Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baan ontwerp in AnyRail

Gestart door Stelle2211 dinsdag 07 december 2021, 14:47:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2020

offline
Baan ontwerp in AnyRail
Goedemiddag,

Ik ben recent begonnen met het ontwerpen van een baan in AnyRail.

De bedoeling is om van het grote station via de keerlus en de Engelse- en gewone wissel de buitenste baan te pakken die naar de berg rijdt.
Daar staat een klein stationnetje+ loods en wat huisjes en een wijngaard (andere hobby :D) daarna rijdt de trein weer via de binnenring naar het station.

De rangeertrein gaat van de industrie naar het bergdopje en weer terug.

Ik loop tegen 3 punten aan waarvan ik niet weet of dit problemen geeft bij het aansluiten of dat er voldoende speling is in de C-rail om dit op te vangen.

Schaduwstations en dat soort dingen is (nog) niet aan mij besteed, ik moet het met deze ruimte doen.

Als jullie ideeën of opmerkingen hebben, dan hoor ik dat graag.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoi alvast bedankt voor de input.

Hierbij de .any

Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
In de bijgevoegde any file vind je een snelle oplossing voor je probleem. Er zijn anderen op dit forum veel slimmer met baanplannen, maar dit werkt in elk geval :). De marges die er nu nog in zitten, zijn in de praktijk geen probleem.

Groet,
Wico
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoi Wilco,

Top, dank je!
Voor het praktische deel, ben ik erg blij mee!

Voor mijn gevoel is het, gezien de beperkte ruimte, ook wel een baan waar je gewoon rondjes kan rijden maar ook wat rangeerwerk kunt verrichten.
Nog anderen met tip/trucs?

M.v.g. Sjoert


Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoi C,

Klopt het dat ik deze niet terug zie in de aanpassing:
- De slanke boogwissels vervangen. Dit kan omdat je toch een mengelmoes van boogstralen gebruikt buitenom.

Nog een paar dingen over de andere opmerkingen over je opmerkingen  :D:
- Tenzij je terug rijdt, kom je nooit meer op de buitenbaan. daarom de keerlus na het station, dan via de wissels naar het buitenspoor
- Stationsgebouw aan een kopspoor. Geen perron? Dat is geen optie omdat we al een station hebben die helaas te groot is voor een kopspoor. Ik kan wel het spoor met de buffer weghalen?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Ik heb er een perronoverkapping (https://www.modelspoorgigant.nl/vollmer-h0-perronoverkapping-met-led-verlichting-43545.html) staan, zie foto van het ovaal die we nu nog hebben, die nu door de kopsporen genoeg ruimt heeft maar ik ben bang dat nu tussen het middelste en onderste spoor niet voldoende ruimte is, of zit daar speling genoeg in om die paar mm op te vangen?
Volgens mij moet het 4,5 cm ruimte zijn tussen de bedding?

De drieweg heb ik idd nog niet, wat is de specifieke reden om die te vervangen door 2  wissels?

Ik heb de aanpassing ook toegevoegd.

De loods komt qua afmeting in de buurt van het station, station is 1 cm langer en breder, daarom heb ik die daar neergezet.

De lokschuur komt net wat te dicht bij de steile wand van de berg, daarom heb ik de 24611 iets naar rechts opgeschoven.


Re: Baan ontwerp in AnyRail
kom in Anyrail niet helemaal passend uit, maar wellicht heb ik de speelruimte.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Op zich vind ik driewegwissels mooi en bij het ontwerpen pas ik ze dan ook graag toe, zeker bij kleine banen, maar alleen als dat met het spoorverloop goed uit komt. Hier vind ik hem wat dat betreft niet geslaagd: de route voor een trein die rechtsaf slaat op de driewegwissel slingert nogal en bovendien is er een richtingswissel tussen de 24130 en de wisselbocht. Zoiets is een gevoelig punt voor ontsporingen. Als ik het ook maar enigszins kan vermijden, leg ik naast een 24130 nooit een bocht in tegengestelde richting, en al helemaal niet van een wissel. Ooit deed ik dat wel, maar ja, al doende leert men...

Zonder de rest van het plan aan te passen zou ik liever links in de bocht willen beginnen met een meegebogen wissel 24671 en even later een 24611. Dat kan op meerdere manieren, hieronder zie je de meest eenvoudige. Bijkomend voordeel is dat het voorste stationsspoor er een heel stuk langer door wordt.

