Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

NS 6400 Cargo ombouwen

Gestart door Jasperkc zondag 21 november 2021, 12:51:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
NS 6400 Cargo ombouwen
Hallo Allemaal,

Via Loonely Tunes heb ik het printje ontvangen voor de inbouw in de NS 6400. Ik liep al snel tegen het probleem aan dat het printje niet helemaal paste omdat de gaatjes voor de schroeven net niet helemaal pasten. Dit heb ik opgelost door het schroefgat iets groter te maken. Toen ik de printplaat geplaatst had liep ik tegen het volgende probleem aan. Ik wilde de cabineverlichting plaatsen op een stekker. Omdat de soldeerstiften voor deze cabineverlichting onder de printplaat zitten, paste het niet omdat de motor er precies onder zit. Toen heb ik 2 draadjes door de printplaat gedaan en zo heb ik het opgelost. Nu nog even een stekkertje plaatsen. Toen wilde ik een sounddecoder plaatsen. Ook dit lukt niet omdat de decoder tegen het vliegwiel komt en de boel niet soepel draait. Het komt erop neer dat de nieuwe ESU v5 sounddecoder niet past. Gelukkig is het wel mogelijk om een luidsprekertje te plaatsen in de vorm van een suikerklontje.


2021-11-21_12-33-45
by Jasper Kooderings Clemens, auf Flickr


2021-11-21_12-34-48
by Jasper Kooderings Clemens, auf Flickr


2021-11-21_12-35-37
by Jasper Kooderings Clemens, auf Flickr

Wat zou ik kunnen doen zodat het allemaal wel past of is het zo dat ik het verkeerd heb aangesloten?
Jasper.
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
In de handleiding bij stap 8 wordt de oplossing aangeboden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Handleiding van John beter lezen staat alles in !! Maar het is duidelijk dat je dat NIET gedaan hebt.... Dus RTFM !!
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Ik heb deze ook omgebouwd voor een relatie na een gestrande poging.
Moest ook de schroefgaatjes enkele 0,1mm opruimen in lengterichting van de print.
Het is handig daarna de draadverbindingen voor de telex koppelingen, en daarna de frontseinen te solderen.
De luidspreker past exact, maar is wel heel lastig te plaatsen. Het is een heel secuur werkje. Dient met 2-componenten lijm te gebeuren.
Daarna aansluit punten afdekken met isolatie want een kortsluiting kost je je decoder. Bedrading van luidspreker aan print monteren.
Cabine verlichting moet inderdaad met een draadje door de print heen worden gevoerd.

Alles nakijken op ongewenste verbindingen en tinresten.
Als alles in orde is kan de loc geprogrammeerd worden. 

Mvg
Marcel
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Mocht de print in de lengte voor je gevoel net een paar tiende mm tekort komen in de lengte, dan staat de print waarschijnlijk wat krom (door draden eronder). Dus zorgen dat de print goed recht zit, en bij aanschroeven van de print wordt deze dan over de schroefgaten 'geperst'. Draden voor de cabineverlichting kunnen langs de print dus gaten boren in de print is niet nodig.

De rest is al gezegd door Peter en Robert.
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Hallo Peter,

Waar vind ik deze handleiding? Deze heb ik nooit gehad?
Groet, Jasper
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Jasper,

Ik kan je de handleiding mailen.
Stuur mij even een PB met je emailadres.

Henk
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Inmiddels heeft Jasper de handleiding van mij ontvangen.

Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2014

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Ik heb het probleem met de ruimte voor de decoder opgelost door een stukje styreen tussen de tandwiel afdekking en de decoder te plaatsen print staat nu iets bol maar past nog goed in de behuizing.
Alle voorgedragen oplossingen werkte verder niet bij mij één 2mm corroseriering was te weinig twee waren te veel motor begon te knarsen dit was b8j een soundlok 5 decoder.
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Afgelopen week twee modellen omgebouwd, omdat ze altijd gekoppeld rijden 1 met Lokpilot en 1 met Loksound.
Alles naar wens omgebouwd, en geprogrammeerd
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Hallo Allemaal,

