Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???

Gestart door Roland zondag 31 oktober 2021, 18:08:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Hallo baan-plan creatievelingen!

Laat ik gelijk met de deur in huis vallen... dit kan toch beter???







Zoals je ziet, vrij recht-toe-recht-aan. Ik heb niet heel veel ruimte, mede door de best kleine zolder.
Uitbreiden zou nog wel wat kunnen, maar dan kom ik enorm in het gedrang met andere spullen die er staan en hou ik geen werkruimte meer over.

Het plan was om over de hele lengte (van 4,37m) halverwege een berg te gaan maken, maar ook dat gaat best saai worden.
Bovendien, huisjes kan ik nergens kwijt en mijn rangeerterrein moet er ook nog bij.

Ik heb geen flauw idee wat ik hier nog anders mee moet. De bovenplaat is ca. 100cm breed en er kunnen 3 boogstralen worden gelegd met 5120, 5100 en 5200.
Inderdaad, M-rails. Aan de achterkant kun je twee hellingen zien, hier komen en gaan treinen van en naar het schaduwstation wat er onder ligt met 11 sporen.

Heeft iemand ideeën hoe ik de bovenplaat wat 'spannender' zou kunnen maken?
Wat dat betreft is mijn creativiteit gewoon beperkt, helemaal als het om dit soort dingen gaat, ben er (nog?) geen ster in.

Ik hoop dat iemand wat ideeën kan aandragen hoe dit ook anders zou kunnen...

Alvast bedankt,

Roland.
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Hm. Da's niet zo'n heel eenvoudige opgave, Roland.
Het feit dat er drie ovalen kunnen passen en er nu ook liggen, maakt het weinig spannend.
Het zou veel leuker zijn eerst te proberen een beetje echt station te ontwerpen. Mag ook een industriegebied zijn.
Dan moet je je druk maken hoe het treinverkeer afgewikkeld gaat worden. Moeten de treinen daarvoor rondjes kunnen rijden? Of is het voldoende ze weer terug het schaduwstation in te krijgen na hun 'optreden in de bovenwereld'.
Bezinr eer gij begint! Het beste is het te bedenken of je een thema wilt, een bepaalde plaats op de wereld en of je een tijdperk wilt om je aan te houden.
Je kunt van elke beslissing afwijken, maar meestal wordt het er spannender van als je wel een paar kaders bedenkt.

Groet,

Peter
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Hey Peter!

Dank voor je reactie!
Ja, dat is het hem dus... bezint eer gij begint... Ik heb al zóóóóveel tijd in ontwerpen gestoken...
Ik ben maar gaan bouwen maar nu de sporen er liggen, tja, weinig spannends te beleven.
Overigens, de rails bovenop ligt nog los, de wisseldraden zijn wel geboord, maar kan altijd nog veranderd worden  :)

Ik heb geen thema, geen plan, het enige dat ik voor ogen had was de halve tafel over de gehele lengte met een berg voorzien.
De sporen die tegen de schuine wand aan liggen gebruiken als opstel- cq tweede schaduwstation ofzo.
De berg wilde ik voorzien van een brug en een pendelbaantje wat los van de hoofdbaan staat.
Het rangeerterrein moet ook nog ergens komen, maar echt veel ruimte voor scenery is er niet, haha!

Wel had ik het plan al opgevat om aan de rechtse zijde het buitenste spoor omhoog te laten lopen.
Links kan dan nog een soort van 2e verdieping worden gebouwd met station en keermogelijkheid.
Nadeel is dan wel weer dat er op het huidige niveau óók nog een keermogelijkheid moet komen met bijvoorbeeld een kruiswissel.
Hierdoor is er nog minder ruimte voor het schaduwstation en scenery, hi.

Ja, de ruimte is gewoon beperkt, had ik nu maar schaal N, dan had ik alle kanten op gekund, maarja, verkoop het maar eens...
Het wachten is denk ik op een groter huis met meer ruimte en tot die tijd hier maar wat aan rommelen...

Groet,
Roland.
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Hoi Roland,

Mijn eerste gedachte bij het bekijken van de foto's was: "Veel te veel rails!" Misschien kun je het eens met minder rails op de bovenplaat proberen? Drie ovaaltjes om elkaar heen is inderdaad wel een tikje saai (geloof me, ik weet er alles van! ;)).
Misschien is het een idee om tussen de op- en afrit een "Paradestrecke" te maken, die met een hele flauwe knik naar het midden van de plaat gaat. Ergens op een derde van dat spoor plaats je een klein stationnetje met een paar rangeerspoortjes en waar nog een zijspoortje start, die weer ergens boven of onder de "Paradestrecke" door loopt. Je hebt op zich een mooie lengte maar de breedte is inderdaad wel beperkt.
Ik zou ook de steunbalkjes tussen het schaduwstation en de bovenplaat 20 cm naar achteren plaatsen en schuin tussen de opstelsporen monteren. Ze zijn dan iets meer uit het zicht, je kunt misschien makkelijker bij die opstelsporen komen en je treinen zien er wat minder "gevangen" uit in het schaduwstation.