Als tegenbocht voor de wissels ben ik geen fan van combinaties van 206 en 207 (of 107). Als ik een aanzienlijk grotere parallelafstand wil dan de 77,5 die de 224 oplevert, gebruik ik meestal korte rechte stukjes zoals de 064's uit het eerdere plaatje. Als alternatief gebruik ik soms wel eens een paar 912's die ik dan 0,1° extra buig. In WinTrack kan dat heel gemakkelijk, hoe dat in Anyrail moet, weet ik niet. Dankzij die 912's past er een royaal perron, maar kant en klaar kopen gaat niet, je zult het zelf moeten maken. In Anyrail lijkt het soms wel dat er ergens genoeg ruimte voor is, maar dat komt doordat de sporen erg smal getoond worden. Dat kun je instellen, zo heb ik begrepen. C-rail incusief bedding is 40 mm.

Naar de rest van het plan heb ik nog niet goed gekeken. Wél heb ik de indruk dat de sporen op een aantal plaatsen vrij dicht bij elkaar liggen. Mogelijk zelfs zo dicht, dat treinen die elkaar op bepaalde kritische punten in de bochten passeren elkaar zouden kunnen raken. Dat valt in de Anyrail plaatjes niet zo op, maar als je de sporen 40 mm breed tekent, wordt het al wat duidelijker.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Goedemorgen,

Bedankt voor jullie input, ben er erg blij mee!

Ne heb ik gisteravond nog wat geschoven en gemeten, ik heb aan de linkerkant nog ongeveer 16 cm ruimte, dwz dat ik de baan nog 15 cm verder naar rechts kan schuiven.
Daarom heb ik de bocht onder wat aangepast.

De ruimte tussen de perronsporen wil ik toch graag op 5 cm hebben, dan weet ik zeker dat ik ruim genoeg zit.

Als de keerlus op de berg meer een druppel kan krijgen aan de rechter, dan houd ik meer ruimte over de voor de loods, dat lijkt nu wat krap te zijn allemaal.

Omdat ik nog in de planningsfase zit, zijn ook alternatieven welkom, als de plaat anders ingedeeld "moet" worden bijv.


Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Stelle2211 op donderdag 09 december 2021, 09:56:58De ruimte tussen de perronsporen wil ik toch graag op 5 cm hebben, dan weet ik zeker dat ik ruim genoeg zit.

Als je de engelse wissel aan de rechterkant van het station wilt houden, wordt dat lastig. Ik denk dat 5 cm dan het makkelijkst gaat als je een paar rails aanpast. Om precies te zijn, in plaats van de 24224 zou je een bocht 24430 moeten inkorten tot 24,3°, dat geeft exact 5 cm ruimte tussen de beddingen. In het plaatje heb ik ze geel gemaakt.

Om ook voldoende afstand tussen de andere stationsssporen te hebben, heb je een recht stukje van ±30 mm nodig. Dat is het rode stukje. Aan de linkerkant kom je met een 24330 al dicht genoeg in de buurt. Eigenlijk kom je daarmee maar op 48 mm, maar er zit genoeg speling in de rails om dat goed te krijgen.

Ik denk echter dat dit de verkeerde weg is: ik zou niet al bij de eerste baan rails willen aanpassen. Er zijn al heel veel mogelijkheden met standaard C-rail, daarmee komen we er vast wel uit. Bij het ontwerpen begin ik altijd met het lastigste stukje. We zijn nu omgekeerd bezig, we proberen op het laatst het station aan te passen om de gewenste parallelafstand te bereiken en dat is heel lastig. Ik zou liever opnieuw beginnen en eerst een paar wisselstraten bedenken voor een station met die gewenste parallelafstand en dan pas de rest. Eentje heb ik al, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Wellicht een minder intelligente vraag, als ik de breedte van de perrons als uitgangspunt neem, hoe weet ik dan in AnyRail dat er 5cm tussen de bedding zit?

En die "06" welke is dat?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Voor de zekerheid (en een beetje om het gemakkelijk te houden) heb ik de afstand op nu aangepast naar 6 cm.

Er zitten nu wel een paar vervelende aansluitingen in.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Top, ik zie een paar leuke kerstcadeaus  ;-)
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Stelle2211 op donderdag 09 december 2021, 17:01:07Voor de zekerheid (en een beetje om het gemakkelijk te houden) heb ik de afstand op nu aangepast naar 6 cm.
Met 6 cm liggen de buitenste sporen veel te ver van de perrons, dat wordt niet mooi. Vertaald naar grootspoor zou dat betekenen dat de reizigers vanaf het perron een stap van ruim een meter moeten maken om in te kunnen stappen.

