Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

"Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III

Gestart door basjuh1981 zaterdag 11 augustus 2018, 20:12:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat

Jij snapt het!  :-)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat Dat leer je wel als je getrouwd bent >:-D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 :) :) :) :)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dank je voor je stappenplan, daar hebben er veel wat aan.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 08 oktober 2021, 19:56:00
Sinds vandaag heb ik de beschikking over een Airbrush met compressor. Eerder had ik al wat verf en andere toebehoren aangeschaft.

Dat lijkt mij een mooi handig en compact dingetje. Ik las hier ergens dat je ook een gewone compressor zou kunne gebruiken, maar dit lijkt mij handzamer (misschien minder vermogen/luchtcapaciteit, maar gezien jouw presentatie met die wagon dus duidelijk genoeg). Vind het in elk geval erg geslaagd. Wel merk-type is die airbrush?

gr. Gertjan

ps: ik volg je baanplanning al heel lang, maar je bent me nu toch voor met het daadwerkelijk bouwen.... :D :O
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat Jij bent een van mijn trouwste volgers daarin O:-D Maar er is qua bouw niet veel gebeurd nog. Eerst de kamer opruimen, maar dat is weer afhankelijk van een andere kamer, die bijna opgeruimd is.

Wat betreft de airbrush; die is van het merk Harder & Steenbeck. De compressor is prima voor dit werk, vermogen/luchtcapaciteit is goed. Ik zit net boven de 20 PSI (ongeveer 1,5 bar).
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
@citaat
Ik heb van de zomer precies dezelfde spuit gekocht en hij bevalt mij prima.
Ik had een compressor zonder tank dus heb ik daar een druktank bijgekocht.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Afgelopen zomer heb ik onderstaand stuk spoor geballast.
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 05 augustus 2021, 21:15:12


Het stond destijds al in de planning om het stuk spoor wat te vervuilen. Op bovenstaande foto is nog een eerdere behandeling te zien die ik zo'n tien jaar geleden heb uitgevoerd. Het ziet er wat beter uit dan als de rails nieuw uit het doosje komen, maar het geeft mij nu niet zo veel voldoening meer. Op het internet kwam ik een mooi voorbeeld tegen voor het vervuilen van de rails.

De eerste stap (na het schoonmaken) is met de airbrush de kleur Nato Brown (Vallejo) op de rails spuiten. Na droging van de verf en het schoonmaken van de bovenkant van de rails, heb ik een mix gemaakt van de poeders Burnt Umber en Natural Iron Oxide. Aan deze mix heb ik matte blanke lak toegevoegd en vervolgens met water verdund. Vervolgens heb ik deze mix met een penseeltje aangebracht op de bielzen.

Ik had nog genoeg mix over. Daar heb ik nog wat Natural Iron Oxide aan toegevoegd en willekeurig op de bielzen tussen de sporen aangebracht. Dit is het resultaat na een half uurtje drogen:



Ik ben tevreden met het resultaat. De spoorbielzen zijn nu op een mooie en simpele manier van de plastic-look af.

Ik heb in de afgelopen paar weken als (airbrush)oefening een aantal wagons vervuild. De laatste die ik vervuild heb is deze Märklin Insider-jaarwagen uit 2011. Deze heb ik op het zojuist aangepakte stuk spoor gezet voor een kleine fotosessie:



Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat De wielen zijn zeker pas vervangen, want zooooo schoon. ;)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Alleen de flenzen zijn schoon, dat is wat je ziet glinsteren  :)

Met een micro brush verf ik een bruine verf op het binnenste gedeelte, maar door de veren en remschoenen zie je het niet.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
De ballast ligt er mooi bij Bas  :thumbup: :thumbup:
Ook de donkere kleur in het midden geeft mij een realistisch gevoel, welke ballast heb je gebruikt?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Mooi gedaan bas.