Groet, Marc
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
 @citaat Zoiets dacht ik ook  ;)

Misschien ook niet heel erg spannend, maar het biedt wel de mogelijkheid om een heel fraaie baan te maken.
Ik zou ook geen pendelbaantje of iets dergelijks maken. Kost alleen maar ruimte en zal amper gebruikt worden.
Voor het schaduwstation zou je nog een gordijntje kunnen hangen, of wegneembare platen. Als het je stoort tenminste.

Grtz Tony
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Maar wat let je om de M-rails van de bovenlaag te vervangen door C- of K-rail?
Op ruim 4 meter lengte kun je met slanke wissels en wat ruimere bogen best iets mooiers maken. Met slanke wissels liggen de sporen wat dichter bij elkaar en kun je nog een aardig station kwijt met 4 of 5 sporen. Een eilandperron en een perron aan het stationsgebouw bedienen 3 sporen. Dan zijn er nog twee doorgaande sporen of inhaalsporen over.
Een kopspoor kan eventueel verlengd en vertakt worden voor een industrie-aansluiting.
Je kunt de bogen laten krimpen als ze uit het zicht zijn om toch nog uit te komen met je beschikbare diepte.
De hoogte is beperkt, dus echt klimmen kun je niet. Met Tony denk ik dat een pendelbaantje erbij weinig toevoegt.
Met 4 meter is een overstap naar N niet nodig!
Als je trouwens zou kiezen voor een enkelsporige hoofdbaan heb je misschien iets meer mogelijkheden. Op het maaiveld kan vooraan een paradespoor komen en dan kun je wellicht +/- 10 cm omhoog met een aftakking en een lus om een station te bereiken, eventueel een kopstation maar het kan ook een beperkt doorgangsstation zijn. Dat zou wat kortere treinen kunnen bevatten dan  er voorbij rijden op het paradespoor waarop het verkeer vanuit schaduwstation steeds even opduikt.

Groet,

Peter
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Hallo Roland,

Meedenken over een baan die al zo ver gevorderd is, is niet bepaald vanzelfsprekend.

Enkele suggesties:

De doorgaande sporen enigszins schuin leggen t.o.v. de tafelrand i.p.v. evenwijdig
door gebruik van bochtrails 5102 ( 7,5° = 1/4 van 5100), 5101 (15° = 1/2 van 5100) en/of 5201 (15° = 1/2 van 5200).
***  deze (deel)bochten of een combinatie ervan leveren ook minder alledaags ogende rangeersporen op ***

2 railovalen voor doorgaand verkeer met 5100- en 5200-bochtrails.
Evenwijdige bochten met uitsluitend 5200-rails kunnen ook mits de treintafel iets te verbreden ( maar dan wel nog méér ten koste van de bereikbaarheid van de achterste sporen dan nu reeds het geval is).

5120-bochtrails helemaal weglaten of hooguit gebruiken op rangeer- of industriesporen zonder doorgaand verkeer.
4-assers en 5120-bochten zijn visueel geen goede combinatie.

Bedenkingen ivm de breedte van de treintafels
De statische bovenste treintafel van 1 m breed is enkel toegankelijk vanaf de voorzijde en vereist extra-lange armen of mangaten met het oog op bereikbaarheid van zowel de achterste zichtbare sporen als de schaduwsporen en het schaduwstation.
Bij de eveneens statische onderste treintafel met het schaduwstation hebben extra-lange armen enkel nut als de bovenliggende tafel - ev. in delen - kan opgeklapt of uitgenomen worden. Als de onderste tafel op wielen staat, speelt armlengte geen rol ( de bovenste tafel moet dan wel "zwevend" gebouwd worden - wat in dit geval té ingrijpend zou zijn).
In die optiek zou ik opteren voor mangaten (helaas onvermijdelijk gedeeltelijk ten koste van het schaduwstation)
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Hey,


Op zich een mooie ruimte, maar hier een paar bedenkingen.