Als het gaat over de afstand tussen sporen die naast elkaar liggen, is 'hart-op-hart afstand' de gangbare term, veelal afgekort tot hoh-afstand. Die maat is onafhankelijk van de bedding. Bij C-rails komt 77,5 mm vaak terug. Bij rechte trajecten mag het veel kleiner zijn, maar in bochten is voldoende vrije ruimte naast het spoor belangrijk want het midden van een wagon hangt wat naar binnen terwijl kop en staart juist naar buiten steken. Vooral bij lange rijtuigen is dat effect aanzienlijk. Die 77,5 is een veilige afstand als treinen elkaar in krappe bochten passeren.

Ik heb de handleiding van de perronoverkapping maar eens bekeken. Daar staat dat er tussen de perrons 45 mm ruimte is voor het spoor en dat de totale breedte 14 cm is. Daaruit volgt dat elk perron niet breder is dan 47,5 mm, maar het zou nog best eens kunnen dat het een paar mm smaller is, namelijk als het alleen de overkapping is waardoor het model een totale breedte van 14 cm heeft. Uit de handleiding is me dat niet duidelijk. Uitgaande van het maximum van 47,5 mm kom ik op een hoh-afstand van 92,5 mm, ofwel na aftrek van de 40 mm van C-rails is dat 52,5 mm, geen 6 cm. Ik zou voor het plannen een hoh-afstand aanhouden van iets tussen de 90 en 92,5 mm. Dat is best te doen in C-rail. Als je het model al in huis hebt, kun je zelf de perronbreedte meten, dan weten we meer.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Omdat bij ons vorige baantje het niet goed ging met het station hebben we nu eerst het station en overkapping gekocht.

De hoh-afstand (om het jargon maar meteen op te pakken is 9cm.

De foto's heb ik bijgevoegd.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Re: Baan ontwerp in AnyRail
De bochten naar de parallelsporen zijn aangepast.

Nu wordt de ruimte voor de lokloods wel veel kleiner.
De bodemplaat is 16 cm.

Is er een mogelijkheid om de keerlus smaller of meer druppelvormig te maken?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Altijd leuk om te zien: zo'n ontwerp in anyrail vooral voor hen, die niet als ik niet over de bijpassende  software beschikken.
Is een plaatje / afbeelding (jpg, png, etc.) te veel gevraagd ?

Cees
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Wel overzichtelijk, maar vind dit links in de hoek wat saai, wellicht zou je daar ook wat industrie en rangeersporen kunnen maken.
En waar onze junior zich zorgen overmaakt is waar dan de overgang moet komen om uit het stations gebied te komen.

Wat om te zien mooier zou zijn is de lokloods met de ingang naar de zichtkant te verplaatsen.

Ga morgen nog wel even verder fröbelen.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Omdat het maar een klein bergstationnetje is, lijkt het me logischer om het traject daar naar toe in enkelspoor uit te voeren. Dat geeft ook weer wat meer ruimte voor het station en de lokloods. Ik heb het een en ander aangepast. De keerlus heb ik meteen maar wat meer druppelvormig gemaakt. Hij is ook wat kleiner trouwens.

Een meer algemene tip: probeer te vermijden dat je tussen twee gebogen rails in dezelfde draairichting een klein stukje recht nodig hebt. Het ziet er wat onrustig uit als de treinen over zo'n traject rijden. Het lukt niet altijd, maar vaak is het ook wel anders te doen, bijvoorbeeld door wat ruimere bochten te leggen. Dat levert een vloeiender verloop op en dan rijden de treinen wat rustiger. Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld, alle bochten zijn vloeiend. Bij tegengestelde bochten is het juist beter om er een recht stukje tussen te leggen.

Nog wat details:
  • De gewone wisselbocht is 24,3° (wissels 611/612/624/630 en bocht 224), de slanke wisselbocht 12,1° (wissels 711/712 en bocht 912). Dat is net niet de helft, maar de afwijking valt met gemak binnen de speling, maar in WinTrack (of Anyrail) moet je ergens corrigeren. In het onderstaande plaatje zijn daartoe de rood gestreepte rails 0,1° gebogen.
  • Daar waar het niet perfect aansluit, heb ik expres de verbindingen niet dicht gemaakt. WinTrack toont dat als gele cirkels. De afwijkingen zijn minimaal, overal minder dan 2 mm.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
En als je dan linksachter een bergje met wat tunnels maakt, ziet het er zo uit:
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Ik ben blij met jullie input en hulp.
Als beginnend rijder valt het niet altijd mee om iets moois te maken wat ook nog eens goed rijdt.

Ik had al eens rond gekeken/gevraagd, maar "live" hulp is op dit moment bijna niet te vinden (Meppel en omgeving).

De reden waarom ik een dubbele baan heb gemaakt vanaf het bergdorp naar beneden is dat je minder hoeft te wachten op andere treinen, maar dat los je nu op door het parallelspoor op de berg?

