelaas.
Bedankt
Wim
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Lid sinds: 2020

offline
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
File name=Hoofdbaan 2021.tcdz, size=7258   7258   2021-12-28T23:29:55Z
Heb ik dat zo goed gedaan? Kun je die zo openen?
Wim
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
 @citaat Als bijlage toevoegen aan je reactie. Zo staat er alleen tekst waar niks mee te doen is :D
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Beste Wim,

Begrijp ik het goed dat je met de assistentie van Willempie op het iTrain Forum niet verder komt? Wlllempie is een ter zake zeer kundig persoon, hij weet echt wel nagenoeg alles, maar hij heeft ook een zwakheid, hij kan zijn kennis niet echt "empathisch" overbrengen, dus gewoon letterlijk zijn instructies volgen is het beste wat je kunt doen.

Ik ben geen iTrain gebruiker, dus ik kan je niet helpen, alleen meen ik te begrijpen dat er verschil zit in de wijze van "nummeren" van de terugmelders.

Groet, Anne W
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Lid sinds: 2010

offline
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Citaat van: Damswim op dinsdag 28 december 2021, 23:20:55
F:Locomotief   Locomotief '41 255 DB' kan niet worden gedetecteerd door een melder.
>>>>

Bovenstaande melding krijg ik in de diagnose.
Ja ik kan met mijn pc in iTrain de locs gewoon laten rijden.
Als de trein rijdt dan zie ik in de layout hele andere blokken van kleur veranderen dan het blok waarin hij rijdt

Hallo Wim,
1. De bovenstaande melding dat een loc niet kan worden gedetecteerd wordt veroorzaakt door het feit dat je bij de loc definitie (Wijzig - Locomotieven) onder het tabblad 'Opties' de 'Terugmelder-offset' niet hebt aangegeven. Voor 'gewone' terugmelders is dat een vinkje bij 'Bezet' en een afstand vanaf de Voorkant en Achterkant van de loc waarbij voor het eerst detectie plaats vindt.

2. Bekijk via de terugmeldmonitor (Menu: 'Toon') eens of een willekeurige melder functioneert als je die activeert. Als dat zo is zie je ook gelijk of het adres klopt met de plaatsing van de melder in je layout.

Gr,
Rob.
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Lid sinds: 2020

offline
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Hallo Rob, bedankt.
Punt 1 heb ik uitgevoerd en met succes.
Aan punt 2 begin ik straks
Groet
wim Dams
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Lid sinds: 2020

offline
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
hier de bijlage in tcdz hoop dat t nu goed is
groet
Wim Dams
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Lid sinds: 2020

offline
Re: S88 via CS3+ naar iTrain
Bedankt mijn problemen zijn dankzij dit forum en dat van iTrain opgelost