Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin traxxen Zwitsers licht

Gestart door stephan99 dinsdag 07 december 2021, 00:33:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin traxxen Zwitsers licht
Hallo allemaal

Een goede vriend en ik zijn bezig om de traxxen (br185 en 186) van marklin om te bouwen. Alle traxxen zijn van Zwitserse maatschappijen of hebben volgens de tabel aan de zijkant van de loc de Zwitserse toelatingseis. Dat betekend dat er ook Zwitsers licht in moet (3x wit voor 1x wit rechtsonder achter). Maar dat blijkt lastiger opdracht dat ik dacht. Ik had zelf al een beetje onderzoek gedaan.

De bekendste is het setje van schonwitz maar daar zit geen Zwitsers licht in en de schijnwerper klopt niet (in werkelijkheid gaat in stand schijnwerper gaan de buitenste lampen uit en gaan de binnenste aan). Heb contact gehad met schönwitz maar die gaat geen setjes maken met Zwitsers licht.

Toen kwam ik op de site van nicole Keller. Zij heeft de juiste schijnwerper maar ook zei heeft niet de mogelijkheid voor Zwitsers licht. En ze zei ook tegen mij dat ze het Zwitsers licht niet gaat maken.

Rainer lussi heeft wel het Zwitsers licht maar een grote fout van die setjes is dat de sluitseinen op de plek van de schijnwerper en dus geen mogelijkheid voor schijnwerper heeft.

Heeft iemand anders nog een suggestie wat we kunnen toepassen?

Met vriendelijke groet,
Stephan

Hier de sites van de setjes
https://modellbau-schoenwitz.de/de/Modelleisenbahn/Elektronik/Lok-Umbausets/Umbauset-fuer-H0-Br185-Decoderadapter-und-Beleuchtung
http://mk-nk.de/Umbauten/br185.htm
https://www.stayathome.ch/Lichtmodule_8081.htm

Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Misschien dat het lukt met de printjes van onze forumgenoot?   :)

https://johnsoldeert.nl/index.php/lichtprintjes/br185-186-189-led
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Misschien kun je hier eens een kijkje nemen: https://moba-hgh.de/platinen/beleuchtung/fuer-lokomotiven/lichtwechsel.html
Om het volledig naar Zwitsers voorbeeld te maken, moet er ook ipv een wit, een rood sluitlicht geschakeld kunnen worden, voor het geval de loc solo rijdt.
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
als je handig bent kun je de leds eigen bedrading geven en met een mooie Zimo decoder de Swiss Mapping gebruiken. Doe ik ook met mijn G modellen, hoewel dat wat makkelijker is gezien het formaat.
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Hallo allemaal

Hartelijk bedankt voor de eerste reacties. Ik heb net een mail naar John soldeert gestuurd en ben nu dus in afwachting voor reactie.

Uiteraard heb ik op de site van MOBA HGH gekeken maar deze persoon lijkt niet meer actief te zijn. Er staat al een hele tijd op de site dar die door omstandigheden geen bestelling kan aannemen maar ik hou het in de gaten

Ik denk dat ik niet de kennis en kunde om dat soort setjes zelf te maken, heb het in ieder geval nog nooit gedaan en het lijkt best ingewikkeld

Andere mensen met suggesties zijn nog altijd welkom

Met vriendelijke groet
Stephan Willemse
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Ik denk dat je met de printjes van John een eind komt, als ze net zo zijn opgebouwd als die van hem voor de Ludmilla. Daar zijn alle 3 de witte frontseinen individueel aan te sturen (de rode volgens mij niet).

Heb ze zelf gemakshalve doorverbonden zodat het aan 1 aansluiting kan:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78696.msg1423530#msg1423530
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Hallo allemaal

De kogel is door de kerk. Ik ga de setjes bestellen van John soldeert (looney tunes). Zeer duidelijke reactie dat de frontseinen alle 3 onafhankelijk kunnen aangesloten worden. Dan kan je goed het Zwitsers licht maken en de juiste schijnwerper.

Ik wil iedereen erg bedanken voor het meedenken, de planning is om een ombouwbericht erover te maken

Met vriendelijke groet
Stephan

Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
En kun je dan ook tussen een wit en rood sluitlicht schakelen?
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Moderne Zwitserse lichtwissel met 3x wit voor, en 1x wit of 2x rood achter is mogelijk.
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Is die ene rode achter van de baan dan? Want in Zwitserland rijden / reden ze met 1 rode pit achter als ze losse loc reden of is dat voorbij ?
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
 @citaat Dat klopt helemaal en het is nog steeds zo.
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Ik hou gewoon aan wat ik op internet vind, zoals hier in de wiki.
In het topic waar de info vandaan komt staat dat zo rond 2005 men bij nieuwe locs 2x rood achter is gaan voeren.
Oude locs rijden nog met 1x rood achter rond.
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Ja dat laatste is natuurlijk vanwege het grensoverschrijdende vervoer richting Duitsland en Italië.

Dus in CH zelf hebben ze dus nog steeds 1 rode pit achter.
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Leesvoer: Stummi, PDF met seinbeelden, topic op 3rail waaruit de info van de wiki vandaan komt.

Zover ik hier eruit haal komt dus ook binnen Zwitserland beide voor, maar ik ga deze discussie laten voor wat die is, en voor Stephan aan de slag ;)
Mocht iemand een foto van een traxx met 1 danwel 2 rode pitten in Zwitserland hebben zie ik die graag  B)
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Ik ben even wezen rondspeuren op internet maar het lichtsein 1x rood is niet mogelijk bij de re482 (zie foto) tenzij 1 sluitsein natuurlijk kapot is😂😂. 1x rood of 2x rood hebben in Zwitserland de zelfde betekenis. De enige seinbeelden die ik niet kan maken met de setjes van John soldeert zijn verkeerd spoor (op foto meest rechtse seinbeeld) en gevaar licht (op foto seinbeeld links onder) maar die zijn voor mij ook niet echt nodig

ik hoop dat het nu allemaal een stukje duidelijker is, als iemand hierover nog een vraag hebben mag die altijd hieronder gestuurd worden

Met vriendelijke groet
Stephan Willemse
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
De enige juiste bron zijn natuurlijk de richtlijnen van het Bundesamt für Verkehr: https://www.bav.admin.ch/bav/de/home/rechtliches/rechtsgrundlagen-vorschriften/fdv-2020.html en dan in het bijzonder deel R 300.2
Deze richtlijnen zijn per 1 juli 2020 geldig. En daarin staat inderdaad geen enkel rood sluitlicht meer in als verplichting, alleen als optie.
Was toch weer een nuttig intermezzo!
Re: Marklin traxxen Zwitsers licht
Citaat van: stephan99 op dinsdag 07 december 2021, 00:33:53
(in werkelijkheid gaat in stand schijnwerper gaan de buitenste lampen uit en gaan de binnenste aan).

De buitenste lampen zijn de standaard lichten en de binnenste de grootlichten bij TRAXX 185.1
dat stel je in met een tuimelschakelaarop de stuurtafel.

Voor het rechtse wit achterlicht zoals voorgeschreven bij de Zwiters , stel je dit gewoon in met een schakelaar achter je op de wand.
De foto is hierboven al gepost.

Ik kan dit ook gewoon doen bij wijze van spreken  :D met onze TRAXXen die in België rijden.