Nog een vraag, is er ergens ruimte voor een 74920?

Als ik de "weg omhoog" niet op de plaat maar er naast maak kan ik nog 16cm extra ruimte creëren, daardoor is de lengte links 238 cm
Tussen de muur en het deurkozijn heb ik 140 cm ruimte, daar kan ik de berg  ook naast de baan creëren.
Ik wil dan staande balkjes aan de achterkant en de linker zijkant maken, daar bovenop de oplopende helling aan de achterkant, die helling kan dan deels doorlopen aan de linkerkant als dat nodig is.

Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoi Rob,

Ik heb de baan in AnyRail gemaakt, met twee aanpassingen.

Rechtsboven tussen de 24330 en 24530 heb ik een 064 geplaatst omdat ik ander bang ben dat ik niet genoeg ruimte tussen de helling en buitenste ring op de onderplaat heb.

Omdat ik zoals gezegd iets meer ruimte links heb, heb een 188 toegevoegd.

In AnyRail heb ik (optisch) wel veel ruimte bij de 612 in de rechterhoek (of is dat wat C bedoelde?) en de aansluiting bij de keerlus lijkt niet goed te gaan.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Persoonlijk zie ik het nut van die keerlus niet zo eerlijk gezegd. Als de trein daar eenmaal gekeerd is kan hij slechts met heel veel moeite weer terug komen naar het bergstation, zonder achteruit te rijden tenminste. Als het dan toch een pendeltrein moet worden, dan is de keerlus boven m.i. overbodig.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Oorspronkelijk had ik de keerlus bedacht met een tweede spoor zodat je makkelijker de treinen rondjes kan laten rijden zonder telkens op elkaar te wachten.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Het liefst zou ik zoiets willen, met veel dubbele sporen zodat je makkelijker 2 of 3 loks kunt laten rijden.

Maar zal een brug te ver zijn denk ik?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Als het in Anyrail past, past het in werkelijkheid ook wel. Het is meer de vraag of het niet zo vol wordt dat er geen ruimte meer overblijft voor het aankleden van de baan. Met een railbedding kleiner dan 40 mm lijkt het minder vol. Verder is er soms iets onmogelijk in verband met de noodzakelijke stijgingen, maar die zijn in dit geval nog wel acceptabel.

Als je ergens een baanovergang 74920 wilt, moet er ook ruimte zijn voor een weg. Alleen met wat aanpassingen zie ik daarvoor mogelijkheden. Het zou ergens linksvoor kunnen, dan leidt de weg over de baanovergang naar de locloods of je laat de weg in een tunnel de berg in gaan. Het zou ook in het midden kunnen, dan vormt de weg de verbinding tussen het station en de bebouwing in het nog open stukje aan de rechterkant. Door die weg blijft er wel minder ruimte over voor zijsporen, daarom heb ik er nu maar eentje neergelegd.

Om makkelijker met meerdere treinen te kunnen rijden, heb ik het iets anders aangepakt. Het spoor naar het bergstation heb ik enkel gelaten. Als je meer afstand wilt tussen het stijgspoor en het lagere spoor ernaast hoef je geen 064 in de bocht te leggen, het is mooier om een iets ruimere maar vloeiende bocht te maken. Daarvoor heb ik in plaats van de 330 een 430 gebruikt. Als je dat nog niet genoeg vind, kun je er een 530 leggen. Overigens was de afstand van het stijgende spoor tot het naastliggende spoor al ruim voldoende voor een veilig treinverkeer, maar zo staat het wel iets mooier.

Tenslotte heb ik aan de linkerkant naast het verborgen gele spoor een paar inhaalsporen gemaakt, maar anders dan in jouw ontwerp liggen de wissels allemaal uit zicht. Daar kun je treinen parkeren, zodat de ene trein uit zicht verdwijnt en een andere te voorschijn komt. Voorwaarde is wel dat die sporen goed bereikbaar moeten zijn in verband met mogelijke storingen. Een hoogteverschil van 13 cm is haalbaar bij 3,2% stijgen. Dat is niet veel, maar voor drie parallelsporen gaat het wel. Het beste zou zijn als je er vanaf de linkerkant bij zou kunnen komen, anders moet je het van onderen open houden.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 11 december 2021, 13:38:57Persoonlijk zie ik het nut van die keerlus niet zo eerlijk gezegd. Als de trein daar eenmaal gekeerd is kan hij slechts met heel veel moeite weer terug komen naar het bergstation, zonder achteruit te rijden tenminste. Als het dan toch een pendeltrein moet worden, dan is de keerlus boven m.i. overbodig.