Een paar weken geleden heb ik de NS 6400 meegenomen naar mijn club voor een inspectie. Hieruit kwam heel duidelijk naar voren dat het niet mogelijk is om een Loksound v5.0 te plaatsen. Dit omdat de decoder tegen het vliegwiel aankomt. Een optie zou zijn geweest een stuk van het vliegwiel af te frezen en dan de decoder te plaatsen, maar dit wil de eigenaar absoluut niet. Ook het verhogen van de printplaat lukt niet omdat de printplaat al tegen het loc huis zit. Uiteindelijk blijft 1 mogelijkheid over. Het plaatsen van een Lokpilot V5.0. Deze past gelukkig wel. Nu dus nog even de cabineverlichting aansluiten op de print en dan kijken of het allemaal past. Jammer dat er in de beschrijving staat dat alle nieuwe lokpilot en loksound decoders passen terwijl dat dus alleen voor de oudere versies geldt.

Groet, Jasper
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lees eens wat reacties hier Jasper.... Het is mogelijk, ook met de V5!
Ik heb het zelf regelmatig gedaan en er zijn genoeg forumleden die het ook voor elkaar hebben gekregen.

Maar misschien heb je jezelf in de vingers gesneden door de print aan te passen...
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Hallo John,
Ik heb de print niet aangepast en ook heb ik de handleiding goed gelezen, maar als jij zegt dat het wel gelukt is, laat dat dan maar eens zien. Ik ben benieuwd!

Met vriendelijke groet,
Jasper

P.s. Zou jij dan als het wel gelukt is, het bij mij ook zo kunnen fixen?
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
In je openingspost zeg je toch echt wat anders...
Citaat van: Jasperkc op zondag 21 november 2021, 12:51:50
Dit heb ik opgelost door het schroefgat iets groter te maken.

Het komt op de tiende mm, dus zoiets kan al voldoende zijn om te zorgen dat het niet past...
Verder ga ik het niet openbaar op het forum uitvechten, er zijn diverse forumleden die hier ook al genoemd hebben dat het kan, dus wil je nog beter bewijs hebben dat het kan...

Hier trouwens ook een video van iemand die het voor elkaar heeft gekregen.
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Hallo John,

Ik zet je alleen aan om te laten zien dat het wel kan, dan kan jij of iemand anders laten zien dat het wel gaat. Bij mij lukt het niet.

Groet, Jasper
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Er zit nog wel eens wat tolerantie in de plaatsing van het vliegwiel op de motoras.

Volgens mij kun je het vliegwiel wel wat verder duwen naar de motor. (Motor uitnemen en met pullietrekker wat dichter naar de motor plaatsen met handig gereedschap van bijvoorbeeld Fohrman)
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2014

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Nee Wijbe, dat gaat niet lukken zonder een ander issue te veroorzaken.
Ik heb echt van alles geprobeerd.
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Hallo Allemaal,

Dit project van het ombouwen van de NS 6400 van NS Cargo is Mislukt! Er zijn diverse oorzaken voor te vinden. Het lastigste is wel dat het aansluiten van de telexkoppelingen niet gaat. Volgens de aansluitingen zou de telexkoppeling aangesloten moeten worden op Aux5 en Aux6. Dit zijn versterkte uitgangen. Echter in de programmering van Esu is het niet mogelijk om op deze aansluitingen een telexkoppeling te plaatsen. De koppeling gaat niet werken. Ik heb daar contact over gehad met Esu:

