Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin seinen 7040

Gestart door Hannyvan maandag 04 oktober 2021, 16:31:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin seinen 7040
Hannyvan
gast

Marklin seinen 7040
Beste, heb een digitale baan 3rail marklin met cs2 en gebruik rocrail voor besturing, mijn vraag heb overgenomen de Marklin 7040 armseinen, deze zijn normaal voor analoog, nu wil ik deze plaatsen op mijn c rails en aansluiten op de M83 schakeldecoder, nu is mijn vraag, er komen ook uit de seinen twee rode draden, deze moet je volgens beschrijving op stroom zetten tussen rails, maar je hoeft deze toch niet te gebruiken als je digitaal rijd en er een actie van maakt via cs2!( memory) de cs2 bepaalt dan toch of je de seinen bedient? Ik hoor graag jullie mening hierover, werk ook met melders, Hans
Re: Marklin seinen 7040
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin seinen 7040
De rode draden zorgen voor wel/geen spanning op een geïsoleerd gedeelte van de baan.
Zie aansluitschema
http://up.picr.de/8336001sem.pdf
Bij digitaal rijden hebben de rode draden geen functie; het software programma (rocrail, koploper, i-train) zorgt er dan voor dat de trein langzamer rijdt of stopt.

Cees
Re: Marklin seinen 7040
Hannyvan
gast

Re: Marklin seinen 7040
Bedankt Kees, had al een vermoeden, lojkt me ook niet verstandig om het stroom uit te schakelen bij digitaal, ga ermee aan de slag, Hans
Re: Marklin seinen 7040
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Marklin seinen 7040
Hallo Hanny,

Als extra opmerking: als je jouw baan aan gaat aansturen met een baanbesturingsprogramma dan wordt daarmee een trein stop gezet op een door jou bepaald punt zoals voor een rood sein of op een stationsspoor. Met dat programma kun je dan de trein mooi langzaam laten afremmen en het stoppunt inregelen.

Als je echter een sein zoals in jouw voorbeeld direct wil aansturen met een CS2 via een decoder voor elektromagnetische elementen (zoals jouw m83) kun je dat, ook bij digitaal rijden, gewoon gebruiken om een trein te laten stoppen bij een rood sein. (dus de voeding van de stopsectie vóór het sein aansluiten op de twee rode draden van het sein) Dat is dan natuurlijk wel een harde stop maar het kan wel gewoon en kan absoluut geen kwaad.

Digitaal rijden betekent niet per definitie dat je een besturingsprogramma de baan laat besturen. Ook het laten rijden met een CS2 (digitale rijstroom naar de treinen), schakeldecoders en melders is digitaal rijden.


Re: Marklin seinen 7040
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin seinen 7040
 @citaat @citaat @citaat

Wel een vraag hierover. De 2 rode draden dienen om de trein te stoppen. Hoe weet de cs3 of het programma waar hij dan moet stoppen.
Gewoon aangeven in de centrale en de loc stopt. Er moet toch iets van een trigger zijn waar de trein stil staat.
Re: Marklin seinen 7040
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin seinen 7040
Dat weet de centrale niet, als het sein op stop staat wordt simpelweg de stroom uitgeschakeld op het desbetreffende deel.
Re: Marklin seinen 7040
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin seinen 7040
 @citaat
Daarom, dus je moet de rode draden wel gebruiken om de stroom uit te schakelen.
Re: Marklin seinen 7040
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Marklin seinen 7040
Wat Laurent (en Tony) aangeven is de de werking van de 7040 als schakelaar en dat is ook wat je vraagt. Hij schakelt dus gewoon een stuk baan stroomloos (en dat maakt niet uit of dat analoog of digitaal is). Het is dus een relatief 'harde' stop. De loc zal iets doorrijden op basis van het gewicht en dan stoppen (mits je geïsoleerde stuk lang genoeg is.....).

Maar de vraag is of je dat zou willen, want in de OP geef je aan dat je met RocRail wil gaan rijden. Dat is een besturingsprogramma, dus die laat je deze zaken regelen. Je centrale is dan alleen een doorgeefluik om de commando's van Rocrail door te geven  en je sein staat er voor Jan met de korte achternaam de sier. Het heeft alleen een optische functie en je kunt de rode draden er eventueel afknippen.
Re: Marklin seinen 7040
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin seinen 7040
Tony de centrale of software weet wanneer de trein moet stoppen door een melder(massa of stroom detectie)van het betreffende blok.
Re: Marklin seinen 7040
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin seinen 7040
 @citaat
Dat had ik dus ook gedacht, maar zonder die melder of block dan heb je die rode draden wel nodig.

Als topic starter dit ook heeft (Blokken, melder etc ) dan is het gegeven antwoord duidelijk dacht ik zo.