       
  • 4.37m is best lang om een mooi station neer te leggen, al is het ook wel belangrijk om te weten hoe lang de treinen gaan zijn die je in je station wil laten stoppen
  • om het "rondje rijden" te doorbreken, zou ik precies alles in een 8 vorm gooien, je station een niveau hoger leggen, op één van de diagonalen, en het spoor dat nu achterlangs loopt, onder het station door leggen. Zo krijg je ook de mogelijkheid om er een keerlus vooraan in te steken.
  • ik weet niet of het een optie is, maar ik zie dat er rechts ook nog een muur "vrij lijkt te zijn". Waarom van de rechthoekige bovenplaat geen L-vorm maken? Als dat kan, dan zijn de mogelijkheden voor een baan een stuk groter
Ik zal van de week eens wat proberen te schetsen in AnyRail


Grts


Dennis & Co
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Oké, oké, het is dus nog niet helemááál hopeloos verloren, haha!  :P

Dank allemaal voor de reacties, ik zal eens even reagerennnnn....

Allereerst, ik heb moeite met de geschreven ideeën. Paradestrecke, rails schuin leggen, sporen over elkaar heen...
Het klinkt allemaal mooi, maar ik kan me er moeilijk een beeld bij vormen. Misschien wil iemand een schetsje plaatsen?
En nee, dat hoeft niet in Wintrack of Anyrail met 3D-effecten, een foto van een papiertje met een schets is ook al goed.
Ik ga in elk geval vanmiddag de boel eens los gooien, bijna de hele bovenplaat leegmaken en eens aan de 'leg' met rails  ;)

Peter, een echt station ontwerpen, ja, geen idee hoe, haha! Ik was van plan in het midden een aftakking te maken en van daaruit naar het rangeerterrein.
Wel een goede vraag over het 'optreden', daarna zou een trein best terug mogen naar het schaduwstation.
Of, als het er is, een rondje doen over de Paradestecke en dan naar het schaduwstation terug. Ik heb best veel treincombinaties (13 stuks) en
daarbij nog wat kleine locomotiefjes voor op het rangeerterrein (DHG700, 3065 V60 e.d).

De maximale treinlengte is een loc plus 4 rijtuigen, ook wellicht handig om even te weten. Je moet dan denken aan 1,3 meter treinlengte.
Dat heeft weer te maken met het schaduwstation, waar door de beperkte ruimte geen langere treinen kunnen staan.
Maar, 4 rijtuigen vind ik in elk geval lang zat  :D

Marc, de steunbalkjes zijn echt wel nodig. Ik heb het hout in de coronatijd gehaald op bestelling via internet.
Achteraf had ik beter iets meer kunnen investeren, het buigt nogal wat door. Met het plaatsen van extra steunbalkjes,
is het probleem van het 'golvende spoor' wel verholpen. Wat Tony ook al zei, ik wil er straks toch wat 'voor' gaan hangen.
Een gordijntjes, afneembare plaatjes hout, zodat het schaduwstation niet meer zichtbaar is.

Ja, handig is anders, ik kan er aan de achterkant nog wel bij, maar bij een ontsporing 'achteraan' op het schaduwstation, ben ik de Sjaak.  :(
De wet van Murphy (Anything that can go wrong, will go wrong) is écht waar, haha! Ik had mooi de ruimte om er vanaf de achterkant bij te kunnen.
Ik was echter de hellingen vergeten die geplaatst moesten worden om van boven naar beneden en omgekeerd te rijden...  B)  :thumbdown:  O:-D
Dus, als er nu wat gebeurd 'achteraan' dan zit ik te klooien met latjes of alles wat maar voor handen is om de locs daar weg te krijgen... man oh man...
Nu ik dit zo zit te schrijven bekruipt me het gevoel dat ik beter maar helemááál opnieuw moet gaan starten... *tikt in op google: onlinehout.nl  :-)

Dennis&Co, die L-vorm is geen optie. Er zit rechts van de baan nog een ventilatiebox van het huis en die moet voor onderhoud wel bereikbaar zijn.
Ik heb al eens naar een L-vorm gekeken, maar de zolder is echt niet groot hoor. Er staat veel spul voor opslag en om deze hoek vrij te krijgen, was een drama.
Veel gevloek en gescheld omdat ik zo nodig met treintjes moest gaan spelen, hi  >:-D

Ja, en dat pendelspoortje, het was de bedoeling om dat in die beoogde berg te gaan maken over de hele lengte.
Aan elke kant een stationnnetje, en dan van links naar rechts laten pendelen met een brug in het midden.
Maar, dat pendelspoortje kan bijvoorbeeld ook gewoon een locomotiefje zijn wat op het rangeerterrein heen en weer rijdt.
Loods in, even wachten, en dan weer de loods uit bijvoorbeeld, gewoon om het wat levendig te maken.


