Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

37522 - SBB Seetal (Groen)

Gestart door nmbssncb zondag 03 oktober 2021, 17:11:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
37522 - SBB Seetal (Groen)
Lid sinds: 2007

offline
37522 - SBB Seetal (Groen)
Deze Seetal upgraden naar een M4 / DCC decoder vraagt om een nieuwe decoder printplaat.  De printplaten die in de latere modellen 37524 en 37526 zitten, verschillen van die van de 37522 en kunnen m.i. niet één op één uitgewisseld worden.  Volgens de explosietekeningen verschillen bovendien de chassis waarop de printplaat rust.

Heeft iemand de 37522 al een upgrade gegeven met een nieuwere 21-pins of PluX decoder?


Willy
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
Als dit de originele uitvoering van de print is dan moet men zich bij Märklin de spreekwoordelijke "ogen uit de kop" schamen mbt. het soldeerwerk. Op zich al een reden om e.e.a. te vervangen/upgraden!
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
Citaat van: hvanschaik op zondag 03 oktober 2021, 17:29:00
bij Märklin de spreekwoordelijke "ogen uit de kop" schamen
Is dti van  M* zelf  zijn?
Ik heb M*  al niet echt hoog zitten, sinds ze digitaal gingen  ...
Net alsof de vindingrijkheid toen verdween.

Citaat van: nmbssncb op zondag 03 oktober 2021, 17:11:33
Heeft iemand de 37522 al een upgrade gegeven met een nieuwere 21-pins of PluX decoder?
Ik kan me niet voorstellen dat M daarmee rekening heeft gehouden bij 't ontwerp.
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

online
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
In dit soort gevallen hoor ik altijd weer de woorden van mijn vader: "soldeer moet vloeien"
Lijkt mij kwestie van een zo-snel-mogelijk-assembleren, ook niet alles ligt even recht...
Wel benieuwd trouwens waar de 'driehoek' jumper links voor is, bovenleiding? Zou betekenen dat de kap eraf moet om te schakelen...
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
Ik denk dat je zelf een manier moet zoeken om de decoder te plaatsen/fixeren.
Marklin heeft deze manier volgens mij gekozen omdat er een motor onder ligt.
Misschien kan je de Marklin mSD print verlengen en zoals de bestaande print monteren.

Mvg
Marcel
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
Ik heb zelf nooit aan deze locomotief "geprutst".  Hij is destijds opgestuurd naar Märklin Service om te controleren op zinkpest nadat mijn bruine Seetal 37521 uit elkaar was gevallen (Märklin Service kon geen zinkpest vaststellen bij de 37522, en momenteel is het chassis noch intact).
Ik heb de kappen verwijderd om de wormwielen in te vetten.  En ik heb dus tegelijkertijd maar een foto gemaakt van printplaat (in originele conditie).

Blijkbaar heeft niemand deze locomotief omgebouwd met een betere decoder.  Ik moet op zoek naar iemand/bedrijf die/dat voor mij een aangepaste printplaat (voor 21-MTC decoder) wil maken.


Willy
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
Citaat van: hvanschaik op zondag 03 oktober 2021, 17:29:00
Als dit de originele uitvoering van de print is dan moet men zich bij Märklin de spreekwoordelijke "ogen uit de kop" schamen mbt. het soldeerwerk. Op zich al een reden om e.e.a. te vervangen/upgraden!
Ik begrijp deze reactie van jou totaal niet Hans.
Wat is er dan zo slecht aan het soldeerwerk?
Solderen gaat volledig automatisch en een scheef componentje doet niks af aan de werking van de print, daar is rekening mee gehouden.
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
Hallo Ad, mijn kritiek heeft vooral betrekking op de draadjes. Ze zijn voor het solderen niet getwist, ze zijn te ver van hun isolatie ontdaan en de soldeer heeft onvoldoende gevloeid. Ik denk trouwens niet dat het aansolderen van de draadjes door een robotje wordt gedaan, maar het is hoe dan ook geen kwaliteit. Eerlijk gezegd vind ik ook veel van de andere soldeerverbindingen niet mooi strak.
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
Citaat van: Kappa op zaterdag 16 oktober 2021, 09:30:50
Solderen gaat volledig automatisch en een scheef componentje doet niks af aan de werking van de print, daar is rekening mee gehouden.

Ad, weet je zeker dat dit "automatisch" (i.e. machinaal / robot) is gesoldeerd?  Ik heb zo mijn twijfels...

Willy

P.S.  Toen mijn groene Seetal uit elkaar was gevallen, heb ik die samen met de bruine opgestuurd naar Göppingen, met de vraag of de bruine op termijn ook uit elkaar zou vallen.  Volgens Göppingen was dat niet het geval (en tot op heden klopt dat), maar misschien heeft de technische dienst toch maar de locomotief uit elkaar gehaald om te inspecteren, en is misschien de printplaat los gesoldeerd...
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
De solderingen linksonder zijn losgehaald, die rechtsboven zijn netter gevloeid en dus niet losgehaald.

Je wil er een nieuwe print inzetten voor een MTC decoder, maar hou je er wel rekening mee dat je ruimte nodig hebt voor die MTC decoder? Volgens de explo tekening van de Trix zit er daar een gat in de print waar de decoder in kan.
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
 @citaat Hoi Willy, de draadjes niet, die worden indedaad met de hand gesoldeerd, maar smd wordt altijd automatisch gedaan. Er wordt een soldeerpasta mbv een soldeermasker aangebracht, dan worden de componenten geplaatst en dan gaat de boel in een infrarood oven om de soldeer te laten vloeien.
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 37522 - SBB Seetal (Groen)
Effe de maten opnemen van de print en John maakt er wel iets leuks van. ;)