Met het kopstationnetje ernaast heeft zo'n keerlus heeft inderdaad een vrij beperkte waarde. Ik heb daarom het bergstationnetje aangepast, dat maakt het wat logischer. De lus heb ik nog steeds klein gehouden zodat er genoeg plaats blijft voor de locloods. Op het linkerspoor kan een treintje van ±60 cm staan zonder het naastliggende spoor te blokkeren, daarnaast een trein tot ±45 cm. Dat is net genoeg voor een kleine stoomlocomotief met twee korte rijtuigen en ruim voldoende voor een railbus of de zaklampenexpress, om maar een paar voorbeelden te noemen. Zonodig kunnen die stationssporen nog wel iets langer. Tenslotte biedt een kopspoor een extra plaats voor een pendeltrein.

Verder heb ik de aansluiting tussen hoofd- en bergstation verbeterd want die verbinding kon alleen via een grote omweg. Dankzij een paar extra wissels aan de rechterkant kunnen treinen van het voorste stationsspoor nu gemakkelijk de berg op. Om het overal weer passend te krijgen zijn er wat details veranderd, met name in de sporen rondom de engelse wissel en de locloods.

De overweg in het midden van de baan heb ik weer weggehaald, die vond ik minder geslaagd. Dat is natuurlijk maar een kwestie van smaak, je kunt hem gewoon weer terug leggen als je er anders over denkt.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Wow!
Mooi.

Ik was gisteren nog bezig met een andere opzet, deze is nog niet klaar.
Zeker gezien de opmerking van Rob over ruimte voor aankleden, denk ik dat hier ook meer ruimte is dan alle andere pogingen.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Bedankt Rob en C,

@Rob, ik heb één opstelspoor aan de linkerkant weggehaald omdat wij niet met PC besturing rijden en ik dan niet weet/kan zien hoe de wissel staan.
Daarnaast kom in aan de onderkant niet uit?

@C als ik de dubbele lus (mooi!) wil maken aan de baan van Rob, dan krijg ik dat niet voor elkaar of komt deze buiten de plaat?
Hoe zou ik dat kunnen oplossen?
Wellicht het opstelspoor rechts weghalen en dit opstelspoor koppelen aan de bocht rechts waardoor de bovenkant kan zakken? Deze heb ik bijgevoegd
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Bij het plan "ontwerp Rob (links onder sluit niet aan) + lus van C" heb je linksachter een verkeerde wissel gebruikt, dat is de reden dat het niet past. Je hebt er een 24771 neergelegd, een slanke meegebogen wissel, dat moet een 24671 zijn, een gewone meegebogen wissel.

Of je nu twee of drie verborgen sporen hebt, in beide gevallen moet je er voor zorgen dat je nooit een trein naar een bezet spoor laat rijden. Dat kan inderdaad computergestuurd, maar het hoeft helemaal niet. Verborgen sporen en bijbehorende maatregelen om botsingen te voorkomen werden al ver voor de uitvinding van de pc toegepast.

Om te beginnen kun je voor elk van de drie sporen detecteren of ze bezet zijn of niet en dat maak je met drie paar ledjes zichtbaar. Groen is vrij, rood is bezet. Die ledjes kun je ergens op of naast de baan plaatsen. Verder moet je weten hoe de wissels staan. Dat is wat lastiger: je kunt weliswaar voor elke wissel bijhouden naar welke stand hij de laatste keer is geschakeld, daarmee weet je nog niet of het omzetten ook werkelijk is gebeurd. Dat geldt echter zowel voor een computergestuurde als handbestuurde baan. Er zijn oplossingen voor, maar daar hebben anderen veel meer verstand van dan ik, dat is iets heel anders dan baanontwerp. Afijn, je kunt gewoon met twee sporen beginnen en wat ruimte ernaast leeg laten. Daar kun je dan altijd later nog dat derde spoor leggen.


@C: Tot nu toe heb ik alleen gewone meegebogen wissels gebruikt, geen slanke. Die vragen nogal wat ruimte. Alleen rechtsachter zou dat misschien wel passen. Sterker nog, misschien staat het zelfs mooier, maar ik heb het simpelweg niet uitgeprobeerd.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Even een ander geluid laten horen. Het bergstationnetje dat er in eerste instantie stond krijgt steeds meer het karakter van een regionaal knooppunt, omdat de infrastructuur steeds uitgebreider wordt. Is dat wel de bedoeling? Ik denk dat in dit geval "less is more" zeker van toepassing is.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hierbij de plannen van Rob en C samen gevoegd.
Ik heb aan de bovenzijde van de keerlus wat 118 toegevoegd omdat de ruimte er volgens AnyRail is en ik dan de helling wat minder hoef te laten stijgen.