Nou, heel verhaal al weer. Ik heb straks een tweetal afspraken, maar vanmiddag ga ik eens wat rails verleggen.
Of beter gezegd, bijna de hele tafel leeghalen en gewoon eens wat gaan passen en meten, de resultaten post ik hieronder ;)
Mocht iemand zich geroepen voelen om een schetsje te plaatsen van bovengenoemde ideeën, graag!

In elk geval dank voor het meedenken alvast!

Groet,
Roland.
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Hier zomaar een schetsje, Roland  ;)

Grtz Tony

Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Kijk, zoiets dus... Tony: hulde!
Ik had geen gelegenheid om achter de computer te kruipen en met de juiste maten erbij een tekeningetje te maken.
Maar iets in deze richting dus. Eventueel kun je de paradebaan op de plaat leggen en een aftakking met wat slingers naar een iets hoger niveau maken en daar het station aanleggen met wat kopspoortjes.

Groet,

Peter

Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
En als je toch nog iets van een berg wilt: je kan dat kopspoortje links  @citaat @citaat misschien in een boog naar achter laten klimmen en dan als enkelsporig zijlijntje achteraan naar rechts laten lopen met rechts een tweesporig kopstationnetje.
't Is maar een idee...
Groet, Paul
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
TONY!!!!  8o 8o 8o
Zucht... waarom kom ik daar dan weer niet op!?!?  :help: :help: :help:

Ja, briljant idee Tony, hoe simpel kan het zijn... de lengte is er wel voor, op die 4.37m kan dat makkelijk!  :-)
Weet niet of ik vanavond nog wat tijd heb om te 'spelen', maar ga de komende dagen (lees=avonden) zeker hiermee aan de slag!  B)
Dit geeft natuurlijk wel meer mogelijkheden en het saaie 'rondje rijden' wordt hiermee wel vermeden.

En ik ben toch echt wel van plan iets te gaan doen met bergen. Lekker kliederen met gips of papier maché, leuk leuk leuk!


Kijk, dit was een kleine 25 jaar geleden, helaas een ietwat wazige (analoge) foto, ook de enige die ik heb van deze baan tot zo ver.
Dit bedoelde ik dus met een pendelbaantje, dat op en neer rijdt van de ene kant naar de andere kant, over de brug.
Ook dit was iets van 4 meter breed geloof ik, allemaal papier maché en de sneeuw bestond uit spuitsneeuw die met kerst te verkrijgen is.
Ik had dan ook altijd een heel werk om veel van die bussen met kerst te kopen, de rest van het jaar kon ik ze niet vinden  :D

Prachtig trouwens die zendmast, wel 3 kilometer hoog, hoger dan de bergen, maar goed, dat terzijde  :D :P :O B)

Maar goed, tijden veranderen, en maar goed uit  ;)

Ik ga nog even wat doen in huis, hopelijk kan ik vanavond nog even puzzelen met wat rails.

Dank voor alle input, leuk om op deze manier op weg te worden geholpen!  :important: :important:

Roland.
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Aanvullend op Tony

links en rechts is enkelspoor, deze laat je zakken naar een ander nivo en dan krijg voor een parade stukje.

Of je maakt een dubbelspoor die elk dalen naar een eigen schaduwstation

Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Ohw wauw! Da's ook een optie!

Ik zat te denken... wellicht ook leuk om dan het gewone station iets op hoogte te leggen voor meer diepte-effect.
Zal niet veel zijn, hooguit een paar centimeter, maar toch...

Ik was gister al ijverig begonnen om rails te verwijderen, zo direct na deze post ga ik eens even wat uitleggen.
Morgenavond hoop ik op een update, ben net gestart bij een nieuwe werkgever, dus ben best wel moe.
Aan de andere kant, de modelspoorhobby is juist weer wat ontspannends natuurlijk  :-) :-)

Dank voor de aanvulling!
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Nou, passen, meten, vloeken, nog meer passen, nog wat gemopper, nog wat meten en tadaaaa!!!  :D :D

Het past! Een paar dingetjes blijven nog overdenkingen...
Zo is het schaduwstation gebouwd om één richting op te rijden. Dit ivm de analoge stopsecties en de aansturing door Arduino.
Dus, er kan per keer één trein naar boven en één trein naar beneden. Blijven er een paar op het station staan, die dus afwisselen.
Tegengesteld verkeer is niet mogelijk, dat kan niet ivm de handwissels die gebruikt zijn bij het verlaten van het station en de aansturing via Arduino dus.

