Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Koploper vraag vaste route en stopverbod

Gestart door flyerman vrijdag 03 december 2021, 11:58:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper vraag vaste route en stopverbod
Ik heb voor een tweetal stoptreinen een vaste route aangemaakt. Deze komt door een station spoor (Blok 105) gereden naar twee doodlopende perrons. (Blok 106 en Blok 107)

Ik wil dat deze treinen niet stoppen op het station spoor waarover ze binnenkomen rijden en heb in de vaste route voor dat blok een stopverbod ingesteld.
Helaas stoppen de treinen daar soms.

Nu is het zo dat het stations spoor waarover ze binnen komen rijden gedefinieerd is als een stations spoor met een stopkans van 80% voor stoptreinen.

Dan de vraag, wat is er voor Koploper belangrijker; De instelling treintype / bloktype of het stopverbod ingesteld in de vaste route. Gezien het stoppen van de trein denk ik het eerste
maar wil het eerst zeker weten voordat ik veranderingen aan ga brengen.

Voor alle duidelijkheid maar even de database erbij gedaan. (even bck extensie veranderen in zip voor Koploper)
Re: Koploper vraag vaste route en stopverbod
Volgens mij is de vaste route de baas. Dit zegt de help:

· Stopverbod: de locomotief mag niet stoppen in dit blok en zal blijven wachten voor dit blok als er niet naar een vervolgblok gereden kan worden.

Gr, Ben.
Re: Koploper vraag vaste route en stopverbod
Dat heb ik inderdaad ingevuld, maar toch stopt de trein soms.
Re: Koploper vraag vaste route en stopverbod
Dan rijdt op dat moment m.i. niet via de vaste route.... :?
Re: Koploper vraag vaste route en stopverbod
Dat doen de treinen wel degelijk, ze doen wat ze moeten doen kwa richting omkeren etc. Ze stoppen alleen soms in het blok waar ze niet mogen stoppen.

De rest werkt prima.
Re: Koploper vraag vaste route en stopverbod
Ik denk toch dat het idee van treintype / bloktype voor iets anders gaat. Ik heb de stopkans op 0% gezet voor de stoptrein in het blok waar ze niet mogen stoppen, en nu stoppen ze daar niet meer.
Re: Koploper vraag vaste route en stopverbod
 @citaat Ik rij met jouw database en de vaste route wordt hier niet actief, vandaar het stopgedrag in het blok. Even snel gekeken maar je kunt beter een ander richtingsblok kiezen en van daar uit de route opnieuw opbouwen. Tip: gebruik een normaal rijwindow dan kun je zien wat de lok doet.

Gr, Ben.
Re: Koploper vraag vaste route en stopverbod
Bij mij rijdt de vaste route uitstekend, rijdt al een uur probleemloos. Wel nadat ik bij het treintype / bloktype de stopkans op 0% had gezet.

Dubbelklikken krijg ik het grote scherm van de loc weer. Vind dit op zich wel prettig.
Re: Koploper vraag vaste route en stopverbod
Oké. Maar wat staat er in het vak onder de pijl als je lok de route rijdt? Hier staat niets zoals je ziet....

Re: Koploper vraag vaste route en stopverbod
Bij mij staat daar bij actief : Test sprinter
Re: Koploper vraag vaste route en stopverbod
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Koploper vraag vaste route en stopverbod
Je kunt ook een richtingsverbod instellen. Dan gaat de trein nooit die richting. Dat schijnt in veel gevallen beter te werken. Kijk op even op het koploper forum, daarover staat meer info over dit soort bevindingen bij vaste routes.

Aart-Jan
Re: Koploper vraag vaste route en stopverbod
Ik heb niks aan een richtingsverbod, de trein moet toch dat blok door. Ik heb het blok aangepast en de trein en stopkans van 0 gegeven.
Re: Koploper vraag vaste route en stopverbod
Het kan  met treinlengte te maken hebben
Is het vervolg blok vrij (niet gereserveerd)
Ook kan je proberen om in plaats van een blok ,2 blokken vooruit op 2 te zetten

Re: Koploper vraag vaste route en stopverbod
Ok dat is het niet, blok vooruit staat op 4 bij mij.

Hoe het nu is werkt het prima.
Re: Koploper vraag vaste route en stopverbod
Hi, Misschien te simpel gedacht; maar waarom maak je niet een extra treintype aan, bijvoorbeeld "stoptrein blok 106" . Dan stopt hij sowieso niet in het voorliggende blok waar je stoptreinen hebt verteld te stoppen?


Roland