De berg linksboven van Rob vind ik erg mooi, maar volgens mij kom ik met de hoogte/stijging niet goed uit?

De keerlus wat ooit bedoelt om naar een dorpje met een klein station te gaan waar ook een loods(je) staat.
Als de huidige keerlus te veel wordt, dan hoor ik dat inderdaad graag.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Stelle2211 op maandag 13 december 2021, 10:42:25
De berg linksboven van Rob vind ik erg mooi, maar volgens mij kom ik met de hoogte/stijging niet goed uit?
Dat lukt best hoor. Om te beginnen kun je helemaal aan de rechterkant de wissel 24671 al iets hoger leggen dan het station, iets van 15 mm bijvoorbeeld, en op een helling van 1 tot 1,5%. De rest volgt dan eigenlijk vanzelf. Als je goed kijkt naar de 3D-impressie van deze post, zie je dat ik dat daar ook al had gedaan.

Bij het laatste plan valt me op dat de grondplaat links wat gegroeid is. Mooi natuurlijk, maar misschien kun je nog een keer aangeven wat exact grenzen zijn waarbinnen het plan moet passen?

Iets anders is dat ik me wat zorgen begin te maken over de bereikbaarheid, zeker als de grondplaat blijft groeien. Je zou de baan stevig genoeg kunnen maken op op te kunnen steunen of zelfs zitten, maar als het zo vol ligt met rails, waar moet je dan nog steunen of zitten?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Op 9 december had ik dat (wellicht te onduidelijk) aangegeven: 
heb ik gisteravond nog wat geschoven en gemeten, ik heb aan de linkerkant nog ongeveer 16 cm ruimte, dwz dat ik de baan nog 15 cm verder naar rechts kan schuiven.

De maximale ruimte is

grondplaat 1: 300 x 140
grondplaat 2: 140 x 100

De plaat is dusdanig dat ik er op kan zitten, dat doe ik nu ook.

Ik snap/zie wat je bedoelt met de stijging, ik was vanaf linksboven begonnen en niet van rechtsonder.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
We zijn er bijna (denk ik).

Kunnen jullie svp nog eens kijken naar de hoh-afstand bij de slanke wissel van de lokloods, die moet 8cm zijn.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Dus toch met een gewone wissel ipv een slanke.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Stelle2211 op maandag 13 december 2021, 16:51:49Kunnen jullie svp nog eens kijken naar de hoh-afstand bij de slanke wissel van de lokloods, die moet 8cm zijn.

Ah, dat wist ik niet. Het spoorverloop met een gewone wissel vond ik nogal slingerend, daarom had ik er een slanke gebruikt. Dat levert normaal gesproken een parallelafstand van 64 mm op. Ik neem aan dat daarvoor ook wel een passende locloods bestaat, maar als je er al eentje hebt die 8 cm vraagt, ligt het natuurlijk anders.

Met slanke wissels kun je de parallelafstand gemakkelijk naar wens groter maken dan de standaard. Bij gewone wisssels is de parallelafstand 77,5 mm. Als je bij een slanke wissel een extra 064 gebruikt, kom je op praktisch hetzelfde. Nadeel van de slanke wissel kan wel zijn dat de locloods verder weg komt te liggen dan bij een gewone wissel. De bocht 912 kan immers niet in de loods liggen. Het tussenvoegen van een extra 064 betekent daarbij dat de locloods dichter bij de berg komt. Ik heb niet gekeken of dat nog past, maar dankzij de extra 16 cm verwacht ik daar geen problemen mee.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Helemaal super!

Ik heb in overleg met onze zoon nog twee aanpassingen gedaan omdat hij nog graag een brug wil, kunnen jullie svp kijken of dit nog goed gaat?
Daarom het ik de lus iets aangepast waardoor ik links wat meer lengte heb om daar 2 x de 74636 te plaatsen.
De buitenring op de onderplaat  heb ik om die reden ook iets verlengd waardoor je meer ruimte hebt voor de 74923 + 74930 met een weg die onder de brug de baan af gaat (even ter illustratie een Auhagen geplaatst).
Zit is alleen met de contactrails in de bocht of kan dit zoals ik dat nu heb geplaatst, ik weet dat dit niet direct ontwerp hoort maar speelt wel mee.

Aan de rechterkant van opgaande helling, de onderste baan zit er wat vreemd uit, gaat dat goed met het rijden?
Wij hebben een Roco BR85, die snel ontspoort omdat het voorste meesturende wielen nog wel eens willen "stuiteren".

als onderlaag wil deze aanbrengen omdat ik wat minder goede ervaringen met kurk heb:
https://www.praxis.nl/verf-laminaat-decoratie/vloeren/ondervloeren/sencys-ondervloer-comfort-5m%C2%B2/5155310
Ik had kurk op een rol gekocht voor de vorige baan, maar bij het balasten en aanbrengen van de andere scenery ging het kurk ondanks dat ik die met dubbelzijdig plakband had vastgezet toch bol staan.