Wat weer een positief iets is, ik heb ruimte voor scenery, een rangeerterrein en mijn overweg 7192 kan ik nu gebruiken op het enkele spoor!
Tja, ik kan altijd nog aan de linkse kant een berg creëren en daar een enkel spoortje op en af laten gaan.

Zoals het er nu bij ligt, het rangeerterrein ligt er nog niet  :-)

Edit: twee uur later... wellicht gaat de hele baan maar weer op de schop.
Bovenplaat eraf en een nieuw schaduwstation aanleggen zodat er in twee richtingen gereden kan worden... *wintrack wordt geladen
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Nou, hulde! Dat zijn stappen in de goede richting. Het ziet er echt duidelijk speelser en aantrekkelijker uit.

Plan en pruts vrolijk door!


Groet,

Peter
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Goed gedaan! Zo heb je voor jezelf meer mogelijkheden gecreëerd om er iets moois van te maken, vooral met de scenery erbij later.  :thumbup:

Als je toch het schaduwstation gaat verbouwen, overweeg dan nog eens of je dat wel wilt wegstoppen achter een gordijn. Je kunt daar ook een leuke eigen verdieping van maken, waar je - met goed zicht erop - ook uitgebreid kan gaan rangeren. Zelf vind ik het ook leuk om naar mijn opstelsporen te kunnen kijken en te genieten van al het gestalde materieel daar.

Groet, Marc
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Hey, ziet er alvast een stuk attractiever uit, nu je station schuin ligt.


Door nu nog wat hoogte in je baan te brengen, zou het helemaal af maken.


Voor jouw locatie is deze baan een goede bron van inspiratie. Zoek op YouTube maar eens naar "Alex anlage". Die baan heeft er rechts nog een stuk bij aan, wat bij jou ook wel mogelijk is denk ik.


Grts


Dennis
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Dank allemaal voor de reacties.
Intussen de hele bovenplaat verwijderd en het hele schaduwstation verbouwd. Kostte wel een paar uurtjes.
Met name de aansturing van Arduino heeft veel tijd in beslag genomen, de hele wisselstraat moest opnieuw worden geprogrammeerd.
Keerlusjes erin gelegd (met 5100 bochten) en toen... de grande teste!

Nou is die test verlopen zónder bovenplaat en toen heb ik al heel wat rotte rails eruit gehaald, inclusief een paar wissels vervangen.
Toen ik dácht dat het goed ging, de bovenplaat weer gemonteerd. Ook weer de nodige tijd aan besteed omdat vrijwel alle ondersteuningen
anders gepositioneerd moesten worden. Maar goed, een schroefmachine en houtlijm staan gelukkig altijd paraat.

Wederom een test gedaan en de afgelopen week was echt enorm frustrerend. Door het vele duw-en-trekwerk door de bochten en wissels
ontsporen er heel wat treinen. Koppelingen die spontaan loslaten, wagons die achteruit de helling afrijden door spontane ontkoppeling...
Geen idee waarom de boel nu zó vaak ontspoord, rails is allemaal goed, goed gechecked en ligt mooi, stabiel en netjes.
En als ik er nou fatsoenlijk BIJ kon komen, maar nee, dat gaat dus niet met die kolenschoppen van mij...
Ik heb geen rekening gehouden met de hellingen aan de achterzijde, dus als er onder de plaat wat ontspoord, ben ik de Sjaak...

Vanavond wéér een grote ontsporing gebeurd waarbij talloze wagonnetjes op een ongelukkige plek zijn omgevallen.
Omdat het persoonlijk al niet echt lekker gaat, vanavond begonnen de boel maar in te pakken en op te ruimen.
Het frustreert mij alleen maar, van relaxed iets bouwen is geen sprake meer helaas.
Een deel van de bovenplaat is al verwijderd wat bij mijn vrouw niet onopgemerkt is gebleven, die kwam even kijken.
Ik moest maar even een paar dagen afstand nemen, ik heb een toegangsverbod tot de zolder gekregen...  8o

Ach, gelukkig hebben we de foto's nog... wordt vervolgd... (of niet...)


De lus aan de rechtse kant, waardoor de treinen terug kunnen het schaduwstation in.
Op de twee wissels in het doorgaande spoor langs de muur, gebeuren véél ontsporingen...


Aan de linkse kant gaat het vrijwel altijd goed en rijden de treinen keurig door.


De Arduino Mega met 4x8 solid state relais voor het schakelen van de wissels (10 wissels = 20 relais) en 11 opstelsporen.


De vernieuwde wisselstraat van het schaduwstation...







En als ik dan de laatste drie foto's zie... ZONDE dat dat allemaal 'onzichtbaar' staat te staan...
Zónder bovenplaat is DIT pas een gave aanblik van al het rollend materieel... toch?

Nou, geen idee wat ik verder ga doen, als het aan mij ligt mag een opkoper alles komen halen.
Maar geen illusies, de vrouw wil absoluut dat ik niks ga verkopen, zeker niet in de gemoedstoestand zoals ik nu ben  B)
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Verstandige vrouw
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Jouw vrouw is heel verstandig Roland  :thumbup:
Het komt vast nog een keer voor, neem dan een paar dagen rust en dan weer knallen.

Vrgr,
Wilko
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Is de overgang van de wissels naar de helling niet een beetje te abruupt? Misschien beter de eerste gebogen rail na de wissels nog vlak leggen of toch op zijn minst vlakker leggen dan de rest van de helling zou het probleem wel eens kunnen oplossen.
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Ha Roland.

Frustrerend allemaal te horen dat het niet lekker loopt met de opbouw van jou baan. Maar is het misschien een idee om het sporen plan om te gooien. I.pv. dat  achter de baan de sporen omhoog klimmen dit aan de voorkant te houden? Je hoeft dan ook geen oplossing te zoeken met een berg over de volle breedte aan de achterzijde. Je baan begint dan op het punt waar de trein het grondvlak opkomt.
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Nu je toch de boel zover hebt gesloopt gedemonteerd, is het misschien goed de plannen te herzien.
Veel rollend materieel in het zichtbare gebied is niet heel geloofwaardig. Treinen zijn onderweg, opstelsporen en rangeerterreinen zo leeg mogelijk. Het schaduwstation mag vol staan. Het leuke is het paraderen van een trein door een geloofwaardige omgeving.
Je had al leuke tips en wat gedachten over een aantrekkelijker sporenplan voor het zichtbare deel. Kijk wat er nodig is om dat 'te voeden' met treinen uit de niet zichtbare wereld en pas daarop je schaduwstation aan. Het helpt om dat niet dicht te bouwen, maar er openingen in te maken om alles toegankelijk te houden.

Groet,

Peter
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
En nog een aanvullende tip, voor wanneer je weer zin krijgt om het op te pakken: op de foto lijkt het alsof je dun kurk gebruikt als soort van plaat waarop alles is uitgelegd. Dat zou ik niet doen. Het materiaal is veel te slap. Gaat doorbuigen en je rails blijven niet stabiel liggen. Kurk is bedoeld als dempmateriaal, niet als basisconstructie (in mijn beleving).
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
 @citaat Als je goed kijkt zie je de rand van de plaat.
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
 @citaat Je hebt gelijk Bas. Ik heb niet goed gekeken  (op een foto waar het niet goed te zien was) ; excuses. zie nu trouwens ook dat het kurk is vervangen door een groene ondergrond. Op groot scherm is e.e.a. toch duidelijker dan op de telefoon  >:-D.
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Even een snel suggestie knutselwerkje in SCARM volgens het "less is more" idee.

In blauw het station op het bovenste niveau. Geel links uit het station daalt naar het onderste niveau, geel rechts ook. Geen rechts komt uit in je 'paradespoor' (groen) op het onderste niveau (hier zou je nog een 'slinger' in kunnen maken maar m-rail heeft hier niet de mooiste boogstralen voor, heb dat zelf met R9 in c-rail gedaan) en deze komt via oranje uit in je schaduwstation op het onderste niveau (paars). Om vervolgens via geel weer links het station binnen te komen. Geel rechts zou je dan in een berg kunnen verstoppen b.v.

Ik ben niet helemaal meer thuis in de m-rail geometrie en weet niet of ik de goede wissels heb gebruikt en ken ook niet alles pas stukken, vanuit SCARM vind ik dat wat lastig gokken aangezien ik de echte rails niet meer ken. Het past ook allemaal nog niet 100%. Het paarse deel zou je wat minder schuin willen om wat meer lengte te krijgen. Er is op het bovenste niveau ook nog wel ruimte voor b.v. meer opstelsporen. Qua breedte zou het ook nog iets meer kunnen maar daar kwam ik m.b.t. de hoek van het station nog niet mee weg. De maten zijn nu ongeveer 100cm x 415cm. Wat er ook nog bij zou moeten is her en der wat wissels en misschien rechts nog een keerlus om via daar treinen naar het parallel spoor te krijgen.
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Nog een versie 2 geknutseld. Met deze versie is er meer ruimte in de opstel sporen en je kunt nu naar beide kanten van rijrichting wisselen (uitgegaan van "rechts rijden" en materieel wat door de industrie spoor bochten kan). Het past volgens scarm niet 100% maar ik gok dat je met het meeste, zo niet alles wel weg komt. Als je in de breedte een paar cm er bij kan, dan kan met wat rechte vulstukken het industriespoor ook nog wel vervangen voor 5100 bochten.

Via de bochtwissel rechts onder kun je nu een trein de andere richting op sturen, deze kunnen dan nadat ze door het station zijn gereden hun weg vervolgen door te draaien via het licht paarse industriespoor en via de bocht wissel weer op hun pad terecht komen. Of via de wissel constructie midden boven en het meest rechter "opstelspoor". Nadeel is wel dat er nu een knelpunt zit via één wissel waar beide richtingen langs moeten. Maakt het wel spannend zo.  :D Dat is vast ook nog op te lossen, ik weet ook niet of alles door het industriespoor kan? Anders zou er met een kruising/engelse wissel en industrie spoor bochten ook nog wel een terugweg gemaakt kunnen worden als je vanaf rechts naar links het station door rijd en de ronde in die richting wil volgen.
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Dank dank dank voor alle reacties!

Ik heb E-mail notificaties aan staan, maar krijg geen mails als er gereageerd is helaas.
Dus heel af en toe moet ik zelf even kijken of er gereageerd is.

De groene ondergrond is van dat goedkope kunstgras. Heel zacht, zonder noppen en ideaal voor geluidsdemping.
Dit spul ligt onder de sporen in het schaduwstation en op de hellingen.
Daar boven ligt een MDF-plaat me 2mm dun kurk erop.
Dit naar aanleiding van geluidsoverlast die ik ervaarde en de bijpassende vraag die ik elders op het forum gesteld heb.

Wat een baanplan Alex! Ik heb inmiddels voorzichtig de draad weer opgepakt en heb enige aanpassingen gedaan.
De gebruikte 5137 wissels (R1) heb ik vervangen voor 5202 wissels met een iets grotere boogstraal.
Ik blijf het spannend vinden, maar nu rollen alle treinen keurig binnen zonder ontsporingen.
Ik ga je baanplan zeker meenemen in het plan waar ik al mee bezig was.

Het mooie is dat na de verbouwing, treinen in twee richtingen kunnen rijden, dat is echt wel een pluspunt.
Ik moet alleen niet vergeten dat de rijlengte nu meer is, dus ik kan niet 'even snel' een treintje wisselen.
Wel geprobeerd, maar dat gaf natuurlijk weer een botsing onderin het schaduwstation... whoops!

Ik heb zelf ook wat in Wintrack geknutseld, ik zal dat van de week even posten, zit nu op 't werk en heb niks bij de hand.
Ik ben wel 'fan' van industriegebied waar ik ook zelf wil rangeren, ontkoppelen, nieuwe treinen samenstellen etc.
Het speelgehalte moet wel blijven, haha!
Verder heb ik nog een 7192 automatische overweg die ik ook een prominente plek heb gegeven.
Die gaat samen met een 'oversteekspoor' een soort van paradespoor worden.

Efin, het baanplan komt er aan, nu weer back to work, hi.

Roland.
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Zo, even wat in elkaar geknutseld.
Ik was er al even mee bezig geweest van de week, nu even een voorlopige opzet gemaakt in Wintrack.
Dat station op de voorgrond lijkt me best wel mooi. Rangeer- en industriegebied rechts en links een dorpje, gescheiden door... een spoor...

Links en rechts wil ik de beide bogen naar het schaduwstation naar niveau 0 wat verbergen door er bergen te maken/plaatsen.
Mogelijk moeten de sporen op het industriegebied wat worden ingekort, wat geen ramp is, zeker niet bij de tweede versie.
Ik ben niet zó handig met Wintrack dat ik het in 3D kan laten zien, zo ver reikt mijn kennis van Wintrack (nog?) niet.