groet
Harald
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Degeluidsman op zondag 07 november 2021, 09:39:39
Ook de donkere kleur in het midden geeft mij een realistisch gevoel, welke ballast heb je gebruikt?
De ballast is van Koemo. Daar heb ik afgelopen zomer een proefpakket besteld. In het proefpakket zitten zes zakjes met verschillende samenstellingen ballast. Hiervan heb ik de smaken DD (donkergekleurd grind) en R15 (grind met medium roestpatina) met elkaar vermengd.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Wat nieuwe aanwinsten van de afgelopen periode:



Volgens mijn voorraadlijstje moet ik alles hebben om het eerste schaduwstation te kunnen leggen. Al denk ik dat ik nog wat rechten (2200) te kort kom, maar dat zullen er maar een paar zijn.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hoi Bas,
De bouw gaat bij jou dus ook beginnen  :thumbup: :thumbup:.

Maar wat zijn die soort hekjes in die plastic zakjes op de voorgrond?

gr. Gertjan
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat Dat zijn puko's van Weichen Walter. Die ga ik gebruiken voor mijn meegebogen wissels (ST244/ST245) van Peco.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik ben weer verder gegaan met oefenen met vervuilen. Dit keer een Grs Oppeln. Ook hier heb ik de houtwerk wat kleurvariaties gegeven. Ik heb de kleur geel met wat wit lichter gemaakt om een wat verlepte kleur te krijgen. Ik heb hiervoor twee smaken gebruikt. Het enige verschil is de hoeveelheid wit die gebruikt is. Ook heb ik de verf wat verdund, zodat de letters nog leesbaar zijn. Na droging heb ik de letters weer zichtbaar gemaakt.
Daarna een donkergrijze wash er over om de ruimtes tussen de planken wat de verduidelijken. De wash had wat dunner gemogen. Het onderstel is met de airbrush gedaan met een lichte kleur bruin en lichte kleur grijs gemengd. Daarna nog een umbra kleurig poeder gemixt met matte vernis er over. Hier heb ik de verkeerde kleur poeder gebruikt. Ik had eigenlijk een lichtere kleur moeten gebruiken. Hier heb ik mij in vergist. Op zich kan het er mee door :D

Het dak was saai donkergrijs. Deze heb ik een stevige makeover gegeven. Eerst met de airbrush een bruinige roestkleur er op gespoten. Daarna met poeders (roest, zwart en umbra) het dak afgemaakt.

Hier een aantal foto's van het eindresultaat:









En dit was het origineel:


Märklin
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Die rijdt hier in originele staat ook rond. Maar die van jou is veel mooier :thumbup:. Fijn ook met de heldere toelichting hoe je dit fraaie resultaat hebt bereikt.

Groeten,
Wico
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dat vind ik toch n knap resultaat hoor 👏🏻
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Mooi, Je bent het remmershuisje vergeten te verviezen...
Mijn versie ===> klik
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik zie het anders iemand heeft het remmers huisje even gepoetst
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat Zelfs de raampjes zijn eruit gepoetst. ;)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: nobody op donderdag 16 december 2021, 07:15:13
Mooi, Je bent het remmershuisje vergeten te verviezen...
Mijn versie ===> klik
Het remmershuisje ben ik niet vergeten. Deze heeft een zeer verdunde donkergrijze wash gekregen. Daarom is deze wat lichter. Ik heb een foto van een vervuilde lok waar alleen de deur schoon is. Dat geldt hier voor het remmershuisje. Dus Johnny heeft gelijk O:-D

Jouw versie ziet er ook goed uit. Maar dat zijn we natuurlijk wel van je gewend ;)

Citaat van: Wico op woensdag 15 december 2021, 21:55:26
Die rijdt hier in originele staat ook rond. Maar die van jou is veel mooier :thumbup:. Fijn ook met de heldere toelichting hoe je dit fraaie resultaat hebt bereikt.
Het is een kwestie van smaak. Er zullen er zat zijn die het niks vinden. Alleen die hoor je (helaas) niet :)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Na een jaar geduld oefenen is eindelijk deze Umbauwagen geleverd. Het is een AB4yge van Märklin. Ik heb nog twee andere Umbauwagens in bestelling staan.





Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ja soms moet je er even op wachten Bas, maar dan heb je ook wel wat  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
En dan mag je de koersborden er zelf opplakken... :)
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Inmiddels is er ook deze aanwinst binnen gereden. De BR E10.12 (Märklin 39126) van de DB die in de jaren '60 de legendarische "Rheinpfeil" tussen München en Dortmund trok.























Voor de liefhebber heb ik ook nog bewegend beeld:

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Mooi die close-up opnames Bas  :thumbup:.

Wel 1 nadeel: je ziet alles! Nu is de bedding mooi aangelegd, zijn de rail roestig, maar valt het meer op dat de bielzen nog niet 'echt'  zijn gemaakt  >:-D

Maar gelukkig zijn afstandsfoto's  meer verhullend.

gr. Gertjan
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Mooie loc.

Ik had je al een PM verstuurd voor de foto's.

Filmpje is goed gemaakt en zo krijg je wel een zeer leuke indruk.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik had al wat foto's gestuurd. De rest volgt nog :)
Citaat van: Gertjan H op vrijdag 18 februari 2022, 14:33:39
Wel 1 nadeel: je ziet alles! Nu is de bedding mooi aangelegd, zijn de rail roestig, maar valt het meer op dat de bielzen nog niet 'echt'  zijn gemaakt  >:-D

Maar gelukkig zijn afstandsfoto's  meer verhullend.
Het blijft compromissen sluiten dat modelspoor :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hey Bas,

Net nogmaals van je filmpje genoten  :thumbup:  :thumbup:

Ik ben benieuwd met welk programma jij dit in elkaar zet, ik ben zelf nog niet thuis in deze materie.
Op mijn pc staat wel iets waarmee ik een aantal filmpjes aan elkaar geknipt krijg maar ben daar niet tevreden over, zoals jij je filmpjes maakt is geweldig.

Heb jij niet een filmpje waarin je laat zien hoe je filmpjes maakt  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Peter,

Ik gebruik OpenShot Video Editor. Dat is gratis te downloaden en te gebruiken. Handleidingen over het gebruik zijn op YouTube te vinden.

De standaard Windows Video Editor kun je inderdaad niet zo veel mee. Hooguit wat filmpjes aan elkaar plakken en een paar effecten.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hoi Bas,

Bedankt voor de info, ik ga hier eens naar kijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Een paar weken geleden is dit boekje binnengekomen. Er staan mooie voorbeelden in. Er zijn twee voorbeelden die uitgevoerd kunnen worden zonder het gebruik van de airbrush. Alleen penselen en acrylverf is nodig. De verven die gebruikt worden bij deze voorbeelden zijn van Lifecolor. Uiteraard had ik die niet in huis. Dus gezocht op het internet en uiteindelijk en prima adresje gevonden die ook losse potjes verkoopt in plaats van alleen sets. Voor een eerste aanschaf zijn setjes ideaal, maar als er ooit een potje verf op gaat vind ik het een beetje zonde om een complete set aan te schaffen.

Als eerste "slachtoffer" had ik nog een hoge bakwagen uit mijn Märklin startset 2915. Hier het resultaat na een dag noeste arbeid:





Ik moet zeggen dat de verven van Lifecolor wel bevallen. Ze zijn vrij makkelijk te verwerken en hebben mooie diepe kleuren. Als je na het opbrengen van de verf nog met water wilt nabehandelen is het handig om kleine stukken te doen. De verf droogt vrij snel, dus wel iets om mee rekening te houden.

Mijn volgende verouderingsproject was de BR 58. Hier ben ik wel wat langer mee bezig geweest. Maar met goede muziek is het lekker ontspannend werk om te doen. Hier de foto's van het resultaat:













Aangezien mijn baan zich in de jaren '60 afspeelt en de BR 58 rond 1953 uit dienst is gehaald, kon dit exemplaar wel roest- en  gebruikssporen krijgen. In ieder geval net genoeg om niet direct op de sloop te eindigen :D

De kolen zijn zwarte aquariumsteentjes.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Mooi die wheatering! Ik word bijna boos dat ze die locomotief zo slecht onderhouden hebben :).
De kalkresten vind ik goed gevonden. Alleen naar mijn idee lopen die in rechte strepen naar beneden en zijn het niet zulke vlekken. Aquariumsteentjes als kolen gebruik ik ook. Die geef ik meestal nog een verfje zwart zodat ze niet zo hard glanzen.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dag Bas,