Re: Baan ontwerp in AnyRail
Top, dan gaat deze het worden!

Onder de overweg heb ik 2x 094 vervangen door 24188 en de 24995 onder de lus gelegd.
Voor de 24671 heb eerst een 071 en dan een 064 en daarvoor de 24995. Dat werkt dus wel om de 74923 te laten sluiten?
De massa wordt dan ook naar beide sporen na de bocht onderbroken?
Of moet ik dan nog ergens delen wegknippen onder de rails of wissel (reactie mag als dat hier niet thuis hoort ook via PB)?

Zal nog even nadenken over kurk of ondervloer.

Geld speelt (helaas) zeker een rol.
Omdat nog maar weinig heb, moet ik dus veel kopen.
Ik twijfel over "tweede hands" omdat je nooit zeker weet of het wel zo mooi is als het lijkt.
Hebben jullie tips over waar C-rail te kopen tegen een faire prijs (liefst nieuw, maar betrouwbaar gebruikt is ook welkom).
Zeker wissels en bruggen en soort dure dingen is wellicht gebruikt een optie.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Citaat van: Stelle2211 op dinsdag 14 december 2021, 19:57:31
Zal nog even nadenken over kurk of ondervloer.

Geld speelt (helaas) zeker een rol.
Omdat nog maar weinig heb, moet ik dus veel kopen.

KLIK: voor ondervloer

Op deze site, nproject.org, vindt je nog veel meer nuttige info om wat goedkoper uit te zijn.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Je plaatst de overweg wel op een heel ongeschikte plaats, midden in een passeer/inhaalspoor. Er al eens aan gedacht dat er op die plaats nagenoeg altijd een trein zal stil staan? De overweg zal zo goed als altijd gesloten zijn...
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoi Anton,

Ik had al gereageerd in het andere draadje:

Goedemorgen,

Het is inderdaad en passeerspoor en alleen als er van de andere kant een trein komt, zal hier een trein heel even stil staan maar daarna weer verder rijden.
We rijden maar met twee of max drie locs tegelijk.

Omdat deze plaats, volgens mij de enige logische plaats is om een overweg te plaatsen zou ik dat zo graag willen laten, maar ideeën zijn altijd welkom.

Deze begrijp ik niet, kan je deze iets verduidelijken mag met PB als dat wenselijk is:

En als je het perse wel zo wil doen kun je de wissel makkelijkst detecteren met een lichtsluisje.
Als je daar alleen rijdt met treinen die langer zijn dan een wissel dan is detectie ook niet nodig.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Ben er bijna.

Het onderste spoor op de helling ziet er in de rechter bovenhoek wat vreemd/rommelig uit, zie plaatje

Deze heb ik aangepast maar kom daardoor net niet uit bij de 24611 net voor/na de lus.
Is die ruimte te verwaarlozen of moet er iets worden aangepast?
Die heb ik als Amy bijgevoegd
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Dat gaatje vormt in de praktijk geen probleem: door de twee sporen aan de achterkant niet exact parallel te laten lopen kun je dat opvangen. Als je die sporen liever wél parallel wilt kan het ook, dan moet je in plaats van de 172+188+188 de combinatie 094+229+229 gebruiken. Die is net iets langer, daarmee krijg je het gaatje mooi dicht.


Toen ik er nog eens naar keek, werd ik niet enthousiast van het spoorverloop rechtsachter. Aan de achterkant heb je een lang dubbelspoorstraject, dat helemaal rechts bij de wissel 24611 overgaat op enkelspoor. Daarna kunnen de treinen weliswaar meteen weer kiezen of ze naar het station willen dan wel helemaal voorlangs en dan naar beneden, maar ondertussen vormt die wissel een bottleneck.

Om die reden heb ik de aansluiting van het dubbelspoor veranderd. Het lijkt misschien maar een klein verschil, maar door de aanpassing kunnen treinen elkaar aan de rechterkant passeren: terwijl de ene trein vanaf het voorste stationsspoor richting bergstation vertrekt, kan de andere aan de rechterkant helemaal buitenom rijden zonder dat ze elkaar in de weg zitten. De parallelafstanden zijn overal veilig, dat heb ik gecontroleerd.

De aftakking naar de locloods heb ik wat veranderd om de slinger er uit te halen.