Geachte heer Danckaert,
Ik heb een Märklin NS 6400 omgebouwd met een printplaat van John Soldeert (Looney Tunes op het 3rail forum) op deze printplaat heeft hij de verlichting zo geschakeld dat de frontverlichting en de sluitverlichting aan de voorzijde op de aux 0 zit aan de achterzijde zit de frontverlichting op aux 1 en aux 2. Op aux 3 zit de cabineverlichting en aux 5 en aux 6 zijn gereserveerd voor een telex koppeling. Ik heb een ESU sounddecoder V5.0 geplaatst en dat gaf ook problemen. Het vliegwiel kwam tegen de decoder aan. Dit is opgelost door een gedeelte van het vliegwiel af te draaien. Nu heb ik nog steeds het probleem dat ik de telexkoppeling niet kan aansluiten. Omdat aux 5 en 6 door ESU niet versterkt zijn kan daar geen telexkoppeling aangesloten worden. John Soldeert heeft aux 5 en aux 6 wel versterkt maar ik kan nog steeds niet de koppeling aansturen omdat bij het programmeren onder aux 5 en aux 6 geen uitgang zit voor een telexkoppeling. Een telexkoppeling is alleen aan te sluiten onder aux 1 en aux 2. Graag zou ik de instellingen verkrijgen om onder aux 5 en aux 6 wel een telexkoppeling werkend te krijgen. Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb omschreven.

Vervolgens was dit het antwoord van ESU:

Geachte heer,

De mogelijkheden bij gebruik van deze "vreemd" Adapterplatine zijn ons onbekend en onduidelijk. U neemt best contact op met de fabrikant ervan.
Maar het gebruik van de ESU Adapterplatinen Art nr 51968 of 51967 bieden tot 10 versterkte uitgangen,
deze kunnen allemaal ingesteld worden voor het aansturen van een digitale koppeling .
Bovendien hebben deze Adapterplatinen een zeer compacte structuur die niet veel groter is dan een sounddecoder.

Uiteindelijk kom ik er dus niet uit en sluit ik dit project met een enorm verlies af.
Groet, Jasper

Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Misschien is er iemand die bereid is met mij te bekijken wat er moet gebeuren om dit project tot een succesvol einde te brengen. Ik kijk uit naar een vervolg. Heb in ieder geval de eigenaar ingelicht dat het project gestrand is en dat hij de loc in onderdelen terugkrijgt. Ook was mijn bedoeling om het op te gaan lossen door met een vriend van mij uit Venlo (Jeroen Spuijbroek) contact op te nemen om er samen naar te kijken, maar hij is in de nacht van 1ste kerstdag op 2de kerstdag tragisch om het leven gekomen na een hartstilstand en die kan ik dus niet meer om raad vragen.
Groet, Jasper
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Euhm Jasper, ik denk dat je hier toch even wat dingen loopt te verkondigen die niet helemaal kloppen. En dat je, net als het punt voor de motor, ergens anders moet zoeken dan waar jij de oorzaak legt.

Een telex is gewoon via aux 5 te programmeren, zelfs met de coupler functie, zie screenshot.
esu-telex.JPG
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Hallo John,

Hierin verschillen wij van mening en daarbij wil ik het graag laten.
Groet,
Jasper
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2011

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Jeetje Jasper,
Niet om jou in de zeik te nemen hoor maar ik krijg hier echt het idee dat je jou fouten afschuift op een ander, heb zelf ook de 6400 serie omgebouwd met de printplaat van John, zonder problemen.
Als je nu eens even niet zo eigenwijs doet en overnieuw begint met de duidelijke uitleg van (en eventueel in overleg met) John dan breng je ongetwijfeld dit project tot een goed einde.
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Dag Jasper,

Ik begrijp je frustratie want je probeert iemand te helpen en de persoon krijgt, zoals je zelf schrijft, zijn lok in onderdelen terug.
Laten we vooral proberen nuchter te reageren en te bekijken of we een oplossing kunnen vinden.

Zou je closeup foto's van de print en de telexkoppeling willen plaatsen?
Misschien een domme vraag, maar ik ga er vanuit dat er aan de telexkoppeling twee draden zitten.
Staat er in de handleiding een aanwijzing dat het uitmaakt welke draad op de AUX moet en welke de massa is?

Ik zeg altijd maar zo: niemand is perfekt, ik ben het bijna.  :-)  :-)
(of klink ik nu arrogant?  :D )

Henk
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Er staat in de handleiding:
CiteerSluit indien gewenst bv. telex op aux 5 en 6 aan. De aansluitingen zijn te zien in figuur 8. Op die foto's er een oranje draad aangesloten op het soldeereiland van de V+.
Misschien dat die zin wat duidelijker zou kunnen, dat kan ik dan aanpassen.
Voor telex maakt welke draad waar zit niet uit.

In dit soort gevallen is het handig als iemand enige ombouwervaring heeft, en verder staat voorin de handleiding:
CiteerMochten er echter onduidelijkheden zijn kunt u altijd met mij contact via het e-mailadres op de voorzijde.
Dat zet ik er ook niet voor niks neer. Mocht iemand die ervaring niet hebben, of iets net niet goed begrijpen, kan ik dan advies geven (voordat het fout gaat).

En in dit topic zet ik juist het screenshot hoe telex ingesteld kan worden in de lokprogrammer software, dan is gelijk duidelijk hoe het zit/kan (wat een bericht ervoor gevraagd wordt...).
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2015

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Hallo allemaal

Ik zal eens een poging doen om misschien wat licht in  de duisternis te geven. Ik heb doormiddel van PB contact gehad met degene die dit topic is gestart en heb even contact met verschillende bedrijven.

Punt 1. (De decoder tegen de motor), volgens deze persoon komt de decoder tegen de motor wat door andere als onmogelijk wordt beschouw. Het is echter wel zo dat marklin in verloop de jaren in een aantal modellen van dit type trein een andere motor heeft geplaatst. Dat kan wellicht een probleem opleveren

Punt 2. (Telex koppelingen) door in gesprek te komen met deze persoon werdt het duidelijk dat hij ROCO koppelingen erop heeft zitten. Deze zijn met een ESU decoder alleen met AUX1 en 2 aan te sturen onder output mode "roco coupler". Deze koppelingen op een andere manier aansturen is onmogelijk. Ik praat hieruit uit ervaring omdat ik meerder modellen thuis net deze koppelingen heb ingebouwd en ervaarde precies hetzelfde. Zet je de koppelingen op een andere uitgang zet doen ze wel hun best maar krijgen niet voldoende kracht om daadwerkelijk te ontkoppelen. Heb voor dit punt nog contact gehad met ESU en zij beaamde mij precies wat ik hierboven verteld.

Ik hoop hierbij jullie een beeld heb gegeven van mijn ervaring.

Met vriendelijke groet
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
 @citaat

Dank voor je reactie Stephan.
Het was voor mij (nog) niet duidelijk dat het om ROCO koppelingen ging en ik wist het al helemaal niet dat deze op AUX1 en 2 aangesloten moeten worden.
Misschien een simpele gedachte maar kun je de aansluitingen die nu op AUX1 en 2 niet ergens anders op zetten zodat de telexkoppelingen op AUX1 en 2 kunnen?
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2016

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
De AUX uitgangen zijn vastgelegd in de connector (MTC21, Plux12/16/22, 8-pol). Je kunt alleen een functietoets koppelen aan een andere AUX uitgang, maar de daadwerkelijke uitgang 'verplaatsen' kan alleen hardwarematig. En aangezien de print op een bepaalde manier is gemaakt valt daar niks aan te veranderen (alleen in het geval dat alles op soldeerpads uitkomt is daar gemakkelijk wat te wisselen). Maar dat wil niet zondermeer als b.v. leds fixed op de print zitten.




Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 07 april 2023, 13:28:49Misschien een simpele gedachte maar kun je de aansluitingen die nu op AUX1 en 2 niet ergens anders op zetten zodat de telexkoppelingen op AUX1 en 2 kunnen?
Ja natuurlijk kan dat. Kwestie van draadjes omsolderen op de dragerprint waar de MTC21 (of andere) decoder op wordt gestoken. Wanneer die dragerprint geen draadjes maar vaste koperbanen heeft is dat wat meer werk maar het kan wel.
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
 @citaat  en  @citaat  @citaat

Ik ga er vanuit, omdat Jasper in dit topic reageert, dat hij de decoderp[rint van Loony Tunes heeft gebruikt.
Deze is te vinden op wwww.johnsoldeert.nl
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 6400 Cargo ombouwen
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 07 april 2023, 15:43:06Wanneer die dragerprint geen draadjes maar vaste koperbanen heeft is dat wat meer werk maar het kan wel.

Deze print is volledig voorzien van koperbanen.