De 7193 ligt wel mooi in het midden en kan, door de wijziging in het schaduwstation, van beide kanten bereden worden.
Er zijn nog wat wissels onderweg, ik ga het van de week eerst eens uitleggen op de plaat.
Pas dán kan ik beoordelen of het inderdaad wat is en gaat worden, vanaf een plaatje vind ik het heel lastig beoordelen.
Wordt vervolgd...  :D
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Leuk dat je de draad weer oppakt. en wat het is met dat ontsporen :?... Ik rij zelf ook op M-rails en soms rijdt alles een hele tijd prima, maar een andere keer komt Murphy op bezoek en loopt alles mis en altijd op lastige plaatsen (of dat lijkt zo, omdat ontsporingen op de makkelijke plaatsen snel opgelost zijn ;)). Datzelfde geldt voor spontaan ontkoppelen van wagons; de oude relax-koppelingen goed afstellen met het Marklin koppelingsmalletje scheelt al een hoop.
Leuk railplan heb je nu, al zit er op het bovenniveau slechts één keerlus in één richting maar dat los je waarschijnlijk in je schaduwstation voor de andere richting op. De baanplannetjes van Alex H zien er echter ook niet verkeerd uit; tevens zitten daar aanzienlijk minder s-bochten in dan in jouw plan en dat soort constructies van een bocht direct gevolgd door een tegenbocht (al dan niet als wissel) zijn ook niet echt bevorderlijk voor een storingsvrije treinenloop.
Succes met je baan, leg de M-rails zo secuur mogelijk neer, voorkom knikken, gebruik geen "verdachte" wissels en blijf er vooral plezier in hebben :) want daar gaat het toch om! 
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Ja! het schaduwstation staat niet op dit baanplan, maar inderdaad, daar zitten twee extra lussen in.
Hiermee maakt het niet uit hoe de treinen binnen rijden, ze kunnen onderin ook keren.
Moet ook wel, omdat het schaduwstation, of beter gezegd de opstelsporen, maar in één richting bereden kunnen worden.
Ik heb nog een analoge baan en stopsecties ingebouwd in één richting.

Dat gaat inderdaad allemaal maar nèt. Afstelling van de koppelingen is inderdaad cruciaal.
Vandaag komt tante post met de ontbrekende wissels (5207 en 5214), dus ik kan de komende dagen gaan puzzelen.
Wat ik al schreef, ik moet de rails zien liggen, een tekening zegt me weinig door wellicht te weinig inzicht en/of ervaring.
Een foto verschijnt van de week nog wel.

En Alex, nogmaals dank voor het meedenken, je baanplan 'neem ik mee' voor de toekomst, momenteel kan dat niet echt worden toegepast.
De ruimte is wat beperkt maar de lange stukken zoals vooraan bij het station, vind ik prachtig, kun je mooi alles binnen zien rollen en vertrekken.

Ik ga er mee aan de slag en......kom er nog op terug!
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Mooi dat je weer de "moed hebt gevonden" om weer aan de slag te gaan.

Ik had nog even zitten puzzelen met de wisselstraat linksvoor, omdat je aangeeft dat je erg houdt van lange rechte stukken. Ik denk dat ik een methode heb om het nog net ìets langer te maken (bijlage). Bovendien voorkom je weer zo'n vervelende complexe driewegwissel waar alle treinen altijd op ontsporen.
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Even wat suggesties is soms al genoeg om je de goede kant op te duwen en weer moed te vinden en inspiratie om wat te maken wat meer naar je zin is. Wat vooral helpt m.i. is ook zichtbaar hoogte verschillen en wat diepte werking. Daar wordt het ondanks dat je soms niet eens meer rails hebt al interessanter van.

Het plan wat ik heb gemaakt is gebaseerd op waar ik voor m'n eigen baan ook mee bezig ben, echter heb ik meer ruimte en wil er nog een stuk aanknutselen en daar kom ik zelf in de knoei en kom ik er ook nog niet uit hoe het moet worden. :D
Re: Saai, saaier, saaist... kan ik hier nog wat mee???
Hahaha! Juist Alex, jij schrijft het, ik heb het ondervonden helaas...  B)
Die driewegwissels zijn leuk, ruimte besparend maar inderdaad, ontsporingen... om gek van te worden!
Ook enkele omgebouwde locs met decoder stoppen op de wissel om vervolgens weer door te rijden.
Hoewel het ietsje meer ruimte kost, ga ik de wissels inderdaad maar vervangen.

Ook de beoogde en al geplaatste kruiswissel gaat eruit.
Treinen rijden er wel over, maar als passagier wordt je heel goed door elkaar geschud.
Ook hier weer, sommige digitale locs stoppen op de wissel en rijden daarna wel weer door, maar toch...
Alles behalve mooi natuurlijk...

Ik blijf puzzelen en het gaat wel lukken, ook de overweg 7192 ligt er al en na een schoonmaakbeurt werkt het ding ook nog!
Kortom, genoeg te doen nog, dank (alweer) voor je nuttige bijdrage.

En wat betreft die dieptewerking, ik ben van plan ook nog iets te gaan doen met bergen maken.
I.c.m. iets verhoogde rails zal dit een leuk effect gaan geven.

Wordt vervolgd...