De Auhagen overweg die je wilt gebruiken heb ik niet getekend want die heb ik in WinTrack niet tot mijn beschikking. Past die bij C-rails met een parallelafstand van 77,5 mm?

Overigens zie ik nog wel een uitdaging bij die overweg: er vlak naast ligt alweer een bocht 24130, het lijkt me dat daar ook een overweg zal moeten komen. En dan denk ik dat het logischer is om die bocht meer naar links te leggen, dicht bij de gele sporen.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
De meest geschikte plaats voor een overweg is volgens mij zoals Rob het al eens getekend had, in het diagonaal spoor van de keerlus onderaan, als verbinding van het stadsgedeelte links met het industrie gedeelte rechts, daar moet je hoe dan ook iets voorzien om over de sporen te geraken.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Goedemorgen Rob,

Bedankt weer voor alle input!

Ik snap wat je bedoelt met de bocht rechts, die is nu logischer.

De Auhagen overweg is ter illustratie omdat in Anyrail (volgens mij) geen 74923 zit, daarom had ik de Auhagen daar geplaatst.
Citaat van: Stelle2211 op dinsdag 14 december 2021, 10:37:17
Ik heb in overleg met onze zoon nog twee aanpassingen gedaan omdat hij nog graag een brug wil, kunnen jullie svp kijken of dit nog goed gaat?
Daarom het ik de lus iets aangepast waardoor ik links wat meer lengte heb om daar 2 x de 74636 te plaatsen.
De buitenring op de onderplaat  heb ik om die reden ook iets verlengd waardoor je meer ruimte hebt voor de 74923 + 74930 met een weg die onder de brug de baan af gaat (even ter illustratie een Auhagen geplaatst).
Zit is alleen met de contactrails in de bocht of kan dit zoals ik dat nu heb geplaatst, ik weet dat dit niet direct ontwerp hoort maar speelt wel mee.

Maar de bedoeling is dus een 74923 + 74930 te plaatsen onder de brug.
Voor de bocht heb ik een Faller overweg bedacht:
https://www.fallerstore.nl/faller-bewaakte-overweg-120172.html

De linkerbocht heb ik om die reden ook iets verder van de gele sporen gelegd om wat ruimte te krijgen om de weg van de Faller overgang naar de 74923/930 te laten lopen.
Als dit te veel geprop wordt dan moet ik inderdaad kiezen voor ander plek voor de overweg.

@Antonv:  je bedoelt met diagonaal om de overweg te plaatsen in de keerlus?
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Ik ben het met Anton eens dat het diagonale spoor linksvoor een betere plaats is voor een overweg. Dan kunnen de verborgen gele sporen ook meteen iets naar links en dat levert ruimte op om de stationssporen weer wat langer te maken. In het onderstaande ontwerp liggen de gele sporen doelbewust een stukje van de linkerkant, zodat daar genoeg plaats is om er in de toekomst nog eens een derde verborgen spoor naast te leggen.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Hoi Rob,


Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 18 december 2021, 09:02:54
Toen ik er nog eens naar keek, werd ik niet enthousiast van het spoorverloop rechtsachter. Aan de achterkant heb je een lang dubbelspoorstraject, dat helemaal rechts bij de wissel 24611 overgaat op enkelspoor. Daarna kunnen de treinen weliswaar meteen weer kiezen of ze naar het station willen dan wel helemaal voorlangs en dan naar beneden, maar ondertussen vormt die wissel een bottleneck.

Om die reden heb ik de aansluiting van het dubbelspoor veranderd. Het lijkt misschien maar een klein verschil, maar door de aanpassing kunnen treinen elkaar aan de rechterkant passeren: terwijl de ene trein vanaf het voorste stationsspoor richting bergstation vertrekt, kan de andere aan de rechterkant helemaal buitenom rijden zonder dat ze elkaar in de weg zitten.

Dit vind ik een goed idee, maar ik zie dat je wat dure railstukken hebt gebruikt, daarom heb ik jouw idee iets aangepast.
Klopt dit nog met jouw idee?

Het nadeel van de 74923 op het diagonale deel is dat de afstand van de overgang naar Engelse wissel kort is waardoor de slagbomen wat snel omhoog of omlaag gaan.

De rail in de lokloods heb ik wat korter gemaakt omdat ik er dan nog een weg achterlangs kan laten lopen.

Als dit (technisch) zo kan, dan pas ik de rail aan de linker kant nog aan zodat die iets opschuiven naar links.
Re: Baan ontwerp in AnyRail
Dan kom ik uit op zoiets.

Vind wel dat er nu veel punten zijn die niet helemaal lekker aansluiten.
En ik heb een 071 gewijzigd in een 064 bij de 24711 bij het station, weet niet of dat kan.