Mooi resultaat hoor!
Verder ben ik het wel met  @citaat Henk eens over de kalkresten.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik vind de kalkstrepen wat te veel "spreken", groet Anne W
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik ben blij dat jullie de rest mooi vinden :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
De carrosserie:



Het dak:



Het eindresultaat na twee dagen hobbyen:









Voor de carrosserie en het dak heb ik dit keer Tamiya-verf gebruikt. Lekkere verf om te gebruiken in de airbrush. Enige nadeel is dat je pipet moet gebruiken. Het zou een perfecte wereld zijn als Tamiya-verf in de potjes van Vallejo zou zitten  O:-D

De washes van AK ben ik ook zeer tevreden over. Die geven een mooi resultaat. Voordeel van deze washes is dat ze vrij lang te bewerken zijn.

Er zit nog een eerste klas Hecht-rijtuig in de set. Die krijgt een soortgelijke make-over.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 10 februari 2022, 11:36:19
Na een jaar geduld oefenen is eindelijk deze Umbauwagen geleverd. Het is een AB4yge van Märklin. Ik heb nog twee andere Umbauwagens in bestelling staan.

Ga je dit nieuwe spul ook verouderen  8o?

gr. Gertjan
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Jazeker. Die nette plastic-look is geen gezicht op een jaren '60 baan O:-D :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lekker aan het knoeien geweest Bas, ziet er goed uit.  :thumbup:

Overigens: is de baanbouw ook al gestart?

Gr, Ben.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Een beetje knoeien kan ik wel O:-D

Wat betreft de baanbouw. Ik heb de afgelopen maanden wel wat voorbereidingen gedaan hoe ik de constructie wil hebben. Ook al wat zaken gehaald zoals kabelgoten, montagedraad, enz. Alleen het hout ontbreekt nog. Ik verwacht dat het mei wordt eer ik hout kan bestellen. Het hout is tegenwoordig niet zo goedkoop meer :?

Dus tot die tijd zal het het met mijn geknoei moeten doen :D
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op maandag 21 maart 2022, 17:53:02
Jazeker. Die nette plastic-look is geen gezicht op een jaren '60 baan O:-D :D
Je durft wel  :O :thumbup:

Ja, die baanbouw. Dat komt vast wel een keer. Alle voorbereiding is ook onderdeel van de hobby. Ik heb gelukkig veel hout bewaard en steeds meegesleept bij verhuizingen. Heb ik nu profijt van.

Gr Gertjan
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Gertjan H op maandag 21 maart 2022, 21:24:05
Je durft wel  :O :thumbup:
Het is een kwestie van doen. Zorgen dat je documentatie hebt over technieken en voorbeelden. Dan zorgen voor de goede materialen. De eerste keer is het oefenen op een oud karretje. Dan komt het wel goed.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op zondag 20 maart 2022, 22:07:18
Voor de carrosserie en het dak heb ik dit keer Tamiya-verf gebruikt. Lekkere verf om te gebruiken in de airbrush. Enige nadeel is dat je pipet moet gebruiken.
Ik vind het juist prima. Koppel de kleine potjes (10 ml) direct aan m'n luchtpenseel. Makkelijk wisselen!
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dan is het een voordeel :D

Bij mijn airbrush gaat dat niet. Ik heb het cupje aan de bovenkant zitten.
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Gertjan H op maandag 21 maart 2022, 17:07:56
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 10 februari 2022, 11:36:19
Na een jaar geduld oefenen is eindelijk deze Umbauwagen geleverd. Het is een AB4yge van Märklin. Ik heb nog twee andere Umbauwagens in bestelling staan.

Ga je dit nieuwe spul ook verouderen  8o?
Niet schrikken Gertjan.

Zo ligt ze er nu bij:
Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
En dit is het eindresultaat geworden:



Ook het interieur is aangepakt. Hier de 2e klas:



En hier de 1e klas: