En wat dacht je van
Forum-board: 2-rail alle schalen en
Forum-board: Baanbouw 2-rail alle schalenOorspronkelijk was dit een 3-rail forum, maar met de komst van Hamo, Trix, Minitrix, schaal-Z, schaal-I, veranderde dit forum mee. In principe is iedereen welkom (dus ook Märklin Spoor 1, LGB, Spoor 0, Spoor N, Spoor Z, 2rail H0 en spoor TT), en dat leidt tot geleidelijke veranderingen op dit forum.
Dit alles beantwoordt niet de hele vraag van Jo. Want er bestaan 3-railers die (ook) op DC rijden, en er zijn ook 3-railers die met DC hun logica schakelen (DC=gelijkstroom) in plaats van met AC (=wisselstroom) wat de meeste DC-rijders ook doen.
En dan heb je ook nog het oude Trix Express (3-rails rijdend op DC, maar anders dan Märklin, en wissels schakelend op AC).
Dus beste Jo, koppel al die begrippen los van elkaar 2-rails, 3-rails, wisselstroom, gelijkstroom, Märklin, Trix, het kan allemaal, apart of vermengd, net wat je wilt, en op ieder forum lopen mensen rond die zich erin thuis voelen en weten hoe dat kan (want je moet er wat voor doen).
Bij mij rijdt Märklin naast Fleischmann, Roco en Metropolitan op gelijkstroom op 3-rails (K-rails) in schaal h0.
Waar heb je dat denkbeeld opgepikt dat Märklin ongelijk is aan gelijkstroom? Daar gaat het niet om.
Het gaat in schaal h0 bij Märklin om de derde rail (de pukkeltjes, de puntcontacten, de puko's).
Die maakt het verschil met 2-rail, en dus met de 2-rail forum-boards op dit forum.
Die pukkeltjes voorkomen onder andere keerlusproblemen.
Dat ligt anders bij het ingenieuze Trix Express systeem en keerlussen.
Ook een 3e rails, maar bij een keerlus
dubbel kans op kortsluiting,
dat is de keerzijde van het analoge meer-gelijktijdig-onafhankelijk-bestuurbare-treinen systeem.
Een 2-railer zit bij elke keerlus met de vraag: hoe voorkom ik kortsluiting (of in praktijk: er is onoplosbaar kortsluiting, hoe is die ontstaan?).
Een DCC'er grijpt bijvoorbeeld naar de Xstreme keerlusmodule
en een analoge 2-railer met keerlus in de baan moet concrete keerlusoplossingen weten.
Uitsluitend in schaal h0 komt 3-rail voor. Dat systeem rijdt origineel op wisselstroom, maar wel degelijk ook op gelijkstroom
(alleen bood wisselstroom analoog bepaalde voordelen die achteraf gezien voordelen zijn van de derde rail en niet van wisselstroom).
Oorspronkelijk waren er enkele analoge systemen rijdend op 3-rails (in schaal h0 en N), waaronder Märklin (wisselstroom), Trix Express (gelijkstroom), Liliput (gelijkstroom). En van die 3-rails systemen is alleen Märklin schaal-h0 over.
Märklin liet dat idee van een 3e rails zelf vallen bij de introductie van schaal I en Z (ruim 30 jaar geleden), dat zegt toch al genoeg. Aanvankelijk was Märklin schaal I wisselstroom, tegenwoordig gelijkstroom, en schaal-Z is vanaf het begin gelijkstroom. Je kunt dus niet zeggen Märklin=wisselstroom, de rest van de treinwereld is gelijkstroom, want zo is het niet, ook niet bij Märklin.
Overigens: Analoge schaal-h0 AC-Alstrom Märklin-locs rijden ook prima op gelijkstroom. Bij mij wel, in elk geval.