Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Einfahrend - ausfahrend

Gestart door Peter01 dinsdag 26 oktober 2021, 22:46:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Einfahrend - ausfahrend
Lid sinds: 2021

offline
Einfahrend - ausfahrend
Beste,
Momenteel ben ik mijn 4 sporige digitale schaduwstation aan het invoeren in mijn centraal station 2. Nu zie ik in het Marklin boek digital Fahren pag 88dat er bij de contactrails wordt gesproken over einfahrend en ausfahrend. Is dit altijd nodig of kan ook worden volstaan met alleen einfahrend ?
Re: Einfahrend - ausfahrend
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Einfahrend - ausfahrend
Met "einfahrend" wordt bedoeld dat de gebeurtenis actief wordt, zodra de melder geactiveerd wordt (bezet is). Dit wordt ook aangeduid als "positieve flank".
Met "ausfahrend" wordt bedoeld de de gebeurtenis actief wordt, zodra de melder weer vrij wordt. Dit wordt aangeduid als "negatieve flank".

Deze "ausfahrend'-functie werkt alleen goed met continue meldende melders, zoals "kontaktrails", en niet bij puntvormige melders (schakelrails, reed-contacten, enz.).
Je zult meestal de "einfahrend" varianten benutten.

John (VT601)
Re: Einfahrend - ausfahrend
Lid sinds: 2021

offline
Re: Einfahrend - ausfahrend
Bedankt John voor je reactie.
Dus ik kan alle acties die moeten worden uitgevoerd zodra de trein het schaduwstation inrijdt laten uitvoeren onder de contactrails met omschrijving einfahrend of is er nog een specifiek voordeel om met zowel ein als ausfahrend te werken.
Re: Einfahrend - ausfahrend
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Einfahrend - ausfahrend
Met een "ausfahrend"-contact zou je ook gebeurtenissen kunnen starten, die het gevolg moeten zijn van het "vrij melden" van een contact. Ik denk daarbij aan bijv. vrijgave van een tot dan toe bezet spoor.
Je zou dus de rijweg kunnen schakelen naar het spoor dat vrij gegeven wordt.

John